"אבנר משלם מלא ומשלם טוב"

בדיקת זמן ישראל אבנר נתניהו שוכר דירה בבניין יוקרתי בבעלות היהלומן תומר ברוך, בפינת הרחובות בלפור ועזה, שמחובר מצד אחד למתחם המאובטח של מעון השרד של אביו - ומצד שני לרחוב ראשי שבו מתקיימות הפגנות ● הכניסה לבניין, כולל זאת של דייריו ושל לקוחות חנות התכשיטים שם, אפשרית רק תחת השגחת שב"כ ● אחד השכנים: "זה קשה מאוד לחיות ככה" ● הבעלים: "לדיירים זה נוח, נותן להם תחושת ביטחון"

אבנר נתניהו משקיף מדירתו ברחוב עזה על הפגנת הימין בירושלים, ב-23 ביולי 2020 (צילום: שלום ירושלמי)
שלום ירושלמי
אבנר נתניהו משקיף מדירתו ברחוב עזה על הפגנת הימין בירושלים, ב-23 ביולי 2020

אבנר נתניהו, בנו הצעיר של ראש הממשלה, עלה לכותרות כבר שלוש פעמים בעידן הקורונה. הראשונה ביניהן הייתה כאשר השתתף בסעודת ליל הסדר במעון ראש הממשלה בזמן ההסגר ובניגוד להוראות הריחוק. בתגובה, טענו במשפחת נתניהו כי אבנר מתגורר בדירה שכורה "בתוך מתחם מעון ראש הממשלה".

פוסט של אבנר נתניהו בפייסבוק ב-15 ביולי 2020 (צילום: צילום מסך/פייסבוק)
פוסט של אבנר נתניהו בפייסבוק ב-15 ביולי 2020 (צילום: צילום מסך/פייסבוק)

שני פרסומים נוספים התרחשו בצל ההפגנות נגד ראש הממשלה ברחוב עזה הסמוך למעון: אבנר פרסם פוסט בו שיתף סרטון של אחת ההפגנות וכתב "חשבתי שיש חוק רעש".

במקרה השלישי, לפני כשבוע, הוא יצא למרפסת של בניין סמוך לבית רה"מ, ונופף למפגיני הימין שעמדו מתחתיו והתעמתו עם המפגינים נגד אביו.

האירועים חשפו את העובדה שאבנר מתגורר בדירה שכורה סמוך למעון ראש הממשלה ועוררו מבול פרסומים בנושא, חלקם שגויים. בין השאר, פורסם שאבנר מתגורר, כביכול, במבנה וילה שוקן ההיסטורי ברחוב סמולנסקין הסמוך, שכפי שנחשף בזמן ישראל, מעון ראש הממשלה השתלט עליו והפך אותו למעשה לחלק ממנו.

בפרסומים אחרים נטען שאבנר מתגורר ב"וילה סלאמה" – מבנה היסטורי מפואר אחר שנמצא בצדו השני של רחוב בלפור, קרוב לבית הנשיא – או בכלל במעון רה"מ עצמו. פרסום נוסף טען כי אבנר גר בבית ברחוב עזה 35 אשר בבעלות משפחתו.

מבדיקת זמן ישראל עולה כי הפרסומים הללו שגויים: הבית שבו מתגורר אבנר נמצא בדרך עזה 3 פינת בלפור 2, וזהו הבניין שבו אבנר מתגורר עם חברתו נוי בר ושממנו נופף למפגינים.

הבניין שייך לקבלן הבניין ציון ברוך, בעלי חברת הבנייה הירושלמית הוותיקה "ציון ברוך בע"מ". מבדיקתנו עולה כי אבנר נתניהו ובת זוגו משלמים לקבלן שכר דירה מלא על מגוריהם בנכס.

הבניין, ששוכן על קרקע של המסדר הפרנסיסקני, שייך למשפחת ברוך מאז שנות ה-70, ובמשך שנים רבות הושכר לכוחות הביטחון ושימש כמעון למאבטחים, בהם גם מאבטחיו של ראש הממשלה. בתחילת העשור האחרון הבניין שופץ וב-2015 נפתח מחדש כבניין דירות שרובו מושכר לדיירים פרטיים – אך חייהם של הדיירים הללו נמצאים תחת פיקוח מלא והדוק של שב"כ.

"היינו רוצים לעבור מכאן, אבל זה לא אפשרי"

אבנר נתניהו בטיסה ליוון, 2 בינואר 2020 (צילום: שלום ירושלמי/זמן ישראל)
אבנר נתניהו בטיסה ליוון, 2 בינואר 2020 (צילום: שלום ירושלמי)

נתניהו הצעיר עבר לבניין בתחילת השנה, כמה חודשים אחרי שחזר מהטיול הארוך שלו באוסטרליה וניו-זילנד. במדורי הרכילות פורסם בנובמבר 2019 שהוא נכנס לזוגיות עם נוי בר, וכי הם מחפשים דירה "שאליה ייכנסו ב-1 בינואר", ובערך באותה תקופה הם נכנסו לדירה באותו בניין.

נראה כי הבניין נמצא במיקום אידאלי מבחינת אבנר, לפחות עד שהחלו שם ההפגנות. לבניין שתי כניסות, שאחת מהן פונה לדרך עזה – רחוב ראשי תוסס שאינו חלק מהמתחם המאובטח שמסביב למעון; והשנייה פונה לרחוב בלפור, לתוך המתחם המאובטח שמסביב למעון ראש הממשלה וקרוב מאוד למעון עצמו.

מאז שאבנר גר בבניין, האבטחה על המבנה הודקה עוד יותר. אנשים מבחוץ אינם יכולים להיכנס לבניין, גם מכיוון רחוב עזה – שם הבניין מוגן על ידי שער נעול מבחוץ. רק הדיירים ואורחיהם יכולים להיכנס אליו.

בבניין שוכנת חנות תכשיטים קטנה, "אריא יהלומים ותכשיטים", בבעלות היהלומן תומר ברוך, בנו של בעל הבניין. ברוך פרסם כי חנותו "נמצאת בבניין יפהפה לשימור ברחביה, באווירה פסטורלית ורגועה, ההפך הגמור מהרעש וההמולה של בורסת רמת גן. החנות נועדה לאפשר ללקוחות להגיע לחנות ולבחור את התכשיט המושלם ברוגע וללא לחץ". אבל הכניסה לחנות אפשרית רק בתיאום מראש, תחת אבטחת שב"כ, וכעת גם בצלן של הפגנות סוערות.

למרות זאת, ברוך אינו נשמע מוטרד מהחיים בכלוב הזהב שנכפו על דיירי הבניין שבבעלות אביו. "הדיירים מרוצים, זה נוח להם, האבטחה נותנת להם תחושה של ביטחון", הוא אומר לזמן ישראל, "הלוואי על כל דייר בישראל ביטחון כזה".

הבניין ברחוב עזה פינת בלפור (צילום: תני גולדשטיין)
הבניין ברחוב עזה פינת בלפור (צילום: תני גולדשטיין)

ביטחון אולי כן, אבל חופש ופרטיות? הם יכולים להיכנס ולצאת כרצונם ולארח?
"הם יכולים להיכנס ולצאת, הכול ממילא מצולם. לארח כמובן, בתיאום".

אתם בטח משכירים להם במחיר זול, עם גיבנת אבטחה כזאת, לא?
"הם בסדר עם זה, וגם אנחנו. תשמע, אין ברירה, הבניין הזה מתצפת על מעון רה"מ. אנו חיים עם נוכחות כוחות הביטחון מאז ומתמיד, ואוהבים לעבוד איתם".

לקוחות שרוצים להיכנס לחנות התכשיטים שלך ולקנות יכולים לבוא?
"בוודאי. בתיאום מראש".

הדיירים יכולים להיכנס ולצאת רק דרך רחוב עזה, או גם מרחוב בלפור? ואבנר נכנס מרחוב בלפור?
"הדיירים נכנסים ויוצאים דרך רחוב עזה. אני לא יודע מאיפה אבנר נכנס ויוצא, זה באחריות כוחות הביטחון ואנחנו לא מתעסקים בזה".

רחוב עזה 3, בו מתגורר בשכירות אבנר נתניהו (צילום: תני גולדשטיין)
רחוב עזה 3, בו מתגורר בשכירות אבנר נתניהו (צילום: תני גולדשטיין)

אבנר משלם לך שכר דירה מלא?
"משלם מלא, משלם הכל, ומשלם טוב".

מה אתה חושב על התנהלות משפחת נתניהו, ההשתלטות לכאורה על רחובות שלמים, ההוצאות על המעון ועל הבתים הפרטיים של המשפחה, ובכלל?
"לנו, עם הבעיה שלנו, אין בעיה איתם. לשאר הנושאים אני לא נכנס".

"הייתי שמח, אדוני העיתונאי"

ז'יל, צעיר שעלה מצרפת, מתגורר עם רעייתו בבניין ששוכר אבנר.

בביקור באזור לפני שבוע, אני מפתח שיחה ידידותית עם ז'יל ושואל אותו האם אפשר להיכנס לביקור בבניין היפה שבו הוא ובנו של ראש הממשלה מתגוררים. "הייתי שמח, אדוני העיתונאי, אבל אסור לנו. כשאני מארח אנשים אני צריך אישור ביטחוני, וזה פרוצדורה", הוא אומר, "אני לא אוהב להתעסק בזה ואנחנו כמעט לא מארחים אנשים".

את אבנר ז'יל אינו מכיר. "אנו יודעים שהוא גר כאן, אבל אין לנו קשר איתו", הוא אומר. "הוא תחת אבטחה כבדה ואי אפשר להתקרב אליו, גם אם הייתה לי סיבה".

אבנר נתניהו משקיף מדירתו ברחוב עזה על הפגנת הימין בירושלים, ב-23 ביולי 2020 (צילום: שלום ירושלמי)
אבנר נתניהו משקיף מדירתו ברחוב עזה על הפגנת הימין בירושלים, ב-23 ביולי 2020 (צילום: שלום ירושלמי)

"אנחנו חיים כאן תחת אבטחה 24/7 וזה קשה מאוד", מוסיף ז'יל. "הם נחמדים ולא מפריעים, אבל המחשבה שאתה חי תחת פיקוח אישי של כוחות הביטחון לא נעימה. ועכשיו גם יש את ההפגנות. זכותם של האנשים להפגין, זאת דמוקרטיה, אבל זה לא קל לחיות עם הרעש הזה".

כשאתה רואה מקרוב את תנאי המחייה של ראש הממשלה ומשפחתו, שלוקח לעצמו עוד הטבות בזמן שהכלכלה מתמוטטת, אתה לא מבין את המפגינים?
"אני מבין אותם לחלוטין. אין לי בעיה עם מה שהם אומרים, להיפך. אני לא אגיד מעבר לזה, כי אני לא רוצה להיכנס לפוליטיקה, אבח ברמה האישית זה בלתי נסבל".

חשבתם לעבור מכאן?
"זה בלתי אפשרי".

בגלל שאנשים לא רוצים לגור בתנאים כאלה, וזה מוריד את המחיר?
"כן, אולי, זה לא מסתדר".

אם אתם נמצאים תחת כל כך הרבה אבטחה, אתם יכולים להיכנס למתחם המאובטח שברחוב בלפור, או שהיציאה לשם חסומה בפניכם ורק אבנר נתניהו והמאבטחים יכולים לעבור?
"אנחנו לא נכנסים לשם".

תכשיטי אריא, רחוב עזה פינת בלפור (צילום: תני גולדשטיין)
תכשיטי אריא, רחוב עזה פינת בלפור (צילום: תני גולדשטיין)

"סיפוח זוחל של רחוב שלם"

מעון ראש הממשלה שוכן ברחוב בלפור 7, בפינת הרחובות בלפור וסמולנסקין, וקרוב מאוד לדרך עזה. המעון נמצא מול רחוב בלפור 8, 6 ו-4. הבית הבא בצד הזוגי של בלפור הוא בלפור 2, שבו, כאמור, מתגורר אבנר.

ליד המעון, ברחוב סמולנסקין, שוכן מתחם וילה שוקן. בין המעון והווילה, מצדו השני של סמולנסקין, לבין דרך עזה שוכן המנזר ומכון המחקר "קולג' טרה סנטה".

מעון רה"מ נמצא מאז הקמתו תחת אבטחה של שב"כ, שהוגברה אחרי רצח ראש הממשלה יצחק רבין. בעידן נתניהו, שב"כ הרחיב את השטח המאובטח והוא חולש כיום על חלק גדול מהרחובות סמולנסקין ובלפור.

ב-2012 הוקמו שלוש עמדות אבטחה, אחת מהן בכניסה לרחוב בלפור מכיוון רחוב עזה, אחת ברחוב בלפור פינת רחוב ברנר שמהצד השני, ואחת במרכז סמולנסקין, והמאבטחים החלו לבדוק את הנכנסים והיוצאים מחלק הרחוב שבין העמדות.

מאז 2015 לא ניתן לעבור את העמדות בלא אישור מיוחד, הניתן רק לדיירים ולעובדי המשרדים הנמצאים בבניינים שנלכדו בתוך המתחם, ולאורחיהם.

ב-2013 הוזזו העמדות ברחוב סמולנסקין באופן שצירף גם את וילה שוקן למתחם. כפי שנחשף בזמן ישראל, מאחר שהווילה נותרה ריקה, היא הפכה בפועל לחלק ממעון רה"מ. הווילה שייכת לקבוצת בעלים פרטיים, אך הם אינם יכולים להשתמש בה ולממש את תכניות הבנייה המאושרות שם.

וילה שוקן ובית ראש הממשלה ברחוב סמולנסקין (צילום: תני גולדשטיין)
וילה שוקן ובית ראש הממשלה ברחוב סמולנסקין (צילום: תני גולדשטיין)

ב-2017 הוקם בצומת הרחובות עזה, סמולנסקין ובלפור אוהל אבטחה ענקי, בגובה שישה מטרים, מכוסה בסככת פלדה, המכסה שטח של כ-300 מטר, בין המעון והווילה לבין הקולג' ובין המחסום שברחוב סמולנסקין למחסום שבין רחוב בלפור ודרך עזה. הקמת המבנה עוררה זעם בקרב התושבים בשני הרחובות.

דה מרקר חשף בעבר כי עיריית ירושלים התירה למעון ראש הממשלה להקים את המבנה בניגוד לחוקי התכנון והבנייה "באופן זמני", לרגל ביקור נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. הביקור הסתיים וטראמפ חזר לבית הלבן, אבל המבנה נותר במקום עד היום.

הקמת המבנה אושרה בדיעבד על ידי הוועדה למתקנים ביטחוניים (הוולמ"ב) למרות התנגדויות המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ושל דיירים ברחוב סמולנסקין. "המבנה הנוכחי הוא חלק נוסף בתהליך ההשתלטות הלא חוקית של בית רה"מ על הרחוב ועל המרחב הסובב אותו, עם כל שאר האלמנטים ברחוב כגון שערים, ביתנים, מחסומים, וילונות ומתקנים שונים – החוסמים את תנועת כלי הרכב והולכי רגל, עד כדי מניעתה המוחלטת", נכתב בהתנגדות התושבים.

אוהל האבטחה ליד מעון רה"מ (צילום: תני גולדשטיין)
אוהל האבטחה ליד מעון רה"מ (צילום: תני גולדשטיין)

"נעשה כאן סיפוח זוחל של רחוב שלם לתוך המצודה המלכותית של ביבי", אומרת כיום אחת מדיירות המתחם, "כל פעם החמירו את האבטחה, ובסוף מצאנו את עצמנו בבית שלנו בתור דיירי משנה במתחם מבוצר של מישהו אחר".

ההערכה היא שמחירי הדירות ברחוב ירדו פלאים, ושהחברות והארגונים המעטים שעדיין שוכרים בו משרדים משלמים מחירים נמוכים ביותר. בעליה של וילה שוקן – קבוצת "איגדה בע"מ", הכוללת יזמים יהודים מאירופה המיוצגים בידי עו"ד הלל לייבוביץ' – הגיעו לסף ייאוש ושוקלים למכור את הווילה.

"נעשה כאן סיפוח זוחל של רחוב שלם לתוך המצודה המלכותית של ביבי", אומרת אחת מדיירות המתחם, "כל פעם החמירו את האבטחה, ובסוף מצאנו את עצמנו בבית שלנו בתור דיירי משנה במתחם של מישהו אחר"

לאחרונה החליטה מועצת השימור של עיריית ירושלים להכניס מהנדס מטעמה למתחם כדי להבין מה מתרחש בו, אך העירייה ומשרד רה"מ מתעלמים מהחלטת המועצה ולא מוכנים לאפשר ביקור במתחם ולספק מידע על המתרחש בו.

תגובות

את תגובתו האישית של אבנר נתניהו לא ניתן היה להשיג.

עופר גולן, דוברה של משפחת נתניהו, הפנה אותנו לקבל תגובה ממשרד רה"מ.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "אין כל שינוי בהנחיות הביטחון בנוגע למבנה המדובר מזה מספר רב של שנים. אין כל קשר לזהות הדיירים. בניגוד לפרסומים שונים שהיו בכלי התקשורת, נדגיש כי אבנר אינו גר בבית שוקן שהוא נכס ציבורי, אלא בבניין דירות פרטי רחוק משם עבורו הוא משלם שכר דירה והוצאות מלאות".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
7
הוא מושחת מפונק ופרזיט בדיוק כמו השרץ השני. כל המשפחה הזו עלובה ומושחתת והגיע הזמן להפטר מהם אחת ולתמיד. מגעילים ודוחים אחד אחד. הצאצאים לא עבדו יום אחד למחייתם ונהנים מכספי הציבור... המשך קריאה

הוא מושחת מפונק ופרזיט בדיוק כמו השרץ השני. כל המשפחה הזו עלובה ומושחתת והגיע הזמן להפטר מהם אחת ולתמיד. מגעילים ודוחים אחד אחד. הצאצאים לא עבדו יום אחד למחייתם ונהנים מכספי הציבור כמו פרזיטים טפילים. גועל נפש מבחיל.

נקווה שמשפחת נתניהו -כולה - וכל אוהביה ומעריציה ( אם יש כאלה ??) יבינו יום אחד שלהיות ראש ממשלה , שלפחות חצי מהעם , בוחל וסובל מההאחזות של משפחה שלמה בשלטון דיקטטורי ,שנוגד וכואב למילי... המשך קריאה

נקווה שמשפחת נתניהו -כולה – וכל אוהביה ומעריציה ( אם יש כאלה ??) יבינו יום אחד שלהיות ראש ממשלה , שלפחות חצי מהעם , בוחל וסובל מההאחזות של משפחה שלמה בשלטון דיקטטורי ,שנוגד וכואב למיליוני אזרחים טובים , מועילים , ערכיים ואוהבי ישראל . מקווה שהיום , שהשליטה שלהם על כל היקר לנו – תיגמר בקרוב ונוכל לחזור לחיים שהיו לנו בימי ראשי הממשלה : רבין ,בגין , שמיר ועוד. מאחלת לנו – לכבוד השנה החדשה – שנזכה במהרה , למנהיגים אמיתיים וטובים

זו משפחה מתפשטת בולעת משתלטת על נדלן תקציבים פטורים ממס בחוק מיוחד והאבטחה היקרה אי פעם בתולדות המדינה. כהולך ונבנה עבורם ארמון אמיתי עם מנחת למטוס מפואר מיותר לחלוטין מלבד לשאיפות המלכ... המשך קריאה

זו משפחה מתפשטת בולעת משתלטת על נדלן תקציבים פטורים ממס בחוק מיוחד והאבטחה היקרה אי פעם בתולדות המדינה.
כהולך ונבנה עבורם ארמון אמיתי עם מנחת למטוס מפואר מיותר לחלוטין מלבד לשאיפות המלכות של שרה אחת.
3 אנשים דורשים תנאי מחיה של קיסרי העולם. פלוס וילה מפוארת בקיסריה שלצרכי מימונה היא צבורית וצרכ הפגנה היא פרטית טוטלית. יש לה גם פטור בחוק מיוחד מתשלום מס על הטבות.
בהתחשב שרהמ אף פעם לא בבית שיאיר בן 30 אוטוטו יעזוב כל הקילומטראג האין סופי נועד להכיל את שרה ואת מלוא כבודה .
זה אפילו לא גזל בפנים שמפריע אלא האד אבסורדום שמחרפן לאזרחים את השכל.

עוד 1,434 מילים ו-7 תגובות
סגירה