שינוי מדיניות במשרד הבריאות: כל מי שיבוא במגע עם חולה מאומת יעבור בדיקת קורונה

קבינט הקורונה דן בהטלת מגבלות, אך נמנע מלהכריע ויקיים דיון נוסף ביום רביעי ● פרויקטור הקורונה גמזו התיר את כניסתם לארץ של אלפי תלמידי ישיבה וסטודנטים ● עורך הדין בעז בן צור מצטרף לצוות ההגנה של נתניהו ● נדחתה בקשת יושב ראש הכנסת לוין לצמצם את האבטחה סביבו

בדיקות מעבדה לאבחון נגיף קורונה במעבדה בבית החולים רמב"ם בחיפה. מרץ 2020 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
Yossi Aloni/Flash90
בדיקות מעבדה לאבחון נגיף קורונה במעבדה בבית החולים רמב"ם בחיפה. מרץ 2020
22:44 עריכה

משרד הבריאות משנה את ההנחיות וקובע שכל מי שיבוא במגע עם חולה מאומת יעבור בדיקת קורונה – כך דווח הערב ב-N12. מי שהובילה את השינוי היא ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי, שהחליפה בתפקיד את פרופסור סיגל סדצקי.

22:32 עריכה

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים עתידה לקנוס את מפלגת הליכוד בשל פרצת האבטחה ביישומון "אלקטור" – כך אומרים גורמים במשרד המשפטים, לפי דיווח ב"הארץ". הקנס – שיוטל בשל פרצה שחשפה פרטים אישיים מפנקס הבוחרים – נחשב לתקדימי, כי עד כה טרם הוטל עיצום כספי נגד מפלגה בנסיבות דומות.

21:50 עריכה

לפי מחקר של פיקוד העורף, שהוצג היום לקבינט הקורונה, בעוד שבמרץ הביעו 50% מהאוכלוסייה אמון ברשויות המדינה, בחודש יולי אמרו 20% שהם חשים אמון כלפי הרשויות.

בנוסף נבדק כמה מהציבור אומרים שהם מבינים את ההנחיות של הממשלה. בעוד שבמרץ שני שלישים מהמשיבים אמרו שהם הבינו את ההנחיות, ביולי השיבו רבע מהנשאלים שהם מבינים את ההנחיות של הממשלה.

21:16 עריכה

יושב ראש כחול לבן בני גנץ כינס אחר הצהריים ישיבת סיעה סגורה, שבה שב ואמר שאין בכוונתו להתפשר בנושא תקציב המדינה. גנץ דבק בהסכם הקואליציוני – שעליו חתם יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו – ולפיו, יועבר תקציב אחד לשנים 2021-2020. נתניהו, לעומת זאת, מעוניין להעביר שני תקציבים נפרדים – האחד ל-2020 והשני ל-2021.

20:56 עריכה

מפגינים איימו על חייו של עיתונאי חדשות 13 אבישי בן חיים סמוך לבית ראש הממשלה. בין היתר קראו לעברו המוחים: "נגרור את הגופה שלך עם הטנדרים" ו"בן מוות אתה, בן זונה".

בן חיים מזוהה כמי שמצדד בראש הממשלה בנימין נתניהו. לשיטתו, המאבק בין תומכי נתניהו למתנגדיו מייצג מאבק בין ישראל הראשונה לבין ישראל השנייה על השליטה במוקדי הכוח. האחרונים מזהים בנתניהו את נציגם, בעוד הראשונים נאבקים לשוב ולאחוז בהגה השלטון.

20:32 עריכה

לשכת עורכי הדין מינתה את עורך הדין מימון טולדנו כנציגה בוועדה שתבחר את היועץ המשפטי לכנסת. טולדנו מכהן כסגן ראש עיריית קריית אתא מטעם סיעת הליכוד במועצת העיר.

20:26 עריכה

נדחתה בקשתו של יושב ראש הכנסת יריב לוין לצמצם את האבטחה סביבו – כך דיווח יקי אדמקר ב"וואלה! ניוז". לוין פנה לאחרונה לקצין הכנסת, ניצב יוסף גריף, וביקש ממנו להסיר את האבטחה הצמודה שלה הוא זוכה. גריף, שדחה את הבקשה, הסביר שסידורי האבטחה נקבעים על ידי שירות הביטחון הכללי ולא ניתן להתערב בהם.

מלשכתו של לוין נמסר בתגובה ש"סידורי האבטחה נקבעים על ידי שב"כ ויושב ראש הכנסת אינו מתערב בהם".

20:10 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו על התעללות בפעוטות: "הנחיתי לקדם באופן מיידי חקיקה שתחמיר את הענישה על הפשעים הללו".

20:02 עריכה

יאיר נתניהו נדרש לשלם 500 שקלים כי לא הופיע לדיון בתביעת דיבה – כך דיווח בר פלג ב"הארץ". על נתניהו היה להגיע לפגישה בניסיון להשיג פשרה בתביעת דיבה הדדית בינו לבין מכון מולד, המתנהלת מזה כשנתיים, אך הוא לא הופיע. לכן בנו של ראש הממשלה נדרש לשלם את הוצאות המשפט – בסך 500 שקלים – כך נקבע בחודש שעבר.

19:44 עריכה

שוחרר בתנאים מגבילים אדם בשנות השבעים לחייו, שעוכב אתמול לחקירה, כי נחשד בפרסום של תכנים מסיתים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפי החשד, הוא פרסם באחת הרשתות החברתיות קריאה לפגוע בנתניהו. בימים הקרובים יועבר התיק למחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, שבה תתקבל החלטה בעניינו.

19:09 עריכה

עמית הלוי מהליכוד הצהיר אמונים כחבר כנסת. הלוי התמנה לחבר כנסת בעקבות התפטרותו מהמשכן של השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה במסגרת החוק הנורווגי.

18:30 עריכה

הכנסת אישרה את מינויו של צחי הנגבי לשר ההתיישבות. הנגבי יחליף את ציפי חוטובלי, שהתמנתה לשגרירת ישראל בבריטניה. במינויו של הנגבי – שכיהן עד כה כשר ללא תיק – תמכו 30 חברי כנסת והתנגדו לו 16.

צחי הנגבי (צילום: הלל מאיר, פלאש 90)
הנגבי, אשתקד (צילום: הלל מאיר, פלאש 90)
18:13 עריכה

עורך הדין בעז בן צור מצטרף לצוות ההגנה של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בן צור מצטרף אל הסנגורים הנוכחיים של נתניהו – עמית חדד ויוסי שגב.

בעבר ייצג בן צור את ארנון מילצ'ן, שצפוי להעיד במשפט נתניהו בעניין המתנות שהעניק לראש הממשלה ולרעייתו. כמו כן ייצג הפרקליט בעבר את לינור יוכלמן, הנחשבת לאשת סודו של שאול אלוביץ'. האחרון הוא אחד מארבעת הנאשמים במשפט, לצד נתניהו, איריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס.

17:41 עריכה

מחר תיערך פגישה בנושא פתיחת תעשיית התרבות בהשתתפות פרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות פרופסור חזי לוי, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופסור איתמר גרוטו ומנכ"ל משרד התרבות רז פרויליך. ההערכה היא שבפגישה זו יגובש מתווה לפתיחת עולם התרבות.

17:28 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בחלקה הסגור של ישיבת סיעת הליכוד שתוכנית הסיפוח לא ירדה מהפרק, והדבר תלוי בבית הלבן.

17:25 עריכה

ראשי מחאת הדגלים השחורים תקפו את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "מיליון מובטלים מצחיקים אותו, אזרחים שמתים מהמגיפה משעשעים אותו, אצל משפחת הנאשם אנחנו אפילו לא בני אנוש – חייזרים. זה לא ראש ממשלה – מדובר בנאשם שהמצוקות של בני עמו משעשעות אותו. ההפגנות ימשכו לגדול עד שהוא יתפטר". הדברים נאמרו בעקבות אמירתו של יאיר נתניהו, שכינה את המוחים "חייזרים" וסיפר שהוא מראה לאביו תמונות מההפגנה והדבר משעשע אותו.

בנו של ראש הממשלה – שאמר את הדברים מוקדם יותר היום בראיון רדיופוני שזכה לתהודה רבה – הבהיר בהמשך את דבריו: "כשדיברתי על 'חייזרים' ב'הפגנות' השמאל בירושלים – התכוונתי לאלה שמתחפשים לחייזרים ועב"מים, אלה שמתפשטים, אלה שמתחפשים לאיברי מין, אלה שמניפים שלטים עם גסויות, אלה ששמים סיר ספגטי על הראש או אלה שמתחפשים לספיידרמן".

17:00 עריכה

עיתונאי עצמאי נעצר היום בחשד שהטריד עדה הקשורה לפרשת הצוללות – כך דיווח יהושע (ג'וש) בריינר ב"הארץ". מדובר בליאור קופלוביץ', המוכר בשם העט אישתון. חוקרי יחידת להב 433 עצרו גם את בת זוגו והחרימו מסמכים מביתו.

פרקליטו של העיתונאי, גונן בן יצחק, אמר ש"זהו מעצר שכולו סתימת פיות". בן יצחק אמר, שלדברי מרשו, הוא עבד על תחקיר הקושר בין פרשת הצוללות למתווה הגז. "לא ייתכן שהמשטרה תפגע בחיסיון העיתונאי שחל עליו, גם אם הבלוגר אינו חלק מעיתונות המיינסטרים", אמר עורך הדין.

מהמשטרה לא נמסרה תגובה לדיווח.

16:37 עריכה

לאחר שהדיון בקבינט הקורונה הסתיים ללא הכרעות, נקבע שדיון נוסף ייערך ביום רביעי הקרוב. ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת הציע בדיון להטיל סגר בשבועיים האחרונים של חודש אוגוסט. מי שצידד ברעיון זה הוא שר הפנים אריה דרעי.

16:26 עריכה

כלת פרס ישראל מרים פרץ זוכה לתמיכה הרבה ביותר בציבור לכהן כנשיאה מבין המועמדים שנבדקו – כך נמצא בסקר שפורסם היום בחדשות 12. בסקר הוצגו לציבור הנשאלים ארבעה מועמדים – פרץ, יושב ראש הסוכנות היהודית יצחק (בוז'י) הרצוג, שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר הכלכלה עמיר פרץ.

הסקר בדק את עמדות הציבור, אך מי שיכריע מי יחליף את ראובן (רובי) ריבלין בבית הנשיא הם חברי הכנסת. ריבלין מכהן כנשיא משנת 2014. כהונתו תסתיים בשנה הבאה.

מרים פרץ נושאת דברים בכנס של מרכז השלטון המקומי בתל אביב, 19 בפברואר 2020 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
פרץ נושאת דברים בכנס של מרכז השלטון המקומי בתל אביב בפברואר האחרון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
16:03 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת סיעת הליכוד כי נבחנים שלושה סוגי סגרים: סגרים מקומיים על ערים אדומות, סגרים ליליים וסגרי סוף שבוע. ייתכן – אמר – שייעשה שילוב של יותר מסוג אחד של סגר. נתניהו אמר שישנה חשיבות רבה לכך שצה"ל נכנס למערכה להתמודדות עם הקורונה.

עוד אמר ראש הממשלה כי "צריך להעביר תקציב מיידי". לדבריו, העברה של תקציב דו שנתי – משמעותה היא השתת גזירות וקיצוצים נרחבים. "זה בדיוק ההפך ממה שצריך לעשות", קבע. עוד הוסיף שאי העברת תקציב פוגעת בדירוג האשראי של ישראל. נתניהו טען ש"אף אחד לא רוצה בחירות, ואין סיבה שיהיו בחירות".

ראש הממשלה מתח ביקורת על הסיקור העיתונאי של הפגנות המחאה. "מה שמתרחש בתקשורת זה שערורייה", אמר. לטענתו, התקשורת מתגייסת למען ההפגנות ומעניקה להן סיקור יתר.

15:20 עריכה

מיצג מחאה בנושא פרשת הצוללות נוסע כעת בכבישי הארץ.

14:02 עריכה

קבינט הקורונה: נתניהו אמר בפתח הדיון שכדי להוריד את רמת התחלואה צריך לקטוע את שרשראות הדבקה, אבל זה קשה כשיש אלפי חולים מדי יום. נתניהו הוסיף כי "רמת התחלואה בישראל היא מהגבוהות בעולם ואם תעלה מצבנו יהיה קשה מאוד".

הבשורות הטובות על פי ראש הממשלה שהמספר נמצא בהתייצבות בשבועות האחרונים.

12:58 עריכה

יאיר נתניהו התראיין לגלי ישראל לתכנית פתחי וזמרי ותיאר את תחושותיו בנוגע להפגנות נגד אביו. הוא אמר שהמוחים נראים לדעתו כמו חייזרים וסיפר שהוא מראה לאביו קטעים, ושהדבר מבדר אותו ואף נותן לו כוח.

יאיר גם השווה בין אביו למנחם בגין ואמר "מנחם בגין פרש לאחר שהפגינו לו מתחת לבית 'בגין רוצח', שזה לא חלקיק אפילו למה שעושים לאבא שלי 30 שנה. אף פוליטיקאי לא עובר את מסע הייסורים שהוא עובר".

12:46 עריכה

ועדת הקורונה מתכנסת לנוכח קריסת בתי החולים והעלייה הגדולה בתחלואה.

יו"ר הוועדה, יפעת שאשא ביטון אמרה שיש אפשרות לפתוח את עולם התרבות במתווה מתאים. לדבריה "בלתי נתפס שהכל נפתח ורק עולם התרבות נשאר מאחור".

יפעת שאשא ביטון בכנסת, 20 במרץ 2017 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
יפעת שאשא ביטון בכנסת, 20 במרץ 2017 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

המשנה למנכל משרד הבריאות איתמר גרוטו אמר כי "אירועי התרבות יפתחו ברגע שזה יתאפשר מבחינת נתוני התחלואה.

לדיון הגיעו נציגים מהענף ומנכ"ל הבימה, נעם סמל, פנה לגרוטו ואמר: "אתה מקבל הוראות מראש הממשלה ומשר הבריאות לסגור אותנו? אל תגיד לנו משפטים שאין מאחוריהם דבר. ברבש וגמזו אומרים שאצלנו באולמות יותר בטוח מהמסעדות. אתם פוגעים ברוח הציבור, כי הציבור רוצה".

11:59 עריכה

חברת הכנסת אוסנת הילה מארק מתלוננת שפייק ציוץ שלה מופץ ברשת.

ניני וחברת הכנסת אכן נפגשו בחדשות 12 לדיבור סימולטני.

11:39 עריכה

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר פרסם פוסט בו הוא מבקש שבתקשורת יפסיקו לומר שמה שמעניין אותו הם שלושת הכ"פים כוח, כסף וכבוד, כי מדובר בסיפור שקרי.

מבקש להעביר אליכם כמה מילים שיוצאות היישר מהלב..הבחנתי לאחרונה בהמון אנשים מהשמאל וגם חלק מסויים מאנשי התקשורת שאימצו…

פורסם על ידי ‏ח"כ מיקי זוהר Micki Zohar‏ ב- יום שני, 3 באוגוסט 2020

בכתבה של ירון דקל עליה כותב זוהר הוא מצולם אומר "אדם חכם לימד אותי, שיש את שלושת הכ"פים. כוח, כבוד וכסף. בדרך כלל אדם לא יצליח להשיג את השלושה. לכן מבין שלושת הכ"פים, אני בעיקר עובד על הכ"ף של הכוח, ומקווה שהיא תקנה לי גם את הכ"ף של הכבוד". 

זוהר ככל הנראה מבקש בפוסט שלו לדייק את המבקרים – הוא מעוניין בכוח וכבוד, לאו דווקא בכסף.

10:55 עריכה

פרופסור אהוד גרוסמן מנהל האגף הפנימי בשיבא, מוסיף לדברים שאמרו מנכ"ל שערי צדק והדסה על המשבר הרפואי.

עוד הוסיף גרוסמן: "מי שאומר ש500 מתים זה לא הרבה, לא ניסה להציל אותם בידיים שלו. מי שאומר שאין באמת עומס בבתי החולים ושקורונה היא מחלה קלה טועה ועדיף שלא ידבר".

בכתבה של תני גולדשטיין אמר יו"ר איגוד הרופאים הפנימיים: "לא בונים מקומות אשפוז, וכמעט לא הוסיפו תקנים, למרות שיש רופאים ואנשי צוות מובטלים.  "הייתה לממשלה שנה והיא לא זזה, ועכשיו אין זמן עד החורף. יהיה רע מאוד"

09:58 עריכה

הוועדה לענייני ביקורת המדינה קיימה הבוקר דיון בנושא העומס בבתי החולים בתקופת הקורונה.  על פי הנתונים, בחודש פברואר היו בבתי החולים בסך הכל 16,302 מיטות בתקן ובחודש יולי מספרן עמד על 16,321. משמעות הנתונים: היא כי ישנה הסבה של מיטות לטובת טיפול בחולי קורונה, ולא הוספה שלהן.

מנכ"ל בית החולים שערי צדק עופר מרין אמר: "המחלקות הפנימיות עמוסות, אין לנו צוותים. אני מתבייש שכך נראה חדר מיון בחודש אוגוסט".

מרין סיפר כי אתמול בוטלו ניתוחים כי טיפול נמרץ מלא. "זו בושה וחרפה, הוא אמר. "המחלקות מלאות לחלוטין כולנו היינו חייבים לסגור חלק מהפנימיות כדי להביא מקום פיזי וצוותים לחולי הקורונה. זה כאוס מוחלט".

מנכ"ל בית החולים הדסה, פרופסור זאב רוטשטיין אמר שהם נמצאים בפני פשיטת רגל.

"האוצר והבריאות עוד לא סיכמו על הסכומים שנקבל – גם חמישה חודשים מפרוץ המשבר", טען, "מכיוון שגזרו סגר על ישראל ולא הגיעו לבית החולים ובגלל תיירות מרפא – סה"כ הנזק לבית החולים, הוא למעלה מ-200 מיליון שקל. משרד הבריאות והאוצר צריכים להבין שאם לא נקבל 60 מיליון ש"ח לשלם משכורות אוגוסט, הספקים והעובדים ילכו".

עפר שלח אמר: "כרגע הדבר העיקרי שברור זה שלמשרד הבריאות אין מושג. במשך חמישה חודשים הם לא תקננו את מחלקת הקורונה. אם תקן רגיל של מיטה, כולל מכשור ומרחב, אז הם מאלתרים. אנחנו צריכים להחליט אם אנחנו הולכים לסגר וכשאין תקנים ופרמטרים, אז אי אפשר לקבל החלטות כמו שצריך".

09:41 עריכה

הממונה על ניהול משבר הקורונה, פרופ' רוני גמזו, הסדיר את כניסתם ארצה של סטודנטים ותלמידי ישיבות שלומדים בחו"ל במהלך החודשים הקרובים. במסגרת האישור, ינחתו בארץ כ-17 אלף תלמידים, שיגיעו באופן הדרגתי וייכנסו מידית לבידוד בקפסולות של עד שישה אנשים, במוסדות שאושרו מראש על ידי משרד הבריאות, כך דווח במעריב.

בשבת אמר גמזו כי הוא מתנגד למהלך כי "צריך למנוע תבערה נוספת"

היום יתכנס קבינט הקורונה ויוחלט על הצעדים הבאים: גמזו תומך בצעדים קלים ואילו המל"ל ממליץ על סגר.

תמר זנדברג מודיעה כי תפנה לבג"ץ.

 

יו"ר  המפלגה שלה ניצן הורוביץ טען ל"אפליה דתית".

09:29 עריכה

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר דיבר בגלי צה"ל ואמר שלמרות שהחרדים יצביעו נגד פסקת ההתגברות, זה לא אומר שהם פחות מחוייבים לליכוד. "ברגע האמת אנחנו גוש, יש בינינו מחויבות ארוכת שנים מבוססת אידיאולוגיה".  

זוהר טען שנתניהו אינו רוצה בהפלת הממשלה אבל אין אפשרות לתקציב דו שנתי – למרות ההסכם הקואליציוני. האם זה יגיע לבחירות?

"מקווה שלא", אמר זוהר, "בסוף יש לנו מטרה אחת לשרת את אזרחי ישראל ולא לגרור את ישראל למערכת בחירות נוספת".

08:42 עריכה

שר העבודה והרווחה איציק שמולי התראיין לגלי צה"ל ואמר שצריך להקשיב למפגינים נגד הממשלה ולנסות לראות מה הם רוצים. שמולי תקף ואמר שהליכוד צריך להחליט אם "הוא בא לפתור את בעיית הקורונה או לעשות פוליטיקה"

איציק שמולי, מליאת הכנסת, 27 במאי 2020 (צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן)
איציק שמולי, מליאת הכנסת, 27 במאי 2020 (צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן)
08:04 עריכה

בכנסת מדווחים – השר עמיר פרץ מסמן את המטרה הבאה: להחליף את ריבלין.

חבר הכנסת יעקב אשר אמר בראיון בגלי צה"ל שאכן עמיר פרץ דיבר איתו במסדרון ושאל על עמדתו בנושא, אך הדבר לא נעשה בצורה רשמית.

07:55 עריכה

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד התראיין הבוקר ונשמע נחוש.

לפיד כמובן אינו מרוצה מביצועי הממשלה הנוכחית

אך אינו מעוניין בבחירות כרגע

מצד שני, לפיד תומך בעמדת ראש הממשלה בנוגע לתקציב – עמדה שלכאורה אמורה להוביל את ישראל לבחירות עקב ההסכם הקואליציוני. לפיד אמר  "אני לא חושב שאפשר לעשות תקציב עד 2021 מקצועית. בנושא הזה  זה קל לי, אני לא עושה את השיקול הפוליטי, אני יכול להגיד לכם מה אני חושב מקצועית". ואם זה יוביל לבחירות – "זאת בעיה שלהם"

ולסיום לפיד עם קטנה לגנץ.

07:43 עריכה

היום צפוי קבינט הקורונה להתכנס לדון בהגבלות או הקלות חדשות על המשק הישראלי ובוואלה מפרסמים שבפגישה של פרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו עם נציגי המסעדנים הוא הבהיר להם שמודל חדש לפעילות המסעדות יוצג תוך שבועיים שלושה ובינתיים יישאר המודל הקיים:  20 לקוחות בפנים ו-30 בחוץ.

07:08 עריכה

תקרית בטחונית בגבול: צה"ל חיסל 4 מחבלים.

כמה שעות לאחר התקרית צה"ל פרסם תיעוד:

07:04 עריכה

התמונה בפוסט של הליכוד ששיתף נתניהו אתמול היא עיבוד של קריקטורה של מאייר איראני שידוע באיוריו האנטישמיים.

יש כמה דברים לדבר עליהם בעקבות הקריקטורה הזאת, שביבי פרסם לא מזמן. והרבה אנשים אחרים כבר מדברים על הדברים האלה.אבל…

פורסם על ידי ‏‎Doron Fishler‎‏ ב- יום ראשון, 2 באוגוסט 2020

סגירה