קוראים לה מחאה, אבל מדובר במלחמה

שוטר מרתק מפגין תחת ברכו בהפגנה מול בלפור כדי לעצור אותו, 21.7.2020 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
AP Photo/Ariel Schalit
שוטר מרתק מפגין תחת ברכו בהפגנה מול בלפור כדי לעצור אותו, 21.7.2020

קוראים לה מחאה. היא מבטאת את העובדה שמאות אלפי אזרחים ואזרחיות יוצאים לרחובות, מפגינים ומבקשים להחליף את השלטון. אבל הרשו לי לא להיות פוליטיקלי קורקט, הרשו לי לא להיות עדינה ולא להסתתר מאחורי סיסמאות שחוקות כגון "זה לא פוליטי" – אין מדובר במחאה, מדובר במלחמה.

קוראים לה מחאה. היא מבטאת את העובדה שמאות אלפי אזרחים ואזרחיות יוצאים לרחובות, מפגינים ומבקשים להחליף את השלטון. אבל הרשו לי לא להיות עדינה – אין מדובר במחאה, מדובר במלחמה

מחאה פירושה הבעת אי נחת מנושא מסויים, נושא מצומצם, נושא מינורי, לא נושא עקרוני, לא נושא יסודי, לא נושא העומד בליבה אלא בשוליים – מחאה יכולה להיות על אי העלאת שכר, מחאה יכולה להיות על יוקר המחייה, מחאה יכולה להיות על מינוי לא ראוי. אלא שבענייננו אין מדובר על כל אלה. כאן מדובר על החלפת השלטון. ולא סתם החלפת השלטון אלא החלפת אדם מסויים הנמצא בשלטון מזה עשור – החלפת ראש ממשלה הנאשם בפלילים, החלפת נתניהו.

מבחינת נתניהו מדובר ללא ספק במלחמה, מלחמת הישרדות חסרת פשרות – ובמלחמה כמו במלחמה הוא מגייס את כל מה שיש לו כדי לנצח, וניצחון פירושו הישארות בשלטון.

בזירה התקשורתית יש את ציוצי השטנה של בנו שאינם משאירים מקום לספק באשר ליחס של נתניהו לאזרחים שהוא ראש הממשלה שלהם. החל בכינוי העדין משהו 'אנרכיסטים' וכלה בכינוי 'חייזרים' המבדרים אותו, המשך בהפיכת המשטרה לזרוע הפרטית שלו בשליטת אוחנה, שתפקידה למנוע את ההפגנות, להתעמר במפגינים ואף לפגוע בהם פיזית, וכלה בגיוס כוח פלנגות מהסוג של לה-פמיליה הקשובים לציוצי הבן ולהסתת האב – ונכונים לפעולות ביריונות אלימות.

מבחינת המפגינים – מדובר בערב רב של אזרחי המדינה המשתתפים בהפגנות. הפגנות המורכבות מקבוצות רבות של אזרחים ומשכבות שונות של האוכלוסייה. הפגנות שניתן לתאר אותם בביטוי "עם קם". עם קם ואומר בקול מאוד ברור – די! די לנו מהשחיתות, די לנו מההסתה, די לנו מפרוק החברה הישראלית, די לנו משוד הקופה הציבורית.

להפגנות אלה יתרון ברור מאוד: הן מורכבות מכל שכבות האוכלוסייה, אין מנהיג אחד למחאה, אין נציג אחד למחאה, אין דובר למחאה. הדוברים הם רבים ומתחלפים. זה יכול להיות אסף אמדורסקי וזה יכול להיות סדי בן שטרית, כולם כולם מייצגים את העם שנקעה נפשו מנתניהו.

מבחינת נתניהו מדובר ללא ספק במלחמה, מלחמת הישרדות חסרת פשרות – ובמלחמה כמו במלחמה הוא מגייס את כל מה שיש לו כדי לנצח, וניצחון פירושו הישארות בשלטון

אלא שהיתרון הזה של ההפגנות הוא גם חסרונן הגדול. בניגוד לנתניהו היודע כי מדובר במלחמה, המבין שמדובר בקרב על חייו הפוליטיים ובמידה רבה גם על חרותו, והנכון לעשות הכל כדי לנצח, לא ניתן לומר זאת על המפגינים.

את העובדה שלא כל המפגינים מבינים שמדובר במלחמה להחלפת נתניהו ניתן היה לראות בעובדה שהיה חשש לקרוא להפגנה 'הפגנה פוליטית', ניתן היה לראות את זה בדברי ההבל של מוקי, ובעובדה שאף אחד עוד לא הרים את הדגל האחד והיחיד השווה להילחם למענו – מלחמת החלפת נתניהו.

יש אומנם קולות רבים ואמיצים הקוראים להחלפתו, בהם של אורנה בנאי, אבל המחאה עדיין לא מוגדרת כך. היא עדיין מפוזרת על פני קבוצות שונות, שאולי תפרושנה מהמחאה אם ישיגו את מטרתן.

אינני מזלזלת חלילה במפגינים הנהדרים, בלהט, בהתמדה ובנחישות – אבל בהשוואה בין האפשרויות של נתניהו מבחינת ניצול הכוח השלטוני, מבחינה תקשורתית, מבחינת הספינים – לבין הכוח של המפגינים – ידו של נתניהו על העליונה, הוא מומחה במלחמות התשה.

מהסיבה הזו, ובשל הכוח הרב הנמצא בידי נתניהו – כוח שכפי שניתן היה לראות הוא אינו מהסס להשתמש בו כנגד האזרחים (ראו מה הוא הספיק לעשות עד עתה בעזרת אוחנה, הבן ורוח לה פמיליה) – יש להכריז על כך שהמטרה היחידה של ההפגנות היא החלפת נתניהו.

ללא החלפתו יימשך טירוף המערכות שישראל עוברת. טירוף שקל מאוד לתלות אותו בקורונה אך שורשיו עמוקים הרבה יותר. הקורונה היא העילה להתפרצות אך לא הגורם העיקרי לה. הקורונה היא הנסיך פרדיננד. היא הגפרור אך לא חבית השריפה.

אלא שהיתרון ההפגנות הוא גם חסרונן הגדול. בניגוד לנתניהו, היודע כי מדובר במלחמה, המבין שמדובר בקרב על חייו הפוליטיים ובמידה רבה גם על חרותו, והנכון לעשות הכל כדי לנצח – לא ניתן לומר זאת על המפגינים

את שורשי הטרוף אפשר למצוא בנאומי ההסתה נגד האזרחים השייכים למחנה השמאל ונגד היועמ"ש, נגד מערכת המשפט ואפילו נגד תומכים מובהקים של נתניהו. את השורשים אפשר למצוא בשלוש מערכות בחירות ברצף. את השורשים אפשר למצוא בהתרסקות כל המערכות האמורות לתת שרות לאזרח. ודו"ח מבקר המדינה חושף את ההזנחה הפושעת של כל מערכות המדינה. שידוד מערכות של ממש, שידוד שהוא האחראי העיקרי לו, שידוד שנחשף הודות לקורונה.

זו צריכה להיות מלחמת השחרור של מדינת ישראל מעולו של נתניהו, כל מטרה אחרת, אם תושג תהיה מוגבלת בזמן ותישחק תחת גלגלי הטרוף של המשך שלטונו – טרוף שילך ויגבר ויגיע לכליאת אזרחים, ולכליאת עיתונאים – שהרי כל שלטון הנשען על כוח סופו להשתמש בו ולהחריף את השימוש בו – תמיד תימצאנה הצדקות לשימוש בכוח.

דוקטור לביוכימיה ומשפטנית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
עוד 743 מילים ו-4 תגובות
סגירה