דמותו של נתניהו במיצב "הסעודה האחרונה" בכיכר רבין בתל אביב, יולי 2020 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
Tomer Neuberg/Flash90

הדרך למילוט ממשפט נתניהו עוברת דרך ריסוק הכלכלה

בניגוד לדעת כל המומחים, רה"מ מתעקש להעביר תקציב לשלושה חודשים, כאשר אפילו בוועד בית זה לא היה קורה ● הוא גם מתכנן להטיל הסגר נוסף, ולהמתיק את המהלך עם המטרת כסף שלישית לקראת החגים ● אם מחברים את כל חלקי הפאזל, נראה שלנתניהו יש דרך מילוט אחת ממשפטו, והיא עוברת דרך הכיס של כולנו ● פרשנות

אם בנימין נתניהו לא יצליח להוביל כבר החודש לקיומה של מערכת בחירות נוספת, המשמעות מבחינתו פשוטה: הוא יודע שזה עלול להיות סופו הפוליטי.

לא יהיה שום חוק צרפתי או יווני שימנע ממנו להגיע מדי שבוע לשלושה דיונים בבית המשפט המחוזי בירושלים, החל בינואר 2021, מלבד פטורים נקודתיים שיוכל לקבל מהשופטים מהתייצבות לדיון כזה או אחר. כל דיון כזה אמור להימשך יום עבודה שלם, מהשעה 8 בבוקר עד 4 אחרי הצהריים לפחות.

מספיק שבאמצע אחד הדיונים המשפטיים של נתניהו יחליט חזבאללה לטווח בטיל ג'יפ צבאי על הגבול, כדי לשבש את הריטואל הצילומי הקבוע בעקבות אירועים ביטחוניים: במקום שעם ישראל יראה את ראש הממשלה ניצב בפוזה האהובה עליו – חמור סבר ומוקף בצמרת קציני המטכ"ל, כשלפניו מונחות מפות מטושטשות בבור בקריה – יראו כולם ראש ממשלה שיושב על ספסל בית המשפט כאחרון הנאשמים, ועסוק עד מעל הראש במשפטו במקום בניהול האירוע החשוב.

מספיק שבאמצע אחד הדיונים המשפטיים של נתניהו יחליט חזבאללה לטווח בטיל ג'יפ צבאי על הגבול, כדי לשבש את הריטואל הצילומי הקבוע בעקבות אירועים ביטחוניים

אם מוסיפים לכך את הרוטציה הבלתי נמנעת עם ראש הממשלה החלופי, בני גנץ, נראה כי הדרך לנבצרות נתניהו או לקריסתו בדעת הקהל תהיה קרובה מתמיד.

בני גנץ (צילום: ALEX KOLOMOISKY/POOL, באמצעות פלאש 90)
בני גנץ (צילום: ALEX KOLOMOISKY/POOL, באמצעות פלאש 90)

פועל בניגוד להמלצות המומחים

נכון לרגע זה, עם דגש על רגע זה, לנתניהו יש רק דרך מילוט אחת ראלית מהמשפט. אם מחברים את כל חלקי הפאזל שמפזרים בימים האחרונים מקורביו והוא עצמו, אפשר לראות את התמונה המלאה.

כמעט בכל מסיבת עיתונאים או הצהרה בנושא הקורונה, דאג נתניהו להזכיר שהוא מתייעץ עם הצוותים המקצועיים הבכירים ביותר במערכת הבריאות, כמו עם עם הצמרת הכלכלית העולמית והמקומית.

אבל בשבועיים האחרונים נראה כי נתניהו הפסיק להתייעץ עם המומחים, או לפחות הפסיק להצהיר על כך. יותר מכך: באופן תמוה, נתניהו החל לפעול בניגוד גמור להמלצות של כל אותם מומחים, שעד לפני רגע קט התגאה בכך שהוא פועל לפי ההנחיות שלהם. וכשאני כותב "כל המומחים" – הכוונה גם לאלו שבעדו.

נתניהו החל לפעול בניגוד גמור להמלצות של כל אותם מומחים, שעד לפני רגע קט התגאה בכך שהוא פועל לפי ההנחיות שלהם. כשאני כותב "כל המומחים" – הכוונה גם לאלו שבעדו

כך, למשל, בניגוד לדעת כל המומחים, מתעקש נתניהו להעביר תקציב לשלושה חודשים, כשאפילו בוועד בית מתכננים תקציב לחצי שנה קדימה לפחות.

נתניהו טוען שתקציב ארוך-טווח יביא לקיצוצים, מה שלא מפריע לו לתכנן פיזור של עוד כספים בהליקופטרים סביב חגי תשרי, ללא שום קשר לתקציב שיאושר.

תכף נחזור לעניין פיזור הכסף, אבל בינתיים אפילו המומחה הכלכלי שנתניהו כל כך מעריך – ושכמעט הפך אותו לנגיד – יעקב פרנקל, יצא בחריפות נגד התקציב ההזוי שנתניהו רוצה להעביר, וטען כי מדובר בהחלטה פוליטית.

המחלוקת המלאכותית שיצר נתניהו על התקציב מאלצת להוסיף לתקציב "קופסאות חוץ תקציביות". בכל פעם שצריך עוד כסף מחוץ לתקציב הרשמי כדי לטפל במשבר, מוסיפים לתקציב "קופסה" במיליארדי שקלים. הבעיה בכל שיטת הקופסאות, היא שאין להן כל מקור מימון בתקציב, ושהכל מבוסס על הלוואות.

יגיע הרגע שבו לשווקים ולחברות הדירוג יימאס מההתנהלות המופקרת הזו, והם ישימו ברקס לחגיגת הלוואות שהמדינה נהנית ממנה.

במצב כזה, המדינה תצטרך לשלם ריבית גבוהה על ההלוואות, מה שיגרור עומס תקציבי נוסף ויביא לסחרור שסיומו נראה כמו זה שהיה ביוון. אנחנו אמנם עוד לא שם, אבל ההתנהלות של נתניהו מקרבת אותנו לאבדן כלכלי כזה.

בנימין נתניהו ויעקב פרנקל, ארכיון, יוני 2013 (צילום: Miriam Alster / Flash90.)
בנימין נתניהו ויעקב פרנקל, ארכיון, יוני 2013 (צילום: Miriam Alster / Flash90.)

כללים אחידים לכולם

נתניהו אפילו לא מנסה למנוע את הדהירה הזו לתהום. אתמול, באופן מפתיע, הוא התעקש להפיל על המשק עוד מכה כלכלית וחברתית בניגוד לעצת המומחים.

מספרים שהפרויקטור והסמכות המקצועית המובילה בקבלת החלטות בנושא הקורונה בימים אלה במדינה, רוני גמזו, הגיע לישיבת הממשלה מתוך ידיעה שהולכים להכריז על הקלות, וגילה להפתעתו שנתניהו רוצה הסגרים והגבלות.

האם זה מקרי שפתאום נתניהו שינה גישה מבלי שחלה החמרה, ואף קיימת אופטימיות זהירה לגבי מצב התחלואה? היום בבוקר (ג'), בתכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, הבהיר השר אלי כהן (ליכוד), שאם יוטל הסגר בסוף אוגוסט יהיו כללים אחידים לכולם, ולא ניתן יהיה לקיים יותר הפגנות המוניות.

היום בבוקר, הבהיר השר אלי כהן (ליכוד), שאם יוטל הסגר בסוף אוגוסט יהיו כללים אחידים לכולם, ולא ניתן יהיה לקיים יותר הפגנות המוניות

האמירה הזו מחברת את כל חלקי הפאזל ויוצרת תמונה ברורה: לפי המהלכים של נתניהו, נראה שעד ה-25 באוגוסט הכנסת תפוזר ונלך לבחירות. הכל, בזמן שהציבור יימצא עמוק בתוך מגבלות הקורונה, ועסוק בהישרדות האישית שלו.

כל ניסיון של הציבור למחות על המצב ולצאת להפגנות המוניות ולהסית את דעת הקהל נגד נתניהו, ייחסם בטענה של "כללים אחידים לכולם". כדי להמתיק את הביקורת הציבורית יתחיל נתניהו לפמפם בתקשורת את "הסוכרייה": תכנית פיזור כסף, שלישית במספר, לקראת ראש השנה.

האם זה יקרה? בפוליטיקה הכל יכול לקרות, אבל גם הכל יכול להשתבש.

בשלב זה נראה שנתניהו שועט אל עבר בחירות, הטלת הסגר על האוכלוסייה ופיזור כספים כאילו אין מחר, תוך ריסוק הכלכלה והחברה בישראל. הכל למען מילוטו מהמשפט. ואחריו המבול.

אלי כהן (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
אלי כהן (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
עוד 728 מילים ו-2 תגובות
סגירה