עידן הקורונה ביוהנסבורג, דרום אפריקה, יוני 2020 (צילום: AP Photo/Themba Hadebe/File)
AP Photo/Themba Hadebe/File

בדרום אפריקה מפיקים לקחים מהאיידס, ומסרבים למות מבושה

דרום אפריקה מתמודדת עד היום עם ההשלכות הקשות של הכחשת מגפת האיידס על ידי מנהיגיה הקודמים ● אבל רופאים וחוקרים הפועלים במדינה רואים בכך קרן אור, בכל הנוגע להתמודדות עם מגפת הקורונה ● בניגוד לארה"ב, למשל, אצלנו מתמודדים עם המשבר בישירות ובאחריות, הם אומרים ● ועדיין, דרום אפריקה ניצבת במקום החמישי בקרב המדינות מוכות הקורונה ובמקום הראשון בשיעור ה-HIV

בשעה שדרום אפריקה מצטרפת לרשימת המדינות בעלות העלייה המהירה ביותר במספר חולי הקורונה, מאבקה המתמשך במשבר בריאותי אחר – נגיף ה-HIV – חוזר אל אור הזרקורים. הפעם ראשי מערכת הבריאות במדינה יכולים ליישם לקחים ממשבר האיידס, שנלמדו בדרך הקשה, על מגפת הקורונה של היום.

משבר הקורונה בדרום אפריקה, שנמשך בינתיים ארבעה חודשים, הוא חדש יחסית, אבל המדינה כבר נאבקת ב-HIV במשך עשורים. נכון ל-2018, 7.7 מיליון דרום אפריקאים היו נשאי HIV או חולי איידס. לפי נתונים מתכנית האו"ם המשולבת ל-HIV/איידס, 90% מהנדבקים מודעים למצבם, 62% מקבלים טיפול ואצל 54% הנגיף דוכא. שיעור התמותה מהנגיף צנח ב-50% בין 2010 ו-2018.

הקורונה היא תופעה שונה בתכלית. למרות שבתחילה הנגיף התפשט באטיות – מספר המקרים הגיע ל-100 אלף רק בתחילת יוני – המספרים עלו מאז בצורה אקספוננציאלית. למרות האיסור הכלל-ארצי המחודש (והשנוי במחלוקת) על מכירת אלכוהול, שלדברי הנשיא סיריל רמפוזה נועד להפחתת הלחץ על מערכת הבריאות, מספר מקרי הקורונה במדינה חצה את החצי מיליון ב-1 באוגוסט.

בדיקת קורונה ביוהנסבורג, דרום אפריקה, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/Jerome Delay, File)
בדיקת קורונה ביוהנסבורג, דרום אפריקה, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/Jerome Delay, File)

ועדיין, ד"ר ברי שובּ, המנהל המייסד בדימוס של המכון הלאומי למחלות מדבקות, מאמין שהפתרון לקורונה יגיע מהר יותר מאשר ל-HIV, שטרם נמצא לו חיסון.

"קל יותר לייצר חיסון לקורונה מאשר ל-HIV", אומר לי שוב. "יש לכך שתי סיבות עיקריות. ראשית, נגיף ה-HIV עצמו הוא מאוד מאוד משתנה, מוטציוני".

הבעיה הגדולה השנייה, לדבריו, היא שה-HIV משפיע על המערכת החיסונית ברמת התא: "הוא פוגע בתאי מערכת החיסון. זו פגיעה כפולה, אתגר כפול".

שוב, שמשמש כיועץ רפואי לוועד שליחי הקהילות היהודי של דרום אפריקה, מציין כי במכון הלאומי למחלות מדבקות פועלת יחידת מחקר ה-HIV הגדולה בעולם. הוא עצמו הוביל במשך עשורים את המאבק למציאת חיסון ל-HIV.

ההנהלה הנוכחית של המכון הלאומי למחלות מידבקות כוללת את סגנית המנהלת ד"ר לוסי בלומברג, שמסייעת בתגובה הכוללת לקורונה בקרב האוכלוסייה של אומת הקשת, שהיא בעלת רוב שחור ומיעוט לבן.

תושבי יוהנסבורג ממתינים לתורם להיכנס לסופר מרקט בעידן הקורונה, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Jerome Delay)
תושבי יוהנסבורג ממתינים לתורם להיכנס לסופר מרקט בעידן הקורונה, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Jerome Delay)

שוב ובלומברג סיפרו לי השבוע על התגובות להתפרצותן של מחלות זיהומיות שונות במהלך קריירה שלהם, מאבולה ועד פוליו. אבל משבר הבריאות הבולט ביותר בדרום אפריקה שהם התמודדו איתו הוא ללא ספק מגפת האיידס, ושניהם מציינים כי הניסיון שנצבר שם בנושא מציע פרספקטיבה חשובה על הקורונה.

בדרא"פ נרשם המספר הגבוה ביותר של מקרי HIV/איידס, ונכון ליולי היא נמצאת במקום החמישי בעולם מבחינת כלל מקרי הקורונה – אחרי ארה"ב, ברזיל, רוסיה והודו. ועדיין, מומחים טוענים שכל אחד משני המשברים מצריך גישה שונה.

בדרום אפריקה נרשם המספר הגבוה ביותר של מקרי HIV/איידס, ונכון ליולי היא נמצאת במקום החמישי בעולם מבחינת כלל מקרי הקורונה – אחרי ארה"ב, ברזיל, רוסיה והודו

"אני חושבת שהתגובה לקורונה הייתה אינטנסיבית יותר למשך תקופת זמן קצרה יותר", אומרת בלומברג, ומזכירה את השפעותיה על מערכת הבריאות ועל הכלכלה. היא מציינת כי עבור נשאי HIV "יש היום טיפול מצוין".

"אנשים יכולים לחיות חיים מלאים", היא אומרת.

עובד מערכת הבריאות בתחנת בדיקות קורונה ביוהנסבורג, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Shiraaz Mohamed)
עובד מערכת הבריאות בתחנת בדיקות קורונה ביוהנסבורג, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Shiraaz Mohamed)

שוב הוא זוכה אות מסדר מפונגובווה, עיטור הכבוד האזרחי הגבוה ביותר בדרום אפריקה, ובעל הישגים רפואיים רבים. בשנות ה-70 הוא הקים את המחלקה הווירולוגית באוניברסיטת ויטוואטרסרנד. ב-1999, הוא הפך למנהל המייסד של המכון הלאומי למחלות מידבקות, ועמד בראשו מ-2002 ועד 2012.

בזמן שכיהן בתפקיד, הוא גייס את בלומברג להוביל צוות למאבק בהתפרצויות של מחלות מידבקות. באותו הזמן היא הייתה החברה היחידה בצוות. עכשיו, כסגנית מנהלת המכון, היא משתתפת בישיבות שבועיות דרך ארגון הבריאות העולמי, יחד עם עמיתים ממדינות אחרות, בהן ד"ר אנתוני פאוצ'י מארצות הברית.

שוב מציין כי דרום אפריקה נכנסה לסגר בחודש מרץ, אבל בעוד שחמשת או ששת השבועות הראשונים היו "אפקטיביים מאוד בבלימת ההתפשטות", ההשלכות הכלכליות-חברתיות היו כבדות מדי, וההגבלות הוקלו. לדבריו, כשאנשים חזרו לעבוד, והחלו ללכת שוב למסעדות, לתאטראות, לבתי תפילה ולאירועים חברתיים, הנגיף התחיל להתפשט (בתי הכנסת, שנסגרו במרץ, טרם נפתחו).

בפוסט שפורסם ב-2 ביולי בעמוד הפייסבוק של ועד שליחי הקהילות היהודי של דרום אפריקה, שוב מציין כי המדינות היחידות שעוקפות את דרום אפריקה במספר המקרים החדשים הן בעלות אוכלוסיות גדולות בהרבה.

דרום אפריקה נכנסה לסגר במרץ, אבל בעוד שהשבועות הראשונים היו "אפקטיביים מאוד בבלימת ההתפשטות", ההשלכות הכלכליות-חברתיות היו כבדות מדי, והן הוקלו

הקהילה היהודית יכולה לסמוך גם על מידע רפואי נוסף במהלך משבר הקורונה. "הצלה", שירות חירום רפואי יהודי וולונטרי, מפרסם עדכונים שבועיים בעמוד הפייסבוק של ועד שליחי הקהילות היהודי. נכון ל-24 ביולי, הוא דיווח על 229 מקרים פעילים, 519 מקרים סגורים ו-745 מקרים בסך הכול.

"בזכות הפעולה הראשונית המהירה של הנהגת הקהילה היהודית, שסגרה את בתי הכנסת, בתי הספר ובתי האבות, שיעורי ההדבקה ושיעורי התמותה בקהילה היו נמוכים מאוד", כותבת בהודעת דוא"ל ונדי קאהן, המנהלת הלאומית של ועד שליחי הקהילות היהודי בדרום אפריקה. "למרבה הצער, עם הקלת הסגר במדינה, שיעורי ההדבקה והתמותה גדלו בצורה חדה, גם בתוך הקהילה היהודית".

דרי רחוב נדרשים לחטא את ידיהם לפני קבלת תרומות מזון במהלך הסגר הקורונה, יוהנסבורג, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/Jerome Delay)
דרי רחוב נדרשים לחטא את ידיהם לפני קבלת תרומות מזון, יוהנסבורג, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/Jerome Delay)

התקדמות מהירה יותר לקראת חיסון

מארי קלוק, הנשיאה הלאומית של ועד שליחי הקהילות וסגנית נשיא הקונגרס היהודי העולמי, אמרה לזמן ישראל כי "לדרום אפריקה יש תשתית מתוחכמת של מחקר ומעבדות בגלל ה-HIV, ונערך בה מחקר על שחפת, מחלה שמהווה דאגה עצומה בדרום אפריקה מדי שנה. יש לנו הבנה טובה של מחלות מידבקות".

בעוד שהחיסון נגד איידס הוכח כחמקמק, שוב צופה שחיסון לקורונה יימצא בעתיד הקרוב יחסית: "אם הכול יפעל כשורה, החיסון יהיה זמין לציבור הרחב בעולם עד אמצע או סוף השנה הבאה. אני לא רואה את זה קורה מוקדם יותר".

בין החיסונים הפוטנציאליים נגד קורונה שנמצאים בשלבי פיתוח נמנה זה של אוניברסיטת אוקספורד, שנערכים בו כעת ניסויים ברחבי העולם, וגם בדרא"פ. שוב מציין אותו כאחד מבין שלושת הפיתוחים שנמצאים בשלבים המתקדמים ביותר, יחד עם אלה של חברת מודרנה בארה"ב ושל קאן-סינו ביולוג'יקס בסין. המחקר של אוקספורד מגייס 2,000 משתתפים ביוהנסבורג ובקייפטאון.

תושבי יוהנסבורג בתור לקבלת מענק סוציאלי מהממשלה בעת הסגר הקורונה, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Themba Hadebe)
תושבי יוהנסבורג בתור לקבלת מענק סוציאלי בעת הסגר הקורונה, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Themba Hadebe)

"חשוב שמחקרים כמו זה, למציאת חיסון, יתוקפו באפריקה", אומרת בלומברג. היא חוזה שחיסון "יימצא בעתיד הקרוב יחסית", לא בחודשים הקרובים, ועדיין היא "חושבת שהמהירות שבה מפתחים ומשיקים את החיסון היא חסרת תקדים".

"אני חושבת שהלקח מהתגובה של פיתוח חיסון לקורונה הוא התמיכה הכלכלית העצומה. אני חושבת שזה משפיע על כל העולם, כולם עובדים על זה", אומרת בלומברג. "ה-HIV הוא זירה שונה מאוד. במונחים של תגובה חיסונית, זו תגובה שונה מאוד עם תרופות אנטי-רטרוויראליות, שונה לחלוטין".

HIV הוא עניין פוליטי

לדברי שוב ובלומברג, משוכה אחת שחוקרי נגיף הקורונה אינם צריכים להתמודד איתה היא הכחשת המשבר עצמו, שהם מתארים כבעיית עבר בדרום אפריקה, שבה נטען פעם כי HIV/איידס לא נגרם על ידי נגיף. "HIV הוא עניין פוליטי עצום", אומרת בלומברג. "הייתה הכחשה מסיבית של ה-HIV".

שוב אומר שהיה "שלב של הכחשת הנגיף" בתקופת ממשלתו של נשיא דרום אפריקה דאז, תאבו מבקי. "אני חושב שזה היה בגלל הסטיגמה על הידבקות ב-HIV. התגובה לסטיגמה הייתה הכחשה – שזו מחלה כלכלית, מחלה של מחסור. היא אכן כזאת, כמובן – באופן עקיף. ההכחשה הייתה מצערת, וו הייתה תקופה שלילית מאוד של חוסר עצמאות מדעית. עם זאת, זה בהחלט לא המצב כרגע".

ספר לובש מסכה להגנה מפני וירוס הקורונה, דרום אפריקה, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Themba Hadebe)
ספר לובש מסכה להגנה מפני וירוס הקורונה, דרום אפריקה, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Themba Hadebe)

בלומברג אומרת כי "אין הכחשה של הקורונה. היא מול הפנים שלנו. אני חושבת שזה הרבה יותר פתוח. אני חושבת שהתנהלות הממשלה כאן שונה מאוד ממה שקורה בברזיל, אפילו בארה"ב. אנחנו הכרנו בבעיה, לא הכחשנו את הקורונה".

"אין הכחשה של הקורונה. היא מול הפנים שלנו. אני חושבת שזה הרבה יותר פתוח. אני חושבת שהתנהלות הממשלה כאן שונה מאוד ממה שקורה בברזיל, אפילו בארצות הברית"

בנוגע למשך הצפוי של המגפה בדרום אפריקה, בולמברג אומרת שבלתי אפשרי לדעת בשלב זה. "עקומת ההתפשטות תגיע לשיא בכל האזורים, תשתטח ואז תרד", היא אומרת. "הקורונה תישאר איתנו עוד זמן מה".

תושבי יוהנסבורג ממתינים לחלוקת מזון, לאחר שהוטל עליהם הסגר ממושך בעקבות התפרצות הקורונה, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/Jerome Delay)
תושבי יוהנסבורג ממתינים לחלוקת מזון, לאחר שהוטל עליהם הסגר, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/Jerome Delay)
עוד 1,104 מילים
סגירה