בכירי הליכוד

חברי הליכוד עומדים סביב בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, לפני פתיחת משפטו, 24 במאי 2020 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
יונתן זינדל, פלאש90
חברי הליכוד עומדים סביב בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, לפני פתיחת משפטו, 24 במאי 2020

מפלגת הליכוד גאה ומתפארת בכך שהיא מפלגה דמוקרטית, ושנציגיה נבחרים בבחירות על-ידי כל חברי המפלגה. אבל משהו שם לא עובד. בחברה דמוקרטית אנשים לא מפחדים להביע את דעותיהם. אולם בשנים האחרונות אי-אפשר שלא להתרשם מכך, שבכירי הליכוד אינם מביעים את דעתם לא רק בתקשורת ההמונים, אלא אף בשיחות שהם מקיימים ביניהם.

מפלגת הליכוד מתפארת בכך שהיא מפלגה דמוקרטית. אולם בשנים האחרונות אי-אפשר שלא להתרשם, שבכירי הליכוד אינם מביעים את דעתם – לא רק בתקשורת ההמונים, אלא אף בשיחות שהם מקיימים ביניהם

נבחרי הליכוד בכנסת ובממשלה מרבים להופיע בתקשורת. רובם לא נראים ולא נשמעים טיפשים. אורח חייהם והתנהגותם נורמטיביים. לא מדובר בגנבים החומסים את הקופה. מדובר באנשים סבירים – כאלה שבעולם הערכים שלהם יש טוב ורע, ומידה למה ראוי ומה פסול בהתנהגות בני האדם.

אנשים אלה מבינים שאדם שמבקש מתנות מאחרים ראוי לגנאי, אף אם אין בקבלת המתנה עניין פלילי. ודאי שהם סולדים מאדם שמשית על הקופה הציבורית הוצאות שוטפות לצרכי מחיה שלו ושל משפחתו, ובמיוחד הוצאות בגין בתיו הפרטיים בה בעת שלרשותו מעון רשמי, שבעלויותיו נושאת המדינה.

לא יכול להיות שאותם נבחרי הליכוד, בהיותם אנשים נורמטיביים, מקבלים את מעשיו של נתניהו כפי שהם מופיעים בכתבי האישום (מדובר כאן על עובדות, שהמחלוקת בין אנשים שונים היא באשר למסקנות המשפטיות הנגזרות מהן).

הרי לא ניתן שלא לתעב את הדרישות למתנות וקבלת המתנות של נתניהו מחבריו המיליונרים. לא ניתן שלא לחוש באי-נוחות מהשיחות שנתניהו מנהל עם הבעלים של ידיעות אחרונות. אי-אפשר שלא להרגיש קבס בגין הפעילות וההתערבות של אנשי משפחת נתניהו בכל מה שקורה בפרסומים של אתר וואלה.

נבחרי הליכוד האלה ודאי נבוכים מראש ממשלה שכופה על צה"ל אמצעי לחימה יקרים, שמשעבדים תקציבים ומשאבים של כוחות הביטחון לשנים רבות, כשהוא לא מקדים להחלטותיו עבודת מטה מסודרת של הצבא, ונותן לה משקל ראוי. הם ודאי חשים אי נוחות קלה בחזה, כשראש הממשלה, שמבקש היתר לקבל כספים מקרוב משפחה בחו"ל, מושך את בקשתו כדי לנסות ולהסתיר מרשויות המדינה עסקים ומקורות רווח פרטיים שלו.

נבחרי הליכוד האלה ודאי נבוכים מראש ממשלה שכופה על צה"ל אמצעי לחימה יקרים, המשעבדים תקציבים ומשאבים של כוחות הביטחון לשנים רבות, מבלי להקדים להחלטותיו עבודת מטה מסודרת של הצבא

נבחרי הליכוד שומעים קולות ומודעים למעשים של אנשי משפחתו הגרעינית של ראש הממשלה, ויחד עם תחושה של אמפטיה ורחמים, ודאי שהם חשים גועל נפש ממופעים ומעשים של אנשים אלה.

אני מניח – איני יכול שלא – שבכירי הליכוד חושבים שמנהיג ציבור בכלל, ומנהיג מדינה בפרט, נדרש להשרות נורמות של התנהגות ומוסר, ונדרש ממנו לשמש דוגמא באורחות חייו. הם אינם אטומים, וכנראה, מודעים לכך שעניינו של נתניהו קורע את העם ומזיק לענייני המדינה.

אני מתכלל את האמור לעיל, ומגיע למסקנה, שבכירי הליכוד אינם רואים בנתניהו איש הראוי לשמש מנהיגה של מדינת ישראל. להפתעתי, אין בתוכם קול הנשמע ברמה הדורש את הסתלקותו של נתניהו מהשלטון.

כאן אני מגיע למסקנה עצובה: בכירי מפלגת הליכוד – מפלגת השלטון – הם חבורת פחדנים, אנשים נטולי יושרה, שכל מעשיהם מכוונים אך ורק להפקת רווח אישי, שמירה על מעמדם וקידום אישי – עכשיו, בסביבה הפוליטית בה הם מצויים. הם לא מעזים לפעול ולשנות את הסביבה והנסיבות בתוכן הם פועלים, כדי לאפשר לעשות את מה שנכון.

במשטרים טוטליטריים בהנהגה של רודן אכזר – כדוגמת צפון קוריאה בעשרות השנים האחרונות – אנשים נזהרים מלשתף במחשבותיהם את הקרובים להם ביותר מחשש להלשנה ומנקמת השלטון. אני רחוק מהסביבה של הנהגת הליכוד, אבל בחיוב היגיון פשוט אני מגיע למסקנה שהפחדה וטרור על המחשבה החופשית והבעת הדעה שורה בקרב בכירי מפלגת השלטון. לא בדיוק סביבה דמוקרטית.

במשטרים טוטליטריים בהנהגה של רודן אכזר – כדוגמת צפון קוריאה בעשרות השנים האחרונות – אנשים נזהרים מלשתף במחשבותיהם את הקרובים להם מחשש להלשנה ומנקמת השלטון

שתיקתם ושיתוקם של בכירי הליכוד הם המאפשרים את המציאות הנפשעת וההזויה בה אנו מצויים. אמר הנביא עמוס: "הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו?" על בכירי הליכוד להתעשת, להיוועד, לעשות מעשה ולפתור את התסבוכת בה מצויה המדינה. אלכסנדר התיר את הקשר הגורדי עוד לפני שזכה לתואר "הגדול". בכירי הליכוד נדרשים "להיות אדם" ולעשות מעשה. כל-כך פשוט. אולי בכל אופן דרושה כאן "גדולה", ויהיה בין עושי המעשה מי שיוכיח עצמו ויכונה "הגדול".

יאיר טל הוא מהנדס מכונות שעבד במספר חברות. היום הוא גמלאי. חקר את ניהול המלחמה במלחמת יום הכיפורים והשלים את כתיבת הספר "ישראל טל: פרקים למלחמת יום הכיפורים" אשר יצא לאור בספטמבר 2019 בהוצאת "ידיעות ספרים". ספר נוסף שלו "אכזבה וגאווה - מלחמת יום הכיפורים" יצא לאור ב-2023 בהוצאת "טפר - הוצאה לאור".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אשרי המאמין. "לא יכול להיות שאותם נבחרי הליכוד, בהיותם אנשים נורמטיביים, מקבלים את מעשיו של נתניהו כפי שהם מופיעים בכתבי האישום". הלא יכול להיות, או הלא ייתכן ולא יעלה על הדעת, כבר שנו... המשך קריאה

אשרי המאמין. "לא יכול להיות שאותם נבחרי הליכוד, בהיותם אנשים נורמטיביים, מקבלים את מעשיו של נתניהו כפי שהם מופיעים בכתבי האישום".
הלא יכול להיות, או הלא ייתכן ולא יעלה על הדעת, כבר שנות דור שהם אמירות חסרות משמעות, שהרי הכל לא רק ייתכן, הוא מתקיים יום יום.

עוד 631 מילים ו-1 תגובות
סגירה