ההרתעה הישראלית התחזקה - בלי אף ירייה

הפיצוץ בלבנון מבחינת הלבנונים, הימצאות חומרי נפץ של חזבאללה במתחמי מגורים הייתה כל השנים משהו אמורפי ● אבל אחרי הפיצוץ האדיר בנמל ביירות, כולם מבינים את פוטנציאל הנזק והסכנה ● כשמוסיפים זאת למצב הכלכלי בלבנון, חזבאללה הוא הכתובת למחאה ● "דוקטרינת הדאחייה" הישראלית - שמדברת על הרס תשתיות נרחב בלבנון - קיבלה אתמול ממד הרתעתי משמעותי, מבלי שנורה אף כדור ישראלי ● פרשנות

  • דירה שנפגעה מהפיצוץ העצום שפקד את נמל הים של ביירות, לבנון. 5 באוגוסט, 2020 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
    AP Photo/Hussein Malla
  • זירת הפיצוץ בנמל הים בביירות, לבנון. 5 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
    AP Photo/Hussein Malla
  • מבט כללי על זירת הפיצוץ שפקדה את נמל הים של ביירות, לבנון. יום רביעי, 5 באוגוסט, 2020 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
    AP Photo/Bilal Hussein
  • פצועים באסון בנמל ביירות (צילום: AP)
    AP

מבלי להיכנס לשאלה מי אחראי לפיצוץ האדיר ורב הנזק והנפגעים שארע אתמול בנמל ביירות, ולתאוריות הקונספירציה כאילו יד נעלמה היא זו שגרמה לו, אין ספק שגלי ההדף שלו ימשיכו להלום בלבנון. הבוקר, פחות מ-24 שעות אחרי הפיצוץ שהורגש ברדיוס עצום (חלק מהעדויות מדברות על קפריסין, שמרוחקת 110 ק"מ מלבנון), בביירות עדיין עסוקים בחילוץ הנפגעים הרבים ובטיפול בהם.

אך ברור שככל שיעברו הימים ולבנון תצא מהלם האירוע, כך גם יתחילו לצוץ שאלות מטרידות: מי היה אחראי לאחסון החומרים המסוכנים הללו? מדוע לא ננקטו אמצעי הזהירות הנדרשים? והאם מדובר במחסן ששייך לחזבאללה?

בשלב הזה שומר הארגון השיעי על שתיקה יחסית, ואין לראות בכך לקיחת אחריות או ביטוי למבוכה. סביר להניח שמדובר בהלם, ובתהליך הפנמה וניתוח של ההשלכות העתידיות על הארגון. בינתיים, באופן לא מפתיע, ביטל מנהיג הארגון חסן נסראללה את הנאום שתכנן לשאת הערב על המתיחות מול ישראל.

במערכת הביטחון התכוננו לנאום הזה, ולו כדי להבין לאן נושבת הרוח אחרי שורת התקריות האחרונות בצפון, ושרשרת האיומים שהן גררו מהצד הישראלי.

חסן נסראללה (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
חסן נסראללה (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

טילים מאוחסנים בסביבה אזרחית

הפיצוץ בלבנון הוא אירוע אסטרטגי מבחינת חזבאללה, טורף קלפים, משנה מציאות, קו פרשת מים. לבנון חדלת הפירעון רועשת וגועשת בימים אלה, והאצבעות מופנות לחזבאללה כאחד הגורמים המרכזיים לכך.

ארצות הברית ומדינות רבות באירופה הכריזו עליו כארגון טרור, ובכך נמנע מלבנון לקבל סיוע מקרן המטבע הבינלאומית ומהבנק העולמי. נזכיר, חזבאללה הוא חלק מממשלת לבנון, ולכן כל סיוע לארץ הארזים הוא בפועל תמיכה בארגון.

ללבה הרותחת הזו, התווסף אתמול הפיצוץ הקטלני. האסון המחיש ללבנונים את הסכנה בהימצאותם של חומרי נפץ וחומרים דליקים אחרים בסביבה אזרחית.

חזבאללה קורא היטב את המצב בהקשר הזה: חלקים גדולים מארסנל הטילים המגוון שלו מאוחסנים בבתי מגורים ובמתחמים עירוניים, וכך הארגון קיווה ליצור לעצמו "מרחב חסינות" מתקיפה ישראלית.

למרות שישראל חזרה ואמרה כי לא תהסס לתקוף את המבנים הללו, למרות הימצאותם של אזרחים שם, חזבאללה לא נסוג מהמדיניות הזו.

חלקים גדולים מארסנל הטילים המגוון של חזבאללה מאוחסנים בבתי מגורים ובמתחמים עירוניים. כך הארגון קיווה ליצור לעצמו "מרחב חסינות" מתקיפה ישראלית, למרות שישראל חזרה ואמרה כי לא תהסס לתקוף אותם

מבחינת הלבנונים, הימצאות חומרי נפץ במתחמי מגורים הייתה כל השנים משהו אמורפי – בבחינת מילים, מילים, מילים. עד אתמול. עכשיו, כולם מבינים את פוטנציאל הנזק והסכנה. וכאשר מוסיפים זאת למצב הכלכלי במדינה, חזבאללה הוא הכתובת למחאה, או ליתר דיוק המטרה.

מעניין יהיה לראות מה תהיה תגובת הרחוב הלבנוני ביום שישי, אז יפורסם גזר הדין של פעילי חזבאללה שהשתתפו ברצח ראש ממשלה הסוני, רפיק אל-חרירי. האם האירוע הזה ייבלע באבל, או שמא יהיה קטליזטור למחאה נגד חזבאללה?

כאן נכנסת לתמונה ישראל. באופן לא מפתיע, היא שיגרה אתמול הודעה כי תשמח להעניק סיוע ללבנון, ככל שיידרש. גם כאן, כמובן, לא נפקד מקומה של הפוליטיקה המקומית. הרי בלי זה אי אפשר.

בהודעה שעלתה אמש לטוויטר בשעה 21:53, נאמר כי שר החוץ גבי אשכנזי ושר הביטחון בני גנץ "מציעים לממשלת לבנון סיוע הומניטרי". בלשכת ראש הממשלה נתניהו הבינו כי בכירי כחול-לבן עלו למתקפה, ומיהרו להגיב.

ב-22:53 יצאה הודעה כי ראש הממשלה נתניהו הורה לראש המל"ל מאיר בן שבת לשוחח עם שליח האו"ם למזרח התיכון, ולהציע דרכו עזרה לנפגעי האסון בלבנון. מבלי שהתכוונה לכך, לבנון היא שתקעה אתמול טריז בין הסיעות בישראל.

אבל אם נתעלה לרגע מעל הביצה הפוליטית הישראלית, בראייה ארוכת טווח, ישראל "הרוויחה" אתמול נכס תודעתי עצום.

באופן אבסורדי, חזבאללה שהרבה לאיים בהפצצת מיכל האמוניה במפרץ חיפה, "נפגע" בעצמו ממיכלי אמוניה, בחצר האחורית שלו. "דוקטרינת הדאחייה" הישראלית – שמדברת על הרס תשתיות נרחב בלבנון – קיבלה אתמול ממד הרתעה משמעותי, מבלי שנורה כדור אחד מהצד הישראלי.

זירת הפיצוץ בנמל הים בביירות, לבנון. 5 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
זירת הפיצוץ בנמל הים בביירות, לבנון. 5 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
עוד 539 מילים
סגירה