ראשי מפלגת כחול-לבן: משה יעלון, יאיר לפיד, בני גנץ וגבי אשכנזי ביום שאחרי הבחירות, 10 באפריל 2019 (צילום: פלאש90)
פלאש90

הקרע שנגלע בין ראשי כחול-לבן רק מסמן את הפירוק שבדרך ● למעשה, התסכול והריבים החלו במפלגה כבר במערכת הבחירות הקודמת ● שלום ירושלמי חושף פרטים חדשים מאחורי הקלעים על הנסיבות שהובילו לאיחוד - ועל אלו שעלולות לתרום לפיצול הבלתי נמנע ● פרשנות

הקרע הנוכחי בראש מפלגת כחול-לבן, שנחשף השבוע במלוא כיעורו, רק מסמן את הפירוק שבדרך.

בתחילת מאי חשפנו בזמן ישראל את הביקורת הקשה שהושמעה במפלגה על יאיר לפיד בעקבות המתקפות שלו על החרדים. "אני לא יודע מה עובר על לפיד", אמר אז אחד מחברי הכנסת הבולטים של הסיעה, שאינו איש יש-עתיד.

יאיר לפיד (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
יאיר לפיד (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

"אנחנו הרי רוצים להגיע פעם לשלטון. אנחנו חייבים את החרדים איתנו. התחלנו לבנות מולם ערוץ במהלך מערכת הבחירות. היינו נותנים להם כל מה שהם רוצים אם היינו מקבלים מהנשיא את המנדט להקים ממשלה, ולפיד יודע את זה. עכשיו לפיד מסכסך ומרחיב מולם את הקרע? בשביל מה?".

הדברים נכתבו אז בעקבות שורת התבטאויות של לפיד זמן קצר אחרי הבחירות – נגד החרדים, כושר ההשתכרות שלהם, חוק הגיוס וגם על היחס לקהילה הרפורמית. בינתיים הכנסת התפזרה, אנחנו הולכים לבחירות חדשות והביקורת הפנימית נגד לפיד בכחול-לבן מתגברת, וגם מטיחי הביקורת נחשפים. משה (בוגי) יעלון, מספר שלוש ברשימה, צוטט השבוע כמי שאומר כי "הרוטציה בין גנץ ולפיד גורמת לנו נזק. עדיף שלפיד יוותר".

המתח הולך ומצטבר, ולא החל רק לאחרונה. התסכול בכחול-לבן והמחלוקות הקשות בין המרכיבים השונים פרצו כבר בזמן מערכת הבחירות הקודמת. אז היה מי שפקפק בתועלת החיבור בין לפיד ובין גנץ ויעלון. את ההתנגדות ללפיד ביטאו בעיקר היועץ האסטרטגי הקרוב של גנץ, רונן צור, ובהמשך הצטרף אליו גם ח"כ חילי טרופר, איש אמונו של גנץ.

רונן צור (צילום: יחצ)
רונן צור (צילום: יחצ)

"אני לא יכול למכור לציבור מועמד שמקבל שלושה אחוזי תמיכה בהתאמה לראשות הממשלה", אמר צור לגנץ. צור הפעיל את מירב ההשפעה כדי להוציא את לפיד מהתכניות, ולהביא במקומו לכחול-לבן את אורלי לוי-אבוקסיס. צור גם הזמין סקר שלימד כי החיבור גנץ-יעלון-אבוקסיס-גבי אשכנזי שווה 32 מנדטים. "תנו ללפיד לרוץ לבד, הוא יזכה ב-11-10 מנדטים. אחר כך נצרף אותו לקואליציה", הציע צור.

הרעיון תפס בהתחלה. גנץ ואנשיו שוחחו עם יעלון, שהסכים לפנות את המקום השני ברשימה לטובת אבוקסיס. מי שטרפדה את כל העסק הייתה אבוקסיס עצמה, שדרשה מקומות רבים ברשימה, ונפגעה מכך שיש ליעלון יותר נציגים ממה שמציעים לה. בכחול-לבן סברו אז, ואולי בצדק, כי אבוקסיס אינה מוכנה להצטרף למפלגת מרכז-שמאל שתפיל את שלטון הליכוד, וכי השייכות והחיבור שלה היו תמיד לימין, מאז ימי ילדותה בבית שאן.

הדרך ללפיד נסללה, אבל היה צריך לסלק הרבה אבני נגף ולשפוך טונות של אספלט על הכביש בין ראש העין של גנץ ורמת אביב ג' של לפיד. כאן גם נולד סיפור הרוטציה הבעייתי בין גנץ ולפיד. לפיד עצמו הוא מתנגד מובהק למנהיגות דואלית בכל מפלגה וכמובן לרוטציה. הוא סבור כי מבנה כזה הרס את המחנה הציוני, את ש"ס, ובעצם כל מפלגה דו-ראשית אחרת בארץ ובעולם.

לפיד עצמו הוא מתנגד מובהק למנהיגות דואלית בכל מפלגה וכמובן לרוטציה. הוא סבור שמבנה כזה הרס את המחנה הציוני, את ש"ס, ובעצם כל מפלגה דו-ראשית בארץ ובעולם

גם אחרי האיחוד ניסה צור למתן את לפיד, ואת היחס שלו לחרדים. "אנחנו לא יכולים להשיג שלטון עם מינוס 30 מנדטים", הוא אמר לו. "אתה שם איקס על החרדים, והם עליך. עם הערבים אין לנו שום חיבור. זה לא ילך". לפיד לא השתכנע, כנראה, ולקראת הבחירות החוזרות בספטמבר, הוא זה שסלל את דרכו של היועץ צור החוצה.

בכל מקרה, בכחול-לבן קיוו, ועדיין מקווים, כי אם הנשיא יטיל את הקמת הממשלה על גנץ, הם יוכלו להתגבר על הווטו שהטילו החרדים על לפיד. "אנחנו יכולים להגיד להם שלפיד יהיה שר חוץ, ולא תהיה לו שום נגיעה – לא להחלטות תקציביות ולא למאבקים דתיים", אומר לזמן ישראל מקורב לגנץ. "נסביר להם שלפיד יסתובב בעולם ואת הקשר איתם יקיימו גנץ, יעלון ואשכנזי".

חברי הסיעה מתכנסים, לפיד נוסע לחו"ל

במהלך מערכת הבחירות הקודמת לקח לפיד לידיו את המושכות על הקמפיין והחליט להתמקד בנושאים כלכליים וחברתיים כמו המצוקה בבתי החולים. כולם התמקדו במסר השגוי לפיו המפלגה הגדולה היא שתקים את הממשלה. העניין הצליח, כחול-לבן זכתה ב-35 מנדטים – הישג שיא שאיש אינו חושב שיחזור על עצמו. אבל היכולת להקים קואליציה אינה קיימת. שוב, בגלל הווטו ההדדי של לפיד על החרדים וההיפך.

גבי אשכנזי (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
גבי אשכנזי (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

המתקפה של יעלון על לפיד אינה מפתיעה, כאמור, אבל היא עוררה אתמול (חמישי) זעם בכחול-לבן מסיבה אחת: אין הרבה סיכוי שהיא תעזור. הרוטציה לא תבוטל ולכן הטענה היא שיעלון פוגע במפלגה ללא תכלית. לקראת הבחירות עשויות לחול עוד התפתחויות שיחריפו את המשבר במפלגה. "כחול-לבן עלולה לאבד מנדטים לליברמן ואולי לעבודה", מתאר גורם במפלגה תסריט אפשרי, "ואז גם מעמדו של גנץ יהיה בסכנה ויהיה מי שידרוש להעמיד בראש הרשימה את אשכנזי".

אשכנזי, אגב, יעמוד בראש מטה יום הבחירות של כחול-לבן.

"כחול-לבן עלולה לאבד מנדטים לליברמן ואולי לעבודה", מתאר גורם במפלגה תסריט אפשרי, "ואז גם מעמדו של גנץ יהיה בסכנה ויהיה מי שידרוש להעמיד בראש הרשימה את אשכנזי"

ביום ראשון האחרון התכנסו כל חברי הכנסת של הסיעה לישיבה מרתונית בכפר הירוק. לפיד עצמו נסע לחו"ל ולא נכח באירוע. הרפיון האופוזיציוני הידוע של כחול-לבן מול נתניהו והליכוד עלה בדיון, והיו חברי כנסת שטענו כי גנץ צריך להתחיל לזוז, לרדת לשטח ולחרוך את האולפנים. גנץ השיב שהוא לא עובד בלחץ, ויחליט על האסטרטגיה והקמפיין הנכונים רק אחרי שיסיים את הסקרים והמחקרים סביב קו ההסברה הרצוי.

אחרי הישיבה ביום ראשון טסו גנץ וישראל בכר, יועץ הסקרים של כחול-לבן, לארצות הברית. גנץ נפגש שם עם יועצים אסטרטגיים שאותם הוא רוצה לייבא לקמפיין. ברביעי בערב השניים חזרו, אבל עוד לא חתמו עם איש.

ואולי הם בכלל צריכים מגשר או יועץ ליישוב סכסוכים, ולא קמפיינר אמריקני שיעלה מיליונים וירוץ קדימה בסגנון טראמפ, אבל המפלגה תישאר מאחור.

עוד 839 מילים
סגירה