ספירת קולות המצביעים בבחירות לכנסת ה-23, 4 במרץ 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

59.5% מהישראלים מתנגדים לבחירות בסוף השנה

53% ממצביעי הימין בבחירות האחרונות תומכים בטענות המפגינים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה, 28% מהם תומכים במחאה האישית נגד נתניהו, ו-34% סבורים שהתנהלותו הערכית-אישית גרועה או לא טובה ● בפרק על משבר הקורונה השיבו קרוב ל-70% מהנשאלים כי הכנסתם נפגעה במידה כזאת או אחרת בחודשים האחרונים

22% ממצביעי הליכוד בבחירות האחרונות, המהווים כ-300 אלף איש, נותנים לראש הממשלה בנימין נתניהו ציון גרוע על התנהלותו הערכית-אישית – כך עולה מסקר מדד הקול הישראלי לחודש יולי, של מרכז גוטמן למחקרי דעת קהל במכון הישראלי לדמוקרטיה.

הסקר מגלה עוד כי 17% ממצביעי הליכוד, שהם כ-230 אלף בני אדם, תומכים במחאה האישית נגד נתניהו, הכוללת קריאות להתפטרותו או הדחתו.

על פי מדד הקול הישראלי, 53% ממצביעי הימין בבחירות האחרונות תומכים בטענות המפגינים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה, 28% מהם תומכים במחאה האישית נגדו, ו-34% מהם סבורים שהתנהלותו הערכית-אישית גרועה או לא טובה.

הנתונים הללו שומטים את הבסיס העובדתי לדברי נתניהו היום בכנסת, כשהצהיר במליאה: "מתי בכלל נתתם לגיטימיות לראש ממשלה מהימין? אף פעם לא קיבלתם את בחירת העם. את הכרעת העם. זה לא רק נגדי אישית, זה קודם כל נגד הציבור העצום שאני מייצג… אל תתנשאו על העם. אל תתיימרו לדבר בשם העם".

הפגנה שקטה ליד מעון רה"מ בירושלים, 4 באוגוסט 2020 (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
הפגנה שקטה ליד מעון רה"מ בירושלים, 4 באוגוסט 2020 (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

מצביעי ישראל ביתנו מטים אמנם את נתוני הימין כלפי מעלה – עם תמיכה של כמחציתם בהפגנות האישיות נגד נתניהו ובטענות על התנהלותו הערכית – אך גם בלעדיהם כרבע ממצביעי הימין מסוייגים אישית מנתניהו. בסך הכל סבורים 45% מהישראלים שהמחאה האישית נגד נתניהו מוצדקת, נתון שמצביעי כחול-לבן (88%) ומצביעי העבודה-גשר-מרצ (85%) מושכים כלפי מעלה.

בסיכום כלל התשובות לשאלה על התנהלותו הערכית-אישית של נתניהו, השיבו 51% מהישראלים כי היא גרועה או לא טובה, 19% נתנו תשובה נייטרלית (ציון 3 בסולם בין 1 ל-5) ו-26% העניקו לו ציון מצוין או טוב מאוד.

התמיכה במחאה במרכז ובשמאל גבוהה, באופן טבעי, משמעותית מאשר בימין, אך רק 74% מאנשי המרכז מזדהים עם הביקורת על המדיניות הכלכלית של הממשלה, ככל הנראה ביטוי לאידיאולוגיה קפיטליסטית המשותפת לרבים ממצביעים אלה. התמיכה במרכז במחאה האישית נגד נתניהו משותפת ל-71%. בשמאל מדובר ב-87% וב-92%, בהתאמה.

התמיכה במרכז ובשמאל במחאות גבוהה מאשר בימין, אך רק 74% מאנשי המרכז מזדהים עם הביקורת על המדיניות הכלכלית של הממשלה, ככל הנראה ביטוי לאידיאולוגיה קפיטליסטית המשותפת לרבים מהם

שאלת ההתנהלות האישית-ערכית של נתניהו היתה אחת מארבע שאלות על תיפקוד ראש הממשלה, שהציגו למשתתפים עורכי הסקר, פרופ' תמר הרמן וד"ר אור ענבי. השאלה היחידה שבה נהנה נתניהו ממאזן חיובי היתה על תיפקודו הביטחוני מדיני. 56% העניקו לו ציון טוב או מצוין, 22% ציון בינוני ו-21% ציון לא טוב או גרוע.

בנימין נתניהו מבקר בפיקוד העורף ברמלה, ב-4 באוגוסט 2020 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
בנימין נתניהו מבקר בפיקוד העורף ברמלה, ב-4 באוגוסט 2020 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

רוב האזרחים העניקו ציון גרוע לממשלה

על ניהול הממשלה, רוב האזרחים העניקו לנתניהו ציון גרוע (45%) או בינוני (23%), לעומת 30% בלבד שנתנו ציון טוב או מצוין. גם במעמקי הבייס, בקרב מצביעי הליכוד, ש"ס ויהדות התורה, רק 51%-55% זיכו את נתניהו בציונים גבוהים על ניהול הממשלה.

ניהול משבר הקורונה זיכה את נתניהו בציונים עוד פחות מחמיאים: רק 25% מהישראלים סבורים שהוא מנהל את המשבר טוב או מצוין, לעומת 28% הסבורים שמגיע לו ציון בינוני ו-45% שהעניקו לו ציון לא טוב או גרוע.

חוקרי המכון הישראלי לדמוקרטיה בחנו גם את עמדות הציבור ביחס להתנהלות המשטרה. מהסקר עולה כי רק 23% מכלל הנשאלים, יהודים וערבים, מקבלים את טענות נתניהו ותומכיו כי המשטרה נוקטת יד רכה מדי עם המפגינים. 25% סבורים שיחס המשטרה נכון, ו-46.5% סבורים שיחס המשטרה למפגינים "די" או "הרבה" יותר מדי קשה.

רק 23% מכלל הנשאלים, יהודים וערבים, מקבלים את טענות נתניהו ותומכיו כי המשטרה נוקטת יד רכה מדי עם המפגינים. 25% סבורים שיחס המשטרה נכון, ו-46.5% סבורים שהיחס "די" או "הרבה" יותר מדי קשה

האיום של נתניהו ללכת לבחירות בסוף השנה עלול לעורר מרמור נגדו דווקא אצל אנשי הימין. בעוד שבקרב מצביעי יהדות התורה, ש"ס וימינה תומכים במהלך רק 19%, 17% ו-15%, בהתאמה, מצביעי הרשימה המשותפת והעבודה-מרצ מציגים תמיכה של 40% ו-36%. בכחול-לבן ובליכוד התמיכה בבחירות מוקדמות עומדת על 28% ו-27%.

בסך הכל מתנגדים או מתנגדים מאוד לבחירות בסוף השנה 59.5% מהישראלים, לעומת 28% שתומכים – 13% תמיכה חזקה וכ-15% תמיכה מסויגת.

בפרק על משבר הקורונה השיבו קרוב ל-70% מהנשאלים כי הכנסתם נפגעה במידה כזאת או אחרת בחודשים האחרונים – 19.5% במידה רבה מאוד (28.8% מהערבים), 18.6% במידה רבה ו-30.6% במידה מסוימת. כ-70% השיבו כי הקורונה שינתה את חייהם במידה רבה או רבה מאוד בהיבטים של תרבות פנאי ומפגשים עם משפחה וחברים.

קצת פחות אופטימיים

אחת השאלות הקבועות במדדי הקול הישראלי היא על מידת האופטימיות של הישראלים באשר לעתיד הדמוקרטיה בישראל. הגרף המציג את התנודות במדד הזה מחודש לחודש, מספק הסבר בהיר למדי לדבקות של חלק ממצביעי כחול-לבן במפלגה, גם לאחר הפרת הבטחת הבחירות המרכזית שלה.

בעוד שבחודש מרץ, בשיא המשבר הפוליטי, השיבו רק 34% מהישראלים כי הם אופטימיים ביחס לעתיד הדמוקרטיה, באפריל, לאחר ההחלטה של בני גנץ ועמיתיו להצטרף לממשלת נתניהו, זינק שיעור האופטימיים ל-45.5%. הסיבה לכך היתה הציפיה שכחול-לבן תוכל לעצור מתוך הממשלה את המגמות האנטי-דמוקרטיות של נתניהו והימין.

מאז, ככל שמתרבות התקלות בממשלת הליכוד-כחול-לבן, הולך הגרף וצונח שוב, עד ל-38% במדד האחרון.

פילוח התשובות מלמד שמשבר האמון בעתיד הדמוקרטיה הישראלית מתרחש בעיקר בשמאל ובמרכז: רק 18% ממצביעי המרכז הביעו בסקר האחרון אופטימיות, ובשמאל שיעורם נמוך אף יותר – 13%. בימין עומד שיעור האופטימיים על 54%.

עוד 754 מילים
סגירה