בנימין נתניהו מבקר בפיקוד העורף ברמלה, ב-4 באוגוסט 2020 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
יוסי אלוני/פלאש90

רק נס ימנע מנתניהו להוביל את המדינה לבחירות רביעיות

נתניהו מביט קדימה לנובמבר ובעיני רוחו רואה את גוש הימין זוכה ב-61 מנדטים לפחות ● הוא מדמיין כיצד יבצע סוף סוף את המהפכה שלו - יועמ"ש חדש, פסקת ההתגברות, חוק צרפתי, וכל מה שצריך כדי למחוק/לעכב/לדחות את המשפט שאין לו סיכוי רב לצאת ממנו בשלום ● את הפנטזיות האלה, לא המפלגות החרדיות, לא כחול-לבן ואפילו לא בכירי הליכוד יכולים לעצור ● פרשנות

ראשי המפלגות החרדיות אריה דרעי, יעקב ליצמן ומשה גפני שהתכנסו אתמול (חמישי) לישיבה דרמטית בבני ברק בנושא הבחירות הקרבות ועוררו ציפיות ותקוות גדולות, יצאו בסוף עם ההצהרה הכי מגוחכת בתוקף הנסיבות. "לא נשתף פעולה עם שום יוזמה להקדמת הבחירות", קבעו השלושה.

וואו. נתניהו אחוז חיל וחרדה. נו, באמת. אילו השלושה היו רוצים באמת לשנות משהו, הם היו מתחייבים כי לא ימליצו על בנימין נתניהו אחרי הבחירות בפני הנשיא ולא יישבו אתו בממשלה.

לנתניהו אין ממשלה בלי חרדים, וזה היה יכול להיות איום אמיתי. מה זה "לא נשתף פעולה עם יוזמה להקדמת הבחירות?" המדינה הרי הולכת לבחירות באופן אוטומטי אם התקציב לא עובר בסוף החודש. אין הצבעות בכנסת, אין כלום. לחרדים אין בעניין הרבה שיקול דעת. רק אולטימטום מפורש היה מונע את המהלך של נתניהו.

האמת היא שגם כך העסק נראה גמור. אין בעצם הרבה זמן. יש בקושי שבועיים. צריך להעביר את התקציב בממשלה, צריך את אישור הכנסת, באמצע יש דיונים בוועדות, עם אלפי הסתייגויות. צריך לקרות נס שלא יהיו כאן בחירות.

כפי שזה נראה, נתניהו לא ייתן לנס הזה לקרות. בעיני רוחו רואה ראש הממשלה את הניצחון בבחירות בנובמבר הקרוב. מבחינתו זה יהיה מקצה שיפורים לשלוש מערכות בחירות שאליהן גרר את המדינה בשנה וחצי האחרונות, אבל לא השיג את הרוב המיוחל. הפעם הוא יראה על המסכים את גוש הימין עם 61-פלוס חברי כנסת ויבצע סוף סוף את המהפכה שלו, שתמחק/תעכב/תדחה את המשפט שאין לו הרבה סיכוי לצאת ממנו בשלום.

עם הרוב החדש שלו ידיח נתניהו את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וימנה במקומו פרקליט שתומך בטענות המשפטיות שלו; הוא יעביר את פסקת ההתגברות, את החוק הצרפתי, אפילו חוק שיקבע כי המשפט יימשך רק אחרי הקדנציה. הכל הולך.

ראינו את הדרייב הזה מאז התחיל נתניהו להסתבך עם החוק ועם מנדלבליט אי שם בסוף 2018. את הקמפיין המשפטי הצפוי של נתניהו ילווה שר המשפטים לשעבר וחתן פרס ישראל, דניאל פרידמן, שכתב אתמול כי הוא "רחוק מלהתפעל מכתב האישום של נתניהו".

פרופ' דניאל פרידמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
פרופ' דניאל פרידמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בינתיים נתניהו ואנשיו רק מרחיבים את הקרע עם כחול-לבן. שר האוצר ישראל כ"ץ, למשל, לא רוצה בחירות, אבל הוא מחויב לשחק את המשחק של ראש הממשלה ולקדם תקציב חד-שנתי. אמש הוא הודיע שנתניהו בכלל עשה טעות כאשר חתם על ההסכם הקואליציוני הפריטטי "כי אי אפשר לנהל מדינה עם שני ראשי ממשלה".

נתניהו וכ"ץ יודעים שתקציב דו-שנתי מעלה את ראש הממשלה על מסלול ישיר עד הרוטציה עם גנץ בלי נקודת יציאה לבחירות. באמצע יש עוד משפט מתיש ועתירות לבג"ץ שידרשו נבצרות של ראש הממשלה. גנץ כמובן יודע שתקציב חד-שנתי הופך אותו למשתף פעולה עם תוכנית הבחירות של נתניהו. הוא לא יכול לתת יד לחיסול שלו עצמו.

כל מה שקורה ברגע זה הוא מוכוון בחירות: הרפיסות החרדית; המשבר בין הליכוד וכחול-לבן לקראת ישיבת הממשלה ביום ראשון; התגובות החריפות והעצבניות, אפילו הנדירות, של ראש הממשלה על המתקפות נגד רעייתו; השרים המיואשים שמתחרפנים מנתניהו, אבל רק בשיחות רקע. הכול נראה אבוד. להתראות בנובמבר?

עוד 448 מילים
סגירה