מנהלי בתי ספר מאיימים: נפסיק את התנדבות תלמידינו במגן דוד אדום

מעקב מנהלי בתי ספר באזור השפלה יוצאים למאבק נגד ההתעמרות בתלמידים במד"א, שנחשפה בזמן ישראל ● במכתב חריף הם דורשים את פיטוריו של אחראי המתנדבים בתחנת רחובות, ציון בוארון ● "כל עוד בוארון יוותר בתפקידו, נפעל להעברת התלמידים המתנדבים מתחנת רחובות"

מגן דוד אדום. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock
מגן דוד אדום. אילוסטרציה

מנהלים ורכזות של חמישה בתי ספר תיכון באיזור רחובות פותחים במאבק פומבי נגד מגן דוד אדום, בעקבות חשיפת זמן ישראל על התעמרות בתלמידיהם.

במכתב רשמי להנהלת מד"א ולמשרד החינוך, הודיעו כי בעקבות חשיפת הממצאים המטרידים יפעלו לעצירת ההתנדבות של התלמידים בתחנת מד"א באזור, ולהעברתם של עשרות תלמידים לאתרי התנדבות אחרים.

כמו כן הודיעו כי עד לפיטוריו של ציון בוארון, יו"ר התחנה ואחראי המתנדבים המתעמר בצעירים, יפעלו למניעת שליחתם של מתנדבים חדשים לתחנה.

ציון בוארון
ציון בוארון

בתחקירי זמן ישראל נחשף כיצד בוארון – המכהן בתפקיד כבר קדנציה שלישית – מתעמר לכאורה באופן שיטתי בעשרות תלמידים ותלמידות אשר עוברים הכשרות חירום והצלה ומופעלים כמתנדבים בתחנה לאורך כל תקופת לימודיהם בתיכון.

עשרות עדויות תיארו כיצד בוארון משפיל ומתעמר במתנדבים המצויים תחת אחריותו, צועק עליהם, מבייש אותם בפני חבריהם, מפלה אותם בקבלתם לקורסים ובקידומם ללא נימוק ומתוך טינות אישיות, וגורם להם לפרצי בכי ולייאוש. התלונות נגד בוארון, בכתב ובעל פה, נמשכות כבר לפחות שש שנים.

עשרות עדויות תיארו כיצד בוארון משפיל ומתעמר במתנדבים המצויים תחת אחריותו הישירה, צועק עליהם, מבייש אותם בפני חבריהם, מפלה אותם בקבלתם לקורסים ובקידומם ללא נימוק ומתוך טינות אישיות

על המכתב – המופנה לראשי מד"א, לרבות מנכ"ל הארגון וסמנכ"ל הקהילה האחראי על מפעל ההתנדבות, וכן למנהלת מינהל חברה ונוער במשרד החינוך – חתומים כמה ממנהלי וממנהלות בתי הספר הגדולים באזור: התיכונים דה-שליט, קציר ורון ארד ברחובות, והתיכונים רבין וקשת במזכרת בתיה.

המנהלים והרכזות, אשר פעילויות ההתנדבות של תלמידיהם מתקיימות בעידודם ובפיקוחם הפדגוגי, פונים אל מנכ"ל מד"א אלי בין ואל הממונים הישירים על בוארון בדרישה ברורה להעבירו מתפקידו כתנאי להמשך ההתנדבות:

"בכתבה בזמן ישראל הובאו עדויות רבות של תלמידינו ואחרים המתארות בפירוט את התנהגותו של מר בוארון. לאחר פרסום הכתבה נחשפו לאותו כתב, וגם לנו בעצמנו, עדויות נוספות ומטרידות אודות התנהלותו של מר בוארון. כך, למשל, שני תלמידים תיארו סיטואציה של השפלה ממש (צרחות בלתי פוסקות במ/ך דקות ארוכות) שהביאה אותם למשבר נפשי קשה, התייחסות מפלה בכל הקשור לחלוקת משמרות, קידום ויציאה לקורסים ללא שום בסיס מקצועי, אלא על בסיס נקמנות אישית כלפי התלמידים".

ראשי מוסדות החינוך החתומים על המכתב מביעים דאגה עמוקה מתופעות השיימינג (ביוש) אשר נחשפו בכתבות:

"מסגרות החינוך ואנשי החינוך עוסקים עיסוק נרחב בכל הקשור לתופעות הביוש (שיימינג) ומנסים בכל מאודם לייצר לתלמידים מסגרת שבה המבוגרים מהווים עוגן של בטחון… אלא שנראה שדווקא ארגון גדול ויוקרתי כמו מד"א, המפעיל מאות בני נוער למשך שעות רבות, ולמרות כל העדויות שהצטברו בחמש השנים האחרונות לפחות. עדיין מותירים בתפקידו אדם שלכל הפחות אינו ראוי להיות אמון על הפעלת תלמידים".

אנשי החינוך מדגישים כי התנהלות בוארון מנוגדת לערכי בתי הספר בהנהגתם:

"אנו מאמינות ומאמינים שהמטרה הנעלה לשמה פועל מד"א גדולה יותר מתפקידו או יוקרתו של אדם זה או אחר וכי אין אף הצדקה שבעולם שתלמיד אחד, לא כל שכן עשרות תלמידים יחזרו פגועים נפשית ממסגרת התנדבות כל כך משמעותית…אנו מצהירים כל עוד מר בוארון יוותר בתפקידו, אנו נעשה ככל יכולתנו למנוע מתלמידנו את ההתנדבות במסגרת תחנת רחובות ונפעל להעברת התלמידים המתנדבים כבר היום מתחנת רחובות".

בני נוער מתנדבים בתחנת מד
בני נוער מתנדבים בתחנת מד"א ברחובות בטקס הוקרה בעיר. מימין: ציון בוארון, יו"ר וועד המתנדבים

במד"א אישרו בתגובה כי הצטברו תלונות נגד בוארון לאורך תקופה, ואף אישרו כי הוא עמד בפני מספר ועדות משמעת. עם זאת, עד כה נמנעו מנקיטת סנקציות נגדו ולפחות חלק מהתלונות טויחו או נסגרו ללא טיפול או בדיקה משמעותיים.

גורמים במד"א טוענים שבגלל מבנה הארגון, וההפרדה בין הדרג המקצועי לדרג המתנדבים, מנועה ההנהלה מלהתערב באופן ישיר בזהות האחראים על המתנדבים, הנבחרים באופן ישיר בידי המתנדבים הבוגרים בתחנות.

גורמים במד"א טוענים שבגלל מבנה הארגון, וההפרדה בין הדרג המקצועי לדרג המתנדבים, מנועה ההנהלה מלהתערב באופן ישיר בזהות האחראים על המתנדבים, הנבחרים באופן ישיר בידי המתנדבים הבוגרים בתחנות

"זה מקל רציני בגלגלי הארגון, שגורם לכך שאחראי מתנדבים יכול להיות חזק יותר ממנהל מקצועי", אמרה לזמן ישראל עובדת ותיקה בארגון.

עם זאת, במסגרת הליך משמעתי יכולה מד"א לנקוט עיצומים משמעתיים גם נגד אחראי מתנדבים שנבחר ברוב קולות על ידי ציבור המתנדבים.

ממד"א נמסר השבוע בתגובה: "הטענות החדשות שהגיעו לידי מד"א יבדקו באופן מעמיק. הנהלת מד"א מטפלת בכל תלונה במלוא הרצינות ופועלת בהתאם לממצאים, ככל שיהיו. יצוין, כי ציון בוארון נבחר לשמש כיו"ר המתנדבים בתחנה, בהליך בחירות דמוקרטי ע"י מתנדבי התחנה במשך שלוש קדנציות".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
עלתה פה תגובה ״מה שמדהים הוא שגם אלה שמגנים בחירוף נפש על ציון, לא מכחישים את הטענות״ נכון, הדברים שנרשמו אכן נאמרו, אך אנחנו מסבירים לכם את הדברים הטובים שעשה לתחנה ולמתנדבים, ולמה לא ... המשך קריאה

עלתה פה תגובה "מה שמדהים הוא שגם אלה שמגנים בחירוף נפש על ציון, לא מכחישים את הטענות"
נכון, הדברים שנרשמו אכן נאמרו, אך אנחנו מסבירים לכם את הדברים הטובים שעשה לתחנה ולמתנדבים, ולמה לא לפרסם ולעשות כזה "רצח אופי" מבלי לדעת את שני הצדדים ומבלי לדעת כמה ציון קידם את התחנה בכל שנותיו כאחראי מתנדבים ו יו"ר ועד.
אני יכול להגיד מבלי להסס שבתור מתנדב בשנה השניה, ומישהו מתוך התחנה, אתם לא יודעים מה קורה בתחנה, ומה הדברים הטובים שקורים שם.
לי ולעוד המון מתנדבים, ציון תמיד נתן במה לבלוט ולהוכיח, לקבל עצה כנה וכלים שיכינו אותנו לאן שנרצה להגיע בחיים.
וזה לא נגמר פה, אפילו לא קרוב.
גם אם יירשמו 50 כתבות, זה לא ישנה את העובדה שלא יכול להיות אחראי מתנדבים יותר טוב לתחנה שלנו שיצא לתחנה עצמה שם רע.
ולגבי מנהלות בית הספר שטוענות שיבטלו את ההתנדבות במדא למתנדבים או יעבירו לתחנות אחרות.
בבית הספר תמיד מנסים ללמד אותנו ערכים ועכשיו אתרכז באחד מהם- לשמוע את שני הצדדים לפני ששופטים.
הכתב אבנר, נתפסת על הצד הרע שנוצר, ומיהרת לפרסם תלונות שכללו את התחנה עצמה, מבלי לברר את הסיבות האמיתיות לדבר, את הצד השני בסיפור, וכל הערכים שתמיד מנסים להחדיר בנו.
כמו שאתם פונים לפיטוריו, אני ועוד המון מתנדבים פונים להסרת הכתבות, למרות שה"כתם" שעשיתם יישאר.
לא משנה מה תגידו, וכמה כתבות תעשו, לא היה ולא יהיה אחראי מתנדבים טוב כמו ציון.

בתור צופה מהצד פשוט כואב לי לראות איך השם של ציון נכפש ונהרס. אתם יכולים לקרוא לי שטוף שכל או "ציוניסט" אבל בעצם מתרחש פה מסע של רצח אופי בגלוי שמקודם על ידי אנשים אינטרסנטים שטובת מתנד... המשך קריאה

בתור צופה מהצד פשוט כואב לי לראות איך השם של ציון נכפש ונהרס. אתם יכולים לקרוא לי שטוף שכל או "ציוניסט" אבל בעצם מתרחש פה מסע של רצח אופי בגלוי שמקודם על ידי אנשים אינטרסנטים שטובת מתנדבי הנוער כפי שהכתבה מציגה אותם היא לא בראש סדר העדיפויות שלהם. האם הוצאה של שלוש כתבות זו אחר זו לא מעלה בכם תהייה מדוע הכתב אבנר כל כך אובסיסיבי לציון ולמעשיו? לטובת בני הנוער? לא חושב שכל כך חשוב לו בחירוף נפש מ120 מתנדבי נוער שהוא מוציא כתבה זאת אחר זאת. בתור בן אדם שחווה על בשרו גם את הצד "הרע" של ציון הוא בחיים לא מרים את קולו ובטח שלא מתעצבן. אני כולה מבקש גם להבין שיש גם צד שונה בכל סיפור. איפה הצד השני? מדוע לא מציגים אותו? הרי מאוד קל לבוא בטענות כאלו ואחרות שאני לא אתייחס אליהן כי לא משנה מה אני אכתוב אנשים שבחייהם לא דרכו בתחנה שלנו יקראו לי בשמות אז אחסוך לי ולכם את הטרחה ואגיד פה חד וחלק שציון אחד האנשים היותר מדהימים שיצא לי לפגוש בחיים ובאמת שאני לומד ממנו המון. בן אדם מלא עשייה. אגב אותה הפרדה בין הנהלה של עובדים להתנדבות בארגון היא בגלל שלעובדים יש נטייה לנצל את הכוח שלהם אף בצורה מינית כלפינו המתנדבים ואני מזכיר לכם שארגון מדא הוא אגודה שבסיסה הוא התנדבות ולא עבודה ולכן יש הפרדה.

שוב כתבה מכוערת שמציגה רק דברים רעים.. כמו בכל דבר בחיים יש בכל דבר טוב ורע. למה אתה לא מפרסם את כל הטוב שציון כן! עושה? למען כולם מתנדבי נוער, בוגרים ו ש"ש . ציון בן אדם מדהים שלי אישי... המשך קריאה

שוב כתבה מכוערת שמציגה רק דברים רעים..
כמו בכל דבר בחיים יש בכל דבר טוב ורע.
למה אתה לא מפרסם את כל הטוב שציון כן! עושה? למען כולם מתנדבי נוער, בוגרים ו ש"ש .
ציון בן אדם מדהים שלי אישית עזר במלא סיטואציות

עוד 630 מילים ו-6 תגובות
סגירה