בני גנץ, בנימין נתניהו, ישראל כ"ץ (צילום: פלאש90)
פלאש90

נתניהו תומך בפשרה של כ"ץ, אך עבור גנץ זה עלול להיות מאוחר מדי

נתניהו החליט לתמוך בהצעה של של האוצר, לפיה תקציב 2020 יעבור בממשלה ובקריאה ראשונה - ובמקביל יעבור גם דחיית מועד הגשת התקציב בשלוש קריאות בכנסת ● אבל ספק אם גנץ יסכים לכך: זה ייראה לו כמו עוד קומבינה של נתניהו ● בינתיים, עמיר פרץ הודיע כי לא יתנגד להצעת החוק של לפיד למנוע מנאשם בפלילים לכהן כראש ממשלה, וכולם מחכים לראות מה יחליט ליברמן ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו תומך בהצעת הפשרה של שר האוצר ישראל כ"ץ, לפיה תקציב 2020 וחוק ההסדרים יעברו בממשלה ובקריאה ראשונה בכנסת – ובד בבד תעבור בממשלה וגם בכנסת בשלוש קריאות הצעת החוק של ח"כ צבי האוזר, לדחות את מועד הגשת התקציב ב-100 ימים.

לפי ההצעה של כ"ץ, במהלך 100 הימים הבאים תתקבל ההחלטה אם ללכת על תקציב דו-שנתי בנובמבר, כפי שדרש ראש הממשלה החליפי בני גנץ, או בהשלמות לתקציב החד-שנתי – כפי שדורש נתניהו.

ההצעה של כ"ץ טובה, אבל קשה להניח שגנץ יסכים: זה ייראה לו כמו עוד קומבינה של נתניהו.

בנימין נתניהו וישראל כ
בנימין נתניהו וישראל כ"ץ (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

הצעת חוק "צפון קוריאנית"

"הכל תקוע", אמר בייאוש שר בכיר מאד בממשלה אמש (שני), בשעת לילה מאוחרת, אחרי שיחה ממושכת עם נתניהו.

בצהריים ביקש גנץ להראות שהוא גבר-גבר והגיש אולטימטום לנתניהו. לזכותו של גנץ יאמר שבעניין התקציב הדו-שנתי הוא עקבי ואינו מוותר. אולי בגלל שיש לו כאן נגיעה אישית עמוקה, והוא יודע היטב שזה הצ'אנס היחיד שלו להיות אי פעם ראש ממשלה בישראל.

גנץ תבע מראש הממשלה להעביר בתוך 24 שעות, בממשלה ובכנסת, את הצעת החוק של האוזר שדוחה את אישור התקציב לנובמבר. "בלי טריקים ובלי שטיקים", ביקש גנץ, שנראה בכל נאום שלו מיוסר יותר ויותר.

נתניהו עדיין מתעקש על תקציב חד-שנתי שאותו "אנחנו יכולים להעביר תוך 24 דקות", כדבריו. במובלע, גנץ ואנשיו איימו כי אם נתניהו לא יעביר את מתווה האוזר בשלוש קריאות, הם יצביעו מחר (רביעי) בעד הצעת החוק של יאיר לפיד, שמונע מנאשם בפלילים לכהן כראש ממשלה.

מי שיקבע, בסופו של דבר, אם להצעת החוק הזו של יש עתיד – שנתניהו מכנה "צפון קוריאנית" – יש בכלל סיכוי, הוא אביגדור ליברמן.

אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה של ישראל ביתנו (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה של ישראל ביתנו (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

יו"ר ישראל ביתנו תמך ברעיון למנוע מנאשם בפלילים לקבל את המנדט להרכבת ממשלה – במרץ השנה הוא הודיע כי יתמוך בהצעת חוק דומה שח"כ איציק שמולי מהעבודה ביקש להעלות; ובאפריל אף פנה אל גנץ – אז יו"ר הכנסת – בפוסט בפייסבוק, בדרישה להעלות את הצעת החוק הזו בהקדם האפשרי.

אתמול ליברמן אמר בישיבת הסיעה של ישראל ביתנו כי יתנגד להצעת החוק של האוזר בנושא התקציב. "ישראל ביתנו תצביע נגד הניסיון לדחות את מועד אישור התקציב מה-25 לאוגוסט, כי מה שמדינת ישראל זקוקה לו זה תקציב ולא דחיות".

אך מדבריו ניתן היה גם להסיק שליברמן עשוי להתנגד גם להצעת החוק של לפיד: "מבחינתו ניתן לדחות את כל הדברים לשלב מאוחר יותר. כרגע חייבים להתמקד במאבק בקורונה ובמשבר הכלכלי".

הכדור אצל גנץ

גם אם החוק של לפיד לא יעבור, הוא עומד להיות אבן בוחן להמשך קיומה של קואליציית נתניהו-גנץ. הצבעה של כחול-לבן עם האופוזיציה פירושה פיצוץ סופי של כל העסק. התקציב כבר לא יעבור, הכנסת תתפזר בסוף החודש – וישראל תלך לבחירות. ובנסיבות הללו, עדיין לא ידוע איך יצביעו אנשי כחול-לבן.

בני גנץ עם מפגינים מתעשיית התרבות המוחים מחוץ לביתו בראש העין, ב-9 באוגוסט 2020 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
בני גנץ עם מפגינים מתעשיית התרבות המוחים מחוץ לביתו בראש העין, ב-9 באוגוסט 2020 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

השר עמיר פרץ מהעבודה אמר לי אתמול כי "אני מתחייב לך – אני לא אצביע נגד ההצעה הזו". פרץ, שהודיע אתמול רשמית כי יתמודד על נשיאות המדינה, סירב לומר אם יצביע בעד ההצעה של לפיד או שיימנע.

בכל מקרה, מעניין איך ינהג נתניהו והאם יפטר את פרץ אם יהיה השר היחיד בממשלה שיצביע עם האופוזיציה בנושא הכי רגיש שנוגע לראש הממשלה.

בינתיים נתניהו לא מראה סימני בהלה. הוא הסכים, כאמור, להצעת הפשרה של כ"ץ, ועכשיו הכדור אצל גנץ.

אתמול ראיתי את גנץ בדרך לירושלים. השיירה ארוכה שלו יותר מזו של ראש הממשלה, עם רכבי אבטחה וצופרים מלפנים ומאחור, ועוד שלוש מכוניות אאודי בתווך. ככה ייעשה לראש הממשלה החליפי, אבל גנץ היה רוצה לקרוע את הכביש כראש הממשלה האמיתי. זה יקרה רק אם לנתניהו לא יהיה תקציב חד-שנתי ונקודת יציאה לבחירות. תמיד אפשר לחלום.

עוד 541 מילים
סגירה