התואר בוגד - ראוי היה לו להישמר לרע שבאוייבים

שלט בכניסה למעון ראש הממשלה בבלפור (צילום: קריים מיניסטר)
קריים מיניסטר
שלט בכניסה למעון ראש הממשלה בבלפור

הימים האחרונים לוהטים, ולא רק בגלל אוגוסט האכזר שבחודשים. משבר הקורונה, ובעקבותיו המשבר הכלכלי הוציאו אזרחים לרחובות להפגנות המוניות.

ההפגנות לא נותרו ללא מענה – המפגינים כונו בשמות גנאי שונים כמו אנרכיסטים ומפיצי מחלות. הרוצח הפוליטי, יונה אברושמי, זכה לדקות של תהילה, בהן פרש את דעתו המלומדת על המפגינים מתחום הבקטריולוגיה (אגב אברושמי – חיידקים הם אורגניזמים חד תאיים). ואתמול נפרש שלט בעל מימדי ענק בפתח המעון הרשמי של ראש הממשלה: "שמאלנים בוגדים".

המפגינים כונו בשמות גנאי כאנרכיסטים ומפיצי מחלות, הרוצח הפוליטי אברושמי פרש את דעתו המלומדת מתחום הבקטריולוגיה על המפגינים, ואתמול נפרש שלט ענק בפתח המעון הרשמי של רה"מ: "שמאלנים בוגדים"

השלט "שמאלנים בוגדים" היה תלוי במשך שעות ארוכות ולא הוסר באופן מיידי. למיקום בו נתלה השלט יש משמעות רבה: מחד, מדובר באיזור החם של ההפגנות, השלט שנתלה הוא שלט כנגד האזרחים המוחים, ולכן זה אולי מקומו הטבעי. מאידך מדובר במעון הרשמי של ראש הממשלה, ראש הממשלה של כל האזרחים – גם של אלה המפגינים והמממשים את זכות היסוד שלהם להפגנה ולחופש הביטוי [בבג"ץ 73/53 חברת "קול העם" בע"מ נ' שר הפנים הוכר בחופש הביטוי כזכות יסוד הלכתית שאינה כתובה עלי ספר].

וראוי לציין בעניין האזרחות, שאזרחות היא מעמד הניתן לאדם והמגדיר את מערכת היחסים שלו עם מדינה. אזרחות ניתנת לרוב בלידה אבל יכולה להינתן גם כתוצאה מנישואים או מהליך הגירה, ובישראל גם מכוח חוק השבות. במדינה – כל האזרחים שווים במעמדם – אין אזרחים סוג א' ואין אזרחים סוג ב'. האזרחות איננה תלויה בדבר, לא בנאמנות ולא בדעה פוליטית. בג"ץ קבע כי הזכות לאזרחות, אף שטרם עוגנה בחוק יסוד, היא לפי מהותה זכות יסוד [בג"ץ 1227/98 אנטון מלבסקי נ' שר הפנים], כלומר זכות חוקתית.

השופט יצחק זמיר קבע בבג"ץ 754/83 רנקין ואח' נ' שר הפנים כי:

"האזרחות היא זכות יסוד. כך מקובל במשפט הבינלאומי… כך מקובל גם במשפט של מדינות רבות שקבעו את האזרחות כזכות חוקתית… ואף כי בישראל לא זכתה האזרחות למקום של כבוד בחוק יסוד, אין ספק כי היא נמנית עם זכויות היסוד, בין היתר משום שהיא היסוד לזכות הבחירה לכנסת, שממנה צומחת הדמוקרטיה. כידוע, חובה היא על כל רשות מינהלית להימנע מפגיעה בזכות יסוד, והאזרחות בכלל זה, אלא לתכלית ראויה ובמידה ראויה; קל וחומר בשלילת אזרחות, להבדיל מפגיעה אחרת, ובן-בנו של קל וחומר בשלילת אזרחות העושה אדם שיש לו אזרחות מלידה לחסר כל אזרחות".​

והדיון בזכות היסוד לאזרחות מהותי מכיוון שהשלט שנתלה בפתח המעון הרשמי של ראש הממשלה, מאשים אנשים בעלי דעות שמאל בבגידה, האשמה חמורה במיוחד שקנתה לה שביתה בציבור בישראל, כך שאפילו יושב ראש הכנסת לשעבר יולי אדלשטיין טרח וציין בנאום ממלכתי בטקס המשואות כי:

"לא כל שמאלני הוא בוגד"

ציון המעלה תמיהה, שהרי מדוע ששמאלני ייחשב כבוגד?

הדיון בזכות היסוד לאזרחות מהותי מכיוון שהשלט שנתלה בפתח המעון הרשמי של ראש הממשלה, מאשים אנשים בעלי דעות שמאל בבגידה, האשמה חמורה במיוחד שקנתה לה שביתה בציבור בישראל

המילה בגידה היא מילה קשה במיוחד. ראשית, היא מתארת את ההיפך מנאמנות, ההיפך מלויאליות, היא מתארת את מי שיוצא מהשורה. שנית, המשמעות האמיתית שלה היא שלא רק שדעת שמאל איננה דעה לגיטימית, אלא ששמאלנות, כמו בגידה, היא פשע שיש להעניש בגינו – הרי יש להביא את הבוגדים לדין. ואפשר לבחון את ההיסטוריה הקרובה והרחוקה ולראות מה היה דינם של אזרחים שהואשמו בידי מדינותיהן בבגידה, לרוב ההאשמה לוותה בשלילת האזרחות והסתיימה בהוצאה להורג של הבוגדים.

יש לזכור שאזרחים אינם אמורים להיתפס בידי השלטון כחשודים בחוסר נאמנות, ואזרחות איננה פרס הניתן לאזרחים על נאמנותם. למעשה אזרחים כלל אינם צריכים להוכיח את נאמנותם למדינה. אזרחות איננה מוענקת לאזרחים על התנהגות טובה ואיננה נלקחת מהם בשל התנהגות רעה. בתי הכלא מלאים באזרחים שעברו על החוק ועם זאת הם עדיין אזרחים שווי זכויות, זאת על אף שחלק מחרויותיהם ניטלו מהם בשל העונש.

ובפרט – האזרחות איננה תלויה בדעה הפוליטית,  אין זה תפקידו של האזרח לרצות את השלטון. בכל דמוקרטיה יש אזרחים שדעתם, אמונתם, ערכיהם ותפיסת עולמם – נוגדות את אלה של השלטון. כך צריך להיות – זה לא הופך את האזרח לאזרח סוג ב', זה לא הופך אותו ללא נאמן.

ממשלת הענק הזו שנקראת גם ממשלת אחדות – ראוי היה לה לטפל בנגע הזה, בקללה שהפכה נפוצה כל כך, בהאשמה שיש כבר ילדים ההוגים אותה. הכנסת היתה צריכה לכנס ישיבה מיוחדת שתעסוק בכך שכל דעה פוליטית היא דעה לגיטימית – כן, גם כאלה שאינן תואמות את זו של השלטון. היה ראוי לו לראש הממשלה לצאת בנאום תקיף נגד הביטוי שמאלני בוגד. ראוי היה לו לגנות את השלט המבזה הזה והמשולל כל יסוד. ראוי היה לו להיות ראש הממשלה של כל האזרחים.

ובפרט – האזרחות איננה תלויה בדעה הפוליטית,  אין זה תפקידו של האזרח לרצות את השלטון. בכל דמוקרטיה יש אזרחים שדעתם, אמונתם, ערכיהם ותפיסת עולמם – נוגדים את אלה של השלטון. כך צריך להיות

התואר בוגד ראוי היה לו להישמר לרע שבאוייבים, למר שבהם, ויותר מכל – ראוי היה לעשות שימוש מועט שבמועטים בתואר הזה. וודאי שאין להצמידו לאזרחי המדינה, לאזרחים שרבים מהם בנו את המדינה, שרתו אותה וחלקם אף הקריבו עבורה קורבן שאין לו מחיר.

הזכות לאזרחות היא זכות יסוד – יש להגן עליה, אזרחים בשום קונסטלציה אינם יכולים להיקרא בוגדים.

דוקטור לביוכימיה ומשפטנית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 793 מילים ו-2 תגובות
סגירה