סגר חכם, מיד!

הגראפיטי המפורסם של בנקסי בבריסטול קיבל שידרוג לכבוד הקורונה (צילום: Ben Birchall/PA via AP)
Ben Birchall/PA via AP
הגראפיטי המפורסם של בנקסי בבריסטול קיבל שידרוג לכבוד הקורונה

תארו לכם נגיף חדש ומדבק, שאצל חלק מהנשאים גורם לחום, כאבי גרון וכאבי ראש, החולפים מאליהם בתוך מספר שבועות. אתם כבר מכירים כמה אנשים שנדבקו, ובסך הכל הם בסדר גמור. למעשה, הדרך היחידה לזהות בוודאות נשאים או מחלימים היא בדיקת מעבדה מורכבת. איזה מאמץ הייתם עושים כדי לא להידבק?

התסמינים שתיארתי הם אלו של נשאי HIV חדשים. תקופת הדגירה ללא תסמינים של הנגיף עד להתפתחות כשל חיסוני נרכש (AIDS) היא חמש עד עשרים שנה. למעשה, אם נגיף ה-HIV היה מופיע יחד עם נגיף הקורונה החדש, הראשונים להזדקק לאשפוז היו מופיעים רק בשנת 2025.

התסמינים שתיארתי הם של נשאי HIV חדשים. תקופת הדגירה ללא תסמינים של הנגיף עד להתפתחות כשל חיסוני נרכש (AIDS) היא 5-20 שנה. אם ה-HIV היה מופיע עם נגיף הקורונה החדש, הראשונים להזדקק לאשפוז היו מופיעים ב-2025

ביחס לזמן שחלף מהופעתו, נגיף הקורונה החדש נחקר מבחינה מדעית ורפואית בצורה מרשימה. הגנום שלו רוצף בתוך שבועות בודדים, מאות מועמדים לחיסונים מצויים בפיתוח, גובשו פרוטוקולים מורכבים לטיפול ולצמצום הדבקה, סווגו תסמינים, פותחו בדיקות לנשאות ובדיקות סירולוגיות לזיהוי הדבקה בעבר ועוד.

אבל כרגע אין אפשרות מעשית לתחום את ההשפעות ארוכות הטווח של נשאות הקורונה על בני-אדם, כי אין לנו גישה לאף נשא ידוע עם וותק של שנה ומעלה.

המעט הידוע איננו מעודד במיוחד. במחקר שערכו מכבי שירותי בריאות, מכון ויצמן ומכון KI על נשאי קורונה בישראל, הסתבר שאובדן טעם וריח ותחושת בלבול הם התסמינים המנבאים ביותר נשאות. התסמינים הללו יותר מרומזים על פגיעה עצבית או מוחית, שני סוגי מחלות שהאנושות עדיין מתקשה מאוד להבין ולרפא, או אפילו לצמצם. חשבו על טרשת נפוצה ואלצהיימר לדוגמה.

גם הדלקת הרב-מערכתית החדשה בילדים (מכונה Mis-c או PIMS-TS), שמאז ניתן לה שמה התברר שתוקפת צעירים עד גיל 30 בערך, גורמת לחלקם נכות קשה ואפילו הורגת, קושרה לנשאות נגיף הקורונה החדש, מתפרצת בדרך כלל בתוך שניים עד שישה שבועות מההדבקה, ורבים מהחולים בה נחשבים רשמית למחלימים כי עברו שתי בדיקות שליליות. המכון לבקרת מחלות בארה"ב, CDC, עדכן לאחרונה על 570 מקרים של ילדים וצעירים עם Mis-c בארה"ב.

בנוסף, הולכות ומתרבות העדויות מכל העולם על תופעות-לוואי ארוכות טווח ומטרידות של נשאות קורונה אשר גם במקרים קלים ביותר נמשכות שבועות, או אפילו חודשים אחרי מה שנחשב להחלמה: אובדן זיכרון, בלבול, חולשה יוצאת דופן ועוד.

הסתבר שאובדן טעם וריח ותחושת בלבול הם התסמינים המנבאים ביותר נשאות. התסמינים הללו יותר מרומזים על פגיעה עצבית או מוחית, שני סוגי מחלות שהאנושות עדיין מתקשה מאוד להבין ולרפא, או אפילו לצמצם

נכון לעכשיו, יש בעולם מעל 20,000,000 נשאי קורונה מאומתים, פי-כמה מזה נשאים שאינם מזוהים ובקיצור, לא נראה שהאנושות תכיל את הקורונה בשנים הקרובות. כך שהגנה מוחלטת מהדבקה איננה מעשית למי שרוצים לעבוד, לשלוח את ילדיהם למוסדות חינוך ואפילו לפגוש חברים מידי פעם. אז מה עושים?

ברמה האישית, מקפידים על חבישת מסיכה תקנית כראוי, שמירת מרחק מאחרים והיגיינה קפדנית. כדאי גם לצמצם ככל האפשר מגעים עם אנשים אחרים בכלל, ושהייה במקומות סגורים הומי אדם בפרט.

ברמה הלאומית, חובתה של המדינה להגן על הגבולות מפני כניסת נשאים ממדינות אחרות, לאכוף את כללי הריחוק הפיזי בקפידה, כך שלכולנו יתאפשר לעשות שימוש במרחב הציבורי. והחשוב ביותר: לחסל אחת ולתמיד את ההדבקה בקהילה. מבחינת כמות הנשאים המאומתים החדשים ליום למיליון נפש, ישראל במצב הגרוע במערב. לאחרונה עברנו אפילו את ארה"ב!

מדינת ישראל כרגע מנסה להשיג שני הישגים חסרי תקדים, שהצלחה בהם תהיה בגדר נס: להשתלט על הדבקה נרחבת כל כך בקהילה ללא סגר, ואם נצליח באופן מופלא לעמוד ביעד זה, לפתוח את מערכת החינוך באופן בטוח כשיש מאות נדבקים מידי יום. אף מדינה בעולם לא הצליחה עד כה.

העלייה החדה בכמות המקרים בגרמניה, צרפת, ספרד, בריטניה וארה"ב לאחרונה מוכיחה: לא יהיו חיים לצד הנגיף. עלינו להפעיל מיד סגר חכם: לחלק את מדינת ישראל לאיזורים, להטיל סגר נוקשה של שבועיים כדי להבדיל בין הירוקים, בהם אין הדבקה בקהילה, לאדומים בהם יש, והצהובים הגובלים בהם, לבודד את כל הנשאים המאומתים והמגעים שלהם במעגל השני, שלישי ואפילו החמישי, לאפשר תנועה בין האיזורים הירוקים ולהטיל סגר נוסף רק על הצהובים והאדומים. אחרי שכל ישראל תהיה ירוקה, מערך הבדיקות, חקירות בידוד ומעקב של מגן ישראל וצה"ל יסתער, בסיוע בדיקות ביוב נרחבות לזיהוי מוקדם של התפרצויות, על כל מקום בו תתגלה הדבקה בקהילה ויבודד אותו, בעוד שאר הארץ ממשיכה בשגרת מגיפה.

חובת המדינה, בין השאר, להגן על הגבולות מכניסת נשאים ולחסל את ההדבקה בקהילה. מבחינת כמות הנשאים המאומתים החדשים ליום למיליון נפש, ישראל במצב הגרוע במערב. לאחרונה עברנו אפילו את ארה"ב!

נשאות קורונה איננה גזירת גורל. בניהול נכון, אפשר לרסק את העקומה כפי שנעשה בניו-זילנד ואפילו בווייטנאם הענקית, ולאפשר שגרת מגיפה עד שיימצאו פתרונות לטווח ארוך. עלינו לדרוש זאת מההנהגה הלאומית, היום ולא מחר.

עו"ד מאיר רובין הוא מנכ"ל פורום קהלת, מכון מחקר השוכן בירושלים ומקדם את מעמדה של ישראל כמדינת הלאום היהודי, משילות וחירות. מכהן גם כמנכ"ל דיקטה, עמותת-הזנק המפתחת כלים לעיבוד שפה טבעית ולמידת מכונה, ויועץ בהתנדבות לפרויקט http://www.endcoronavirus.org העולמי. מתגורר בירושלים, נשוי ואב לשלושה. (צילום: ליאת מנדל)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
מאיר רובין מדבר על "אזורים". מהיום הראשון של הקורונה תהיתי מדוע אדם שחי בערבה, בה לא היו מיקרי קורונה (בהתחלה) - צריך להיכנס לסגר מוחלט בביתו, משום שבבני ברק יש כמה מאות נשאים של הנגיף?... המשך קריאה

מאיר רובין מדבר על "אזורים". מהיום הראשון של הקורונה תהיתי מדוע אדם שחי בערבה, בה לא היו מיקרי קורונה (בהתחלה) – צריך להיכנס לסגר מוחלט בביתו, משום שבבני ברק יש כמה מאות נשאים של הנגיף?
הפרויקטור פרופ' גמזו הציע את שיטת "הרמזור", אבל הממשלה סחבה את העסק עד שכל הארץ, למעשה 87 ישובים – הפכו אדומים, ולשיטת "הרמזור" כבר אין משמעות.
העיקר הוא, לדעתי, קטיעת שרשראות ההדבקה. בזמנו הוקם "המכלול" של מתנדבים, בראשותו של אלוף (מיל.) אורי זייפרט. אבל פרופ' סיגל סדצקי התנגדה להפעלתו, נתניהו סמך על סדצקי – ו"המכלול" פוזר, בחודש יולי ש.ז.
מאז מספר הנשאים המאומתים עולה ועולה, ומפקדת "אלון", שהוקמה לצורך קטיעת שרשראות ההדבקה – תפעל רק בחודש ינואר בשנה הבאה. וגם אז, אם מספר החולים המאומתים מידיי יום הוא גדול כל כך – אי אפשר להשתלט על התפשטות המגיפה. אולי שיטת "האזורים" של רובין תעזור, אולי.
אבל האזורים "האדומים" הם חרדים – אני חושש שהממשלה לא תאמץ את השיטה הזאת. אם סגר – אז על כולם. לא להפלות את החרדים, ולא להתנכל צהם.

עוד 715 מילים ו-1 תגובות
סגירה