רוב מהומה על לא מאומה - על הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות

ג'ארד קושנר, צילום מסך מראיון
ג'ארד קושנר, צילום מסך מראיון

במקום שטחים תמורת שלום, קיבלנו אין סיפוח תמורת נורמליזציה, אבל הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות במפרץ הפרסי הוא צעד חיובי בכיוון הנכון. נירמול יחסים בינינו לבין מדינות ערב הוא הליך מבורך, ועדיף הסכם פורמלי ופומבי על יחסים בהסתר. עדיף שלום על לא-שלום, ועדיף שלום על סיפוח. נקווה שהסכם הנורמליזציה יתקיים ויצליח ויהיה סימן לבאות, להסכמים נוספים.

יחד עם זאת, צריך להבין במה דברים אמורים. בימים הקרובים נראה את נתניהו וחבורתו מנפחים את הסכם הנורמליזציה הזה לרמת הסכמי השלום עם מצרים וירדן. אפשר לחשוב שהיתה מלחמה בינינו לאיחוד האמירויות. צריך לקרוא את ההודעה של הבית הלבן בנושא זה, לפיה הפרטים מעט שונים ממה שנתניהו מציג.

בימים הקרובים נראה את נתניהו וחבורתו מנפחים את הסכם הנורמליזציה הזה לרמת הסכמי השלום עם מצרים וירדן. אפשר לחשוב שהיתה מלחמה בינינו לאיחוד האמירויות

בתרגום חופשי של הקטעים הרלבנטיים מהודעת הבית הלבן:

"הנשיא טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו מישראל ושייח' מוחמד בן זייד מאבו דאבי דברו היום והסכימו לנורמליזציה מלאה של היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות

משלחות מישראל ומאיחוד האמירויות הערביות ייפגשו בשבועות הקרובים כדי לחתום על הסכמים דו צדדיים בנושאי השקעות, תיירות, טיסות ישירות, בטחון, טלקומוניקציה, טכנולוגיה, אנרגיה, שירותי בריאות, תרבות, איכות הסביבה, הקמת שגרירויות הדדיות ותחומים אחרים של תועלת הדדית.

לבקשת הנשיא טראמפ ובתמיכת איחוד האמירויות הערביות, ישראל תשעה את הכרזת הריבונות על שטחים המפורטים בחזון הנשיא לשלום.

איחוד האמירויות וישראל יאיצו וירחיבו מייד את שיתוף הפעולה ביחס לטיפול בקורונה ופיתוח חיסון לנגיף הקורונה. בעבודה משותפת, המאמצים הללו יסייעו להצלת חיי המוסלמים, היהודים והנוצרים ברחבי האזור.

הצדדים ימשיכו במאמציהם בהקשר זה להשגת פתרון צודק, מקיף ומתמשך לסכסוך הישראלי-פלסטיני. כפי שנקבע בחזון לשלום, כל המוסלמים שבאים בשלום רשאים לבקר ולהתפלל במסגד אל אקצה, ואתרי הקודש האחרים של ירושלים צריכים להישאר פתוחים עבור מתפללים שלווים מכל הדתות".

מה אין בהודעת הבית הלבן?

אין כל איזכור ל'הסכם שלום' (Peace agreement) המילה שלום מופיעה בעיקר בהקשר לחזון השלום ולמחויבות לשלום של טראמפ, ולביקורי מוסלמים שבאים בשלום לבקר ולהתפלל במסגד אל אקצה.

מה יש בהודעה?

מעניין המשפט:

"כל המוסלמים שבאים בשלום רשאים לבקר ולהתפלל במסגד אל אקצה, ואתרי הקודש האחרים של ירושלים צריכים להישאר פתוחים עבור מתפללים שלווים מכל הדתות".

ובעיקר, משפט המפתח העולה מהודעת הבית הלבן הוא:

"לבקשת הנשיא טראמפ ובתמיכת איחוד האמירויות הערביות, ישראל תשעה את הכרזת הריבונות על שטחים המפורטים בחזון הנשיא לשלום".

במילים אחרות ישראל תשעה את מה שנקרא הסיפוח. בעוד שנתניהו מדבר על דחיה זמנית של הסיפוח.

בנושא זה יש להזכיר שגורמים בכירים באיחוד האמירויות הזהירו כי מאמצי הסיפוח של ישראל יזיקו ליחסים שלה בכל העולם הערבי. שגריר איחוד האמירויות בארצות הברית, יוסף אל-עוטייבה, הזהיר במאמר שפרסם ביוני השנה בידיעות אחרונות כי:

"סיפוח יהפוך על ראשן, בוודאות ובאופן מיידי, את כל השאיפות הישראליות לקשרי ביטחון, כלכלה ותרבות משופרים עם העולם הערבי ועם איחוד האמירויות".
"….נורמליות איננה סיפוח. סיפוח הוא פרובוקציה מוטעית בסדר גודל אחר. כאשר ממשיכים לדבר על נורמליזציה במצב כזה, יוצרים תקווה שגויה ליחסים טובים יותר עם העולם הערבי."

סיפוח שטחים כלשהם ירד למעשה מהפרק. נתניהו ואלו שיבואו אחריו או במקומו לא יוכלו לספח שטחים כל שהם באזורי C, B, או A, כאשר הנשיא האמריקאי מחויב להסכם וכאשר איחוד האמירויות מזהיר למעשה, שסיפוח כזה יביא לביטול ההסכם.

ישראל תשעה את הסיפוח בעוד שנתניהו מדבר על דחיה זמנית שלו. יש להזכיר גם שגורמים בכירים באיחוד האמירויות הזהירו כי מאמצי הסיפוח של ישראל יזיקו ליחסיה עם כל העולם הערבי

בשבועות הקרובים, בעת הדיונים על פרטי ההסכם לקראת החתימה עליו, נחווה קמפיין מסרים, ברובם רווים בחצאי אמת, עם מיחזור, הגברה והידהוד של המסרים בדבר ההסכם מצד חבורת אנשי התקשורת ומלחכי הפנכה של נתניהו. הדיסקרטיות שהוא נפנף בה תעלם בשיטפון של הודעות על ראש המוסד המבקר כאן, ועל ראש המל"ל המבקר שם, ושר החוץ (מי זה?) אומר כך, ונתניהו אומר כך, והודעות והדלפות שונות ומשונות אחרות. הודעות שכל מטרתן היא להציף את התקשורת, את סדר היום ואת תשומת הלב הציבורית כך שתתעלם ונתעלם מכתב האשמה נגד נתניהו, ומהמצב הקטסטרופלי במדינה.

אחד המסרים העיקריים של נתניהו המכוון למתנחלים הוא שלבקשת טראמפ הסיפוח 'נדחה זמנית'. האתר הימני אמוני 'סרוגים' מביא את דברי נתניהו:
"אין שום שינוי בתוכנית שלנו של החלת הריבונות ביהודה ושומרון…..טראמפ ביקש להמתין זמנית עם החלת הריבונות, כמו שהבאתי שלום עם מדינת ערב, כך אביא גם את הריבונות. נושא הריבונות עדיין על הפרק – לא הסרתי, וגם לא אסיר, את נושא הריבונות מהפרק".

אלא שכל זה אינו משכנע את הימין האמוני-לאומני, ואת המתנחלים, הקוראים את ההסכם ורואים את המצב לאשורו למרות מסך העשן של נתניהו.

חבר הכנסת לשעבר פרופ' אריה אלדד לא 'קונה' את הסברי ראש הממשלה בנימין נתניהו ותוקף אותו בעקבות החלטתו לוותר על תכנית הריבונות.

"‏לכל החסידים השוטים של נתניהו: תקראו מה אומר אדריכל 'הסכם השלום' קושנר ותבינו איך נתניהו מכר את ארץ ישראל, את הריבונות ואפילו את הר הבית בשביל 'שלום' עם איחוד האמירויות. כאילו שאי פעם היתה מלחמה בינינו". ולגבי חשיבות ההסכם: "אפשר לחשוב שהיתה מלחמה בינינו לאיחוד האמירויות. להיפך, עסקים עושים איתם שנים רבות. עכשיו נוכל לטוס לשם ישירות? שמחת זקנתי".

ראשי המתנחלים הגיבו בזעם להסכמת ישראל להקפיא את מהלכי הסיפוח בתמורה לכינון יחסים רשמיים עם איחוד האמירויות. שי אלון, ראש מועצת בית אל:

"עשו על המתנחלים סיבוב, העתיד שלנו נמצא ביהודה ושומרון ובהחלטות אמיצות שיקבלו מנהיגינו. לא בהסכמים שהיום נחתמים ומחר לא שווים את הנייר עליו נכתבו. מכרו אותנו".

דוד אלחייני, יו"ר מועצת יש"ע, מסר כי:

"ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח פעם אחר פעם את החלת הריבונות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. גם לנו בפגישות פנים אל פנים. הוא הבטיח לנו שהוא עומל על כך. זהו הנושא המדיני המרכזי עליו הוא רץ לבחירות. הוא הוליך אותנו שולל. הוא הוליך שולל חצי מיליון תושבי האזור ועוד מאות אלפי מצביעים…..אדוני ראש הממשלה, בגדת באמון שלי ושל תושבי יהודה, שומרון ובקעת הירדן בך, ומכרת לנו לוקשים במשך שנה. אל תצפה מאיתנו לשתוק. אל תספר לנו שבעוד כמה חודשים תהייה ריבונות. כי האמון בך פג".

יוחאי דמרי, ראש המועצה האזורית הר חברון, הגיב גם הוא ואמר:

"לצד ההסכם ההיסטורי עם איחוד האמירויות, אי אפשר להתנות אותו בארץ ישראל. ארץ ישראל לא ניתנת למשא ומתן, ואני מצר על החלטת ראש הממשלה לוותר על החלת הריבונות…אני קורא לראש הממשלה: ממש את הבטחת הבחירות להחלת ריבונות על יהודה ושומרון. אני דורש ממך, קיים מה שהבטחת לעם ישראל ולמיליון המצביעים שלך. שום הסכם נרמול יחסים עם מדינה זרה לא צריך לבוא על חשבון חצי מיליון תושבי יהודה ושומרון ולא מצדיק את המשך אפלייתם".

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, אמר כי:

"אם נתניהו מוכר את הריבונות בתמורה לפיסת נייר ממדינה שמעולם לא איימה על ישראל, זו הונאה. זו לא תוכנית המאה, זו הונאת המאה……אם נתניהו מוכר את יהודה ושומרון בתמורה לאוויר, הוא כורת את הענף הפוליטי שעליו הוא יושב ואת המשך שלטונו".

שלמה נאמן, ראש המועצה האזורית גוש עציון, תקף גם הוא את המהלך:

"אם מדובר בדחיית הריבונות תמורת הסכם שלום עם איחוד האמירויות, זה דבר חמור מאוד. זכותנו הנצחית על יהודה ושומרון וזכויות האזרח של הישראלים החיים ביו"ש, אינם נושא למשא ומתן לא עם השכנים הקרובים ולא עם השכנים הרחוקים…..אנחנו מברכים על כל הסכם שמנרמל את מזרח התיכון ובלבד שלא יושג על ידי ויתורים על אדמת מולדת".

יהודית קצובר ונדיה מטר, ראשי תנועת הריבונות יצאו נגד ההסכם:

"מביעה דאגה עמוקה לנוכח מדיניות ראש הממשלה ההופכת את הריבונות ביהודה ושומרון לקלף מיקוח מדיני. ראש הממשלה פונה לשמאל, אולי בשל מצוקותיו המשפטיות. תחת הנהגתו הופכת ארץ ישראל למטבע עובר לסוחר…"נתניהו מוכיח שוב שאינו מנהיג מחנה הימין ונראה כי אין מנוס אלא להחליפו במנהיג לאומי בעל עמוד שדרה אידאולוגי הרואה את שליחותו ההיסטורית בהחלת ריבונות ושמירה על ארץ ישראל ועל ייעודה ההיסטורי".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' בטוויטר:
"הישג אדיר, וויתור על הזדמנות היסטורית להחלת הריבונות, החייאה מחדש של שיח שתי המדינות של השמאל אחרי שנים שהימין הוריד אותו מהפרק (תקשיבו לטרמאפ ולאמירויות), והכל בשביל לחתום על "הסכם שלום" עם מדינה שמעולם לא היתה איתנו במלחמה.
ביבי קלאסי. לא ימין ולא אמין."

ואילו יו"ר ימינה נפתלי בנט מנסה לתפוס את המקל בשני קצותיו. מצד אחד הוא מברך על הסכם הנורמליזציה בין ישראל ואיחוד האמירויות, אך במקביל תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו על הסכמתו לדחות את החלת הריבונות כחלק מההסכם. לטענתו:

"מצער שנתניהו החמיץ הזדמנות של פעם במאה שנה להחיל ריבונות ישראלית על בקעת הירדן, מעלה אדומים, בית אל ושאר ההתיישבות הישראלית. טרגי שנתניהו לא אחז את הרגע, ולא אזר את האומץ להחיל ריבונות אפילו על סנטימטר של ארץ ישראל, אך הריבונות על שטחי מולדתנו עוד בוא תבוא, ממקום אחר".

נראה איך בנט מחיל ריבונות ישראלית על בקעת הירדן, מעלה אדומים, בית אל ושאר ההתיישבות הישראלית. כדאי שיקרא את המאמר של שגריר איחוד האמירויות בארצות הברית, יוסף אל-עוטייבה (לעיל).

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,321 מילים
סגירה