"אנחנו עם טראמפ"

במפגש מנהיגי מדינות המפרץ במועצת איחוד המפרץ בריאד ב-2018 (צילום: Saudi-Press-Agency-via-AP)
Saudi-Press-Agency-via-AP
במפגש מנהיגי מדינות המפרץ במועצת איחוד המפרץ בריאד ב-2018

כאשר נפגש המנהיג הפלסטיני אבו מאזן עם המלך עבדאללה של סעודיה, בתקופת הדמדומים שאחרי ניצחון טראמפ בבחירות ולפני שנכנס לבית הלבן, הגיע למלך בנוכחות אבו מאזן טלפון מהנשיא סיסי. באותם ימים עמדה במועצת הבטחון הצעת החלטה נגד ההתנחלויות, אשר לראשונה ארצות הברית לא הייתה אמורה להטיל עליה וטו. מצרים הגישה את ההצעה, וסיסי הודיע למלך סעודיה כי החליט למשוך את הצעת ההחלטה.

"שאללה יהיה עמך – אללה יסהל עליכ"

אמר לו המלך עבדאללה. אבו מאזן התערב, ואמר:

"שלפחות סיסי יבקש מטראמפ שלא יעביר את השגרירות לירושלים".

סיסי ענה:

"אנחנו עם טראמפ".

סיסי הודיע למלך סעודיה כי החליט למשוך את הצעת ההחלטה נגד ההתנחלויות. "שאללה יהיה עמך" – אמר המלך עבדאללה. אבו מאזן התערב, ואמר: "שלפחות סיסי יבקש מטראמפ שלא יעביר את השגרירות לירושלים". סיסי ענה: "אנחנו עם טראמפ"

בפגישה קודמת בג'דה שטח אבו מאזן את תלונותיו על כי ישראל עושה מה שבא לה, וכי אין לפלסטינים תמיכה של הערבים. על פי מקורות פלסטיניים, המלך איבד את סבלנותו ואמר:

"אתה לא רואה מה עובר על העולם הערבי? רק אתם מעניינים אותנו? אנחנו נתנו לכם הכל, וכעת כאשר במשבר הערבי הגדול אנו זקוקים לעזרה שלכם – אתם 'ניטרליים'"?

שתי השיחות האלה ממחישות מה הוביל ליציאה של המפרץ הערבי מן הארון ומתן לגיטימיות רשמית ליחסים עם ישראל. "אנחנו עם טראמפ" – כלומר: סיוע לנשיא האמריקני לקראת הבחירות בארצות הברית, שמא חלילה לא ייבחרו הדמוקרטים ויחזרו ליחסים המיוחדים של אובאמה עם איראן. זה, ואכזבה עמוקה מן הפלסטינים, האגואיסטיות שלהם וחוסר ההתחשבות שלהם במצוקה הנוראה של העולם הערבי הקורס.

גם אם ייבחר טראמפ שוב, הוא לא מסתיר את כוונתו לצאת מן המזרח התיכון. על פי מקורות מערביים, ארצות הברית לא תוציא את צבאה מן האזור, אבל לא תשלח את חייליה לזירות הקרב. מדינות ערב וישראל חייבות להתארגן לקראת יום המחר, והבעיה הפלסטינית חשובה, אבל לא יכולה להיות מכשול מול האתגרים האסטרטגיים המשותפים.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 287 מילים
סגירה