ראיון "צפית ב'טהרן'? זאת סדרה טובה"

האו"ם צריך להרחיק את איראן משורותיו ("היא מאיימת על העולם כולו") ● על ישראל להגביל את השאיפות הלאומיות של הפלסטינים ("אנחנו קוראים לזה תת-מדינה") ● ומנהיגי אירופה חייבים להתייצב מימין לטראמפ ולנתניהו בכל הנוגע לסכסוכים במזרח התיכון ("היו לנו חוויות רעות עם האירופאים לאורך ההיסטוריה שלנו") ● זהו החזון של שר המודיעין וחבר הקבינט אלי כהן

אלי כהן (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
אלי כהן

עברה האפל של אירופה מחייבה אותה לפעול כעת בהחלטיות נגד איראן, אומר שר המודיעין אלי כהן, בעודו מפציר באיחוד האירופאי לתמוך בסנקציות בינלאומית נגד הרפובליקה האסלאמית. "אני מצפה מבריטניה, צרפת וגרמניה לא לטמון את הראש בחול ולהצטרף לסנקציות האמריקאיות", אמר. "היו לנו חוויות רעות עם האירופאים לאורך ההיסטוריה שלנו – הם טמנו את ראשם בחול בעבר".

בריאיון לזמן ישראל הפציר השר מהליכוד, חבר בקבינט הביטחוני, שסוכנות האנרגיה האטומית הבינלאומית תצטרף לסנקציות נגד טהרן. הוא אף הרחיק ואמר שיש להעיף את המדינה מהאומות המאוחדות.

כהן, 47, קורא גם ליישום מהיר של תכנית הסיפוח של ראש הממשלה בנימין נתניהו, על אף שהריאיון איתו התקיים לפני שישראל דחתה את הסיפוח כחלק מהסכם לקראת נורמליזציה עם איחוד האמירויות הערביות שהוכרז בשבוע שעבר. כהן הילל את ההסכם בריאיון בערוץ 12 במוצאי שבת, וצפה שסודן תלך בדרכה של איחוד האמירויות, ותחתום על הסכם שלום עם ישראל בהמשך השנה.

"איראן עודנה המדינה הגדולה ביותר שתומכת בטרור – היא מממנת את החיזבאללה בלבנון וקבוצות טרור בסוריה, תימן, עזה ובמקומות נוספים", אמר לי כהן במשרדו בכנסת. "איראן מאיימת לא רק על המזרח התיכון, אלא על העולם כולו. ברור לנו שכל כסף שנכנס לאיראן יספק חמצן פיננסי לארגונים האלה".

מנהיגי מדינות שמסרבות לתמוך במאמצים העכשוויים של הממשל האמריקאי להאריך את אמברגו הנשק הבינלאומי נגד איראן, שאמור לפוג באוקטובר, "יעשו טעות היסטורית", מזהיר כהן. "הם יהיו בצד הלא נכון של ההיסטוריה. הם בוחרים לעמוד לצד דיקטטורה קיצונית שרוצחת את אנשיה שלה".

תחת הסכם הנשק הגרעיני של איראן מ-2015, שנקבע כהחלטת של מועצת הביטחון של האו"ם, החרם על מכירת נשק לאיראן יפוג ב-18 באוקטובר. ארה"ב, שמעז עזבה את ההסכם, הציעה ביום שישי החלטה נוספת למועצת האו"ם כדי להאריך את האמברגו ללא תאריך סיום. ההצעה נדחתה, עם שני תומכים בלבד ו-11 נמנעים. רוסיה וסין הכריזו על התנגדותן העזה להצעה עוד טרם ההצבעה, אך בסופו של דבר לא נדרשו להצביע כדי לעצור אותה.

גם מדינות אירופאיות הביעו את הסתייגויותיהן מהיזמה האמריקאית, מחשש שתפגע עוד יותר בעסקה הגרעינית עם איראן ותגרום למשטר להאיץ את ניסיונותיו לפתח נשק גרעיני.

כהן, לשעבר שר הכלכלה והתעשייה, אומר שעל אף כישלון ההצעה, הסנקציות החד-צדדיות של וושינגטון ימשיכו וכנראה יתגברו. הממשל, שנחוש להפעיל "מקסימום לחץ", יחייב חברות בינלאומיות לבחור בין לעשות עסקים עם אמריקה או עם איראן, הוא אומר. "אני לא מכיר הרבה חברות משמעותיות באירופה שיוותרו על השוק האמריקאי. השוק האיראני קטן מאוד בהשוואה לאמריקאי".

כלי נשק שיימכרו לאיראן ישמשו, בסופו של דבר, לקידום התוקפנות של המשטר באזור, הוא מוסיף.

אלי כהן, פברואר 2020 (צילום: Gili Yaari / Flash90)
אלי כהן, פברואר 2020 (צילום: Gili Yaari / Flash90)

"צפית בטהרן? תכנית טובה"

איראן מעולם לא נטשה את שאיפותיה לפתח תכנית נשק גרעיני, לפי כהן. "הם מעולם לא חדלו לרצות בזה, מעולם לא חדלו לעבור על זה, ומעולם לא חדלו לשקר על זה". כהן מאמין שראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), רפאל גרוסי, שנוקט בעמדה אגרסיבית יותר כלפי טהראן, ידרוש מהמדינה להעניק גישה לאתרים החשודים כמתקנים גרעיניים. לדבריו של כהן, לראש הסוכנות החדש יש "כוונות טובות", אבל הוא לא עושה מספיק.

"אתה חייב לדרוש סנקציות", הוא אומר. "אחרת, מה המטרה של הארגון שלך? אם אתה לא יכול לבצע בדיקות, ולא יכול לדרוש סנקציות על אלה שמונעים ממך לבצע בדיקות, אז איזה רלוונטיות יש לארגון שלך?".

כהן אף דרש מהאו"ם לסלק את איראן בעקבות קריאותיה להשמדת ישראל. "איראן לא יכולה להיות חברה באו"ם", הוא מתעקש. "מדינה שקוראת להשמדתה של מדינה אחרת לא יכולה להיות חברה באומות המאוחדות".

כשהוא נשאל על הפיצוצים המסתוריים שאירעו לאחרונה באיראן וגרמו לנזק אדיר למתקני הגרעין שלה, כהן משתתק. אחרי כמה רגעים הוא אומר בחייך, "צפית בטהרן? זאת תכנית טובה".

כשהוא נדרש לספק תשובה משמעותית יותר, כהן מציע: "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו, והעולם לא יכול להרשות לעצמו, שאיראן תגיע למצב של חימוש גרעיני. לכן נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי למנוע מזה לקרות".

משה כחלון (מימין) ואלי כהן, ארכיון, 2017 (צילום: Hadas Parush/FLASH90)
משה כחלון (מימין) ואלי כהן, ארכיון, 2017 (צילום: Hadas Parush/FLASH90)

סיפוח לישראל, "תת מדינה" לפלסטינים

כהן, יליד חולון, עבד כרואה חשבון ומאוחר יותר מילא מספר תפקידים בכירים במגזר העסקי לפני שנכנס לפוליטיקה עם מפלגת כולנו המנוחה. בשנה שעברה הצטרף לרשימת הליכוד והוא משמש כשר המודיעין מאז מאי.

עמדותיו בנוגע לשאלה הפלסטינית נמצאות קצת ימינה מראש הממשלה בנימין נתניהו, והוא הפציר בו להוביל סיפוח חד-צדדי של בקעת הירדן וכל היישובים בגדה, לפני שייסגר "חלון ההזדמנויות ההיסטורי".

אך החלון כנראה נסגר בינתיים, עם ההכרזה על דחיית תכניות הסיפוח. מאוחר יותר התעקש נתניהו שהסיפוח עדיין על השולחן, גם אם נעצר בינתיים, בעוד שנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, מסר שורה מבלבלת של הצהרות בנושא, שנדמה שכולן אומרות את אותו הדבר. "יש 21 מדינות מוסלמיות סביבנו, ורק מדינה יהודית אחת. אין ספק שאנחנו מדברים על ארץ אבותינו", אומר כהן.

הוא מסרב לאמץ את הרעיון של מחשבה פלסטינית, ואומר שהוא מעודד "אוטונומיה" פלסטינית, שבה יוכלו הפלסטינים לבחור לעצמם נשיא ומנהיגים מוניציפליים, ולקבוע את סדר היום האזרחי שלהם.

"אנחנו קוראים לזה תת מדינה", הוא אומר. "חשוב להדגיש שלפלסטינים יש זכויות דמוקרטיות… אבל אנחנו רוצים שליטה ביטחונית".

פלסטינים שחיים כרגע באזורים שמיועדים לסיפוח לא יקבלו אזרחו ישראלית, טוען כהן. פלסטינים לא יכולים להצביע לפרלמנט ברשות הפלסטינית וגם לכנסת, הוא מקשה. "זה לא עובד ככה… כל מי שמגדיר את עצמו כפלסטיני צריך להצביע ברשות הפלסטינית. אני לא בעד זכות הצבעה כפולה", הוא אומר.

"מוזר לי לשמוע אנשים אומרים 'יש לי הזדמנות להצביע לאנשים שלי, אבל לא, אני אצביע לאנשים שאני מתנגד להם'. הם אומרים שהלאומיות שלהם היא פלסטינית. אם מישהו מכיר במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, אנחנו יכולים לחשוב על זה. אבל אי אפשר לומר, 'אני פלסטיני, אבל אני לא רוצה להצביע לרשות הפלסטינית אלא לכנסת ישראל".

עוד 837 מילים
סגירה