עוף גוזל, ואל תשכח מסכה

מי שזוכר את מסיבות הפרידה המוגזמות בבקו"ם אולי ישמח לגלות שזה כבר לא ככה ● בחסות הקורונה, גם הכיף הזה הלך ● אם בעבר ההורים באו לבקו"ם, והזילו דמעה ברגע שהחייל או החיילת עלו לאוטובוס, כעת המתגייסים מוצאים את עצמם לבד, אומר מפקד מחזור אוגוסט 20 בחטיבת כפיר ● רוב המתגייסים יסגרו 21 יום ראשונים בצבא עם מפקדיהם, כדי לוודא שאינם נשאים של הנגיף

חיילות קולטות מתגייסים לצה"ל בתחילת משבר הקורונה, מרץ 2020 (צילום: פלאש90)
פלאש90
חיילות קולטות מתגייסים לצה"ל בתחילת משבר הקורונה, מרץ 2020

ביום ראשון בבוקר הגיעו כמה עשרות בני משפחה נרגשים לרחבת הכניסה לבית הספר מקווה ישראל בחולון. אמהות ואבות מעטים התחבקו עם המגויסים הטריים בחניון שבכניסה. ניידת משטרה צבאית השגיחה על האירוע, וחיילי שלישות קיבלו את המתגייסים הטריים שנעלמו פנימה, ובשבועות הבאים אמורים להפוך לטירונים בצנחנים, בחטיבת הקומנדו ובאגוז. "האוטובוסים ייצאו בעוד כמה דקות ותוכלו לנופף להם לשלום", כרזה אחת החיילות למלווים.

מגפת הקורונה הביאה לכך שבפעם הראשונה בתולדותיו, טקס החניכה הישראלי האולטימטיבי, שבו ההורים מוסרים את ילדיהם לצבא, כבר לא מתקיים בבקו"ם – אלא בנקודות איסוף ברחבי הארץ. "אשתי ואני הכרנו כאן, אז אנחנו סוגרים מעגל", אמר לי אחד ההורים תוך שהוא עוקב בעיניים לחות אחרי הבן שלו.

לשכת הגיוס בתל השומר. מרץ 2020 (צילום: Flash90)
לשכת הגיוס בתל השומר. מרץ 2020 (צילום: Flash90)

גיוס אוגוסט הוא הגדול ביותר מבין המחזורים השונים, ובצל הקורונה הצבא נאלץ לעשות התאמות גם בתהליך שבו הוא לוקח תלמידי בית ספר ושם עליהם מדים במידות גדולות או קטנות מדי. "האתגר הגדול היה דווקא לשמור על שגרת הצו הראשון, ולסיים הליכים עם כל הילדים שסיימו י"א ובמשך חודשיים לא יכלו להגיע ללשכת הגיוס", אומרת סא"ל לילך יעקובוב, מפקדת לשכת הגיוס בחיפה.

"זה חודש וחצי שהיה צריך להחזיר, ולקיים הליכים בזמן שאי-אפשר להגדיל כמות מוזמנים בגלל הגבלות הקורונה. יש מטר רבוע מוגדר בכל לשכה, ועדיין צריך לשמור מרחק. היינו צריכים לכפר על התקופה של ההסגר, ולהספיק לסיים צו ראשון לפני אוקטובר, כדי שלא נמנע מהם תהליכי מיון", היא מוסיפה.

סא"ל לילך יעקובוב מפקדת לשכת גיוס חיפה. אוגוסט 2020 (צילום: עומר שרביט)
סא"ל לילך יעקובוב (צילום: עומר שרביט)

"לרחבת הגיוס הם מגיעים לבד, כי אנחנו חוסמים שם עם מחסומים וחיילים. אבל בכל נקודה שבה נציב מחסום, אחריה תמיד תהיה התקהלות. אנחנו מבקשים מההורים לא להגיע לשם, להיפרד בבית, להוריד את הילד ולא להתקהל.

"יש ניידות שמגיעות ומבקשות להתפזר, אבל גם השוטרים מבינים את ההתרגשות של ההורים ואת המעמד שהם נמצאים בו, ולא מיד נותנים קנסות. בתוך רחבת הגיוס האתר סטרילי לגמרי, המלש"ב מגיע לבד ונמצא בריחוק מכל אדם אחר".

מועדי הגיוס לא השתנו

כפי שאפשר היה לראות בחולון, ההורים מתקשים למלא אחר הבקשה להישאר בבית, ובכל זאת הגיעו לאתר הגיוס, ואפשר להבין את זה. לדברי סא"ל יעקובוב, הצבא אמנם נדרש לרווח את כל התהליך, אבל זה לא הביא לדחייה בגיוסים.

מתגייסת מגיעה ללשכת הגיוס. אוגוסט 2020 (צילום: דובר צה
מתגייסת מגיעה ללשכת גיוס, אוגוסט 2020 (צילום: דו"צ)

"הקטנו את כמות הגיוסים בכל יום, ופיזרנו את השעות כדי לרווח. גם בהגעה שלהם וגם בשרשרת החיול יש כמויות קטנות יותר, כי אנחנו מביאים אותם בפעימות, אז אין עומס, וגם בעליה לאוטובוסים צמצמנו את כמות האנשים.

"הקצב נמוך יותר, אבל אין דחיות בגיוסים. המתגייסים מכל אתרי הגיוס בארץ יגיעו לאותו מקום ועוברים את אותם תהליכים. כל מי שמתעורר לגביו איזשהו ספק אם היה במגע עם חולה מאומת וצריך בידוד, או שיש לו תסמין שיכול להוות בעיה, לא ייכנס לרחבת הגיוס ומאפשרים לו להיכנס לבידוד".

מי שממש רוצה לדחות קצת את הטירונות או לא מרוצה מהשיבוץ, מוזמן לספר על מגע עם חולה מאומת ולקוות שהצבא יקנה את זה. כשהמגויסים מגיעים כבר לבקו"ם, הם פוגשים את ה"הורים" החדשים שלהם לשבועות והחודשים הקרובים.

בשבוע שעבר שוחחנו עם רס"ן עידן מועלם, מפקד מחזור אוגוסט 20 בחטיבת כפיר. באותו בוקר הוא שלח את המפקדים תחתיו להביא אליו מגויסים חדשים.

אתר הגיוס במקווה ישראל בחולון. מחזור אוגוסט 2020 (צילום: עומר שרביט)
אתר הגיוס במקווה ישראל בחולון. מחזור אוגוסט 2020 (צילום: עומר שרביט)

"בחמש בבוקר יצאו מכאן מפקדים בחטיבה. הם יחכו למגויסים בבקו"ם וילוו אותם מהרגע הראשון שעולים לאוטובוס ועד הרגע שנוחתים בבא"ח בבקעת הירדן, ותתחיל הקליטה השלישותית. ימדדו להם חום, יעשו קליטה וילוו אותם לחדר שלהם עד למיטה, ואז תתחיל הטרום-טירונות", הוא אמר.

מי שממש רוצה לדחות קצת את הטירונות או לא מרוצה מהשיבוץ, מוזמן לספר על מגע עם חולה מאומת ולקוות שהצבא יקנה את זה. כשהמגויסים מגיעים כבר לבקו"ם, הם פוגשים את ה"הורים" החדשים שלהם בצה"ל

"עובדים בקפסולות מחלקתיות, כל אוטובוס שיורד כולל 28 חיילים צמודים אחד לשני כל הזמן, כדי לשמור על כללי משרד הבריאות. כל חייל יקבל צמיד עם צבע, וכל החברים שלו יהיו עם אותו צמיד וכך הוא ידע עם מי להסתובב. הגיוס ייקח קצת יותר זמן, ויש מרחק של שני מטר בין חייל לחייל.

"בדרך כלל אנחנו רוצים לגעת באנשים, אבל הפעם יושבים רחוק. החייל יושב בצד אחד, ויש חיץ באמצע, ובצד השני יושב המש"ק או המפקד שמבצע את הקליטה. התהליך ייקח קצת יותר זמן, ושיחות שלי ושל מפקד סיירת חרוב יתבצעו במקביל ומספר פעמים כדי למנוע התקהלות".

גיוס בתל השומר עם תחילת משבר הקורונה, מרץ 2020 (צילום: פלאש 90)
גיוס בתל השומר עם תחילת משבר הקורונה, מרץ 2020 (צילום: פלאש 90)

במהלך חודשי הקורונה היו מקרים של חיילים במצבים שונים של התגודדות, ואחרי חידוד נהלים של הרמטכ"ל ועריפת ראשים זוטרים המסר הופנם. לפי רס"ן מועלם, לצבא יש מספיק משאבים כדי להתמודד עם חייל שהגיע עם חשש להידבקות.

"יוצאים מהנחה שאולי יגיע חייל עם קורונה גם אם אין לו תסמינים. הדבר הראשון הוא הפרד ומשול: לבודד את החייל משאר הקפסולה, או לבודד קפסולה ברמת הפלוגה. אפשר לבודד פה בבסיס בשטח סטרילי, ובמקרה יותר חמור לשלוח עם הסעה לבידוד בבית.

"יוצאים מהנחה שאולי יגיע חייל עם קורונה גם אם אין לו תסמינים. הדבר הראשון הוא הפרד ומשול: לבודד את החייל משאר הקפסולה, או לבודד קפסולה ברמת הפלוגה. אפשר לבודד פה בבסיס בשטח סטרילי"

"מגיעים אנשים ללא מחלות רקע בקבוצת סיכון נמוכה, ויודעים להכיל את הדבר הזה. יש גם כפרי מחלימים באשקלון ובאולגה ובעוד מקומות, כך שגם במידה שיהיה חייל חולה, אנחנו יודעים לתת תנאים מיטביים אפילו יותר מבאזרחות".

רס"ן עידן מועלם, מפקד מחזור אוגוסט 2020 בחטיבת כפיר (צילום: עומר שרביט)
רס"ן עידן מועלם (צילום: עומר שרביט)

לדבריו, "גיוס בצל קורונה זה גיוס אחר. אם היינו רגילים שההורים באים לבקו"ם ומתרגשים והדמעה זולגת ברגע שהחייל עולה לאוטובוס, אז הפעם הם מוצאים את עצמם לבד. החייל מגיע עם היערכות לסגור 21 יום, כדי ליצור קפסולה גדולה ולדעת שכולנו בריאים ותקינים, ולא כל אחד יוצא וחוזר. מפקדים ראשונים להיכנס ואחרונים לצאת ולכן, הם איתם 21. עשו את זה לפנינו ויעשו אחרינו".

כפיר היא חטיבת חי"ר שמורכבת מחמישה גדודים. היא הוקמה באמצע העשור הקודם, ומיועדת בעיקר למשימות בגזרת איו"ש. לדברי מועלם, לחטיבה יש כיום אפשרות לבחור את החיילים שלה, ואין מתגייסים חדשים שמגיעים אליה אם לא רצו בכך, כאשר הסיירת החדשה, שפועלת מזה שנתיים, מגבירה את הביקוש כל העת. בסופו של דבר, חודשי הנגיף שינו גם את השלב של תיאום הציפיות האחרון בין המשפחות והצבא.

לדבריו, "אם בעבר, כשלא הייתה קורונה, היו מתגייסים בהיכלי תרבות, כשאני ומג"ד ומח"ט נפגשנו עם מתגייסים וההורים שלהם במקום סגור, אז הפעם זה קורה בשיחת זום. אנחנו עונים לכל השאלות כדי ליצור ודאות".

לשכת גיוס (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
לשכת גיוס (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

ביטול הטקס המסורתי של המגויסים והוריהם בבקו"ם מצטרף לשנת י"ב ששברה עוד מסורות לסימון סיום הלימודים, כפי שמספרת אם מהמרכז שבנה התגייס לפני שלושה שבועות. "זה מחזור נטול טקסים. לא עשו נשף, ובמקום זה היה טקס סיום ביום רק לילדים, וההורים צפו בו ברשת. חשבנו שאולי נצליח לעשות משהו כיתתי, אבל המגבלות לא אפשרו, והחבר'ה שלנו התגייסו אחרי הבגרות האחרונה. גם הטיול השנתי שאמור היה להתקיים במרץ, שלושה ימים באילת, לא היה".

"בעצם התבטלו כל הדברים שהם חלק מהשנה של י"ב שכל כך מחכים להם. בית הספר השתדל להוציא טיולים במסגרת כיתתית ליום פה ושם, אבל המגבלות לא אפשרו יותר מזה, והחבר'ה בעצמם לא רצו לקחת צ'אנסים. ככה שכולנו היינו בריחוק חברתי, כדי שהוא לא יידבק וכדי שלא נצטרך להתרחק ממנו".

מתגייסים מגיעים ללשכת הגיוס. אוגוסט 2020 (צילום: דובר צה
מתגייסים מגיעים ללשכת הגיוס. אוגוסט 2020 (צילום: דובר צה"ל)

הגיוס והפרידה היו לא שגרתיים גם עבור האם ששוחחה איתנו. "זה תהליך מוזר כי לא היה בקו"ם", היא סיפרה. "אספו אותם מתחנות איסוף ברחבי הארץ, ובמקרה שלנו זה בכפר הירוק, שזה גם בית הספר שבו הוא למד בשש השנים האחרונות. אז הילד התגייס מבית הספר שלו, והיה בזה גם משהו נחמד. הם התייצבו שם, נכנסו, ולא ראינו את האוטובוסים שהיו בתוך הכפר.

"עמדו שם כמה חיילים שבדקו צווי גיוס, ככה שבשמונה וחצי הורדנו אותו, ושלוש דקות אחרי זה כבר היינו בדרך הביתה. היה אסור להביא אנשים נוספים לאיסוף הזה, גם לא חברים. לא היו סממנים של גיוס שאנחנו רגילים אליהם, לא לבכות, לא לראות את האוטובוס ולשמוע את קריאת השמות. כל הריטואל לא היה.

"עמדו שם כמה חיילים שבדקו צווי גיוס, ככה שבשמונה וחצי הורדנו אותו, ושלוש דקות אחרי זה היינו בדרך הביתה. פה היה אסור להביא אנשים נוספים לאיסוף הזה, גם לא חברים. לא היו סממנים שאנחנו רגילים אליהם"

"דיברנו בינינו, וסיכמנו שזו חוויה מוזרה להורים. אתה כאילו מוריד את הילד והולך. זה תהליך ישראלי קבוע, שכל כך מובנה בההוויה שכולנו מכירים, ולא היה לנו כלום מזה. שברו את כללי הטקס לטובת הקורונה, לא נורא, רק מאוד מוזר. זה מחזור שלא היה לו כלום, לא טקס סיום בבית ספר, לא טיול שנתי ולא נשף סיום".

אילוסטרציה, בדיקת קורנה על ידי צה"ל במרכז הארץ. יולי 2020 (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)
אילוסטרציה, בדיקת קורנה על ידי צה"ל במרכז הארץ. יולי 2020 (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)

הגיוס כרוך גם במסע הצטיידות שיכול לעלות אלפי שקלים בקלות. הקורונה שינתה גם את זה, ומי שכרגיל נהנה הן החנויות שמאפשרות רכישה מקוונת.

"זה הגיוס הראשון שמאפשרים לחיילים לקנות באינטרנט במה שנקרא 'כוכבים'. מאז יולי 2017, מתגייסים חדשים לא מקבלים ציוד כמו תחתונים, גופיות וגרביים, אלא 215 שקל שבהם אפשר לקנות באחת הרשתות", אומר עזר ירושלמי, הבעלים של חנות yoh לציוד לחיילים, שזכתה במכרז האינטרנט של צה"ל.

כשנה אחרי הגיוס, הסכום שהחיילים מקבלים מגיע בסך הכל לכ-1,700 שקל עבור הקרביים שבהם, והרכישה יכולה להתבצע במגוון של רשתות כמו H&O, המשביר וריקושט. מכרז האינטרנט של הצבא נפתח במרץ האחרון, אחרי שהרשתות סגרו את שעריהן ואלפי מתגייסים היו צריכים לצאת למסע הקניות.

מתגייס מגיע ללשכת הגיוס. אוגוסט 2020 (צילום: דובר צה
מתגייס מגיע ללשכת גיוס, אוגוסט 2020 (צילום: דו"צ)

"עוד לפני הקורונה, הצבא ביקש לאפשר לרכוש בכוכבים גם ברשת, כי ידעו שיכול להיות אירוע שלא יאפשר הגעה לחנויות, ובהסגר היינו בין היחידים שתפקדו. האינטרנט עשה טוב ללקוחות והוריד מחירים בכל מגרש מסחרי, וגם כאן זה עשה פלאים. היה סוג של מונופול בשוק ואנו קמנו על רקע המחאה נגד יוקר המחיה".

כך אומר ירושלמי, שלדבריו מציע מחירים אטרקטיביים יחסית לכמויות גדולות של פריטים. לפי התיאורים שלו, למרות המשבר הכלכלי, הטרנד של אופנה ממוחזרת ורכישה בכמויות קטנות פסחה על פלח השוק הזה.

לדבריו, "הקורונה וההסגר גרמו לכך שהמתגייסים דווקא קונים יותר ציוד, כי לא הולכים לצבא לשבוע-שבועיים, אלא לשלושה שבועות ולפעמים חודש, ויש חוסר ודאות. אז אם בדרך כלל חייל היה קונה 12 חולצות, עכשיו הוא קונה 18 ויותר".

"הקורונה וההסגר גרמו לזה שהמתגייסים קונים יותר ציוד, כי לא הולכים לשבוע-שבועיים אלא לשלושה ולפעמים לחודש ויש חוסר ודאות. אז אם בדרך כלל חייל היה קונה 12 חולצות, עכשיו הוא קונה 18 ויותר"

ירושלמי אומר עוד כי, "הרשתות משלמות שכירות בקניונים ויש להן הוצאות מטה כבדות, ועובדים במכפילי רווח של 4-5, ככה שאנחנו מצליחים למכור במחירים נמוכים ב-30% ו-40%. הפריטים החזקים אצלנו זה גרביים אנטי-בקטריליות למסעות, שמהן אנחנו מוכרים 12 יחידות ב-99 שקלים, גופיות וטי-שרטים. אנחנו אגרסיביים בהורדת המחירים – אפילו דלתא אנחנו מוכרים בזול יותר".

עוד 1,551 מילים
סגירה