נתניהו קיבל עוד מאה ימים להתעלל בכחול-לבן

הצעת החוק שדוחה את המועד האחרון להגשת התקציב עברה אתמול בקריאה ראשונה בכנסת ● האם זהו סוף פסוק? האם עכשיו יהיה שקט עד נובמבר? "לא ולא", אומרים בסביבה של נתניהו ● אמש נפרדו צוותי המו"מ של הליכוד וכחול-לבן בלי הסכמות, ובליכוד צופים שנתניהו רק ימשיך ללחוץ ולהשפיל את מפלגתו של גנץ ● אלא שבמקביל, המתנחלים מארגנים לו טיפול דומה ● פרשנות

בנימין נתניהו בנתב"ג בארוע פתיחה מחדש של שדה התעופה לטיסות מסחריות ליוון ובולגריה, 17 באוגוסט 2020 (צילום: Emil Salman/Pool via AP)
Emil Salman/Pool via AP
בנימין נתניהו בנתב"ג בארוע פתיחה מחדש של שדה התעופה לטיסות מסחריות ליוון ובולגריה, 17 באוגוסט 2020

"בואי כבר, מירי, הולכים להצביע", דחק ראש הממשלה בנימין נתניהו בשרת התחבורה.

מירי רגב התראיינה בקומת הממשלה בכנסת לחדשות 13 ונתניהו יצא מחדרו וחלף מאחוריה במרוצה. הוא טיפס בזריזות במדרגות שמובילות למליאה כדי להצביע בעד הצעת החוק של ח"כ צבי האוזר, שדחתה את מועד אישור התקציב ב-100 ימים.

ההצעה אכן עברה בקריאה הראשונה, ברוב  38:62, והיום יחל הדיון בוועדת הכספים לקראת ההצבעה מחר (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית.

נתניהו לא גער רק ברגב. לאורך כל יום אתמול הוא התנהג כאילו החוק של האוזר הוא חוק אישי שלו. ראש הממשלה צרח על שר הבריאות יולי אדלשטיין, שהחליט להתקזז בהצבעה עם חבר כנסת מהאופוזיציה. בצהריים הוא נפגש עם שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן והתחנן שיצביע בעד החוק. ליצמן סירב לשמוע. "אני לא מוכן שלא יהיה כאן תקציב", אמר.

נתניהו לא גער רק ברגב. ראש הממשלה צרח על שר הבריאות יולי אדלשטיין, שהחליט להתקזז בהצבעה עם חבר כנסת מהאופוזיציה. בצהריים הוא נפגש עם יעקב ליצמן והתחנן שיצביע בעד החוק. ליצמן סירב לשמוע

אז זהו? סוף פסוק? עכשיו יהיה שקט עד נובמבר בנושא, ורק אז נחליט איזה תקציב יהיה כאן? "לא ולא", אומרים בסביבה של נתניהו. המו"מ עם כחול-לבן מתנהל במקביל לאירועים במליאה, והוא דווקא לא מבשר טובות. אתמול בלילה נפרדו הצדדים שוב בלי הסכמות.

חבר כנסת בליכוד, שעקב אתמול מקרוב אחרי ההתרחשויות במשכן, אמר לזמן ישראל: "היום יהיה פיצוץ. נתניהו רוצה לכופף את כחול-לבן עוד יותר, להשפיל אותם. למה? כי זה נתניהו. גם אם יתקנו את ההסכם ויתנו לו עשר שנים בשלטון, בלי כתבי אישום ובלי כלום, זה לא יעזור.

"נתניהו תמיד ברגע האחרון עושה סצנה, כולם רועדים ואז הוא שולט בעניינים ויכול להחליט – כן בחירות לא בחירות, איך לסחוט עוד ויתור, לקבל עוד סעיף בהסכם. זה דפוס הפעולה שלו".

ח"כ בליכוד: "היום יהיה פיצוץ. נתניהו רוצה לכופף את כחול-לבן עוד יותר, להשפיל אותם. למה? כי זה נתניהו. גם אם יתקנו את ההסכם ויתנו לו עשר שנים בשלטון, בלי כתבי אישום ובלי כלום, זה לא יעזור"

נתניהו ביטל אתמול את ישיבת סיעת הליכוד. ההחלטה עוררה תמיהה בקרב השרים וחברי הכנסת. הוא בדרך כלל מנצל היטב את ישיבות הסיעה, בעיקר אחרי הישגים מדיניים. נתניהו נותן שם הצגה תקשורתית מול חברי הסיעה, שרק מתחרים במחמאות שיגישו לו. ההסבר לביטול היה שנתניהו לא רצה לחטוף ביקורת על ההחלטה שלו לוותר על הריבונות, תמורת ההסכם עם איחוד האמירויות.

יום אתמול לא היה מוצלח מהבחינה הזו לנתניהו. ג'ארד קושנר, יועצו של הנשיא דונלד טראמפ, הבהיר בתדרוך עם כתבים כי "נתניהו הבטיח לנו שלא יתקדם עם הסיפוח, ואנחנו סומכים עליו".

אתמול גם עלו שאלות נוספות אודות המפה של המדינה הפלסטינית ששרטט נתניהו, לפחות לפי ההודעה שפרסם הבית הלבן. "אלה השאלות שנתניהו רצה להתחמק מהם. הוא לא צריך לספק עוד חומרים לנפתלי בנט ולמתנחלים", אמר גורם בסיעת הליכוד.

אתמול גם עלו שאלות נוספות אודות המפה של המדינה הפלסטינית ששרטט נתניהו, לפחות לפי ההודעה שפרסם הבית הלבן. "אלה השאלות שנתניהו רצה להתחמק מהם. הוא לא צריך לספק עוד חומרים לבנט ולמתנחלים"

בינתיים, אצל המתנחלים הזעם רק מתגבר. הם בטוחים שהתגובה הקשה שלהם להסכם עם איחוד האמירויות "דפקה לנתניהו את התוכנית ללכת לבחירות". ראשי המתנחלים הולכים להגיב.

שלוש אופציות עומדות על הפרק בדיונים הפנימיים

  1. להצטרף בכל הכוח להפגנות בבלפור עם מאות דגלים לבנים שיונפו מול הדגלים השחורים ויסמלו את הכניעה של ראש הממשלה לאמריקאים;
  2. להקים מאחזים ולהביך את נתניהו שיאלץ לפנות אותם.
  3. להעביר את התמיכה למנהיג חדש בליכוד. למתנחלים יש אלפי מתפקדים במפלגה.

יוסי דגן, יו"ר המעצה האזורית שומרון, מסכם: "נתניהו חצה את כל הקווים האדומים בימין כאשר ויתר על הריבונות. הוא קיבל עסקת תיירות עם האמירויות, הכול כלול תמורת אריאל ושילה.

"אנחנו עושים חשבון נפש גדול בקשר אליו. עוד מעט הוא יתעורר מהאופוריה והמחמאות של ניצן הורוביץ ויריב אופנהיימר. הם ישמיצו אותו, הוא יחפש אותנו, אבל לא בטוח שימצא".

עוד 582 מילים
סגירה