תפילה באוויר הפתוח, לפי כללי הריחוק החברתי, בבית הכנסת גרין רוד בפרוורי קליבלנד, 20 ביוני, 2020 (צילום: באדיבות הרב בנימין בלאו)
באדיבות הרב בנימין בלאו

היהודים בארה"ב נערכים לימים הנוראים בעידן הקורונה

תפילות מקוצרות, מניינים מתחלפים ואוהלים מחוץ לבית הכנסת – כך מתכוננים בבתי כנסת רבים בארצות הברית לתפילות תשרי ● אבל בקהילות חרדיות קיצוניות יותר בניו יורק עדיין מתעלמים מהנגיף הקטלני, ומתכננים לערוך טקסים דתיים המוניים כרגיל ● "אחרי החודשים האחרונים הקשים, אנשים רוצים לחגוג באופן משמעותי"

במרחק של פחות מ-3 ק"מ ממתחם המרכז לבקרת מחלות באטלנטה, שם רופאים וחוקרים עמלים על גיבוש הנחיות הקורונה לציבור, הרב האורתודוקסי אדם סטאר עסוק בתכניות שונות לגמרי: סטאר מתחבט איך לקיים תפילות בראש השנה וביום הכיפורים עם מאות משתתפים, כשמסביב משתוללת מגפה עולמית.

כדי לשמור על חברי הקהילה, סטאר קיצר את התפילות באופן דרמטי. תפילות שבשנים קודמות נמשכו רוב שעות היום, קוצרו לכמה שעות בלבד כדי להגביל את פוטנציאל החשיפה לנגיף. "הדבר הראשון שירד הוא הדרשה שלי", הוא אומר לי.

סטאר אינו היחיד שמנסה למצוא פתרונות תוך ויתורים ופשרות. בניגוד לבתי הכנסת הרפורמיים והקונסרבטיבים בארה"ב, שברובם כבר הוחלט לקיים את תפילות החגים באופן מקוון, בקהילות האורתודוקסיות, אשר אינן מתירות שימוש בחשמל בשבת או חג, התפילות יתקיימו בהשתתפות אישית, בתוך בתי הכנסת.

כינוס המתפללים באופן אישי בתקופה של מגפה עולמית מחייב מציאת פתרון לשמירה על ריחוק בין המתפללים, כדי להימנע מהדבקה. בנוסף, מודעים ראשי בתי הכנסת לכך שרבים מחברי הקהילה עשויים לבחור שלא לבוא לתפילה, מחשש לבריאותם. אפילו האופטימיים ביותר בקהילה האורתודוקסית, מודעים לעובדה שתקופת הימים הנוראים תהיה שונה מאד מבעבר.

"אלה תפילות, אבל זה לא שוּל (בית כנסת, ביידיש)", אמרה מהר"ת רות בלינסקי פרידמן מבית הכנסת האורתודוקסי אוהב שלום בוושינגטון. "המשמעות של שוּל היא שכולם ביחד במרחב, מתפללים יחד – וזה לא זה". בשנה רגילה, בית הכנסת של פרידמן מארח 700-800 מתפללים בתפילות חגי תשרי. השנה, היא אומרת, רק כמאה חברים הביעו את רצונם להשתתף בתפילות שיתקיימו באוויר הפתוח.

כיסאות שהונחו בהתאם לכללי הריחוק החברתי בקהילת אור התורה באטלנטה (צילום: באדיבות הרב אדם סטאר)
כיסאות שהונחו בהתאם לכללי הריחוק החברתי בקהילת אור התורה באטלנטה (צילום: באדיבות הרב אדם סטאר)

בין אלה שהודיעו כי יוותרו על נוכחות אישית נמצאים הורים לילדים צעירים שאין להם סידור לילדים, וכן מבוגרים שהידבקות בנגיף מעמידה אותם בסיכון גדול. "אלה אנשים שכבר חווים את המגפה הזו באופן הקשה ביותר", אמרה פרידמן, "לקיים את תפילות החג בבית הכנסת בלעדיהם זה לזרות להם מלח על הפצעים".

גם בתי כנסת אחרים צופים השתתפות נמוכה. במרכז היהודי באפר איסט סייד במנהטן, כשליש מחברי הקהילה מעל גיל 60. הרב יוסי לוין מעריך כי רבים מהם יישארו בבית. "אני חושש שתהיה לנו צניחה משמעותית בנוכחות", הוא אמר.

זה לא בהכרח רע, בהתחשב בכך שדרישות הריחוק החברתי קובעות שבתי כנסת רשאים להכיל פחות ממחצית ממספר האנשים הרגיל. בשנים קודמות היו באים כ-700 עד 800 מתפללים בראש השנה ובכיפור. השנה, רק 300 יוכלו להשתתף בתפילות, וגם הם יאלצו להתפזר בין מספר חדרים ולהתפלל בפרקי זמן שונים.

לוין מקווה למצוא חלל חיצוני להשכרה, כזה שיכיל את אלה שמעדיפים להתפלל בחוץ. לאחר שלא מצא חצר בית ספר או פארק שיתאימו לצרכיו, הוא מנסה כעת לאתר רחוב לא עמוס שאותו יוכל לסגור ולקיים בו את התפילות.

בכמה קהילות חרדיות, כמו שכונות וויליאמסבורג ובורו פארק שבברוקלין, בתי הכנסת מתכוונים לקיים את תפילות החגים בהשתתפות פיזית של המתפללים, כפי שהם עושים כבר חודשים. במקצתם אין כל הקפדה על מגבלות הריחוק.

בכמה קהילות חרדיות, כמו שכונות וויליאמסבורג ובורו פארק שבברוקלין, מתכוונים לקיים את תפילות החגים כרגיל. במקצתן אין כל הקפדה על מגבלות הריחוק

אולם ברוב הקהילות האורתודוקסיות, בעיקר באזור ניו יורק, יש מודעות אמיתית לסיכון, בין היתר בגלל שהמגפה הכתה קשות במתפללים שלהם. בתי כנסת אלה כבר נמצאים בעיצומן של ההתאמות למציאות החדשה. בחלק מהקהילות ילבשו החזנים מסכות. באחרות יותקנו מחיצות פרספקס כדי להגן על המתפללים, להפריד ביניהם ולמנוע הפצת חלקיקים נגועים בנגיף במהלך התפילות.

בבתי כנסת בפרוורים, שבהם החללים מרווחים יותר, עוסקים מנהיגי הקהילה בתכנון לוגיסטי מורכב של ריבוי תפילות במהלך היום. בבית הכנסת גרין רואד שבאזור קליבלנד, הרב בנימין בלאו מתכוון לקיים ארבעה מחזורי תפילה, חלקם בתוך מבנה בית הכנסת, וחלקם באוהל פתוח שיוקם מחוץ לו. מהנדס חבר בקהילה מסייע לבלאו לארגן ולסדר את אזור התפילה בתוך בית הכנסת, עם תרשימי ישיבה שנועדו להבטיח מרחק של שני מטרים לפחות בין מתפללים.

באטלנטה, סטאר כבר הזמין אוהל גדול לבית הכנסת שלו, אור התורה, שישמש לתפילות חוץ. בנוסף, יתקיימו בפנים תפילות ב-6-8 מניינים נפרדים. לבאים תהיה אפשרות להתפלל בתוך בית הכנסת או מחוצה לו. תזמון התפילות נועד לאפשר להורים להגיע לתפילה בנפרד, כך שהורה אחד יוכל להישאר בבית עם הילדים. שכן בניגוד לנהוג בימים כתיקונים, לא יינתנו שרותי שמירה על הילדים.

פשרות אלה, שנתפסות בעיני כולם כחשובות, מגיעות בתקופה שבה אחד מעקרונות היסוד של החיים האורתודוקסיים – קיום שלוש תפילות יומיות, שנערכו לעתים קרובות בציבור – נלקח מהקהילה ועדיין לא נמצא לו תחליף.

"לרוע המזל, במשך שלושה חודשים לא היה לנו בית כנסת כלל", אמר הרב יעקב רובינסון, מבית מדרש מקור החיים, בית כנסת אורתודוקסי בשיקגו, שבו התחדשו התפילות בסוף חודש מאי. "אחרי ארבעת החודשים האחרונים הקשים, אנשים רוצים לחגוג באופן משמעותי את ראש השנה ואת יום כיפור".

רובינסון לא מתכוון לקצר בתפילות. הוא סבור שחברי הקהילה רוצים לחוש את הנורמליות שבתפילה מלאה, ולא רואה את היתרון הבריאותי. "אם כבר נחשפתם אחד לשני במשך 4 שעות, אני לא חושב שחצי שעה נוספת תשנה משהו", אמר.

אילוסטרציה, מסע הלוויה של רב אורתודוקסי שמת מקורונה, ניו יורק, אפריל 2020 (צילום: Peter Gerber via AP)
אילוסטרציה, מסע הלוויה של רב אורתודוקסי שמת מקורונה, ניו יורק, אפריל 2020 (צילום: Peter Gerber via AP)

קהילות אחרות החליטו לקצר את התפילות, לאחר שהומלץ להן להגביל את זמן ההתקהלויות. בעוד שחרית של שבת בבית כנסת אורתודוקסי יכולה להימשך יותר משעתיים, תפילת שחרית של ראש השנה אורכת לא פעם 5-6 שעות. זה מצב שמחייב קבלת החלטות קשות. כמה בתי כנסת הודיעו שיתחילו עם שחרית ולא עם פסוקי דזמרא, שאינם מחייבים תפילה במניין, וכך יחסכו כ-20 דקות.

הרב רובינסון לא מתכוון לקצר בתפילות, ולא רואה את היתרון הבריאותי בכך: "אם כבר נחשפתם אחד לשני במשך 4 שעות, אני לא חושב שחצי שעה נוספת תשנה משהו"

בלאו אמר כי לא יאפשר לחברי קהילה לפתוח ולסגור את ארון הקודש או לשאת את ספר התורה סביב בית הכנסת כדי שאנשים ינשקו את ספר התורה, שני מנהגים עליהם ויתר גם בתפילות השבת מאז שבית הכנסת נפתח מחדש.

אבל יש חלקים בתפילה שהוא לא מוכן לשנות, גם אם אינם מחויבים הלכתית. "ונתנה תוקף נשאר", אמר בלאו, כשהוא מתייחס לפיוט ששואל מי יחיה ומי ימות. התפילה מתייחסת במפורשת לאיום המגפה. "אנחנו לא מוותרים על זה".

מרכיבים אחרים בתפילות חגי תשרי ישונו גם הם. לתפילת יזכור הנאמרת ביום כיפור, שוקל סטאר לארגן שירות זום לפני החג, או להציע תפילה של 30 דקות בחוץ עבור אלה שמעדיפים לא להצטרף לתפילה המלאה, אך רוצים לומר יזכור.

גם בין אלה שמעדיפים לא להגיע, יש שמעוניינים לשמוע את תקיעת השופר (השנה, ראש השנה מתחיל בשבת, אך השופר יישמע ביום השני של ראש השנה, ובסיומו של יום הכיפורים). חלק מבתי הכנסת מתכוונים לקיים את התקיעה בשופר במקומות רבים, ולהגיע קרוב לביתם של אלו שלא יוכלו לבוא לתפילה.

סטאר סיפר כי חמישה בתי כנסת בשכונת טוקו הילס שבאטלנטה כבר החלו לתאם ביניהם תקיעה בשופר עבור חברי הקהילה שלהם, במספר מקומות שונים.

ריבוי התקיעות בשופר וריבוי התפילות הולידו צורך בגיוס מתנדבים להובלת הטקסים. "תודה לאל, בבית הכנסת שלי יש הרבה שיודעים להתפלל", אמר סטאר. אבל כשמדובר בתוקעים בשופר, הוא אמר, "הייתי שמח אילו היו לי עוד כמה".

ארגון האיחוד האורתודוקסי (OU), ארגון הגג של בתי הכנסת האורתודוקסים, מציע תכנית הכשרה ללמד מתפללים כיצד להוביל את תפילות חגי תשרי. "הרבה מזה מבוסס על בניית אמון", אמר יהודה פרידמן, מנהל שותף לענייני תפילות בבתי הכנסת באיחוד האורתודוקסי. "מפני שלא קל לאנשים להופיע בפני קהל".

ההכשרה יכולה לעזור גם ליהודים ששומרים על מצוות תשרי בביתם. וכשמדובר בשבועות ספורים לפני עונת החגים, ומספר הנדבקים בנגיף בארצות הברית ממשיך לעלות, אפילו התכניות הזהירות ביותר לתפילות בהשתתפות חברי הקהילה נתונות לשינוי. "לפני חודשיים לא ידענו איפה נהיה, ולכן התחושה הייתה שעוד מוקדם לתכנן", אמר סטאר. "כל העולם עשוי להשתנות".

אבל כשחוויות חג הפסח בבידוד עדיין טריות בזיכרונם, רבים בקהילה האורתודוקסית כמהים לכל סוג של תפילה קהילתית שיוכלו לקיים בבטחה. "גם אם מדובר בתפילה מהירה, כשאנחנו יושבים בריחוק, זה יהיה נחמד לפגוש חברי בית הכנסת שלא ראיתי", אמר בלאו. "אחרי שאזהה מי הם, מאחורי מסיכות".

עוד 1,164 מילים
סגירה