שיח' טופיילי, ממייסדי חזבאללה, מאשים את חזבאללה

צילום מסך מיו טיוב של שיח' סובחי טופיילי
צילום מסך מיו טיוב של שיח' סובחי טופיילי

"לבנון עוברת משלב המוקאוומה לשלב השיקום", את הדברים האלה אמר לא אחר משיח' מרכזי של השיעים בלבנון, שיח' סובחי טופיילי, בן לדור המייסדים של חזבאללה, ומי ששימש כמזכיר הראשון של האירגון, לא פחות.

בנאום כואב מאוד על אסון נמל ביירות האשים שיח' טופיילי את חזבאללה, האירגון שהוא היה בין מייסדיו, כאמור, וקבע כי חזבאללה איננו אירגון לבנוני אלא משרת את האינטרסים של איראן, שרק רוצה להחריב את לבנון. הוא קבע בנאום מה שאף אישיות לבנונית לא קבעה עד היום – שעקרון המוקאוומה, ההתנגדות, רק גורם נזק ללבנון, וחוסם את דרכה לשיקום, וכי שלב השיקום הוא הכרחי אחרי האסון, ואינו עולה בקנה אחד עם המשך המוקאוומה.

בנאום כואב מאוד על אסון נמל ביירות האשים שיח' סובחי את חזבאללה, האירגון שהיה בין מייסדיו, וקבע כי חזבאללה איננו אירגון לבנוני אלא משרת את האינטרסים של איראן, שרק רוצה להחריב את לבנון

שיח' טופיילי יודע על מה הוא מדבר. את חינוכו הוא עשה בעיר הקדושה נג'ף בעיראק, ואחר כך עבר לאיראן. לפיכך הוא יודע היטב מדוע איראן מטפחת את רעיון המוקאוומה ומפיצה אותו בקרב הערבים.

אומנם הוא לא אמר את מה שאני הולך לפרט עוד מעט, אבל איש כמוהו יודע היטב איך האיראנים חושבים. את רעיון המוקאוומה טיפחו האיראנים מיד אחרי סיומה של מלחמה עיראק-איראן. מדוע הם עשו זאת? על מנת להסיח את דעתם של הערבים מהמשך המלחמה נגד איראן, ולהסיט אותם לכיוון ההפוך – ל"שחרור ירושלים".

בדת השיעית אין שום חשיבות לירושלים בכלל, ולמסגד אל-אקסא במיוחד. על פי הדת השיעית מסגד אל-אקסא האמיתי נמצא בשמים מול הכעבה. לפיכך, כל טיפוח שחרור ירושלים בידי האיאתולות נועד רק למנוע את זה שהערבים יתאחדו שוב נגד איראן, ובאותה הזדמנות חגיגית איפשר להם להרוס את המדינות הערביות מבפנים. בינתיים זה מצליח לאיראן מאוד. כל הממלכתיות הערבית נהרסה בגלל המוקאוומה.

בסעודיה, יורש העצר, מוחמד בן סלמאן, הכניס לתוכנית הלימודים החדשה את "ההתנגדות להתנגדות". בני הדור הצעיר בסעודיה ילמדו מעתה מדוע  המוקאוומה פסולה ומסוכנת, ובכך סעודיה ושיח' טופיילי מדברים באותה שפה.

סמל המוקאוומה זה מסגד אל-אקסא. לפיכך, הוא מעטר את סמלי כל תנועות המוקאוומה – האירגונים הפלסטיניים, אשף, חמאס והג'יהאד האסלאמי כאחד, וחזבאללה.

לפיכך, שיח' טופיילי נושא את דרשותיו, כשמאחוריו לא תמונת מסגד אל-אקסא (כיפת הסלע, ליתר דיוק), אלא הכעבה במכה. רוצה לומר: המקום הקדוש האמיתי הוא הכעבה, ולא ירושלים, והכעבה היא נכס ערבי, רחוקה ממגע ידם של האיראנים.

בדת השיעית אין שום חשיבות לירושלים ולמסגד אל-אקסא. עפ"י הדת השיעית מסגד אל-אקסא האמיתי נמצא בשמים מול הכעבה. לפיכך, טיפוח שחרור ירושלים בידי האיאתולות נועד רק למניעת התאחדות הערבים נגד איראן

יש להתייחס לתופעת שיח' טופיילי בזהירות. זאת רק ההתחלה. איראן לא הולכת לשום מקום, ולחזבאללה אין תוכניות להתקפל. עוד נכונו ללבנון ימים קשים. אבל כל דרך ארוכה מתחילה בצעד ראשון.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 421 מילים
סגירה