אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
שָׁלוֹם

השמאלני האחרון והשמאלני הלפני-אחרון מתווכחים על המצב, כל הדרך אל מערכת בחירות רביעית

"דובר משרד החוץ של סודן: מצפים להסכם שלום עם ישראל"

"ישראל היום", 18 באוגוסט 2020

איזה ימים מרגשים, אה? שלום עם האמירויות, שלום עם סודן. אופקים חדשים נפתחים.

אופקים חדשים למי? לכל החל"תניקים שתקועים בבית? למאות אלפי המובטלים?

מובטלים לא רוצים שלום?

תגיד, אתה גנוב? זה הכל טריקים ושטיקים. אם יש כאן שלום, זה רק ביבי מנפנף לשלום למעט האינטגריטי שעוד נשאר לו. ותכלס לא היה לו הרבה אינטגריטי גם קודם. זה בסך הכל עוד ספין בשרשרת. אני מתפלא שאתה לא רואה את זה.

למה ככה? המגדלים הגבוהים של אבו דאבי לא מרגשים אותך?

איך אמרה לי פעם ליאת בן-ארי: איפה שאתה רואה מגדלים גבוהים, אני רואה חריגות בנייה.

רגע-רגע, אתה רוצה להגיד לי שאין לך שום בעיה עם חריגות הבנייה של ליאת בן-ארי? חשבתי שאנחנו בעד שלטון החוק בכל מקרה ובכל תנאי.

איך אמר לי פעם שמעון פרס: מי שמפצל דירה תמיד עדיף על מי שמפצל את העם.

בסוף אני אתחיל להאמין שאתה באמת חמוץ, בדיוק כמו שנתניהו אומר. אני לא מבין אותך. לא תמכנו תמיד בהסכמי שלום עם העולם הערבי?

תמכנו בשלום, רק שמה שאנחנו רואים עכשיו זה לא שלום. אני לא זוכר שרבין עמד על הבמה בכיכר מלכי ישראל רגעים לפני שנרצח ושר "שירו שיר לנרמול היחסים אל תלחשו תפילה".

אוי, נו. עכשיו אתה אשכרה מצדיק את הטענה הקלאסית של הימנים, שהכל פוזיציה. אני לא מבין מה פתאום שלפת את רצח רבין עכשיו, אבל אם כבר הזכרת אותו – אם רבין היה חותם הסכם שלום עם מדינות המפרץ אני בטוח שהיית חוגג.

אבל זה בדיוק מה שרבין עשה! מתי התחילו היחסים עם האמירויות? ישר אחרי אוסלו. כבר כמעט שלושים שנה שאנחנו ביחסים איתן. עכשיו היחסים רק הופכים גלויים. זה לא שלום. שלום אתה חותם עם מדינות שנלחמת איתן עד מוות. עם מצרים וירדן חתמנו הסכמי שלום. אפילו עם הפלסטינים ניסינו להגיע לשלום. עם מדינות המפרץ עושים עסקים, לא מלחמה.

מה רע בעסקים? עכשיו אתה גם נגד כלכלה חופשית?

לא זכרתי שיש לך רישיון לייצוא נשק ממשרד הביטחון.

מה הקשר?

הקשר הוא שאם את "השלום" המזויף הזה חוגגים בעיקר יצרני נשק אמריקאים ויוצאי 8200 בעלי חברות לייצור תוכנות מעקב מתוחכמות, אתה אמור להבין לבד איזה מין שלום זה. אלה לא בדיוק ממשיכי דרכם של ג'ון לנון ובוב דילן. בסוף השלום הזה יסדר עוד כסף למיליארדרים של האלפיון העליון ולעושי דברם. יגדיל את אי השוויון. ירחיב את הפערים. כרגיל.

שמע, אולי אם כל המדינות יחתמו על הסכמי שלום העולם לא יצטרך יותר את כל הנשק הזה. וכיתתו חרבותיהם למלונות פאר, חניתותיהם לדמי תיווך.

וואו… מה עישנת? אני רוצה מזה גם.

בקיצור, אתה שוב אנטי. כמו תמיד. כל מה שביבי עושה לא בא לך טוב. אתה אוטומטית נגד.

לא, אני תמיד בעד. בעד לחזור לדבר אמת. בעד להישיר מבט אל המציאות ולא להמציא סיפורים מופרכים חדשים, בכל פעם שזה משרת איזה אינטרס משתנה.

אני לא זוכר שהיית כזה ריאליסט מפוכח כששמעון פרס דיבר בעיניים לחות על מזרח תיכון חדש ועל כל ההזדמנויות העסקיות הנפלאות שייפתחו בעקבות השלום.

יצחק רבין ושמעון פרס לא חתמו על הסכמים כשמעל הראש שלהם מרחפים שלושה כתבי אישום.

אוי, נו, תעשה לי טובה… איך אתה דוחף את זה עכשיו גם לפה? מה הקשר?

תיזכר מה צעקנו בשנים האחרונות בכל ההפגנות: ראש ממשלה שתלויים נגדו כתבי אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים, לא יכול לקבל החלטות משמעותיות לחיי האומה. זה בכלל לא משנה מה הוא מחליט. בין אם הוא מכריז על סגר, בין אם הוא מודיע שהוא מחלק כסף לאזרחים ובין אם הוא מכנס מסיבת עיתונאים דרמטית ומכריז על הסכם שלום. הוא תמיד יישאר חשוד. תמיד ירחף מעליו סימן שאלה בגודל האגו של יאיר נתניהו ותמיד יכרסם ספק בגודל העצבים של שרה נתניהו, שאולי הוא עושה גם את זה רק בגלל האינטרסים האישיים המשפטיים שלו.

אבל מה איכפת לך למה הוא עושה את מה שהוא עושה אם זה טוב? נניח שמתוך שלא לשמה בא לשמה. אז מה? הנה, לפחות הסיפוח ירד מהשולחן. או שעכשיו גם זה לא משמח אותך?

אתה לא מבין? זה הכל חלק מאותה גניבת דעת. הסיפוח עלה על השולחן והסיפוח ירד מהשולחן בדיוק מאותן סיבות. לפני הבחירות נתניהו נזקק לסיפוח, אז הוא הרקיד את השוטים שלו ריקלין ומגל והבטיח שתכף, אוטוטו, ביום ראשון הקרוב, הוא מעביר החלטה. ואז דחה את זה ליולי. ובאמצע לא נעשה דבר. לא הוקמו צוותים, לא נערכו מדידות, לא שורטטו מפות. הוא לא עשה דבר. מבחינתו של נתניהו – הסיפוח היה מסיבת העיתונאים של הסיפוח, והשלום הוא מסיבת העיתונאים של השלום בדיוק כמו שהניצחון על הקורונה וצעדי החירום נגד הקורונה הם מסיבות עיתונאים וקבינט הפיוס הוא מסיבת עיתונאים. הבחנת באווירת פיוס לאחרונה? ביבי חי ממסיבת עיתונאים למסיבת עיתונאים, זה כל מה שצריך לזכור.

והשלום עם סודן?

איזה שלום עם סודן? אפילו הסודנים מכחישים אותו. נראה לך שמה שהם צריכים עכשיו זה מובטלים ישראלים שיסתננו לשם ויגנבו להם את כל מקומות העבודה?

ומה עם שלום בין האשכנזים של ניר דוד למזרחים של בית שאן?

הו, פה אתה יכול להיות רגוע – כל זמן שמשפחת נתניהו בבלפור, להסכם השלום הזה אין שום סיכוי. שלום כזה אף פעם לא ישרת אותם.

נסכים לפחות שלגרור עכשיו את המדינה לסיבוב בחירות רביעי, בתוך המשבר חסר התקדים שאנחנו נמצאים בתוכו, זה טירוף שלא היה כדוגמתו.

זה אולי טירוף מבחינתך ומבחינתי ומבחינת כל מי שאיבד את מקום עבודתו בחודשים האחרונים. מבחינת נתניהו – כל זמן שאתה ואני נמשיך להתווכח בלהט על כל העניינים האלה, הוא מסודר.

עוד 826 מילים
סגירה