נאום מועמד מפלגת ישראל דמוקרטית בבחירות הקרובות — חלק א'

נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה (צילום: Nam Y. Huh, AP)
Nam Y. Huh, AP
נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה

אני מדבר משדרות רוטשילד 16 בתל אביב, המקום בו קרא דוד בן גוריון את ההכרזה על הקמת מדינת ישראל, הידועה כ'מגילת העצמאות' – היא החוקה הלא רשמית של ישראל.

במגילת העצמאות מוטמע כוכב הצפון של המדינה: דמוקרטיה, הפרדת רשויות, וממשלה המורכבת על ידי נבחרי ציבור. מערכת דמוקרטית של ממשלה מייצגת, דרכה נוכל לממש טוב יותר את האידיאלים הגבוהים ביותר שלנו.

אני מדבר משדרות רוטשילד 16 בת"א, המקום בו קרא דוד בן גוריון את ההכרזה על הקמת מדינת ישראל, הידועה כ'מגילת העצמאות' – היא החוקה הלא רשמית של ישראל

במהלך השנים שיפרנו את החוקה כך שתכלול את קולות אלו שבעבר הושארו בחוץ ותתן להם זכויות אזרח. ביטלנו את הממשל הצבאי, חוקקנו את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, את חוק הביטוח הלאומי, חינוך חובה חינם, חוק בריאות ממלכתי, ביטוח סיעוד ועוד, והפכנו את המדינה ליותר צודקת, ליותר שוויונית ויותר חופשית.

הכנסת שנבחרת בידי כל האזרחים בוחרת את ראש הממשלה. המינימום שמצופה מראש הממשלה היא אחריות לביטחון ולרווחה של כל 9 מיליון האזרחים בישראל, ללא קשר לאיך אנו נראים, מה צבע עורנו, באיזו דת אנו מאמינים, את מי אנו אוהבים, כמה כסף יש לנו – או למי הצבענו.

אבל עלינו גם לצפות מראש הממשלה שיהיה השומר הנאמן על הדמוקרטיה הזו. עלינו לצפות שבלי קשר לאגו, לשאפתנות או לאמונה פוליטית, ראש הממשלה ישמור ויגן על החירויות והאידיאלים שכל כך הרבה ישראלים הפגינו עבורם, ישבו בכלא עבורם, נלחמו ומתו למענם.

אפשר היה לקוות, למען המדינה, שנתניהו יגלה איזשהו עניין לקחת את התפקיד ברצינות. שיחוש את משקלו של משרד ראש הממשלה, ויגלה איזושהי יראת כבוד לדמוקרטיה שהושמה תחת השגחתו ובטיפולו.

אבל הוא מעולם לא עשה זאת. במשך יותר מעשר שנים נתניהו לא גילה כל רצון למצוא דרך משותפת. להיפך, מה שקבלנו ואנו ממשיכים לקבל זה "אנשי השמאל שכחו מה זה להיות יהודים", "המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות אל הקלפי", ו"שמאלנים בוגדים".

לא היה לנתניהו שום עניין להשתמש בכוחה העצום של משרתו כדי לעזור למישהו מלבד לעצמו ולחבריו. אין לו שום עניין להתייחס לראשות הממשלה אלא כמערכת לחלץ את עצמו ממשפט, מכתב אישום בגין שוחד, מרמה, והפרת אמונים.

אין לו שום עניין להתייחס לראשות הממשלה אלא כמשאבת כסף לו ולמשפחתו. אין לו שום עניין להתייחס לראשות הממשלה אלא כתוכנית ריאליטי שבה הוא יכול להשתמש בכדי לקבל את תשומת הלב לו ולרעייתו.

עלינו לצפות מרה"מ שיהיה השומר הנאמן של הדמוקרטיה הזו. שבלי קשר לאגו, לשאפתנות או לאמונה פוליטית, רה"מ ישמור ויגן על החירויות והאידיאלים שישראלים רבים כ"כ הפגינו עבורם, ישבו בכלא, נלחמו ומתו למענם

נתניהו לא צמח לתפקיד משום שהוא לא יכול. והתוצאות של הכישלון, כפי שהתגלו לאחרונה, קטסטרופליות. כ- 700 ישראלים מתים, למעלה מחצי מיליון מובטלים, ועשרות אלפי עסקים שקרסו – בעוד שאלו בעשירונים הגבוהים לוקחים יותר מתמיד. הדחפים הגרועים ביותר שלנו, שנאה וגזענות, שוחררו. המוסדות הדמוקרטיים שלנו מאוימים כמו שלא היה מעולם, והמוניטין החיובי שלנו ברחבי העולם פחת.

נתניהו חושב שהוא מכיר את העולם, אבל יותר נכון לומר שהעולם מכיר אותו.

"אני לא יכול לראות אותו, הוא שקרן", אמר נשיא צרפת לשעבר סרקוזי לנשיא ארה"ב לשעבר אובמה, שמיד השיב: "אתה? לך נמאס ממנו? אני חייב להתמודד אתו כל יום".

נתניהו צריך לדעת שכוחנו האמיתי נובע מכך שאנו עם השומר על דמוקרטיה, לא עם המחבק דיקטטורים. שכוחנו האמיתי נובע מהיותנו מדינה שיכולה לעורר השראה ולגייס אחרים להתגבר על איומים כמו טרור, עוני, מחלות ושינויי אקלים. אבל התפיסה שלו של דמוקרטיה מצטמצמת למנגנון בלבד, למדינה שיש בה בחירות, ובתנאי שבבחירות זוכה נתניהו.

נתניהו צריך להבין שאסור שהממשלה תפעל נגד העם, שתראה באזרחים אויבים פוטנציאליים. שאסור שמי שחושב אחרת מראש הממשלה, שמי שלא יתאים עצמו לתפיסה שלו יחשב לאויב הציבור. שהפגנות ומרי אזרחי לא אלים זו זכות אזרחית במדינה דמוקרטית. שבדמוקרטיה ראש הממשלה אינו משתמש בשוטרים ושוטרות כנגד מפגינים שלווים. שבדמוקרטיה אין מקום למשטרה פוליטית בשירות ראש הממשלה הנאשם בפלילים. שדיכוי של מרי אזרחי הוא בלתי חוקי ודגל שחור מתנוסס עליו.

נתניהו צריך לדעת שכוחנו האמיתי נובע מכך שאנו עם השומר על דמוקרטיה, לא עם המחבק דיקטטורים. אבל תפיסת הדמוקרטיה שלו מצטמצמת למנגנון בלבד, למדינה שיש בה בחירות, בתנאי שבבחירות זוכה נתניהו

נתניהו צריך להבין שכאשר השלטון מתנתק מנורמות המוסר והצדק, מנורמות המשפט והחוק, מותר ואף צריך וחובה על האזרחים, על האינטלקטואלים והמדענים ועל כל אזרח באשר הוא, למחות בכל דרך חוקית אפשרית כנגד פעולות כאלו.

לינקולן בנאום גטיסברג קרא לממשלה של העם, על ידי העם, ולמען העם. בישראל כיום, תחת נתניהו אנו עדים להפיכת היוצרות: עם של הממשלה, על ידי הממשלה ועבור הממשלה.

אנחנו לא יכולים לתת לכל הדברים האיומים האלו תחת נתניהו להמשיך. אל תתנו לנתניהו וחבר מרעיו לקחת מכוחכם. אל תתנו להם לקחת את הדמוקרטיה שלנו. עשו מה שישראלים עשו במשך למעלה ממאה השנים האחרונות, כאשר נאלצו להתמודד עם זמנים קשים עוד יותר מזה – כל אותם גיבורים שקטים שמצאו את האומץ להמשיך לצעוד, להמשיך לדחוף אל מול הקשיים והעוולות. וראינו את אותה הרוח עולה בשנים האחרונות ובחודשים האחרונים.

עשו מה שעושים הצעירים שמובילים אותנו בקיץ הזה, האנשים מכל גיל ומכל רקע שמפגינים במרכזי ערים ובגשרים, כדי למחות לנוכח אי הצדק והברוטליות שמפגינה המדינה, כי הדמוקרטיה חשובה לנו, ולהבהיר שראש הממשלה הנאשם בשוחד, במרמה, ובהפרת אמונים צריך ללכת.

לכל המוחים והמפגינים שאומרים לנו שאנחנו צריכים להיות טובים יותר – בכל כך הרבה מובנים, אתם החלומות של המדינה הזו שהתגשמו.

אתם יכולים לתת לדמוקרטיה שלנו משמעות חדשה. אתם יכולים לקחת אותה למקום טוב יותר. אתם המרכיב החסר – אתם אלה שיחליטו אם ישראל תהפוך למדינה דמוקרטית לפי חזון מדינת העצמאות.

לינקולן בנאום גטיסברג קרא לממשלה של העם, על ידי העם, ולמען העם. בישראל כיום, תחת נתניהו, אנו עדים להפיכת היוצרות: עם של הממשלה, על ידי הממשלה ועבור הממשלה

עבודה זו תימשך הרבה אחרי הבחירות. אך כל סיכוי להצלחה תלוי לחלוטין בתוצאות הבחירות. נתניהו הראה שהוא יהרוס את הדמוקרטיה שלנו אם זה מה שנדרש כדי לנצח בבחירות ולהצילו ממשפט. לכן עלינו לעסוק בבניית הבסיס לניצחון בבחירות, על ידי הזרמת כל מאמצינו לימים שעד הבחירות, ובהצבעה כמו שמעולם לא היתה לפני כן, כך שלא נשאיר ספק לגבי מהו החזון של המדינה הזו שאנחנו אוהבים, היום ולכל ימינו הבאים.

חלק ראשון ממאמר על נאום מועמד מפלגת ישראל דמוקרטית בבחירות הקרובות

לפי נאומו של הנשיא לשעבר אובמה בכנס המפלגה הדמוקרטית 2020

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אדם מושחת הנושא בתפקיד ראש הממשלה עושה בנו כעולה על רוחו ואין פוצה פה ומצפצף במוסדות השלטון. לאיש הזה גם תכניות להשלים את מלאכת עקירת הדמוקרטיה וזכויות האזרח. הוא רוצה גם שליטה במינוי ש... המשך קריאה

אדם מושחת הנושא בתפקיד ראש הממשלה עושה בנו כעולה על רוחו ואין פוצה פה ומצפצף במוסדות השלטון.
לאיש הזה גם תכניות להשלים את מלאכת עקירת הדמוקרטיה וזכויות האזרח. הוא רוצה גם שליטה במינוי שופטים וכשהוא לא מקבל את מבוקשו הוא מאיים בבחירות.
האיש הזה עסוק רק בעצמו ובכתבי האישום שלו והמטרה מקדשת את האמצעים.
זהו ראש ממשלה שהאזרח או המדינה אינם מעניינים אותו. קשה להאמין שזה קורה וקשה להאמין שאנחנו מאפשרים לאדם כזה להמשיך לשלוט בנו.
חובה למצוא דרך לסלקו וכמה שיותר מהר, לפני שבאמת יגרום כאן נזקים בלתי הפיכים.

עוד 954 מילים ו-2 תגובות
סגירה