שרה נתניהו כקורבן אונס קבוצתי של עשרות אלפי מפגינים

פריים מסרטון שהעלה ראש הממשלה על הפגנות המחאה בבלפור – "תוקפים מינית את רעיית ראש הממשלה"
פריים מסרטון שהעלה ראש הממשלה על הפגנות המחאה בבלפור - "תוקפים מינית את רעיית ראש הממשלה"

אני לא רוצה לדבר על האונס באילת. אני רוצה לדבר על תרבות האונס, מחולליה, נפגעיה וקורבנותיה.

אתחיל בקורבן הידועה ביותר, אם לשפוט על פי עדותה, שרה נתניהו. אשת ראש הממשלה טוענת שהרגישה מותקפת מינית ואף נאנסת על ידי ציבור המפגינים. כלומר, נפלה קורבן לעשרות אלפי אנשים שמוחים נגד שחיתותו לכאורה של בעלה, המואשם בפלילים.

למעשה, ח"כ אסנת מארק, קטי שטרית ובכירות אחרות בליכוד, שלא יכולות היו לעמוד מנגד כשמדובר באלימות מינית כלפי נשים, אירגנו דיון בוועדה לקידום מעמד האשה ולשיוויון מגדרי על ההטרדות המיניות שחוותה שרה נתניהו. ח"כ מארק הגדילה ואירגנה השבוע גם יוזמת תמיכה נשית בקורבן האומללה במילים:

"נשים במפגן תמיכה בבלפור נגד האלימות הבוטה והפוגענית כלפי אשת ראש הממשלה שמוסרת נפשה למען מסורת ישראל ועם ישראל, זאת על רקע המיצגים המבישים בהפגנות השמאל".

לחיזוק טענתה מחברת הגברת נתניהו בין שני דברים – מיצג של פאלוסים מתנפחים בהפגנות בבלפור, וציוץ מיזוגני, דוחה ומשפיל של מישהו, שאין כל קשר בינו לבין המחאה, מלפני שנה וחצי. ציוץ מהסוג שכל שמאלנית, וכמעט כל אשה ברשתות, ואעז לומר גם שגברים רבים, קיבלו כדוגמתם (וגרועים יותר) לא פעם.

כאמור, הציוץ הנאלח בן השנה וחצי שספגה הגברת נתניהו מאדם אקראי ברשת, אינו שונה מציוצים מיזוגנים שחוטפות נשים ברשת על בסיס קבוע. דוגמא קטנה לציוצים שגורים שקיבלה לאחרונה העיתונאית ופעילת המחאה אריאנה מלמד:

אף מילת גינוי לא נשמעה מבלפור, מקורבן האונס הקבוצתי הענק שרה נתניהו, או לחילופין מהפעילות המסורות לזכויות הנשים, הלוחמות ללא חת למען נפגעות התקיפה המינית, הח"כיות אסנת מארק וקטי שטרית, לנוכח איומי האונס המפורשים הללו.

אבל הציוץ נגד שרה נתניהו, שעוסק בתיאור פוגעני ופלילי של אונס (ואכן הוביל את המצייץ לחקירה במשטרה) מוזכר בכל פעם שמוזכר מיצג הפאלוסים, ממש באותה נשימה, כאילו מדובר במוח חולני אחד שהגה את השניים, ולמעשה מייצג את כל מחאת בלפור כולה.

הציוץ בן השנה וחצי נגד שרה נתניהו עם תיאור האונס המבחיל והפלילי (שאכן הוביל את המצייץ לחקירת משטרה) מוזכר באותה נשימה עם מיצג הפאלוסים, כאילו מוח חולני אחד, המייצג את המחאה, הגה את שניהם

או אם לנסח זאת במילותיו של "עיתונאי" הבית, שמעון ריקלין:

"רואה את חבריי בימין שותקים בצד ופוחדים לומר את אשר על ליבם. שיש פה מיעוט אנרכיסטי קיצוני שגורם להתבהמות המרחב הציבורי בעירום ומיצגים גסים וקריאות לאונס שרה. ואז אותו מיעוט מגלגל עיניים לשמיים ושואל איך הברברים פה הפכו לכאלו בהמות. חברים, קומו ודברו לצבועים שיפסיקו את התבהמותם".

אז אולי בהזדמנות זו שווה לברר, האם גם מיצג הפאלוסים הזה פוגעני באותה מידה, והאם הוא אכן קורא לאנוס את שרה נתניהו. ובכן, במיצג הפאלוסים מדובר במפגינים שניפחו ארבעה בלונים גדולים בצורת זין, עם כיתובים המופנים ספציפית לראש הממשלה, ובהם ביטויי מחאה מובהקים, ללא כל קונוטציה מינית. בהפגנה הראשונה הופיע בלון אחד בלבד ועליו הכיתוב "נשבר". כלומר, ביטוי ישראלי שגור שנועד לתאר מיאוס ומיצוי: "נשבר הזין".

לאור הצלחת המיצג, הביאו אותם מפגינים 4 בלונים מתנפחים נוספים בצורת זין, שעל כל אחד מהם נכתב בצד אחד "נשבר", ובצד השני סיסמת מחאה אחרת.

הבלון השני נשא את הכיתוב: "צא כבר", כלומר התייחסות ישירה לכך שנתניהו פוגע בעם, או בנוסח העממי "שם עלינו זין" או "מזיין אותנו", והמפגינים מבקשים שייצא מחיינו.

על בלון שלישי נכתב: "זה לא גשם". כלומר מרפרר לביטוי הנפוץ "משתין עלינו בקשת" וקורא לזה גשם.

ביטוי רביעי היה "המלך עירום". כלומר רואים את ערוותו, את מבושיו, את שוויו האמיתי מבעד למחלצותיו וחליפותיו..

והיה גם הבלון שנשא את הכיתוב:  "בואי שרהלה הולכים". משפט של ראש הממשלה שהפך לביטוי איקוני, ומסמל את פרישתו המיוחלת של נתניהו מכס השלטון.

שלט בהפגנה בבלפור (צילום: שרגא טיחובר)
שלט בהפגנה בבלפור (צילום: שרגא טיחובר)
מיצג פאלוס עם הכיתוב "זה לא גשם" (צילום: צילום מסך מאחד מסרטוני המפגינים)
מיצג פאלוס עם הכיתוב "זה לא גשם" (צילום: צילום מסך מאחד מסרטוני המפגינים)

כל אלו לא נאמרו בשום צורה בקונטקסט מיני, שוביניסטי, מיזוגני, או כזה שמכיל אלימות מינית כלפי נשים. אבל כשהוא נתלש מהקונטקסט המחאתי התמים שלו, ןנשתל בכפיפה אחת עם ציוץ ישן, פלילי ולא קשור למחאה בשום צורה, שעוסק באונס שרה נתניהו – הוא מוברג בקונקטסט חדש לחלוטין.

קונטקסט מסולף ושקרי של השפלה מינית, ספק פלילית, של אשת ראש הממשלה, על ידי הוגי המיצג. ומכאן הדרך קצרה לספין האונס הקבוצתי של הגברת על ידי עשרות אלפי מפגינים נגד השחיתות. רעיון שלא היה ולא נברא ולא היה עולה אפילו על דעתם של המוחים – צעירים וצעירות אידיאליסטים, כמו גם מבוגרים עתירי זכויות בחברה הישראלית.

הכיתובים לא הופיעו בשום קונטקסט שוביניסטי, מיזוגני או אלים מינית כלפי נשים. אבל כשנתלש מההקשר המחאתי התמים ונשתל לצד ציוץ ישן ופלילי, שאינו קשור למחאה אך עוסק בשרה – הוא מוברג להקשר חדש לחלוטין

אבל לפני הספין השקרי שהופך את שרה נתניהו לקורבן, מן הראוי לבדוק איך שרה נתניהו עצמה מאפשרת בסביבתה הקרובה לתרבות האונס לשגשג ולפרוח.

יש את בנה יאיר, צרכן הזנות ומועדוני החשפנות, שכל כולו ניצול נשים בוטה, שהציע לסרסר בחברתו לשעבר לכל בעלי החוב שלו (חלקם חובות למועדוני החשפנות) כדי לסגור את חובותיו, רמז כי עיתונאית מובילה התקדמה דרך המיטה, ורמז כי בחורה צעירה ניהלה רומן עם יריבו הפוליטי של אביו, בני גנץ. במקרה אחד כבר נאלץ להתנצל, במקרה שני הוא נתבע, ובמקרה השלישי הוריו התנצלו בשמו על שכרותו. הומור שיכורים או לא, ניכר שהחפצת הנשים וניצולן הם חלק מהז'רגון וסגנון החיים הכללי.

יש את איש אמונה של הטוענת לפגיעה מינית, נתן אשל, ראש הסגל בלשכת בעלה, שאמור היה להתנדף מחיינו הציבוריים אחרי שסוטה המין הפוגעני הזה נתפס עוקב אחרי אחת מעובדות לשכת רה"מ, מחטט בתיבת המייל שלה, מצלם אותה מתחת לחצאיתה ומפיץ את תמונותיה. הוא לא התנדף מאז. הוא עדיין איש אמונה של שרה ושל בעלה.

יש רשימה שלמה של נושאי תפקידים בסביבתו הקרובה של ראש הממשלה שהתגלו כפוגעים מיניים ברמות שונות. מעולם לא שמעתי את שרה נתניהו מוחה על קירבתם לכוורת השלטונית ולאיש שאיתו בחרה לחיות את חייה.

יש את הביביסט הבולט, המעריץ המוביל שלה ושל בעלה, איציק זרקא, שנמצא שם תמיד וזוכה לחיבוק משפחתי חם, וקרא לאחרונה לבנם של ראש הממשלה ורעייתו, יאיר:

"יאיר נתניהו, תלך למסעדות, תלך למועדונים, תדפוק רק את השמאל, רק את הקטינות, אני פה איתך, אל תפחד מאף אחד".

אז מה עם החיבוק החם של ראש הממשלה עם הפעיל הביביסטי הנ"ל, איציק זרקא, שקרא לבנו לאנוס קטינות, עם הרשאה מיוחדת מטעמו?

חיבוק בין ראש הממשלה לאיציק זרקא, צילום מפייסבוק
חיבוק בין ראש הממשלה לאיציק זרקא, צילום מפייסבוק

ומה עם החיבוק הממלכתי החם לאיש שסביבתו הקרובה היתה מעורבת בסירסור, ניצול ואינוס קטינות, ורכב ההופעות שלו זכה לכינוי "פותמוביל"? האיש שאחרי הפרשה הפך לזמר השנה, זכה בפרסים, והתחבק עם שרת התרבות דאז מירי רגב?

ועידכון טרי מראשית אוגוסט: מה עם הידיד המשפחתי, הרב נתנאל שריקי, זה שהגיע לכנס בחירות של בעלה בהתמודדותו מול גדעון סער, והבטיח לו מלכות-עד במילים:

"ראינו את זה ב"ה בעבר, ונראה את זה גם בעתיד. הקדוש ברוך הוא ימליך אותך לתמיד".

אותו רב נעצר כעת בחשד לביצוע עבירות מין סדרתיות בנשים שביקשו את עצתו כרב, אחרי שמתלוננת שלישית הגישה תלונה נגדו ותיארה שיטת פעולה דומה לזו שתיארו שתי המתלוננות לפניה: מעשה מגונה של מטפל נפשי במטופל והטרדה מינית לכאורה. בחקירה עלה גם חשד לשיבוש הליכים, לכאורה, כשהתברר שעוזרו של הרב ניסה להניא את המתלוננות מהגשת תלונה ושלח נשים שינסו לשכנע אותן לחזור בהן.

צילום מסך מתוך וואלה סלבס: הרב שריקי ואשת ראש הממשלה שרה נתניהו
צילום מסך מתוך וואלה סלבס: הרב שריקי ואשת ראש הממשלה שרה נתניהו

ומה עם שלל הרבנים והדיינים, בכירים וזוטרים, שרובם ככולם ממומנים בתקציבי המדינה, וזוכים לשטוח את מרכולתם התורנית נוטפת השיטנה, ההשפלה וההחפצה כלפי נשים? האם כל הדוברים המופיעים בסרטון הבא נענשו על כך, או שממשיכים ללמד צעירים ובוגרים ולהנחיל את משנתם המיזוגינית והפרימיטיבית לדורות הבאים?

אז כן, יש בעיה קשה ואקוטית של אלימות מינית ותרבות אונס בחברה הישראלית. שוב ושוב אנחנו נתקלים בפשעי אונס קבוצתי, שלרוב לא מטופלים כמו שצריך על ידי מערכת אכיפת החוק, וברובם הנפגעות הן אלו שנענשות חברתית במגוון דרכים. שמותיהן מופצים, סרטוני האונס עוברים מיד ליד וחושפים את רגעי הסיוט הנורא ביותר בחייהן לעין כל, והן מבוקרות, מוכפשות ומושמצות ללא הרף, ונותרות חסרות הגנה ומצולקות.

שלל נושאי תפקידים בסביבתו הקרובה של רה"מ התגלו כמחפיצי נשים או פוגעים מינית ברמות שונות. מעולם לא שמעתי את שרה נתניהו מוחה על קירבתם אליה או לאיש שאיתו בחרה לחיות את חייה

נכון, יש בעיה של היעדר תקציבים לטיפול בנפגעות תקיפה מינית. רק השבוע, חרף כל הגינויים הקולניים, הממשלה הפילה הצעה להקמת ועדה למיגור תרבות האונס, שנועדה לייצר תכנית לאומית למאבק בתופעה. רבים הצביעו נגד, אבל ביניהם בלטו גם הח"כיות אסנת מארק וקטי שטרית, שהפכו עולמות כדי להעלות למודעותינו את פשעי המין ההמוניים שבוצעו, לכאורה, בגברת נתניהו.

כרזה של צעירי יש עתיד תלם עם רשימת המצביעים נגד הצעת החוק להקמת ועדה למיגור תרבות האונס
כרזה של צעירי יש עתיד תלם עם רשימת המצביעים נגד הצעת החוק להקמת ועדה למיגור תרבות האונס

אכן, יש בעיה קשה של החפצת נשים, השפלת נשים, הצדקת אונס והאשמת קורבן. אבל הקורבן כאן היא לא שרה נתניהו, חרף המאמץ להפוך אותה לכזו, תוך ביטול וזילות פגיעות מיניות של ממש. אם כבר, שרה נתניהו עצמה היא חלק מסביבה רעילה ופוגענית, שממנה מחלחלת האוירה שמתירה ומאפשרת את קיומה של תרבות האונס הזו.

רונית צח היא עורכת זירת הבלוגים של זמן ישראל. עיתונאית רוב חייה הבוגרים, עם חיבה מיוחדת לטריוויה אקטואלית. אמא לשתי בנות, חתול וחתולה

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 1,293 מילים ו-2 תגובות
סגירה