האמירתים הצילו את ישראל מעצמה

נוף כללי של דובאי (צילום: AP Photo/Jon Gambrell)
AP Photo/Jon Gambrell
נוף כללי של דובאי

למנהיגי איחוד האמירויות מגיעה תודה מכל ישראלי, לא רק על כך שהניחו לעבר וצעדו אלי שלום, אלא גם כי הצילו אותה מעצמה בעניין הסיפוח בגדה המערבית.

ברור שההחלטה לנרמל את היחסים מקדמת מטרה אסטרטגית מרכזית של ישראל: להתקבל על ידי שכנותיה באזור. האפשרות שיהיה זה שלום חם עם קשרים כלכליים וחברתיים עמוקים, כפי שרומזים בכירים באבו דאבי, גם היא שינוי מבורך. לא שמענו קולות ידידותיים כאלה באזור מאז המלך חוסיין ז"ל; ואפילו הוא לא הצליח באמת לספק את הסחורה.

למנהיגי איחוד האמירויות מגיעה תודה מכל ישראלי, לא רק על כך שהניחו לעבר וצעדו אלי שלום, אלא גם כי הצילו אותה מעצמה בעניין הסיפוח בגדה המערבית

ישראל היא מעצמת מדע וטכנולוגיה, ואיחוד האמירויות הוא מרכז פיננסי ומסחרי ברמה העולמית. האמירתים נהנו מקשרים פוליטיים ועסקיים שקטים במשך שנים, אך הפוטנציאל לא מוצה בגלל הצורך להסתתר. ברית אמיתית ביננו עשוייה להוות את אחד הסיפורים המרתקים ביותר של הכלכלה העולמית, עם פוטנציאל סחר עצום בסייבר ותחומים אחרים.

עוד לפני שמדינות אחרות במפרץ מצטרפות, כפי שעשוי לקרות, נראה שיש כאן ברכה עצומה שאין לזלזל בה, כפי שעושים ציניקנים אחדים.

מה שפחות ברור זה אופיו של "המחיר" ששילמה ישראל בכך שגנזה את תוכניותיה לסיפוח חלקים מהגדה המערבית. גורמים באיחוד האמירויות הציגו את הדבר כוויתור ישראלי וכהישג שהם הביאו לפלסטינים.

בנימין נתניהו אכן חטף צוננין מהמתנחלים בגדה המערבית. אבל הם 5% מהאוכלוסייה. עבור הישראלים האחרים מדובר במקרה נדיר בו התשלום מועיל למשלם לא פחות מהתמורה, כך שערך העסקה כפול ומכופל.

לא כולם מבינים זאת, מכיוון שישראל הגיעה למצב בו הבור שהיא חפרה לעצמה כה עמוק והבעיות שעומדות בפניה כה מורכבות שרבים פשוט כבר לא מסוגלים להשקיע מחשבה בסוגיה.

אז יש לומר זאת שוב: האינטרס החיוני של ישראל הוא לשמור לעצמה את היכולת להתנתק מרוב הגדה המערבית, מכיוון שברגע שאוכלוסיית המתנחלים תגדל עד לכך שזה כבר לא יהיה ישים, מיליוני הפלסטינים שם ידרשו – בדין – אזרחות ישראלית.

הסכסוך יהפוך לסוגייה של זכויות אזרח וישראל תיכנע בסופו של דבר, לאחר תקופה של אלימות, בידוד וצניחה כלכלית שלא תותיר הרבה מסטארפ אפ ניישן.

בנימין נתניהו אכן חטף צוננין מהמתנחלים בגדה המערבית. אבל הם 5% מהאוכלוסייה. עבור הישראלים האחרים מדובר במקרה נדיר בו התשלום מועיל למשלם לא פחות מהתמורה, כך שערך העסקה כפול ומכופל

מי שזה לא ברור לו מוזמן לשאול את הלבנונים האומללים, שקבוצותיהם האתניות היריבות לא השכילו להיפרד בזמן. מי שחושב שהמצב בגדה המערבית יכול להימשך עד אין קץ אינו מכיר את העובדות הדמוגרפיות, את טבע האדם ואת הדינמיקה הבסיסית של ההיסטוריה.

ולמרות שזה נכון שנתניהו לא התכוון לספח את כל הגדה המערבית, סיפוח איים של יישובים יהודיים מפוזרים היה יוצר את המפה הבלתי אפשרית ביותר בעולם ומקדם את ישראל פלאים לנקודת האל-חזור.

לכן יש לחגוג את הצלחתם של ראשי איחוד האמירויות – יחד עם ג'ו ביידן ואולי אפילו דונלד טראמפ – להוריד את נתניהו מהגג ולמנוע את המהלך האידיוטי. זה גם בסדר שהפלסטינים יגלו שהעולם הערבי לא יחכה להם לנצח שיהיו פרגמטיים יותר ומושחתים פחות. אכן, לראשונה זה זמן רב טראמפ ראוי לקרדיט על כך ש"עשה עסקה".

האם יש לשבח גם את נתניהו? נראה שכן – אבל התנהלותו וסגנונו כל כך עקומים שהדבר קשה מנשוא.

כבר שנים נתניהו עושה כאן מהומות, מסית ומשקר, וכעת הוא עסוק במסע דה-לגיטימציה נגד מערכות החוק והמשפט (והתקשורת כמובן). פקידים בכירים שקשורים למשפטו בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים נמצאים ממש בסכנה מפני חסידיו השוטים והמוסתים.

במתק שפתיו שיכנע את בני גנץ להיות למנהיג האופוזיציה היחיד בעולם שהצטרף לממשלה – תוך ויתור על מנדט להרכבת ממשלה משלו! – בגלל מגיפת הקורונה. כעת הוא מתמרן מילוט מהסכם הרוטציה ומתחמן בחירות רביעיות תוך שנה וחצי. כחלק מפרויקט זה הוא לא מחמיץ הזדמנות להשפיל את "שר הביטחון".

במתק שפתיו שיכנע את גנץ להיות מנהיג האופוזיציה היחיד בעולם שהצטרף לממשלה – תוך ויתור על מנדט להרכבת ממשלה משלו! כעת הוא מתמרן מילוט מהסכם הרוטציה ומתחמן בחירות רביעיות בשנה וחצי

לכן גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי מודרו משיחות השלום, וכעת רומזים שהדבר נבע מחשש להדלפות. מעשה שטן ממש: עושים שמיניות באויר כדי למנוע קרדיט מאחרים – אבל מי שקובל על כך נראה בעצמו כקטנוני (ואם לא קובל, נראה נעבעך).

העניין הילדותי הזה קיבל היבט אפל יותר אחרי הדיווחים האחרונים על קשר כביכול בין עסקת השלום ומכירה אפשרית של מטוסים מתקדמים ביותר לאיחוד האמירויות.

באבו דאבי לא מסתירים את רצונם לקבל מטוסי קרב מתקדמים מדגם 35F עבור חיל האויר הדי מתקדם והמאד שאפתני שלהם.

באופן מסורתי ישראל מתנגדת לאספקה ​​של מערכות נשק מובחרות למדינות ערב. ארה"ב לרוב דואגת לשמר את היתרון הצבאי של ישראל, אבל מצד שני בשנות ה-80 מכרה מטוסי ביון מסוג AWACS לסעודיה על אפה ועל חמתה של ישראל (בין היתר אולי כעונש על שובבותה בלבנון).

במקרה זה ניתן לטעון שאיחוד האמירויות היא כעת בעלת בריתה של ישראל נגד איראן, וכדאי לנו שהאמירתים יהיו חזקים מול הרפובליקה האסלאמית אשר מעבר למפרץ הפרסי. לא סביר שהמטוסים יופנו נגד ישראל. וממילא, כל מדינות ערב שכרתו שלום עם ישראל תוגמלו בערך אותו מטבע, החל ממצרים.

נתניהו כנראה מבין את זה והיה יכול פשוט לומר את זה. במקום זאת הוא מכחיש ומתעקש שלא דובים ולא יער (כי הרי עמדתו בעניין המטוסים "לא השתנתה"). ברור שזה לא אומר כלום – ובכל מקרה, כמעט ולא נותר אדם שמאמין למוצא פיו, כולל תומכיו.

נתניהו כה הצליח לעוות את האווירה בישראל ששקריו נתפשים כהוכחה לאיכותו כ"בעל מקצוע" בתחום הפוליטי. ישראלים רבים שכחו שאפשר גם בלי נוכלות סביב השעון, ורואים בתחמנות-על דבר חיוני למלאכת ניהול המדינה.

נתניהו הצליח לעוות את האווירה בישראל עד ששקריו נתפשים כהוכחה לאיכותו כ"בעל מקצוע" בתחום הפוליטי. ישראלים רבים שכחו שאפשר גם בלי נוכלות סביב השעון, ורואים בתחמנות-על דבר חיוני לניהול המדינה

נתניהו ייתפס בעיניהן כגאון שאיים בסיפוח רק כדי להפיק תמורה, והצליח.

זה רע מאוד לישראל שהעסקה עם האמירויות עשויה איכשהו לעזור להאריך את ימי שלטונו המביש של נתניהו. אבל ברית עם איחוד האמירויות, בוודאי אם סעודיה תצטרף, כנראה שווה, בדוחק אמנם, אפילו את זה.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 907 מילים ו-1 תגובות
סגירה