נתניהו: החלטתי לקבל את הפשרה ולמנוע בחירות

ועדת כספים דנה בדחיית התקציב ● לפיד: "עוד 100 יום בלי תקציב ואז בחירות? זו הפשרה שלהם?" ● השרה תמנו-שטה נדבקה בקורונה ● כחול-לבן: הליכוד עסוק בתרגילים פוליטיים ● יעלון ממליץ לשוטרים לקרוא ספר על ציות עיוור לפקודות ● שוחרר בתנאים מגבילים סגן ניצב שתועד תוקף מפגין ● פרופ' גמזו נגד הטיסות לאומן

ועדת הכספים (צילום: עדינה ולדמן/דוברות הכנסת)
עדינה ולדמן/דוברות הכנסת
ועדת הכספים
22:32 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין קורא לכחול-לבן לאמץ את הפשרה שהסכים לה נתניהו.

22:23 עריכה

כאלף מפגינות חוסמות את שדרות רוטשילד בתל אביב במחאה על אלימות נגד נשים.

22:21 עריכה

פרופ' רוני גמזו, פרויקטור הקורונה, מתעקש על שצריך לעצור את הטיסות לאומן. בתום דיון אצל ראש הממשלה אמר גמזו כך:

"אין בדעתי לשנות את עמדתי בנושא אומן. אני בטוח ששרי הממשלה יקבלו את ההחלטה הנכונה למנוע טיסות לאומן … התקהלות של עשרות אלפי אנשים במתחם אחד תהפוך את ישראל למדינה אדומה יותר ותוביל לסגר".

22:12 עריכה

שר המשפטים אבי ניסנקורן מגיב להאשמות נתניהו על עסקה שכביכול נרקמה בינו ליועמ"ש. "נתניהו, התבלבלת. המסע המתוזמן של הסתה ושקרים לא ירתיע אותי. אמשיך לשמור על שלטון החוק ועל הדמוקרטיה הישראלית".

22:06 עריכה

ישראל כ"ץ מדבר כרגע בוועדת הכספים ומסביר שלמעשה אין על הפרק אישור של תקציב כרגע, אלא רק המשך המצב הקיים בתקציב המשכי.

"היינו צריכים להעביר תקציב ל-2020 אך נעשתה פה פשרה פוליטית ולא ניתן להעביר את 20202, אז השאלה היא באיזה דרך נרחיב את תקציב 2019 כדי שיתאים ל-2020.

"זו פשרה שהיא לא הדבר המיטבי. הייתי מעדיף שיהיה תקציב וסדר עדיפות חדש, למשל אני בטוח שאם היה תקציב הייתי מאלץ את ההסתדרות להתפשר ולשאת בנטל, והיו הידברויות, אבל אני לא יכול לעשות את זה כשאין תקציב.

"הבאת התקציב היתה מאפשרת סדר עדיפות יותר מעודכן כמו שצריך וגידול של עד מגבלת ההוצאה וזה לא קורה בגלל הויכוח הפוליטי, בגלל העקרון של הפשרה וכדי לאפשר קיום הממשלה. אלה הדברים שנקבעו, אין תקציב, יש הגדלה של 1 חלקי 12 עד לקריטריון של כלל ההוצאה בלי ממשלה וכנסת … אם זה נקלע ל 1 חלקי 12 שלוש פעמים החשב הכללי ממונה על הביצוע.

21:50 עריכה

שרת הקליטה והעליה פנינה תמנו-שטה נמצאה חיובית לקורונה. השרה שהתה בכנסת ביום רביעי האחרון.

21:31 עריכה

יו"ר ועדת חוץ ובטחון, ח"כ צבי האוזר, מגיב על הודעת ראש הממשלה על קבלת "פשרת האוזר":

"שמחתי לשמוע שראש הממשלה אימץ את הצעת הפשרה שהנחתי, זה תנאי הכרחי, זה עדיין לא תנאי מספיק. אני מקווה שהכנסת תמשיך את מהלך החקיקה. רק כך נציל את ישראל מבחירות".

עמיר פרץ תוהה איך זה שנתניהו מבקש להפסיק את ההתקפות עליו מהממשלה ובאותה נשימה מכפיש את ניסנקורן?

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד חושב שזה המשך הדישדוש של ניהול כלכלת ישראל.

21:30 עריכה

נתניהו הודיע שהוא מקבל את הפשרה ולא מעוניין בבחירות (כרגע). לפי סקר חדשות 13 שפורסם הערב, רוב הציבור שהשיקול המנחה את ראש הממשלה הוא עתידו המשפטי, ואם יהיו בחירות הוא ייתפס כאשם העיקרי לכך. יחסי הכוחות בין הגושים נשארים בערך אותו דבר:

ימין חרדים 63

שמאל-מרכז וערבים 57

ליכוד 31
יש עתיד – תל"ם 19
ימינה 18
רשימה משותפת 13
כחול לבן 11
ישראל ביתנו 8
ש"ס 7
יהדות התורה 7
מר"צ 6

מתחת לאחוז החסימה:
העבודה
גשר
דרך ארץ
הבית היהודי

21:05 עריכה

נתניהו פותח את מסיבת העיתונאים בדברי שבח להסכם עם האמירויות ולאחר מכן מודיע שהוא מקבל את הפשרה של צבי האוזר – דחיית התקציב ודחיית המינויים.

"אנחנו בימים היסטורים, הסכם השלום שלנו עם איחוד האמירויות פותח עידן
חדש של שלום במזרח התיכון. התרגשתי לראות ילדה באיחוד האמירויות לובשת חולצה עם דגל ישראל ודגל האמירויות וילדה אחרת מנגנת את התקוה באיחוד האמירויות. מי היה מאמין?

"בקרוב נוכל לטוס לאבו דאבי והם יטוסו הנה. פירות השלום רבים הם והשלום יתרחב לעוד מדינות. מחר אדון עם פומפאו על שלום עם עוד מדינות ולהערכתי תהיינה עוד מדינות ובעתיד הלא הרחוק.

"… הצעדים שאנחנו נוקטים הביאו את ישראל למקום טוב ביחס לעולם. המיתון שלנו חצי מזה של אירופה, האבטלה בישראל מהנמוכות בעולם …

"על אף הדברים הללו אני יודע שזו תקופה קשה אני יוצא לשווקים ומדבר עם הנציגים ויודע שזה לא פשוט, אני לא מסתפק במה שעשינו, אני כל הזמן עובד על תכניות חדשות.

"אחריות לאומית מחייבת הזרמת כסף מיידי והימנעות מבחירות ולכן מתוך אחריות החלטתי לקבל את הצעת הפשרה של ח"כ האוזר, שמאפשרת הזרמת כסף לאזרחים ומונעת בחירות.

"אישור תקציב מיידי מיוחד שיאפשר הזרמת כסף לפתיחת שנת הלימודים … לבטחון, רווחה, בריאות וכל התחומים. היא התשובה הנכונה לכלכלת ישראל בעת הזו. זה הזמן לאחדות לא הזמן לבחירות, צריך להפסיק את הממשלה בתוך הממשלה.

"אני פותח את הרדיו ושומע התקפות על ראש הממשלה, אני אומר די כבר מספיק, אני מציע לעבוד יחד, להתאחד לקראת המשימות הגדולות שלפנינו …

בואו נתאחד ונעבוד יחד למען המטרות החשובות הללו.

"אני קורא לימינה להיכנס לממשלה להיות חלק מהדבר הזה ולהיכנס מתחת לאלונקה.

"אם נעבוד יחד התוכניות וההסכמים יעבדו, זה תלוי רק בכחול-לבן. האם כחול-לבן קיבלו אותה, הבנתי שהם קיבלו ועכשיו שמעתי שהם לא קיבלו. הנה אני מוכן לקבל את זה, מקווה שגם הם.

"אין לי כוונה למנות מפכ"ל ופרליקט מדינה, למה לא סיפרו לציבור שסגרו לניסנקורן את התיק? האם יש פה איזשהו ניגוד עניינים? כי זה נשמע ככה שהיועמ"ש סוגר לשר המשפטים את התיק ושר המשפטים מביא את המינויים שהיועמ"ש מבקש. אם זה היה קורה בימין, היו פתוחים פה תיק 700 אלף! אני לא רוצה את הטפות המוסר, איך הסתירו מהציבור את הדבר המגעיל הזה? איך אתם לא עושים על זה כתבות?

ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא טראמפ, אמר היום שגדלה האפשרות לכך שהאמירויות יקנו מטוסים מתקדמים מארה"ב. נתניהו הגיב בהודעה שממשיכה לשלול את האפשרות שיש קשר בין ההסכם לעסקת הנשק:

"הסכם השלום בינינו לא כלל שום הסכמה של ישראל לעסקת נשק כלשהיא ולא הציגו לי כזאת. חזרתי ואמרתי מהי העמדה המסורתית שלנו. כנראה שלשמאל קשה כשעושים שלום תמורת שלום ולא תמורת שטחים. אני עובד על השלום הזה כבר הרבה שנים. העמדה שלנו עקרונית ועקבית. העמדה שלי לא השתנתה וכך אמרתי לאמריקנים.

20:49 עריכה

שר החוץ גבי אשכנזי אומר שבשעות הקרובות ייודע הם נתניהו מוטרד מטובת המדינה או מטובתו האישית.

20:31 עריכה

מאות מפגינים במחאה על אלימות נגד נשים בככר רבין בתל אביב, בצל החשד לאונס קבוצתי באילת. מחאות דומות התקיימו היום ברחבי הארץ.

מחאה בכניסה לירושלים נגד אלימות כלפי נשים בצל החשד לאונס קבוצתי באילת, 23 באוגוסט 2020 (צילום: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90)
מחאה בכניסה לירושלים נגד אלימות כלפי נשים בצל החשד לאונס קבוצתי באילת, 23 באוגוסט 2020 (צילום: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90)

 

20:15 עריכה

משרד הבריאות מעדכן כי 720 בני אדם אובחנו עם קורונה מחצות, ונערכו רק 10,963 בדיקות.

20:08 עריכה

בכחול-לבן קוראים לנתניהו והליכוד להגיע להסכמות:

"אנחנו קוראים לראש הממשלה להתעשת ולחזור לראות את טובת המדינה ולא את טובתו האישית. בזמן שתשעה מיליון אזרחים מצפים לאחדות וטיפול בביטחון ובקורונה, הליכוד עסוק בתרגילים פוליטיים. זו יריקה בפרצופם של אזרחי ישראל משיקולים אישיים"

20:05 עריכה

השר יעקב ליצמן דורש מרוני גמזו להתפטר מתפקיד פרויקטור הקורונה לאחר ששלח מכתב לנשיא אוקראינה בדרישה שלא יאפשר כניסת חרדים שמנסים להגיע לאומן. "פקיד לא אמור לשלוח מכתבים כאלה, יש את ראש הממשלה ושר הבריאות", אמר השר בפגישה אצל נתניהו.

19:53 עריכה

הפרשנים הפוליטיים מעריכים שמסיבת העיתונאים של נתניהו תעסוק גם במשבר הפוליטי על רקע קשיים במגעים של הליכוד מול כחול-לבן. הממשלה עלולה להתקרב לסוף דרכה אם מועד אישור התקציב לא יוארך הערב.

19:25 עריכה

נתניהו יקיים מסיבת עיתונאים ב-20:30.

18:37 עריכה

מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו צפוי לבקר בסודן בימים הקרובים, וכן בישראל, איחוד האמירויות ובחריין. לפי גורם מדיני שצוטט במעריב, "הסכם עם סודן הוא היעד המדיני הבא". בשבוע שעבר פוטר דובר משרד החוץ הסודני אחרי שטען שנירמול יחסים עם ישראל נמצא על הפרק.

נתניהו ייפגש עם פומפאו מחר ב-11:00 בבוקר.

17:47 עריכה

במשטרה הוציאו בצהריים הודעה שממליצה למשה יעלון להימנע מהשוואות ורמיזות "פסולות". ח"כ יעלון המליץ לשוטרים לקרוא ספר על ציות עיוור לפקודות לא מוסריות בהיסטוריה.

17:35 עריכה

שר המשפטים אבי ניסנקורן חושב שהכנסת ללא תתפזר ותימצא פשרה שתאריך את מועד אישור התקציב. בהקשר לחוק הפללת צרכני זנות הוא אמר שלא יאפשר לשר לבטחון פנים למסמס את יישום החוק.

בראיון לכאן ב' הוא אמר כך:

"להערכתי יש יותר סיכויים שתהיה הארכה ושמחר הכנסת לא תתפזר. אבל אי אפשר לדעת, הדברים חמקמקים, אנחנו יודעים מה נכון לישראל ובחירות זה לא דבר נכון במשבר קורונה שהוא משבר כלכלי חברתי ונראה, יש עוד כמה שעות

הנושא של התקציב היה סלע מחלוקת ואפשר לגשר עליו: הגישור זה לתת תזרים ל-2020 ולאשר חוק הסדרים ותקציב ל-2021. והדבר השני זה איך תיראה ישראל במישור הדמוקרטי והגנה על שומרי הסף … אנחנו נצטרך לעמוד על זה שבנקודות האלה … זה חשוב לכל אחד מהאזרחים, זה השוויון בפני החוק צריך לדעת שהמערכת המשפטית עובדת בצורה עצמאית, אלה דברים שצריך לעמוד עליהם.

שאלה: תהיה מוכן להימנע ממינוי פרקליט מדינה או שבא כוח של נתניהו יהיה מעורב בזה?

"בנושא של עצמאות פרקליט מדינה שיישאר מוסד עצמאי ומי שימנה אותו זה גורמים לגיטימייים, ולשמור על חוסר פוליטיזציה של הנושא הזה, אני לא אוותר.

"חייבים לעשות תקציב רק ל-2020 ונשאיר אופציה ל-21 זה כיוון לא נכון שגם הכלכלנים של האוצר לא מאמינים בו … מדינה שרוצה דמוקרטיה צריכה עצמאות של שומרי סף.

"השר אוחנה ביקש שאני יעכב את החוק (להפללת צרכני זנות) ולא הסכמתי … אני מניח שיוגש בג"ץ בנושא הזה אני חושב שהמשטרה חייבת לקיים את החוק ושר המשטרה חייב לקיים את החוק.

17:02 עריכה

שני חפצים חשודים מחוברים לבלונים נמצאו במועצה האזורית אשכול, אחד מהם ליד גינת משחקים. מהבוקר התקלחו במערב הנגב 15 שריפות שנגרמו מבלוני תבערה.

16:46 עריכה

סגן ניצב ניסו גואטה שוחרר בתנאים מגבילים אחרי שנחקר במח"ש בחשד שתקף מפגין בהפגנה בירושלים אתמול.

15:55 עריכה

ח"כ מיקי זוהר מאשים את אהוד ברק בכך שהוא "משחית את ישראל" ותובע ממנו תשובות לגבי היקף ההשתתפות שלו במימון המחאות נגד ראש הממשלה.

 

15:26 עריכה

הופסק הדיון בוועדת כספים על חוק דחיית אישור התקציב. הדיון אמור להתחדש בערב אם הליכוד וכחול-לבן יגיעו להסכמות וההצבעה תתקיים ב-21:00.

15:19 עריכה

ההצבעה בוועדת כספים על חוק דחיית התקציב תידחה בעצמה להיום בערב, כך מעריך חבר הוועדה, ח"כ אחמד טיבי. לפי דיווח בוואלה, דחיית ההצבעה נובעת מהקשחת עמדות של ליכוד וכחול-לבן שאמורות לסכם ביניהן על דחיית אישור התקציב במאה ימים.

14:42 עריכה

"הדבר הנכון הוא להגיש תקציב מדינה" – כך אמר כעת ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור, בדיון של ועדת הכספים. "אין איך לברוח מזה", הוסיף.

14:36 עריכה

האגודה לזכויות האזרח בישראל פנתה ממלא מקום מפכ"ל המשטרה, מוטי כהן, בדרישה שישעה מתפקידו את סגן ניצב ניסו גואטה, שתועד תוקף מפגין בהפגנה בירושלים אתמול.

14:34 עריכה

יושב ראש תל"ם, חבר הכנסת משה (בוגי) יעלון כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "ממליץ למפקדי ושוטרי מחוז ירושלים במשטרת ישראל, לקרוא את ספרו של יגאל עילם 'ממלאי הפקודות'".

הדבר עורר זעם בשורות הימין –

14:03 עריכה

החלה ישיבתה של ועדת הכספים, שבה תידון הצעת החוק לדחיית מועד העברת התקציב. בישיבה תוכן ההצעה לקראת קריאה שנייה ושלישית במליאה.

13:38 עריכה

בית משפט השלום בירושלים דן בהארכת מעצרם של שלושה מפגינים שנעצרו אמש בהפגנה בירושלים נגד ראש הממשלה נתניהו. במהלך הלילה שוחחרו עשרים עצורים ללא תנאים מגבילים. שישה מפגינים שנעצרו שוחררו בשעות הצהריים על ידי בית המשפט לאחר שסירבו להשתחרר בתנאים מגבילים.

13:28 עריכה

קצין המשטרה ניסו גואטה נחקר כעת במשרדי מח"ש בירושלים בעקבות התיעוד שבו נראה מכה מפגין אמש בהפגנה נגד ראש הממשלה נתניהו.

12:43 עריכה

בעקבות התיעוד שבו נראה תוקף מפגין – המחלקה לחקירות שוטרים פתחה בבדיקה בעניינו של סגן ניצב ניסו גואטה.

12:40 עריכה

מקורביו של יושב ראש ש"ס אריה דרעי, שנפגש היום עם יושב ראש כחול לבן בני גנץ, אומרים שהפגישה בין השניים הייתה טובה וישנה התקדמות לקראת אימוץ הפשרה שמוביל צבי האוזר ותמנע את פיזור הכנסת מחר – כך דיווחה אנה רייבה ברסקי ב"מעריב".

12:32 עריכה

צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן, שידונו בפשרה שתימנע את פיזור הכנסת מחר, ייפגשו היום בצהריים.

12:30 עריכה

דובר ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר לתקשורת ש"בשעות האחרונות מופצת הודעה שקרית שקוראת להעביר תרומות באמצעות ביט למספר שמצורף, כמפגן תמיכה במשפחת נתניהו. מדובר בהודעת פייק. הציבור נקרא שלא להיענות לפנייה ולא להעביר כסף או פרטים אישיים". עוד נמסר כי בשעות הקרובות תוגש תלונה למשטרה.

12:09 עריכה

ארגון המחאה "קריים מיניסטר" הודיע שבשל האלימות אמש בהפגנה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים החליט "לנתק מגע והידברות עם המשטרה".

מראות האלימות הקשים כלפי מפגינים שנצפו אמש בהפגנת המחאה הגדולה בבירה, זעזעו את מובילי מחאת קריים מיניסטר. הבוקר הוחלט…

פורסם על ידי ‏‎Crime Minister‎‏ ב- יום ראשון, 23 באוגוסט 2020

11:58 עריכה

יושב ראש ש"ס אריה דרעי נפגש כעת בכפר המכבייה עם יושב ראש כחול לבן בני גנץ ודן איתו בפשרה שתמנע את פיזור הכנסת.

10:43 עריכה

ש"ס ויהדות התורה הודיעו על תמיכתן בפשרה שמוביל צבי האוזר למניעת פיזור הכנסת. לפי ההצעה, יידחה המועד האחרון לאישור תקציב המדינה במאה ימים.

10:41 עריכה

נציגי הליכוד וכחול לבן צפויים להיפגש היום כדי לחדש את המשא ומתן שימנע את פיזור הכנסת.

09:12 עריכה

ממלאת מקום ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, אמרה הבוקר בראיון בגלי צה"ל ש"מוקדם מדי לומר מה יהיה בתשרי". לדבריה, "עושים תהליכים בשביל שלא יהיה סגר, אבל אי אפשר להבטיח בינתיים דבר כזה".

08:45 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים הערב דיון עם שר הבריאות יולי אדלשטיין ועם יושב ראש ש"ס, השר אריה דרעי, ויושב ראש יהדות התורה, השר יעקב ליצמן, בנושא נסיעות חסידים לקבר נחמן מברסלב באומן על רקע מגפת הקורונה.

08:05 עריכה

ועדת הכספים תדון היום בשעה 13:30 בהצעת החוק הדוחה במאה ימים את המועד האחרון לאישור תקציב המדינה. הצעת החוק, שחיבר צבי האוזר, אושר בכנסת בקריאה ראשונה ועל הוועדה להכינה לקריאה שנייה ושלישית.

07:54 עריכה

שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, יגיע מחר לביקור בישראל על רקע ההסכם לכינון יחסים עם איחוד האמירויות. מחרתיים ימריא פומפאו אל האמירויות.

07:17 עריכה

ישיבת הממשלה השבועית – הנערכת בימי ראשון – לא תתקיים היום. בחצות שבין יום שני ליום שלישי יגיע המועד האחרון – מאה ימים לאחר קום הממשלה – שבו על הכנסת לאשר את תקציב המדינה לשנת 2020. אם לא יימצא פתרון עד מועד זה, תתפזר הכנסת העשרים ושלוש, ובתוך שלושה חודשים ייערכו בחירות.

חבר הכנסת צבי האוזר מדרך ארץ פועל להביא לפתרון, שיוסכם על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל ידי ראש הממשלה החליפי בני גנץ ויביא להמשך כהונת הממשלה והכנסת. לפי מתווה הפתרון, המועד האחרון לאישור התקציב יידחה במאה ימים, ובפרק הזמן הזה לא יתקבלו החלטות לגבי מינויי בכירים במערכת אכיפת החוק והמשפט.

07:06 עריכה

30 מפגינים נעצרו ושלושה שוטרים נפצעו אמש במחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים. לפי החשד, המוחים שנעצרו הפרו את הסדר הציבורי ותקפו שוטרים בהפגנה. מאות מוחים צעדו מגשר המיתרים לכיכר פריז, אף שלא ניתן אישור לתהלוכה זו. שוטרים תועדו מכים מפגינים. לדברי המשטרה, אנשיה הפעילו כוח סביר. בהפגנה לקחו חלק כעשרת אלפים מוחים.

קצין משטרה בדרגת סגן ניצב, ניסו גואטה, תועד כשהוא מכה מוחים בהפגנה אמש. לדברי הקצין, המפגין, שכלפיו הפעיל כוח, הוא זה שתקף אותו. במשטרה אמרו שהדברים ייבדקו.

סגירה