אמש נקבע רף חדש באלימות המשטרתית

אלימות משטרה מהפגנת בלור 22.8.2020, צילום מתוך חשבון הטוויטר של יאיר גולן (צילום: איתי רון)
איתי רון
אלימות משטרה מהפגנת בלור 22.8.2020, צילום מתוך חשבון הטוויטר של יאיר גולן

"בשבועות האחרונים משטרת ישראל עברה טרנספורמציה – היא הפכה להיות משטרת ביבי".

את המשפט הזה אמרה אורלי בר לב בשידור המסורתי שלה מבלפור אתמול. אורלי, אני מצדיעה לך. את בוחרת מילים מאד יפות ומאופקות כדי לתאר את מה שהלך שם. יתכן שבלהט האירועים הדחקת, אבל גם עברת הטרדה מינית אתמול ביד שוטר שחפן לך את החזה בשידור חי.

אמש נקבע רף חדש באלימות המשטרתית כלפי מפגינים מאד מנומסים ומאופקים. עבורי אישית אגב זה מידע ישן, משטרת ישראל בשירות הנאשם ומרגע שאין מפכ"ל וגם מפקד שב"ס כבר כמעט שנתיים, מקבלת הוראות מנאמני המשטר. המשתפי"ם שלהם ברחוב הם אלה שיאספו עליכם חומרים, יעקבו וילשינו עליכם, כפי שעשו בעבר ברומניה בימי צ'אוצ'סקו בדיוק.

אמש האלימות החלה מוקדם, כבר בשמונה בערב ואף קודם כשפונה (שוב) המאהל בגן העצמאות. שידורי הלייב שזרמו המחישו את עליית השלב בדיכוי המחאה לאורך כל האירוע.

חדשות 12 שידרו סינק קצר במהלך ובסוף המהדורה, 13 ו 11 דיווחו גם, בקצרה. אח"כ זכינו בהתאמה בפרק של בית ספר למוזיקה, הישרדות, הישרדות למתקדמים ופרק כפול של מנאייכ, כאילו אין לאנשים פה מספיק משטרה בפריים.

חדשות 12 שידרו סינק קצר במהלך ובסוף המהדורה, 13 ו-11 דיווחו גם, בקצרה. אח"כ זכינו בהתאמה בפרק של ביה"ס למוזיקה, הישרדות, הישרדות למתקדמים ופרק כפול של מנאייכ, כאילו אין לאנשים פה מספיק משטרה בפריים

אתרי האינטרנט עידכנו כותרות, שעה שהתיעוד של אורלי ברלב הראה כיצד פרשים רוכבים ישירות לתוך מפגינים באמצע הרחוב בירושלים, שוטרים עוצרים אנשים באלימות איומה, כולל מבוגרים בני 80, על כלום. משפט שחזר על עצמו ממרואיינים בשידור היה – זו משטרה של מדינה אחרת. הם כבר לא שלנו, המשטרה איבדה רסן, המשטרה התחרפנה. המשטרה לא ממלכתית, היא נטשה את תפקידה.

חברים יקרים, מה השר אוחנה ביקש לא מזמן? להתנהג למפגיני בלפור כמו לכלל המפגינים. חרדים, אתיופים וערבים. אז זה מה שהם עשו, הורידו את הנימוס. נכון, אף פעם לא האמנו שנראה שוטרים צעירים מעכבים נשים וגברים בני 80 או את ראש השב"כ לשעבר נעצר אבל זהו, אנחנו שם. ולמרות שאנחנו אלה שמשלמים להם משכורת, הסמכה, מדים, רכב ואש"ל – המשטרה כבר מזמן לא "שלנו". היא פועלת מטעם ואם אתם באים למישהו לא טוב בעין גם יגיעו אליכם שוטרים סמויים או גלויים הביתה וינסו להלביש עליכם תיקים ויאספו עליכם חומרים. מישהו מופתע? זה מה שקורה במשטרים אפלים. סקוריטטה עם פרשים ומכתזיו"ת.  

והצעירים, כידוע, גם הם הגיעו למחאה. הם, להבדיל ממה שחשב הגאון – לא סוממו לגמרי. הם יצאו בהמוניהם בזעם ואתמול המשטרה עשתה כל שבידה לדכא, להחליש, להטעות, להפחיד ולהתנכל אליהם כבר מתחילת האירוע. על רקע חוקי הסמכויות הטריים, עשויים על ידי בג"ץ בהתאמה אישית לדיכוי מחאת בלפור, כבר בתשע וחצי בערב תלשו השוטרים מאנשים בכוח כלי הקשה, מגפונים וזמבורות על מנת שיפגינו בשקט. נקודת העימות הלכה ורתחה והחיכוך בין הכוחות נראה מבהיל. המשטרה חתרה למגע אלים ללא הפסק במטרה להתיש. לקראת השעה אחת עשרה הכיכר המתה מפגינים שסירבו להתפנות. 

התיעוד של אור-לי ברלב הראה פרשים רוכבים ישירות לתוך מפגינים ברחוב בירושלים, שוטרים עוצרים אנשים באלימות איומה, כולל מבוגרים בני 80, על כלום. משפט שחזר על עצמו ממרואיינים בשידור היה – זו משטרה של מדינה אחרת

לשידור של השעה 23 ערוץ 11 כבר הגיע מוכן עם סרטון בו נראה סנ"צ ניסו גואטה תוקף מפגין במהלומות. כשרועי ינובסקי דווח על הלך הרוחות המתלהט, אורלי דווחה שלא נותנים למפגינים לצאת מהמתחם.וכבר נערכתי נפשית לצפות בתאונת רכבת מול העיניים, כאילו בחצות הלילה יגיע הרגע שבו נהפוך סופית לבלארוס, אבל לא. תודה לאל ולסנ"צ ניסו גואטה (שלדבריו הותקף למרות שבסרטון נראה שלא שלט בעצמו), לפחות הפינוי עבר בסדר. עד הפעם הבאה. 

דפנה גלפז, אשת תכן וחוקרת תרבות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 552 מילים
סגירה