בנימין נתניהו בנתב"ג בארוע פתיחה מחדש של שדה התעופה לטיסות מסחריות ליוון ובולגריה, 17 באוגוסט 2020 (צילום: Emil Salman/Pool via AP)
Emil Salman/Pool via AP

כמו בטורקיה, כמו באיראן: תקציב המדינה הוא עוד בן-ערובה של נתניהו

נתניהו הוא אסיר בכלוב המוזהב של לשכת ראש הממשלה ● רק פריבילגיה אחת נשללת ממנו: לפרוש לחיי פנסיה נוחים ● אם יבחר בכך יגיע כמעט בוודאות לכלא, ולכן הוא נחוש למוטט את שלטון החוק, כפי שעשה ידידו ההונגרי אורבן ● בדרך לשם הוא לא יאפשר להעביר תקציב ללא בחירות, גם אם אלה יתקיימו באמצע השנה הבאה ● פרשנות

איך שלא איך שלא יסתיים היום הזה, תקציב המדינה לשנת 2021 לא יאושר קודם שיתקיימו כאן בחירות נוספות, בין אם בנובמבר הקרוב, בפברואר-מרץ או בחודש יוני. הסיבה לכך היא שאיפתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לייסד בישראל מערכת שלטון חוק נשלטת, דומה בסגנונה לאלה של טורקיה, הונגריה, רוסיה, הפיליפינים, מלזיה ואיראן.

מדובר מבחינתו בעניין הישרדותי: אם יאפשר לבני גנץ להחליף אותו בראשות הממשלה, סיכוייו להימנע מהרשעה הכרוכה בעונש מאסר במשפטו שכבר החל יהיו נמוכים. אך גם אם ייכנע ויודה באשמה במסגרת עסקת טיעון שלא תכלול עונש מאסר, אובדן עמדת הכוח עלול להציף סיפורים חדשים ואולי חמורים בהרבה – דוגמת פרשות הצוללות והמניות – שיגרמו לו נזק חמור ובלתי הפיך.

בנימין נתניהו מרים את דגל ישראל ב-23 בספטמבר 2014, בעת טקס קבלת הצוללת אח
נתניהו טקס קבלת הצוללת אח"י תנין, אחת מהצוללות שנרכשו מתיסנקרופ, 2014 (צילום: AP Photo/Amir Cohen)

במידה רבה, נתניהו מתפקד כבר עתה כאסיר, גם אם בכלוב המוזהב ומרובה הפריבילגיות של משרד רה"מ. הפריבילגיה שממנה הוא לא נהנה היא היכולת לפרוש לפנסיה נוחה. אם ינסה לעשות זאת יפלו עליו השמיים. כדי לא להפוך לאסיר ממש נתניהו חייב להצליח במשימת העל שלו: ריסוק שלטון החוק הדמוקרטי והחלפתו בפסאדה של שלטון חוק.

כל עוד פוליטיקאים כמו יועז הנדל, צבי האוזר ונפתלי בנט – שבהם תלויה הישרדותו יותר מכל – ימשיכו לספק לו רשת ביטחון, ימשיכו הטלטלות הפנימיות שלו לטלטל מדי יום את מדינת ישראל כולה, בהתאם לתוצאת הניתוח הפוליטי בכל רגע נתון. האינטרס שלו הוא בחירות? כל המערכת תוטרף לשם כך. האינטרס הוא המשך קיום הממשלה? כולו מחמדים, פשרות ודיבורי אחדות ואחריות.

כל עוד פוליטיקאים כמו יועז הנדל, צבי האוזר ונפתלי בנט – שבהם תלויה הישרדותו יותר מכל – ימשיכו לספק לנתניהו רשת ביטחון, ימשיכו הטלטלות הפנימיות שלו לטלטל מדי יום את מדינת ישראל כולה

השקט הנפשי של נתניהו תלוי במינוי שומרי סף שבויים ופוליטיים – פרקליט מדינה, מפכ"ל ויועמ"ש – והגנה מפני פסיקה לא נוחה של בג"ץ. כל עוד הציבור והפוליטיקאים יאפשרו לו, הוא יילחם על כך גם אם זה יארך שנים, עד שיתיש את כל מי שסביבו וינצח. עד אז, מבחינתו, לא ימונה אדם אחד ישר ועצמאי לתפקידים בכירים במערכות שלטון החוק.

כפי שקובעת פשרת האוזר, הפועלת כולה לטובת נתניהו, הכל מוקפא עד הכרעת המאבק או עד למשבר הבא שיחולל: המינויים, תקנון הממשלה המעניק כוח לכחול-לבן, ותקציבי 2020 ו-2021, למרות המשבר הכלכלי חסר התקדים. הכל כדי לאפשר לנתניהו להמשיך לאחוז בכוח, ולשמר את סיכוייו להשתלט על אוכפי החוק. זהו האינטרס הקיומי שלו, וכפועל יוצא גם של "ארגון נתניהו", לשעבר מפלגת הליכוד.

הפגנות בפולין (צילום: (AP Photo/Alik Keplicz))
הפגנות בפולין (צילום: (AP Photo/Alik Keplicz))

שליטה במינוי שומרי הסף

סיכויי נתניהו להשיג שליטה במינויים אינם גבוהים לנוכח העמדה הקשוחה של כחול-לבן, הסדר ניגוד העניינים של מנדלבליט, וההתחייבויות לבג"ץ אגב העתירות נגדו, להימנע מעיסוק במינויים במערכת שלטון החוק. אך אם יצליח איכשהו לכופף את כחול-לבן, לא מן הנמנע שהצעד הבא יהיה צפצוף על החלטות היועץ ופסיקות בג"ץ. מפלגת "החוק והצדק", שהכניעה את בית המשפט לחוקה בפולין, הוכיחה שההתעלמות מפסיקות משתלמת.

גם בהונגריה יכול נתניהו למצוא מודל מבטיח. התובע הכללי שם, פיטר פולט, הוא נאמנו של ראש הממשלה ויקטור אורבן, ידידו של נתניהו. פולט, המכהן מאז 2010, תוגמל אשתקד על שירותיו הטובים בהארכת כהונה עד 2028.

דוגמה לשירות כזה היא החלטתו ב-2014 לסגור חקירת שחיתות נגד אישטוואן טיבורץ (Tiborcz), הנשוי לבתו של אורבן, בעילה של העדר אשמה. טיבורץ, בחור מוכשר, התברג בשנה שעברה לרשימת 100 עשירי הונגריה, עם הון המוערך ב-130 מיליון דולר. בגיל 33 הוא הפך לאיש העסקים הצעיר ביותר ברשימה.

ויקטור אורבן מבקר ברומא, פברואר 2020 (צילום: AP Photo/Andrew Medichini)
ויקטור אורבן מבקר ברומא, פברואר 2020 (צילום: AP Photo/Andrew Medichini)

משרד החקירות נגד שחיתות של האיחוד האירופי, OLAF, חקר את מעורבותה של חברה בבעלות טיבורץ ב-35 פרויקטים להתקנת תאורת רחוב חסכונית וידידותית לסביבה בהונגריה, במימון שרובו הגיע מהאיחוד. החקירה העלתה כי בשנים 2011-2014 נהנה טיבורץ מסיוע ממשלתי מסיבי בתפירת מכרזים ובדחיקת מתחרים, בפרויקטים בהיקף של כ-45 מיליון דולר.

בעקבות הממצאים והלחץ האירופי נאלץ התובע הכללי פולט לפתוח שוב את החקירה ב-2018, רק כדי לסגור אותה באותה עילה כעבור כמה חודשים: היעדר ראיות לביצוע עבירות. לעזרת התובע הכללי התגייסה גם יחידת החקירות המיוחדת של המשטרה, וגם פקידי ממשלה תרמו את חלקם, כשסירבו להעביר למשרד החקירות של האיחוד האירופי את חשבוניות הפרויקטים שנחקרו.

התובע הכללי בהונגריה תוגמל אשתקד על שירותיו הטובים לוויקטור אורבן בהארכת כהונה עד 2028. דוגמה לשירות כזה היא החלטתו לסגור חקירת שחיתות נגד אישטוואן טיבורץ, הנשוי לבתו של ראש הממשלה

על הרקע הזה לא מפתיעות אזהרות ועדת ונציה וקבוצת המדינות נגד שחיתות (GRECO), שניהם גופים במועצת אירופה (גוף נפרד מהאיחוד האירופי), ביחס למשרד התובע הכללי של פולט. במפגן מרשים של לשון המעטה קבעו שני הגופים כי פולט "אינו יעיל" במאבק בשחיתות שלטונית, ונתון להשפעה פוליטית ישירה.

בסקירה של הנציבות האירופית מהשנה שעברה נכתב כי בתחום תשתיות המאבק בשחיתות, חיזוק התביעה הכללית ושיפור השקיפות בהונגריה, לא חלה כל התקדמות מאז פרסום מסמך המלצות של הנציבות בנושאים הללו ב-2018. "השחיתות נשארת דאגה מרכזית", נכתב בדוח. "הציונים של הונגריה ברוב האינדיקטורים בתחום נשחקו בשנים האחרונות… ובמיוחד בהעדפת מקורבים".

"השחיתות נשארת דאגה מרכזית", נכתב בסקירה של הנציבות האירופית. "הציונים של הונגריה ברוב האינדיקטורים בתחום השחיתות נשחקו בשנים האחרונות… ובמיוחד בתחום של העדפת מקורבים"

אורבן, שווה להזכיר, עלה לשלטון בהבטחה להילחם בשחיתות, אך מהר מאוד התברר שהוא רק מביא אותה לשיאים חדשים.

מפגינים צועדים לאורך גשר השרשרת של בודפשט במהלך צעדה נגד ממשלתו הלאומנית של ראש הממשלה ויקטור אורבן. דצמבר 2018 (צילום: (AP Photo/Marko Drobnjakovic)
מפגינים נגד אורבן צועדים לאורך גשר השרשרת של בודפשט, דצמבר 2018 (צילום: (AP Photo/Marko Drobnjakovic)

ניסיונות שליטה בתובעים כלליים

ניסיונות שליטה של מנהיגים פופוליסטים וחשודים בשחיתות בתובעים כלליים הם עניין נפוץ. ראש ממשלת מלזיה לשעבר נג'יב רזאק, העומד למשפט על הונאת ענק של 7.5 מיליארד דולר, פיטר ב-2015 את התובע הכללי שהוביל חקירה מיוחדת בפרשה, ומינה תובע שסגר את התיק נגדו כעבור חודשים. רק לאחר שרזאק הפסיד בבחירות 2018 נפתחה שוב החקירה והוגש נגדו כתב אישום.

גם נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה, שכמו אורבן ומנהיגים פופוליסטים אחרים מציג את עצמו כלוחם בשחיתות, נוהג אחרת כשזה מגיע אליו. קונצ'יטה קרפיו-מוראלס, שופטת בית המשפט העליון לשעבר ומבקרת המדינה עד סוף 2018, נאלצה להתמודד עם איומים על חייה וחיי משפחתה, בעקבות חקירה שניהלה על צבירת עושר חשודה של דוטרטה ומשפחתו.

קונצ'יטה קרפיו-מוראלס, שופטת בית המשפט העליון לשעבר בפיליפינים ומבקרת המדינה עד סוף 2018, נאלצה להתמודד עם איומים על חייה וחיי משפחתה, בעקבות חקירה שניהלה על צבירת עושר חשודה של דוטרטה

קרפיו-מוראלס לא התמודדה רק עם איומים אנונימיים. חקירתה את דוטרטה הביאה אותו לנהל קמפיין השחרה מסיבי נגדה, בטענה שהיא עצמה מושחתת, בדומה לקמפיין של נתניהו נגד מנדלבליט ושאר בכירי מערכת שלטון החוק. פרישתה מהתפקיד בגיל 77 נחשבת לנקודת ציון של נסיגה חמורה ביכולת להילחם בשחיתות בפיליפינים. המבקר שמונה אחריה הוא כבר איש של דוטרטה.

נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה (צילום: Richard Madelo/ Malacanang Presidential Photographers Division via AP)
נשיא הפיליפינים, דוטרטה (צילום: Richard Madelo/ Malacanang Presidential Photographers Division via AP)

בשונה מהונגריה, הנסמכת על תקציבים של האיחוד האירופי ולכן כפופה גם לביקורת ולחצים בינלאומיים בתחום שלטון החוק, ישראל היא אי מבודד שרמת המחויבות שלו לארגונים בינלאומיים פחותה בהרבה. ואם הונגריה, למרות התלות, כבר אינה נחשבת דמוקרטיה, גם ישראל יכולה להידרדר לשם.

זוהי תכניתו של נתניהו, וכדי לממש אותה הוא ימנע תקציב ל-2021, בסיועם האדיב של 61 חברי כנסת, המספקים לו אינספור הזדמנויות להשיג את מטרתו.

נתניהו ואורבן, ארכיון, 2017 (צילום: Haim Zach / GPO)
נתניהו ואורבן, ארכיון, 2017 (צילום: Haim Zach / GPO)
עוד 1,022 מילים
סגירה