משטרת ישראל מציגה: תורת הכאוס

אור-לי ברלב (צילום מתוך פייסבוק) (צילום: יאיר מיוחס)
יאיר מיוחס
אור-לי ברלב (צילום מתוך פייסבוק)

אור-לי ברלב היא אחת מסמלי המחאה האזרחית. יותר מכך, היא סמל לכוח אזרחי חדש ובלתי אלים. ועוד יותר מכך, היא סמל לכוח נשי עולה. לא פלא שהיא ומגפיה האדומים מהווים סדין אדום בעיניהם של אנשי הסדר העולמי השולט, אותו מסמל אולי יותר מכול, נתניהו.

אור-לי ברלב היא אחת מסמלי המחאה האזרחית. יותר מכך, היא סמל לכוח אזרחי חדש ובלתי אלים. ועוד יותר, לכוח נשי עולה. לא פלא שהיא ומגפיה האדומים מהווים סדין אדום בעיני אנשי הסדר העולמי השולט

השוטר שתקף בפראות את ברלב תוך כדי שליחת יד לחזה שלה במוצ"ש האחרון בבלפור, לא עשה זאת כנראה בלהט התפקיד. ברלב מלווה את המחאה באופן עקבי ושוטף, היא עיתונאית עצמאית שהפכה לערוץ שידור, שנותן פייט לערוצי תקשורת עתירי תקציב וטייקונים. היא עשתה זאת בזכות כישוריה האישיים ונוכחותה הבולטת בשטח, אלמונית היא לא. קשה מאד להאמין שיש שוטר אחד בהפגנות בבלפור שלא מכיר אותה ויודע לזהות אותה – אם יש כזה, הוא לא כשיר להיות שוטר.

ביזוי הסמל

המשטרה מקפידה להטריד את ברלב כמעט על בסיס שבועי, אולי תוך נסיון למנוע ממנה לסקר את האירועים, במיוחד בעת פינוי המפגינים. מונעים ממנה לעמוד ליד העיתונאים או להגיע למסיבות העיתונאים, נותנים לה דוחות על מסכה ומיני הצקות דומות. הן מתועדות בשידורים שלה ואת חלקן ראיתי בעצמי.

לאחר 9 שבועות רצופים של הפגנות, לא אסתכן לגמרי אם אומר שרמת ההטרדה המשטרתית כלפי ברלב עומדת ביחס ישר לרמת האלימות שהיא מפעילה על כלל המפגינים. במוצ"ש האחרון בבלפור, חצתה המשטרה קווים רבים, הן ביחס למפגינים והן ביחס לברלב עצמה.

השוטר שתקף את ברלב באופן ברוטלי ואלים, כנראה לא עשה זאת בלהט התפקיד, יתכן שעשה זאת בלהט הפקודה שקיבל מלמעלה. אולי מישהו הורה לו "לסתום לה את הפה", לה ולכל האזרחים האלו שעושים במדינה הזאת מה שהם רוצים. בין אם נאמרו הדברים באופן זה או אחר, או לא נאמרו כלל, ברור כי המסר עבר היטב ממפקדיו של אותו השוטר והופנם היטב על ידו.

למשטרה יש הרבה סיבות לרצות להשתיק את ברלב, המחאה היא רק אחת מהן. האחרות, משמעותיות הרבה יותר. ראשית כל, היא אישה. אישה חזקה, עצמאית, דעתנית, לא מתפשרת ולא דופקת חשבון לאף אחד. בהפגנה במוצ"ש עצרה המשטרה את שרון שפורר, עוד סמל של עולם חדש המאיים על הסדר הישן. אם המגפיים של ברלב הן סדין אדום, הרי שהעיתון בו כותבת שפורר, "המקום הכי חם בגהנום", בהחלט מסמל את התחושות כלפיהן מצדם של גברברי הפטריאכיה.

המשטרה מקפידה להטריד את ברלב כמעט על בסיס שבועי. מונעים ממנה לעמוד ליד העיתונאים או להגיע למסיבות העיתונאים, ונותנים לה דוחות על מסכה, הצקות שחלקן מתועדות בשידוריה ואת חלקן ראיתי בעצמי

רצה המקרה ובדיוק נוכחתי במקום כאשר ברלב, שליוותה את שפורר עד למחסומי המשטרה, צעקה לה תוך כדי שידור: "כשאני נעצרתי סיפרתי להם בתחנה על פוליאמורה". ברלב מערערת את התפיסה מהיסודות שלה והיא עושה את זה בחן רב. אין ספק שחייבים להשתיק אותה.

בלפור-אילת

במוצ"ש האחרון עמדתי במשך זמן מה לצד אזור הפיקוד של הקצינים. היה מרתק ומטריד לראות כיצד פועלים השוטרים תחת פיקודו של ניצב דורון ידיד, לייצר הפרת סדר. בעוד שבכל רחבי המתחם התנהל קרנבל צבעוני, גועש אך נינוח – בכל ההפגנה, בתוך ההמון הסואן מתנהלים באופן קבוע לפחות שני מעגלי מדיטציה – נראה היה שאל מול בימת הקצינים ועיניו הבוחנות של ידיד, פעלו השוטרים בכל כוחם על מנת לערער את הסדר הציבורי בכוונה תחילה.

שתי מכתזיות, חוליית פרשים שלמה, שורות של יסמניקים ומחסומי לחץ הוצבו באיום מכוון תוך כדי דחיקת המפגינים באלימות מופרזת ומיותרת, שבירת ציוד ומילוי אוטובוסים בעצורים רק כדי לשחרר אותם בלא כלום שעות לאחר מכן. מי שאמור להיות ממונה על הסדר הציבורי, הפך למפר סדר בעצמו. עולם הפוך.

האם האלימות כלפי המפגינים בכלל וברלב בפרט, חשפו את תפיסת המשטרה ומפקדיה כלפי אלימות בכלל ואלימות כנגד נשים בפרט? כנראה שלא במקרה עמלה המשטרה להפיץ גרסאות שקריות לאירועי הלילה. אבל את תוצאותיה האמיתיות של אלימות מובנת זו, הרגשנו כולנו השבוע דווקא רחוק מבלפור. את תוצאותיה חוותה נערה אחת באילת.

שתי מכתזיות, חוליית פרשים, שורות יסמניקים ומחסומי לחץ הוצבו באיום תוך דחיקת המפגינים באלימות מיותרת. שבירת ציוד ומילוי אוטובוסים בעצורים רק כדי לשחררם בלא כלום בהמשך. האחראי לסדר הציבורי הפך למפר סדר בעצמו

העובדה שמספר דו ספרתי של גברים חיכו לתורם בסבלנות כדי לאנוס בחורה, היא בלתי נתפסת. לשאלה איך דבר כזה יכול לקרות – סיפקה המשטרה חלק מהתשובה בבלפור במוצ"ש. כאשר במקום לשמור על שלום הציבור מייצרת המשטרה כאוס, אי אפשר להתעלם מהקשר הנורמטיבי, גם אם העקיף, בין שוטר שחופן שד בירושלים לאונס נערה באילת.

לירז רימון הוא אדם מן הישוב. פועל חברתי, ידידותי לסביבה ומיודד עם החברה. מנהל תוכן ושיווק לפרנסתו וכותב לנשמתו. שואף ליותר ונהנה ממה שיש.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
להעיף את השוטרים האלומים לשרות התעסוקה ולפתוח נגדם בהליכים פליליים שישבו בקלאבוש ויחשבו טוב טוב על מעשיהם. לא הכול מותר גם אם יש ראש ממשלה פשיסט. הידה ביבי היידה ביבי. היידה הקלגסים של... המשך קריאה

להעיף את השוטרים האלומים לשרות התעסוקה ולפתוח נגדם בהליכים פליליים שישבו בקלאבוש ויחשבו טוב טוב על מעשיהם. לא הכול מותר גם אם יש ראש ממשלה פשיסט. הידה ביבי היידה ביבי. היידה הקלגסים של ביבי.

ממש המחשבות שהעסיקו אותי בשבוע האחרון. גם אילת - נוצר מרחב תודעתי אלים שאיפשר את זה, וגם התנהלות השוטרים בירושלים. בניגוד לאלו שהיו במקום, אני צפיתי בסרטונים השונים של התקשורת. התנהלות... המשך קריאה

ממש המחשבות שהעסיקו אותי בשבוע האחרון.
גם אילת – נוצר מרחב תודעתי אלים שאיפשר את זה,
וגם התנהלות השוטרים בירושלים.
בניגוד לאלו שהיו במקום, אני צפיתי בסרטונים השונים של התקשורת.
התנהלות השוטרים הייתה מאוד ברורה ופרובוקטיבית,
מול המון שהיה דיי נינוח .
הופעלה אלימות נגד אנשים שהתהלכו לאיטם.
הופעלה אלימות לא מידתית וללא צורך.

עצוב לי שמדינת ישראל הגיעה למצב נמוך כל כך.
עצוב לי שמדינת ישראל מתנהלת באלימות, אדישות והזנחה כלפי אזרחיה.
נראה שהדבר היחידי שחשוב עכשיו במדינה זה לרצות את נתניהו.
נאשם בפליליים! שוחד מרמה והפרת אמונים.
דיקטטורה – זה כאן! היום!

והקשבתי גם להסברי השר אוחנה והקצין ידיד.
ההסברים לא תאמו את מה שראו עיני.
בלתי נתפס שיש אזרחים שחושבים שזה בסדר.

לקשור את אור-לי ברלב עם המקרה באילת, זה לערבב מין שאינו במינו. אי אפשר לקשור בין אישה חזקה כמו ברלב, שבכלל לא שמה על השוטר שדחף אותה, ובין נערה צעירה בת 16. קודם כל, אף אחד לא יודע מה ק... המשך קריאה

לקשור את אור-לי ברלב עם המקרה באילת, זה לערבב מין שאינו במינו. אי אפשר לקשור בין אישה חזקה כמו ברלב, שבכלל לא שמה על השוטר שדחף אותה, ובין נערה צעירה בת 16.
קודם כל, אף אחד לא יודע מה קרה באילת. לפחות לא מבחינה רשמית. כשאף אחד, חוץ מהמעורבים, לא יודע מה היה שם אין ברירה אלא לחכות עד שהפרטים יתבררו. וגם אז, בטוח שלא נקבל תמונה שלמה ונכונה אלא כל מיני שקרים של עורכי דין.

מה שקרה לצעירה באילת לא קשור כלל ועיקר לאלימות של השוטרים בהפגנות. לצעירים באילת אין שום אג'נדה מסתורית. הם לא מקבלים הוראות מאף אחד ולא פועלים לפי פקודות של מפקד מחוז. הדבר היחיד שמניע אותם זה הורמונים. אין להם שום מושג על הפגנות או מחאה ואין להם שום קשר עם עולם המבוגרים.

אם בכל זאת מבקש הכותב לייצר איזשהו קשר בין השוטר בירושלים לשוטר באילת הרי הקשר היחיד הוא היעדר מפכ"ל. בהיעדר מפכ"ל, כל מפקד מחוז משקיע את כוחותיו לפי מה שנראה לו. אם היה מפכ"ל, יש סיכוי שגם האלימות בירושלים לא היתה גואה וגם השיטור באילת היה אפקטיבי יותר.

לו היו שואלים אותי איך ניתן למנוע מקרים אונס באילת, הייתי אומר שיש לאכוף את החוק לגבי אלכוהול. כל מי שמוכר אלכוהול לקטינים, משלם קנס וסוגרים לו את העסק לכמה שבועות. קטינים שנתפסים עם אלכוהול, מוחזרים הביתה על חשבונם באותו רגע וההורים מקבלים קנס.
כשאילת תהיה נקיה מאלכוהול לקטינים וקטינות, יש סיכוי קטן יותר שנערה בת 16 תשתכר ותיקלע למצב לא טוב. לאונס.

עוד 690 מילים ו-3 תגובות
סגירה