נתניהו מתכנן שלום במפרץ ומלחמה בישראל

גם הבוקר, אחרי שוועדת הכספים אישרה את הפשרה של האוזר, אין ודאות שהכנסת לא תתפזר בכל זאת היום בחצות ● אבל גם אם אכן נתניהו החליט לדחות הקץ עד דצמבר, כי ככה נוח לו, אלו יהיו ארבעה חודשים שבהם הוא יכתוש את כחול-לבן ללא רחם, יגביר את ההתקפות על ניסנקורן ומערכת המשפט - ובסופו של דבר ייקח את המדינה לבחירות רביעיות ● ברוכים הבאים לגיהינום ● פרשנות

בנימין נתניהו (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
AP Photo/Susan Walsh
בנימין נתניהו

אריאל שרון שאל פעם את בנימין נתניהו מעל במת מרכז הליכוד: "אני לא מבין למי אתה רוצה שאעזור, לידך הימנית או לידך השמאלית?". השאלה הזו רלוונטית גם היום, כאילו לא עברו שני עשורים וחצי.

מה נתניהו רוצה? ביד אחת הוא דוחה את הבחירות וקורא לאחדות השורות. ביד שנייה הוא מקיים את הבחירות ממש ברגע זה, יוצא לקמפיין שבח עצמי, מפלג במו פיו את הממשלה שלו, ויוצא למתקפת השמצות חסרת תקדים נגד המטרה המזדמנת שלו, שר המשפטים מכחול-לבן אבי ניסנקורן.

מה נתניהו רוצה? ביד אחת הוא דוחה את הבחירות וקורא לאחדות השורות. ביד שנייה הוא מקיים את הבחירות ממש ברגע זה, יוצא לקמפיין שבח עצמי, ויוצא למתקפת השמצות חסרת תקדים נגד ניסנקורן

במשך כל סוף השבוע האחרון ישב נתניהו על המדוכה. השאלה שהעסיקה אותו ואת מקורביו היא אחת: מתי נוח לו ללכת לבחירות. כידוע, ההסכם הקואליציוני מאפשר לו לצאת לבחירות ולהישאר ראש הממשלה אם התקציב לא יעבור. נתניהו יכול היה לשבור את הכלים היום (שני) בלילה, המועד האחרון להעברת התקציב וללכת לבחירות בנובמבר הקרוב.

נתניהו יכול גם לקבל את הצעת הפשרה של ח"כ צבי האוזר ולדחות את מועד התקציב בעוד 120 יום, לתחילת דצמבר, ואז לקיים את הבחירות במרץ 2021. כנראה שזה המועד הנוח לו, מתוך תקווה שהמשק יתייצב, ישראל תחתום על הסכמי שלום עם עוד מדינות ערביות במפרץ, ואולי כבר נתקדם בעניין החיסון לקורונה.

וגם: נתניהו חושב כנראה כי המשפט שלו, שיחל את שלב ההוכחות בינואר הקרוב, רק יסייע לו לטפח את דמות הנרדף בעיני המצביעים לקראת הבחירות במרץ.

נתניהו חושב כנראה כי המשפט שלו, שיחל את שלב ההוכחות בינואר הקרוב, רק יסייע לו לטפח את דמות הנרדף בעיני המצביעים לקראת הבחירות במרץ 2021

ועם כל זאת, עד שזה לא נגמר, ועד שחוק האוזר יעבור בקריאה השנייה והשלישית – הבוקר הוא רק עבר את ועדת הכספים – שום דבר אינו סופי.

נתניהו הרי יכול היה להעביר כבר את החוק בשבוע שעבר, אבל הוא עיכב את הכול עד לרגע האחרון, שעוד לא הגיע. אפילו בכחול-לבן חושבים שנתניהו טומן להם מלכודת. הם הספיקו להכיר אותו. הודעה חוששת וחשדנית שפרסמה המפלגה בשעת לילה מאוחרת אומרת את הכול:

"מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחיקוך. אנחנו קוראים לנתניהו לקיים את הבטחתו למנוע בחירות ולקיים את ההסכם, ולפעול למען בריאות אזרחי ישראל, פרנסתם וביטחונם. הגיע הזמן לומר לציבור את מה שנאמר גם בחדרי המשא ומתן – אמת יש אחת ולא משחקים בה, בלי שטיקים ובלי טריקים".

ברור שהצעת הפשרה והצהרות האחדות המזויפות משני הצדדים לא פותרות את המשבר, אלא רק דוחות אותו, ואולי גם מעמיקות אותו.

ישראל ממשיכה להתנהל עד נובמבר לפחות בלי תקציב מסודר. במהלך 100 הימים הללו נתניהו ימשיך להתעלל בכחול-לבן, ישחק את מנהיגיה בכוונת מכוון כדי שיגיעו לבחירות עם אפס מנדטים בסקרים. במקביל הוא יפרק עוד ועוד סעיפים בהסכם הקואליציוני המקרטע ממילא.

והדבר הכי חשוב מבחינתו – נתניהו לא יניח לשר המשפטים ניסנקורן, עד שיראה אותו עוזב את תפקידו.

במהלך 100 הימים הללו נתניהו ימשיך להתעלל בכחול-לבן, ישחק את מנהיגיה בכוונת מכוון כדי שיגיעו לבחירות עם אפס מנדטים בסקרים. במקביל הוא יפרק עוד ועוד סעיפים בהסכם הקואליציוני המקרטע ממילא

אמש, בתשובה לשאלת עיתונאי, שלף ראש הממשלה טקסט ארסי שהוכן מראש על ניסנקורן והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שרקמו לדבריו קשר הדדי אפל ופסול של סגירת תיקים תמורת מינויים. הסיפור מופרך, אבל כך נתניהו ממשיך להכות באנשי המערכת המשפטית ולשכנע את הציבור כי מדובר בחבורה של מושחתים שמסירה מעליה את חבל התלייה ומניחה אותו על צווארו.

בקרבתו של נתניהו מדברים על חוקרי משטרה בכירים שייצאו בקרוב לאור ויספרו על חקירות פסולות של עדי התביעה נגד ראש הממשלה. גם זה בתפריט.

בקיצור, אנחנו הולכים ל-100 ימים של בלהות, עם קורונה מתפשטת, כלכלה הרוסה, מלחמה על שומרי הסף, בלי תקציב, ועם ממשלה שהיא בדיחה גרועה.

אולי באמת כבר עדיף ללכת היום לבחירות.

עוד 577 מילים
סגירה