בנימין נתניהו ומשה ליאון, יוני 2019 (צילום: Aharon Krohn/Flash90)
Aharon Krohn/Flash90

ההפגנות בירושלים מסעירות את המדינה, וראש העיר שותק

עיריית ירושלים וראש העיר, משה ליאון, נמנעים בעקביות מלהתייחס להפגנות הסוערות המתקיימות בבירה, להתנהלות המשטרתית המטרידה שם, ולהשפעתן על חיי התושבים ● ראש האופוזיציה במועצת העיר, עופר ברקוביץ', טוען: "ליאון הוא פחדן וחסר אג'נדה. אני מניח שזה קשור לקשריו הפוליטיים, הוא כמו בן להורים גרושים" ● בעיריית ירושלים אומרים בתגובה: "ליאון ימשיך לעשות וברקוביץ' ימשיך לקנטר"

ההפגנות הגדולות והסוערות שמתקיימות בחודשים האחרונים נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, גוררות תגובות סוערות כמעט מכל אישיות פוליטית בישראל. ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, למשל, הגיב באופן נחרץ להפגנות הסוערות שקיימו בעיר העצמאים והמובטלים נגד הממשלה, ואף תמך בהן.

המחאות בירושלים משפיעות מאוד על תושבי העיר. ההפגנות מתקיימות מדי מוצאי שבת בדרך עזה, מול מעון רה"מ, ומביאות לחסימת כבישים, רעש ולכלוך בחצרות של תושבי רחביה. מרחב ציון של המשטרה מתנהל באופן ברוטלי והשוטרים מכים מפגינים. פקחי עיריית ירושלים פירקו כמה פעמים את אוהל המחאה שהמפגינים הקימו, תוך שהם מתנכלים למפגינים באלימות. אבל ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, שותק ולא מגיב למהומה המתרחשת בעירו.

שתי פעמים נדירות שבהן ליאון התייחס בפומבי להפגנות היו לפני כחודש, בערב תשעה באב. פעם אחת, כשביקש לבטל את ההפגנות – ולא נענה; ופעם שנייה, כשנשאל בראיון לגלי צה"ל מדוע לא מנע חתונה המונית של חסידי בעלז בבירה, וענה תוך התייחסות מרומזת להפגנות נגד רה"מ:

"אם זה היה תלוי בי הייתי דואג שהכל יהיה על פי ההנחיות, בלי איפה ואיפה. הרי אנחנו רואים הפרות מדי יום חמישי ומוצאי שבת. אני רואה את התמונות ולבי נחמץ… אני לא מתכוון להתעסק בלמה בעלז עשו כזאת חתונה, כשאני יודע שיש הפגנה במקביל".

ליאון שתק גם כאשר תושבים ברחביה עתרו נגד קיום ההפגנות וכאשר פעילי ימין הפגינו מתחת לביתו שלו ברחביה, במחאה על כך שהוא מאפשר את קיומן.

הפגנה מול מעון רה"מ בבלפור, 22 באוגוסט 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
הפגנה מול מעון רה"מ בבלפור, 22 באוגוסט 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

"השתיקה של ליאון לגבי ההפגנות היא חלק מכלל ההתנהלות המאפיינת אותו – הוא פחדן וחסר אג'נדה", אומר עופר ברקוביץ', חבר מועצת העיר ירושלים וראש תנועת "התעוררות" המהווה את האופוזיציה העיקרית במועצת הבירה.

לדבריו, "ליאון הוא באופן כללי חסר כישורי מנהיגות. היכולת העיקרית שלו להנהיג את העיר מוגבלת לדברים טכניים, כמו פינוי אשפה. אין לו אסטרטגיה, וכמעט לעולם לא תשמע אותו נוקט עמדה ואומר דברים של תוכן.

"הוא לא אדם עם שיעור הקומה והמנהיגות הנדרשים כדי להנהיג עיר רבת אתגרים כזו, בוודאי בתקופה קשה כמו היום, ובמציאות הסוערת של ההפגנות. השתיקה שלו לא עוזרת לשמור על מרקם החיים בעיר, ומפקירה את התושבים".

עופר ברקוביץ', יו"ר סיעת התעוררות בירושלים (צילום: רפי קוץ)
עופר ברקוביץ', יו"ר סיעת התעוררות בירושלים (צילום: רפי קוץ)

האם, לדעתך, השתיקה של ליאון קשורה לקשריו הפוליטיים בממשלה ובצמרת הליכוד? אולי הוא שותק לא בגלל שאין לו אג'נדה, אלא כדי לא להרגיז אף אחד?

ברקוביץ': "בהחלט, אני מניח שזה קשור גם לקשריו הפוליטיים. ליאון נמצא כרגע מבחינה פוליטית בסיטואציה רגישה. אפשר להגיד שהוא 'בן להורים גרושים'. הוא קשור מצד אחד לשותפו הקרוב של נתניהו אריה דרעי, ומצד שני לאביגדור ליברמן, שהמפלגה שלו נמצאת באופוזיציה ותומכת בהפגנות".

"ליאון נמצא כרגע מבחינה פוליטית בסיטואציה רגישה. אפשר להגיד שהוא 'בן להורים גרושים'. הוא קשור מצד אחד לליכוד ולשותפו הקרוב של נתניהו אריה דרעי, ומצד שני לאביגדור ליברמן, שהמפלגה שלו נמצאת באופוזיציה"

ברקוביץ', שלא כמו ליאון, מתבטא בצורה עקבית ביחס להפגנות, הגם שהעמדה שלו אינה נחרצת בעדן או נגדן. ברקוביץ' פרסם תגובה חריפה על אירועי מוצ"ש האחרון – שבהם שוטרים, בהם תת ניצב, נצפו מכים מפגינים – וכתב: "אלימות המשטרה היא בושה וחרפה ואני לא רואה לה שום הסבר", ובה בעת תקף גם את המפגינים ואמר: "אף אחד לא מאל לחוק, אם אין אישור לא צועדים".

"המשטרה התנהגה במוצ"ש בברוטליות", מסביר ברקוביץ', "אני לא רוצה להתבטא בצורה נמהרת מדי על דברים שנמצאים בחקירה של מח"ש, אבל אפילו אם הסרטונים שפורסמו ערוכים ומסתירים פרובוקציות של מפגינים, ההתנהלות של השוטרים נראית שם פסולה. התת-ניצב הזה (תנ"צ ניסו גואטה, מפקד אג"ם במרחב ציון) לא הדף מפגין אחד שאולי התפרע קודם, אלא הרביץ בפראות לכל הכיוונים. זאת הפעלת כוח מוגזמת, וזה מביש וצריך לטפל בזה".

ברקוביץ' מבהיר כי הוא מבין את גודל המשימה שניצבת בפני משטרת ישראל. "אני מבין את השוטרים ואוהב אותם.  הם עושים משימה לא פשוטה בכלל, אבל כשהם שומרים על החוק אסור להם לעבור על החוק", הוא אומר.

"מצד שני גם חלק מהמפגינים לא בסדר. ההפגנות צריכות להיגמר בשעה שבה צריך להיות שקט, התושבים לא אשמים. ואם יש הפגנה מאושרת ליד בלפור, לא הייתה למפגינים שום סיבה לייצר עוד בלגן ולחסום גם את הכניסה לירושלים. הירושלמים נפגעים מספיק מכל מה שקורה, ולא צריך לפגוע בהם עוד יותר".

משה ליאון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
משה ליאון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

מה אתה חושב על ההפגנות עצמן? על התוכן שלהן? הן מוצדקות בעיניך?

"אני מזדהה עם הצורך להפגין, גם אם לא מסכים עם כל מה שנאמר בהפגנות ועם הכותרות שלהן. יש לי ביקורת חריפה על הממשלה הזאת. היא מנופחת בתקופה שבה זה מנקר עיניים, היא עסוקה בריבים פנימיים ולא במשבר החמור שאנו נמצאים בו. היא לא מטפלת כמו שצריך בקורונה ולא מסייעת לעסקים או לאנשים שאיבדו את מטה לחמם והכלכלה קורסת.

"זה מה שאני יכול להגיד, כראש סיעה שמייצגת אנשים מהשמאל ומהימין ומצביעים של מפלגות שונות עם אג'נדות שונות על נושאים ארציים. אני מבין שגם לליאון יש מגבלות פוליטיות מהסוג הזה, וכלל לא מצפה ממנו להביע דעה על הכול, אבל כשיש הפגנות כל כך סוערות בעיר הבירה שמשפיעות על התושבים הוא צריך להגיב למה שקורה ולא לשתוק. אבל הוא פחדן ולא מסוגל להגיב".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה לכתבה: "ראש העיר, משה ליאון, ימשיך בעשייה אינטנסיבית, יסודית ותכליתית. למען כל תושבי העיר ועתידה. התוצאות מדברות בעד עצמן. עופר ברקוביץ' ימשיך לקטר, לקנטר, ובסוף יבין שהבחירות הסתיימו".

עוד 778 מילים
סגירה