מג קין ודיויד מישוק, שבנם, משמאל, נדחה מבית הספר היהודי באוקלנד בשל היותו חופשי מגדרית (צילום: קנזי קייט)
קנזי קייט

חינוך לא בלי בתי/בני

בתי ספר בארצות הברית מתקשים להכיל תלמידים "חופשיים מגדרית", שמבקשים להתלבש כמו בנים ובנות לסירוגין ● גם ילדים טרנסנג'נדרים נתקלים בקשיים דומים ● אבל המאבק של משפחה אחת לקבל את בנה חובב שמלות הפאייטים לבית ספר יהודי בקליפורניה, עורר סערה ברשת - והמנהלים הבטיחו לנסות להתאים את עצמם למציאות המשתנה

בית ספר יהודי בקליפורניה התחייב לבצע שינויים במדיניות הקבלה שלו לאחר שמשפחה מקומית טענה שסירב לקבל את בנם בשל היותו ג'נדרפלואיד – חופשי מגדרית. מג קין, אם מאוקלנד, המנהלת אתר לתכנון חתונות, עודדה את אלפי העוקבים שלה באינסטגרם ליצור קשר עם בית הספר אוקלנד היברו דיי סקול, לאחר שלדבריה בית הספר אמר שלא יקבל את בנה בשל הביטוי המגדרי שלו.

קין מספרת שדנה במצב עם בית הספר כמה פעמים, ושנמסר למשפחתה כי הוא לא יוכל להכיל את בנה. הילד, בן 7, ששמו לא פורסם מטעמי פרטיות, לובש לרוב בגדי בנים, אך לפעמים מעדיף שמלות נשף עם פאייטים ובגדי נשים אחרים.

קין אמרה שהחליטה לנקוב בשמו של בית הספר לאחר ששמעה על משפחה אחרת שבתם הטרנסג'נדרית לא התקבלה לאותו מוסד. אם המשפחה, עופרה דניאל, מחזאית ילידת ישראל, אמרה כי נאמר לה שבתה תוכל להתקבל לבית הספר רק אם תתחייב שלא לדבר על זהותה הטרנסג'נדרית.

"אני יודעת שבכך שאני מתבטאת, אני עלולה להפוך ל'יהודיה הבעייתית', שאף בי"ס לא ירצה", כתבה קין. "אך זה שווה את הסיכון, כי לא מדובר כאן רק בילד שלי. מדובר על ילדים אחרים שנפגעים, על שינוי תרבות ועל הצורך להשתפר".

עשרות מעוקביה של קין באינסטגרם פנו למועצת המנהלים של אוקלנד היברו דיי סקול, והציתו ויכוח עז בבית הספר ובקהילה היהודית המקומית.

מנהלי בית הספר אומרים כי הוא "לא השלים את תהליך הקבלה כשהמשפחה פנתה לאינסטגרם", וציינו שהם לא פסלו קבלת תלמיד שמוגדר כחופשי מגדרית. במכתב שנשלח לאחרונה למשפחות, ביה"ס התחייב להעריך מחדש את מדיניותו בנושא מגדר ולהציע הכשרה לסגל בנושאי הכללת נושאי מגדר ולהטב"ק.

"למרות שאיננו רואים את המצב כפי שהוא תואר בפוסט במדיה החברתית, אנו מקדישים זמן כדי להבין טוב יותר את העובדות", כתבו מנהלת בית הספר, טניה שוויג, ונשיאת מועצת המנהלים, ג'ו-אלן צייטלין. "אנחנו מכירים בכך שחשוב שנקדיש מחשבה לאישור מחודש של המחויבות שלנו לסביבה חינוכית כוללנית".

אילוסטרציה, קייטנה לילדים נזילים מגדרית בקליפורניה, ארצות הברית, 2017 (צילום: AP Photo/Jeff Chiu)
אילוסטרציה, קייטנה לילדים נזילים מגדרית בקליפורניה, ארצות הברית, 2017 (צילום: AP Photo/Jeff Chiu)\

היסטוריה של מורכבות

הסיפור הזה מדגיש את המורכבות של נושאי מגדר בקהילה האורתודוקסית, ואת הקשיים שעלולים להתעורר כאשר למשפחות יהודיות ולבתי ספר יהודים יש ערכים חופפים, אך לא זהים. חלק מבתי הספר, כולל בית ספר באזור המפרץ שבו תלמיד יצא מהארון כטרנסג'נדר במהלך טקס בר מצווה שערך לכבודו רב בית הספר לפני 5 שנים, כבר מתמודדים עם הבדלי מגדר ומיניות בקרב תלמידיהם.

חלק מבתי הספר, כולל בית ספר באזור המפרץ שבו תלמיד יצא מהארון כטרנסג'נדר במהלך טקס בר מצווה שערך לכבודו רב בית הספר לפני 5 שנים, כבר מתמודדים עם הבדלי מגדר ומיניות בקרב תלמידיהם

אבל אוקלנד היברו דיי סקול שייך לזרם האורתודוקסי שלא מתיר נישואים בין בני אותו מין, ושבמסגרתו אנשים לא-קונפורמיסטים מבחינה מגדרית מתמודדים לעתים קרובות עם אתגרים בקבלתם למסגרת. ועדיין, אם יש מוסד אורתודוקסי כלשהו שעשוי להיות פתוח לתלמידים טרנסג'נדרים או חופשיים מגדרית, זה היה אמור להיות הוא. בית הספר ממוקם באחד האזורים הליברליים ביותר באמריקה. חלק מהתלמידים בו שומרים על כשרות ושומרים מצוות בביתם, אך אחרים לא. בין התלמידים יש ילדים של בני זוג מאותו מין, ושל זוגות בני דתות שונות.

אלה בדיוק הדברים שמשכו את קין ואת בעלה, דיויד מישוק, כשהתחילו לחפש הקיץ בית ספר חדש לבנם. בנם ובתם למדו בבית ספר ציבורי באוקלנד, אך הם חשו מבודדים, שכן למדו בו רק מעט יהודים אחרים. המעבר ללימודים מקוונים החמיר את האתגרים, ועליית האנטישמיות במדינה גרמה למשפחה לחוש במתח.

אוקלנד היברו דיי, שנמצא מרחק 5 דקות מביתם, מגדיר את עצמו כבי"ס "המשרת משפחות מהקהילה היהודית המגוונת של אזור המפרץ". בני הזוג חשבו שהגדרה זו כוללת את משפחתם – הם מתפללים בשער זהב, בית הכנסת ההיסטורי להומואים בסן פרנסיסקו – ולכן פנו כדי לברר אם עדיין יש מקום לילדים שלהם.

View this post on Instagram

Happy Anniversary, to my amazing husband, and this beautiful family. It's hard right now (for all of us), and this weekend has not been kind to our family. But I'm so grateful to them always. * 11 years ago I made the best decision ever. * 1 year ago we had this party for the ages. Because we can't party this year, we're telling ourselves will still hungover from last year. * That huge 10 year anniversary party though? In the trauma of Covid and having no idea how long it will be till we can see friends and family again, I'm so grateful we did the silly, wild joyful thing. * To David: my best, my partner. Who for 16 years has been helping me choose the silly, wild, joyful things. * ???? @kenziekatephoto ???? @sentimentalfools ???? @acehotelpalmsprings @kingshighwaydiner ???? @roguepetalco ???? @elizabethdye ????‍♀️ @raineyscloset

A post shared by Meg Keene (@megkeene) on

בתחילה, אמרו קין ומישוק, המצב נראה מבטיח. בית הספר אמר שייתכן כי נותרו מקומות פנויים לסתיו הקרוב, והייתה להם שיחה נעימה עם עובדי בית הספר. אך מצב הרוח השתנה, מספרים בני הזוג, כשחשפו שבנם בן השבע נע בין מגדרים.

הם ידעו שהחופש המגדרי של בנם עשוי לאתגר את בית הספר, אך הם היו אופטימיים. ובתחילה, סיפרו, המנהלות נראו פתוחות לקבל את בנם בבית הספר. אך לאחר כמה שבועות ושיחה נוספת, פנו אליהם מבית הספר עם החדשות המאכזבות: מישוק אמר כי נאמר לו שבית הספר לא יוכל להכיל את בנם בשל אופן הביטוי המגדרי שלו. זמן קצר אחר כך, קין החלה לשתף את סיפור המשפחה.

מבית הספר אוקלנד היברו דיי נמסר כי השתלשלות האירועים שהציגה המשפחה אינה מדויקת, אך אמרו כי הם אינם חולקים על פרטים ספציפיים.

"בית הספר גאה בהיסטוריה ארוכה של עבודה עם משפחות ותלמידים בעלי רקע שונה ומגוון, והוא עושה זאת עם כבוד ואמפתיה", מסר בית הספר בהודעה שפרסם. "משפחה זו חופשיה לספר את סיפורה, אך זה אינו הסיפור של המוסד שלנו. אנו מכבדים סודיות ותקנות שנקבעו לשם הגנה על תלמידים ועל משפחות. אנחנו לא נחשוף את תוכן האינטראקציה שלנו עם משפחה זו או אחרת".

"חופשיות מגדר היה אחד הנושאים שהמשפחה העלתה בתהליך הקבלה", מסרה נשיאת מועצת המנהלים של בית הספר צייטלין בהצהרה. "לא הצלחנו לבדוק את הנושא במלואו, אך אנחנו משוכנעים שהיינו ממצים את אפשרויות הרישום של הילד לו הסכימו המשפחה ובית הספר שאפשר להצליח בכך".

אילוסטרציה, לואנה מארגנטינה היא האדם הצעיר ביותר במדינה שהחל לעבור שינוי מזכר לנקבה והוכר ע"י הרשויות, 2015 (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko, File)
אילוסטרציה, לואנה מארגנטינה החל לעבור שינוי מזכר לנקבה כילדה, 2015 (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)

תופעה לא מפתיעה

העובדה שבית הספר אוקלנד היברו דיי התחבט בשאלה אם לקבל ילד שמגדיר את עצמו כחופשי מגדרית אינה מפתיעה, אמר הרב שמולי ינקלוביץ', מייסד "תורת חיים", קבוצה רבנית לרבנים אורתודוקסים פרוגרסיביים.

"המסגרת החינוכית במוסדות אורתודוקסים מושתתת על מגדרית בינארית, וטרם פותחו כראוי הכלים והשפה לטיפול בגישה א-בינארית", אמר ינקלוביץ'. "ולכן אני חושב שמשפחות ובתי ספר עוד לא מרגישים ערוכים לטפל במורכבות הזו תוך שמירה על מחויבות אותנטית לתורה, למצוות ולנורמות האורתודוקסיות".

אך ינקלוביץ', שהוא גם המייסד והנשיא של "עורי לצדק", קבוצה לצדק חברתי אורתודוקסי, אמר שהוא רואה רצון גובר בעולם האורתודוקסי הליברלי לקרוא תיגר על אותן נורמות ארוכות שנים. לדבריו, "יש מעט סוגיות בהן הייתי עד להתפתחות וחשיבה כה מהירה כמו בסוגיות של חופשיות מגדרית, ולכן אני עדיין מקווה מאוד שנהיה עדים להתקדמות במדיניות ההכללה המגדרית שלנו".

הרב שמולי ינקלוביץ': "יש מעט סוגיות בהן הייתי עד להתפתחות וחשיבה כה מהירה כמו בסוגיות של חופשיות מגדרית, ולכן אני עדיין מקווה מאוד שנהיה עדים להתקדמות במדיניות ההכללה המגדרית שלנו"

בניגוד לבתי הספר הציבוריים ברחבי ארצות הברית, למוסדות חינוכיים דתיים פרטיים – כמו אוקלנד היברו דיי – מותר לנהוג אפליה בקבלה וברישום של תלמידים במסגרת העקרונות הדתיים שמנחים אותם. מישוק, שעובד כעורך דין, אומר ששתי מנהלות אוקלנד היברו דיי, שמסרו לו בשיחת זום על החלטת מועצת הקבלה, אמרו כי בית הספר לא יתנגד להכיל ילדים חופשיים מגדרית בעתיד.

"בסופו של דבר הן אמרו שהן חשות שיוכלו לתמוך בו השנה, אך הן אינן בטוחות לגבי השנים הבאות", אמר מישוק. "הן אמרו במפורש 'אנחנו מרגישות שלא הכנו את עצמנו לתמיכה בו'. שהן רצו להתכונן, ושהן מתכוונות לעשות את העבודה ביעילות. 'אולי תוכלו להצטרף אלינו בעתיד, כשנרגיש שאנחנו מסוגלות לתמוך בילד חופשי מגדרית'. זו הייתה רוח ההודעה שלהן".

אילוסטרציה, קייטנה לילדים נזילים מגדרית בקליפורניה, ארצות הברית, 2017 (צילום: AP Photo/Jeff Chiu)
אילוסטרציה, קייטנה לילדים נזילים מגדרית בקליפורניה, ארצות הברית, 2017 (צילום: AP Photo/Jeff Chiu)

אך לדברי דניאל, המחזאית ילידת ישראל, לבית הספר הייתה לפחות הזדמנות אחת להפוך לכוללני יותר בנושאי מגדר. דניאל, שגרה בברקלי הסמוכה, אמרה שנאמר לה בשנה שעברה כי בתה תוכל להירשם לכיתה ו' רק אם לא תדבר בבית הספר על היותה טרנסג'נדרית (בנה הגדול כבר למד באוקלנד היברו דיי).

"אילו הייתה מגיעה אלינו כילדה היינו מקבלים אותה", נזכרה דניאל בתשובת בית הספר. "אך אנחנו לא רוצים לחשוף ילדים אחרים לטרנסג'נדר".

בית הספר אוקלנד היברו דיי חולק גם על סיפורה של דניאל. "המעורבות שלנו עם המשפחה הייתה שונה מהמתואר", אמרה צייטלין על שיחת ועדת הקבלה על בתה של דניאל. צייטלין הדגישה כי בית הספר מקבל בברכה מגוון רחב של משפחות – ובהן משפחות של בני זוג מאותו מין: "יש לנו היום – והיו לנו בעבר – משפחות של הומוסקסואלים ושל בני דתות מעורבות בקהילה שלנו. אנו מקבלים בברכה משפחות שרוצות להעניק לילדיהן חוויה יהודית וחינוכית משמעותית".

החל מהשבוע, כתבו שוויג וצייטלין למשפחות, פתח בית הספר בתהליך ליצירת מדיניות בנושאי מגדר ולחינוך הסגל בנושאי להטב"ק. "זהו רגע להתבוננות פנימה ולעשייה", כתבו. "חילופי הדברים שלנו עם משפחת קין הראו לנו שיש לנו עוד עבודה באוקלנד היברו דיי. אנו נקבל בברכה משפחות, מנהיגים דתיים וארגונים קהילתיים שישתפו איתנו פעולה שעה שאנחנו מתחילים בתהליך חשוב זה".

קין שיתפה את עוקביה באינסטגרם במחשבותיה על מכתב בית הספר. "זה מכתב די טוב. הוא יכול היה להיות מכתב טוב מאוד אם הם היו מגבים אותו בהתנהגות אמפתית ובניסיון לשנות או לתקן דברים", כתבה. "העובדה שלא עשו כך פירושה שכרגע מדובר במילים ללא מעשים".

אילוסטרציה, משתתפ/ת בתערוכה על נזילות מגדרית צופה בדיוקנו/ה, ארה"ב, 2014 (צילום: AP Photo/Jay Reeves)
אילוסטרציה, משתתפ/ת בתערוכה על נזילות מגדרית צופה בדיוקנו/ה, ארה"ב, 2014 (צילום: AP Photo/Jay Reeves)

בשביל המשפחות של קין ושל דניאל, תהליך החשיבה שעובר בית הספר הוא מאוחר מדי. בתה של דניאל לומדת בבית ספר ציבורי מקומי, ובנם של קין ומישוק החל ללמוד השבוע בכיתה ב' בבית הספר הציבורי שלו, שפועל באופן מקוון כעת ובעתיד הנראה לעין. הוא ואחותו נמצאים ברשימת המתנה לבית ספר יהודי אחר.

"אני מודעת היטב לכך שבכך שהילדים הולכים עכשיו לבית ספר ציבורי, אנחנו עשויים להיות משפחה לא רצויה בבתי ספר יהודיים", כתבה קין לאחר שפרסמה באינסטגרם את הערותיה למכתב של אוקלנד היברו דיי. "אני יודעת שזה הסיכון שלקחתי. החלטתי לעשות את זה בכל מקרה".

"אני מודעת היטב לכך שבכך שהילדים הולכים עכשיו לבית ספר ציבורי, אנחנו עשויים להיות משפחה לא רצויה בבתי ספר יהודיים", כתבה קין באינסטגרם. "אני יודעת שזה הסיכון שלקחתי. החלטתי לעשות את זה בכל מקרה"

בנה אינו מודע למה שקרה. "אני לא רוצה שהוא ידע שהוא נדחה מבית הספר", אמרה. "החיים שלו קשים מספיק גם כך. הוא סבל ממכות ומבריונות בשל הביטוי המגדרי שלו, ובית הספר הנוכחי שלו אינו סביבה בטוחה. הוא ואחותו רוצים ללכת לבית ספר יהודי, ואני לא רוצה שהוא ידע שבית ספר יהודי לא מוכן לקבל אותו."

View this post on Instagram

Now that Shabbat is coming to an end, let's have a talk about my beautiful, Jewish, gender non-conforming kid. * Last month we contacted @oaklandhebrewdayschool about a spot for our kids. We were late to the game (2020) but they still had a possible spot for the kids. * Because Modern Orthodox have divided gender roles, we approached them to discuss how they would manage a gender fluid kid. * My concern was for our KID. Never in a million years did I think the SCHOOL wouldn't be up for doing their best. This is a Modern Orthodox school in the progressive Bay Area that welcomes gay parents and interfaith families. * But after a few conversations, yesterday they called us to tell us they couldn't take our child because he was gender fluid. They felt that the second grade teacher he would have was great, but the rest of their teachers and community couldn't handle it. They stressed in several calls that this issue of gender had not come up before and they just wern't prepared. (And apparently they thought they couldn't do the work they needed to do with a child in their school.) They said they felt so sad about it, but couldn't create a safe space for him. * Then last night I found out that last year they denied a trans child admission for the same reason. So it HAD come up, they HAD time to work on it. * My husband didn't want me to speak out. And I know that by speaking out I might become a Difficult Jew that no Jewish day school will want. But it's worth the risk. Because this isn't just about my kid. This is about other kids being harmed. This is about changing culture. This is about doing better. This is fundamentally about discrimination and adults not being willing to step up and do they work and protect kids. * So here is my ask: • If you're Jewish, consider writing a letter to the board of @oaklandhebrewdayschool, framing this in the lens of Jewish Values. (I've linked to a PDF on this in my bio.) • Also jews/ everyone please REPOST THIS. • If you're Orthodox open this convo with your followers and community. This is for all of our kids (and all Jews). * Gentiles, I love ya, but this needs to be a family convo. * צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדּף • ???? @kenziekatephoto

A post shared by Meg Keene (@megkeene) on

בהכנת הכתבה השתתפה מאיה מירסקי, מהשבועון J. The Jewish News of Northern California

עוד 1,473 מילים
סגירה