"סנ"צ גואטה הפעיל את מלוא שיקול דעתו"

סנ"צ ניסו שחם חונק מפגין (צילום: יאיר מיוחס)
יאיר מיוחס
סנ"צ ניסו שחם חונק מפגין

מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב דורון ידיד, הגיב שלשום, ה-24 לאוגוסט, בוועדת הפנים של הכנסת, לטענות לאלימות מצד המשטרה בהפגנה. ידיד התייחס גם לתקרית שבה תועד סגן ניצב ניסו גואטה, קצין אגף המבצעים של מרחב ציון, מתנפל על מפגין ומכה אותו בברוטליות באגרופיו.
לדברי ידיד:

"גואטה הפעיל את מלוא שיקול דעתו".

מה זה 'הפעיל את מלוא שיקול דעתו'? אלו הן מילים ריקות המעידות על נביבות מי שאומר אותן.

הבעיה היא, שבעקבות הפעלת שיקול הדעת הזה סנ"צ גואטה החליט לפעול באלימות ברוטלית, להתנפל על מפגין, להכות אותו באגרופיו, ולנסות לחנוק אותו.

גם ניצב ידיד הפעיל את מלוא שיקול דעתו, ולמרות שהחקירה נגד סנ"צ גואטה בגין תקיפת מפגינים עדיין נבדקת במח"ש, הוא החליט, מן הסתם בעקבות הפעלת מלוא שיקול דעתו, על עקיפת מח"ש, סימן למח"ש את מה שמצופה ממנה, והחזיר את גואטה לתפקידו. כדבריו:

"ככל שההרחקה שלו מסתיימת היום הוא יחזור לתפקוד מלא".

מומלץ לניצב ידיד לקרוא את הספר 'מצעד האיוולת', המתאר מקרים בהם מנהיגים הפעילו את מלוא שיקול דעתם והחליטו החלטות קטסטרופליות. ואולי לא צריך להרחיק לכת, גם ההיסטוריה שלנו, הרחוקה והקרובה, מורות על החלטות שגויות שהתקבלו לאחר הפעלת מלוא שיקול הדעת.

גם ניצב ידיד הפעיל את מלוא שיקול דעתו, ובשעה שהחקירה נגד סנ"צ גואטה בגין תקיפת מפגינים עדיין נבדקת במח"ש, החליט, מן הסתם בעקבות הפעלת מלוא שיקול דעתו, על עקיפת מח"ש

אפשר וצריך להפעיל שיקול דעת, ולהגיע להחלטות ותוצאות אחרות, כפי שמלמד אותנו טבח כפר קאסם.

ב־29 באוקטובר 1956, היום הראשון למלחמת סיני (מבצע קדש), הורה פיקוד מרכז להטיל עוצר על הכפרים הערביים באזור המשולש. גדוד משמר הגבול, בפיקודו של רב-סרן שמואל מָלִינקי, קיבל משימה לאכוף את העוצר ב-8 כפרים ערביים. בקבוצת פקודות שקיים מלינקי עם מפקדי הפלוגות והמחלקות שלו, הוא הנחה אותם במפורש לירות על מנת להרוג בכל ערבי שימצא מחוץ לביתו לאחר שעת כניסת העוצר, כולל תושבים החוזרים מעבודתם מחוץ לכפרים, כולל נשים וילדים.

למרות ההוראות הברורות שנתן מלינקי לקציניו, כמעט כולם הפעילו שיקול דעת, ולא פעלו בהתאם להנחיותיו.

מפקד הפלוגה הצפונית של הגדוד, יהודה פרַנקֶנטַל, הורה למפקדי המחלקות שלו לא לירות בכפריים החוזרים מעבודתם לאחר כניסת העוצר, אלא ללוותם לבתיהם.

מפקד הפלוגה הדרומית, חיים לוי, אישר למפקדי המחלקות שביקשו ממנו הנחיות, לפעול בהתאם לשיקול דעתם.

מתוך 8 מפקדי המחלקות של הגדוד, רק אחד, שפיקד על המחלקה שפעלה בכפר קאסם, קיים את הפקודה שניתנה לו כלשונה. חייליו עצרו את הכפריים שחזרו לכפר מעבודתם ברגל או ברכב, ירו למוות ב-43 מתושבי הכפר, בהם 9 נשים ו-17 ילדים ונערים, ופצעו 13 נוספים. בנוסף לכך נהרגו בתוך הכפר עוד ארבעה תושבים.

מתוך 8 מפקדי המחלקות של הגדוד, רק אחד, שפיקד על המחלקה שפעלה בכפר קאסם, קיים את הפקודה כלשונה. חייליו עצרו את הכפריים שחזרו לכפר מעבודתם ברגל או ברכב, ירו למוות ב-43 מתושבי הכפר, בהם 9 נשים ו-17 ילדים ונערים

אנשי מחאת הדגלים השחורים מסרו בתגובה להודעה כי גואטה ישוב להפגנות:

"לצערנו הרב ניצב דורון ידיד נמצא בסיטואציה בלתי אפשרית, בה מופעלים עליו לחצים אדירים ממפלגת הליכוד 'לפעול על פי מדיניות הליכוד' (לפי דבריו של השר אלי כהן מהיום). ההחלטה להחזיר שוטר אלים לתוך הפגנות לא אלימות היא שגויה. אנו קוראים להרחיק את גואטה מההפגנות עד למיצוי החקירה נגדו בגין תקיפת מפגינים ע"י מח"ש. נפעל לכך באמצעים העומדים לרשותנו".

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 491 מילים
סגירה