מה צריך לקרות כדי שבנט יגיע לראשות הממשלה

הבחירות הבאות נדחו, אך נפתלי בנט נמצא כבר עמוק בקמפיין לראשות הממשלה ● האם פניו לבחירות הקרובות או לאלה שאחריהן? ● האם עליו לפסול את נתניהו או להמשיך לנהוג בו כשותף אפשרי לדרך? ● ומה יקרה למנדטים שחוזים הסקרים לימינה ביום שאחרי הקורונה? ● יועצים, מקורבים ויריבים מנסים לשרטט את הנתיב בו צפוי ללכת מי שעשוי להיות המנהיג הבא של הימין

בנימין נתניהו ונפתלי בנט בכנסת ב-2017 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הדס פרוש/פלאש90
בנימין נתניהו ונפתלי בנט בכנסת ב-2017

בנימין נתניהו לכוד בין ברירות גרועות: או שיאפשר בחודשים הקרובים לגבש ולאשר את תקציב 2021, מה שיביא כמעט בוודאות למימוש הרוטציה בינו לבין בני גנץ, או שייצא לבחירות שאינן מבטיחות לו זכייה נוספת בראשות הממשלה. הסנטימנט הציבורי השלילי נגדו הולך ומתעצם, יחד עם דימויו כמי שדואג לעצמו יותר מלמדינה, וכשליש ממצביעי הימין מזדהים עם המחאה הציבורית נגדו. וכאילו כדי להכעיס, גורלו תלוי במידה רבה בידיו של שנוא נפשו נפתלי בנט.

הפופולריות של מנהיג ימינה בסקרים האחרונים, בעקבות קמפיין הקורונה שלו והסיסמה "לא פרנסה – לא מעניין", מטרידה את נתניהו, ולפי הערכות היא חלק מהסיבה לנסיגתו מהכוונה להביא לפיזור הכנסת כבר השבוע. כתבת "גלובס" טל שניידר אף פרסמה מפי גורמים בליכוד כי מבחינת נתניהו, פשרת האוזר נועדה לספק לו כמה חודשים שבהם ישפוך תקציבים על הדתיים-לאומיים, בתקווה להרחיקם מבנט.

סירב להצטרף לממשלת ימין צרה

בנט הדליף כבר כי מרגע שיוכרזו בחירות הוא יציג את עצמו כמועמד לראשות הממשלה. זו הסיבה לסירובו להצעת נתניהו להצטרף בזמן הקרוב לממשלת ימין צרה. היענות הייתה מצמידה לו שוב את הדימוי של שוליית נתניהו, ומוחקת את ההישג הטרי של תפיסתו כמנהיג הימין הבא. היא הייתה ממוטטת גם את המספרים היפים של ימינה בסקרי השבועות האחרונים, הנושקים ל-20 מנדטים.

על פניו, אם בכוונת בנט לאמץ את אסטרטגיית אביגדור ליברמן – מיתוג עצמי כימין האמיתי והטלת וטו על נתניהו – הוא יכול להודיע על כך כבר כעת. יש גרעין קשה של כ-20 מנדטים בימין הסולדים מנתניהו ורוצים בהתפטרותו המיידית, ובסקר עדכני של דיירקט פולס השיבו 52% ממצביעי הימין כי הם מעדיפים אדם אחר בראש המחנה: 25% רוצים בבנט, 17% בגדעון סער ו-10% בניר ברקת.

יש גרעין קשה בימין הסולד מנתניהו ורוצה בהתפטרותו. בסקר עדכני של דיירקט פולס השיבו 52% ממצביעי הימין כי הם מעדיפים אדם שאינו נתניהו בראש המחנה: 25% רוצים בבנט, 17% בגדעון סער ו-10% בניר ברקת

הודעה של בנט על פסילה גורפת של נתניהו יכולה למשוך אליו תומכים נוספים על חשבון סער וברקת, ולחזק את נאמנותם של קרוב ל-20 המנדטים שמקבלת ימינה בסקרים, כדי להחליש את המוסכמה האומרת שכמו בעבר, הפער בין הסקרים המחמיאים ובין המציאות צפוי להיות גדול וצורב.

לפי המוסכמה הזאת, גם אם הכנסת הייתה מתפזרת השבוע, והיו מתקיימות בחירות בסוף השנה – עמוק בתוך משבר הקורונה, לשמחתו של בנט – ימינה הייתה מסתפקת ב-10 או 12 מנדטים לכל היותר. הישג נאה לעומת חמישה המנדטים שנותרו לרשימה לאחר הצטרפותו לממשלה של רפי פרץ ופרישתו המאוחרת מהרשימה, אך רחוק מאוד מ-18 ו-19 המנדטים שחוזים כרגע למפלגה חלק מהסקרים.

נפתלי בנט ואביגדור ליברמן (צילום: Hadas Parush/Flash90)
נפתלי בנט ואביגדור ליברמן (צילום: Hadas Parush/Flash90)

אפקט דומינו נגד נתניהו

הצהרה של בנט על פסילה מוחלטת את נתניהו – בשונה מהאמירה המרוככת שאינו מתחייב להמליץ עליו – תביא לכאורה להידרדרות ראש הממשלה במדרון חלקלק של חוסר רלוונטיות. נתניהו לא יוכל לחזור לתפקידו לאחר בחירות נוספות, משום שקואליציה של הליכוד, ש"ס ויהדות התורה לא תגיע בשום קונסטלציה ל-61 מנדטים, ועל אנשי כחול-לבן כבר אי אפשר לבנות.

הצהרה כזאת של בנט צפויה לחולל אפקט דומינו נגד נתניהו בדעת הקהל ולהביא לקריסתו הציבורית המוחלטת, אולי אף בתוך הליכוד. לכן מדובר בפיתוי כפול ליו"ר ימינה. רגשית, נקמה מתוקה במי שבמשך שנים עשה כל מאמץ לפגוע בו ולהשפילו, תספק לו תחושות הזדככות ואופוריה; ופוליטית, ההכרזה תסמן אותו כפוליטיקאי נחוש ואמיץ, ותחזק את דימויו כמנהיג הבא של הימין.

רגשית, נקמה מתוקה במי שעשה כל מאמץ לפגוע בו ולהשפילו, תספק לבנט תחושות אופוריה; ופוליטית, הכרזה על פסילה מוחלטת את נתניהו תסמן אותו כפוליטיקאי נחוש ואמיץ, ותחזק את דימויו כמנהיג הימין

אך דווקא ההשפעות מרחיקות הלכת של הטלת וטו על נתניהו בעיתוי הנוכחי אמורות להרתיע את בנט מלעשות זאת, משום שהתוצאה ההכרחית של המהלך תהיה דחיקת נתניהו עמוק לתוך זרועות גנץ.

נתניהו יעדיף לקחת את סיכוני הרוטציה – כולל האפשרות לפסיקת בג"ץ נגד כהונתו כראש ממשלה חלופי – על פני בחירות שבהן יובס בוודאות. מבחינת בנט, מדובר בדחיית האקזיט הפוליטי למועד לא ידוע, ובסכנה לאבד עם הזמן גם את תהילתו הרגעית.

בימינה היה אתמול מי שהסכים עם הניתוח הזה, אבל לא הסכימו לומר שם אם  בנט אכן יודיע על פסילה של נתניהו כאשר יוכרזו בחירות. בהתחשב בכך שבנט הוא כרגע המנהיג המועדף של הימין אחרי נתניהו, פסילה כזו עשויה להפוך את כיוון "שתיית מנדטים" בין הליכוד לימינה – מכיוון שיתברר שהליכוד בראשות נתניהו לא תוכל להרכיב ממשלה, תהיה למצביעי הימין סיבה לחזק את ימינה.

"בנט חייב לבדל את עצמו מנתניהו, ובוודאי שסיפור הצהרות המחוייבות לא רלוונטי עוד. אסור לו להתחייב לנתניהו", אומר פרופ' אשר כהן מאוניברסיטת בר אילן, חוקר של הפוליטיקה הציונית דתית התומך בבנט. "הבידול הזה חייב להיות ענייני, בשונה באופן ברור מהשמאל ומליברמן המקרינים שנאה אישית; העברת ביקורת נוקבת על נתניהו על כישלונותיו, ובמקביל בידול ברור מהשמאל".

פרופ' אשר כהן (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
פרופ' אשר כהן (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

לדברי כהן, בנט לא צריך לעסוק בשאלה אם יישב בממשלה נוספת של נתניהו, אלא רק "להבהיר שהגיע הזמן לחילופי הנהגה. הוא אינו שונא את נתניהו ואין בלבו עליו; הוא מכבד אותו, מעריך את פועלו וגם מציין את עברו לחיוב, אך במצב הנתון הגיע הזמן להחלפת הנהגה. הוא צריך לומר: 'תודה נתניהו. הגיע זמן בנט'".

"יש בבנט רוח שליחות גדולה", אומר בכיר בשלטון המקומי מטעם ימינה, "אבל יש בו גם רצון מאוד חזק להתקדם ולרוץ, שלפעמים גרם לו לעשות טעויות, כמו הדרך שבה פרש והקים את הימין החדש. בוער לו תמיד לדלג שלב, אבל הוא צריך להיות סבלני עכשיו.

"זמנו של נתניהו לכל הדעות קצוב. בעוד שנה הוא חייב להתפטר עבור גנץ, ואם זה לא יקרה נלך עוד קודם לבחירות. כולם מבינים שהוא לא ימשיך, יהיה עליו עליהום בבחירות. אני שומע הרבה אנשי ימין שאחרי הקורונה וכל מה שקרה בזמן האחרון מבינים שצריך להחליף את נתניהו. גם בציבור הימני האותנטי יושרה זה דבר שחשוב להרבה אנשים. עשית הסכם ולא עמדת בו? זה לא בסדר.

"אני שומע הרבה אנשי ימין שאחרי הקורונה וכל מה שקרה בזמן האחרון מבינים שצריך להחליף את נתניהו. גם בציבור הימני האותנטי יושרה זה דבר שחשוב להרבה אנשים. עשית הסכם ולא עמדת בו? זה לא בסדר"

"אחת הבעיות של נפתלי – וגם של איילת, אגב – היא שהם הלכו למפלגת נישה, כאשר הם מכוונים לראשות ממשלה. יש בזה גם חוכמה, כי הם רואים את סער, ברקת, ישראל כ"ץ ושאר הבכירים בליכוד, שנעלמים בצל של נתניהו.

"המשמעות מבחינת בנט היא שימינה צריכה להפוך למפלגת שלטון פוטנציאלית, אבל לדעתי הוא לא צריך לחפש כוכבים לרשימה, אלא להתעסק בעשייה ולהביא אנשי עשייה. לדעתי, הוא עצמו מספיק כדי להביא 20 מנדטים, והוא צריך להבין זאת. ברגע שהמותג נתניהו נפגע, הליכוד כולו נפגע ונפתחות הזדמנויות. אני שומע גם הרבה לא-ימנים ששוקלים להצביע בנט, כי מחפשים מנהיג ביצועיסט".

אילת שקד ונפתלי בנט (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)
אילת שקד ונפתלי בנט (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)

לדברי הגורם, בנט, שהיה בעבר מתנשא ומרוחק מהשטח – תיאור שמשמיעים גם אחרים המכירים אותו מקרוב – שינה בחודשים האחרונים התנהלות.

"הוא נמצא הרבה בשטח ונוגע אישית באנשים", אמר. "רק היום הייתי במשרד ממשלתי, ושמעתי מפקיד שבנט אישית פנה אליו וביקש שיסייע לבעל עסק שנקלע לקשיים בקורונה. הוא לא מתבייש לעשות את זה הרבה בזמן האחרון".

"האופוזיציה עושה רק טוב לבנט, הוא יכול להרשות לעצמו להיות נטול רסן ולומר את מה שהוא חושב", אומר יועץ התקשורת והאסטרטגיה עופר ענבר, בעל ניסיון עשיר בעבודה עם מפלגות ופוליטיקאים מהימין והמרכז, בהם משה כחלון וכולנו, גדעון סער, ועופר ברקוביץ', כשהתמודד על ראשות עיריית ירושלים. "המהלכים הפוליטיים שהוא עשה בחודשים האחרונים משרתים אותו: הקמת הקבינט האזרחי לקורונה, תדרוך עיתונאים על כך שצדק לאורך כל הדרך בעניין המגפה.

"המשחק של בנט צריך כרגע להיות סוג של תקווה שהקורונה תמשיך, כי ברגע שיימצא חיסון הקסם יתפוגג. לציבור יש נטייה לשכוח ולהתקדם הלאה, ואז הוא יצטרך להמציא את עצמו מהתחלה". להערכת ענבר, אם נתניהו ירכיב את הממשלה הבאה בנט לא יסרב להיכנס אליה, אבל יגבה עבור כך מחיר במשרדים בכירים.

"בנט רוצה להיות ראש ממשלה והוא בתהליך של בניית ליכוד ב' במטרה להגשים בהדרגה את החלום. זה לא יקרה בבחירות הבאות, אבל הוא בונה את עצמו".

"המהלכים האחרונים של בנט משרתים אותו. הוא רוצה להיות ראש ממשלה והוא בתהליך של בניית ליכוד ב' במטרה להגשים בהדרגה את החלום ולהגיע למלוכה. זה לא יקרה במערכת הבחירות הבאה, אבל הוא בונה את עצמו"

כדאי לו לקחת את צבי האוזר ויועז הנדל לימינה, כדי לבנות ליכוד ב'?
"אני לא בטוח לגביהם, יש להם 0.4% בסקרים. זה שהם התאמצו לשמר את הממשלה זה לא בגלל שחשבו שהיא לא צריכה להתפרק, אלא כי הם רוצים להמשיך לכהן בתפקידים שלהם כמה שיותר. אין להם כוח אלקטורלי, ולדעתי בנט מנסה למצוא אנשים מבחוץ. לכן בניית קבינט הקורונה מבריקה בעיניי, הוא מתחבר דרכו לא רק לאנשי ליכוד ודתיים, אלא לדמויות בולטות מכלל החברה".

ובסוף, היריבים של בנט יבליטו את בצלאל סמוטריץ' כדי לצבוע את ימינה כקיצונית.
"האיחוד הלאומי מבין שהוא צריך להיות חלק מהנהגת הציונות הדתית, ולמרות שהם חלק מימינה, סמוטריץ' ואופיר סופר פועלים עצמאית. כל עוד הם יחד זה יכול לשרת גם את בנט, כי סמוטריץ' יכול להביא דתיים, ובנט את תתי-המגזר".

בצלאל סמוטריץ' (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: Sraya Diamant/Flash90)

בהקשר הזה יש לציין כי ותיקי הבית היהודי הקורס שואפים להחיות את המפלגה באמצעות מיזוג עם האיחוד הלאומי של סמוטריץ', כדי לקיים פריימריז פתוחים להנהגת המפלגה המשותפת ולרשימה, ולגייס תמיכה מחודשת בציבור. בינתיים זה לא מתקדם, בין היתר בגלל הקושי לכנס את מרכז הבית היהודי בזמן הקורונה.

"האיחוד הלאומי מבין שהוא צריך להיות חלק מהנהגת הציונות הדתית, ולמרות שהם חלק מימינה, סמוטריץ' ואופיר סופר מוציאים הודעות וסרטונים עצמאיים משלהם. כל עוד הם ביחד זה יכול לשרת גם את בנט"

ותיקי העסקנים בבית היהודי לא מצפים לשיתוף פעולה מצד בנט. ברור להם שהוא ינסה לשמר כמה שיותר מכוחו כדי לעצב את רשימת ימינה בבחירות הבאות, אך הם כן מקווים ששקד וסמוטריץ' ישתתפו בפריימריז, בהתאם לעמדה הפומבית שהביעו לא פעם בעבר. אם פריימריז אכן יתקיימו, ייווצר מנוף לחץ על בנט, שיזדקק לכל קול של הציונות הדתית כדי למקסם את כוחה של ימינה.

בנימין נתניהו ונפתלי בנט בכנסת, ב-13 בנובמבר 2017 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
בנימין נתניהו ונפתלי בנט בכנסת, ב-13 בנובמבר 2017 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

לבנות מפלגת שלטון

ענבר אינו סבור שבנט צריך לפסול פומבית את נתניהו כבר מעכשיו. "נתניהו, להערכתי, מסיים את תפקידו בקרוב, ובנט פועל נכון בכך שהוא הופך את עצמו לראשון שמתחיל לבנות אלטרנטיבה לנתניהו. זה שונה מבכירי הליכוד, למעט אולי סער, שאומרים כל הזמן שהם רואים בעצמם מנהיגים רק בעידן שאחרי נתניהו.

"בשנים האחרונות נתניהו בנה את המותג 'ביבי' על חשבון המותג 'הליכוד'. רבים מהמצביעים הם ביביסטים, לא ליכודניקים, ואם בנט יציב את עצמו לא רק כאלטרנטיבה לנתניהו, אלא ישירות נגדו, זה עשוי לבנות אותו בקרב ליכודניקים שאינם ביביסטים. אבל יש כאן קרח דק ובנט יצטרך לפעול בחוכמה ובזהירות.

"נתניהו בנה את המותג 'ביבי' על חשבון המותג 'הליכוד'. רבים מהמצביעים הם ביביסטים, לא ליכודניקים, ואם בנט יציב את עצמו לא רק כאלטרנטיבה לנתניהו, אלא ישירות נגדו, זה עשוי לבנות אותו בקרב ליכודניקים"

"האתגר הגדול של בנט כיום הוא לבנות מפלגת שלטון. הוא עשה את הטעויות שלו, הוא הבין אותן, והיום הוא בליגה אחרת".

עופר ענבר (צילום: שלומית קזלו)
עופר ענבר (צילום: שלומית קזלו)

מה הטעויות שהוא עשה בעבר ותיקן?
"היום הוא מדבר יותר אל העם. יש קטע של אנשים שחושבים שהם ראשי ממשלה, שמתנהגים כאילו הם ביבי. ככה סער התנהל, הוא למד את זה כמזכיר הממשלה. גם בנט היה כזה, אבל היום הוא יורד לעם. מתי הייתה הפעם האחרונה שהוא ירד לעם? באחד המבצעים בעזה, כשהוא ישן שם בעוטף. זאת הייתה גם הפעם הראשונה לדעתי, ומאז זה קצת נעלם. אני חושב שבשנה האחרונה, בשנה וחצי האחרונות, הוא השתנה והבין שאם הוא לא ידבר אל העם הוא לא יתקדם".

גם במרכוז האג'נדה?

"לדעתי, הפתרון הכי טוב שלנו מול הפלסטינים הוא שאין פתרון. בנט אולי ימשיך להציע פתרונות, אבל גם הוא יודע שזה לא באמת יצליח. היום עדיף שלום עם איחוד האמירויות מאשר סיפוח. זה נשמע רע מפי, כמי שניהל קמפיינים גדולים של הימין כמו ההתנגדות לפינוי עמונה, אבל זאת המציאות וגם בנט מבין אותה".

"יש קטע של אנשים שחושבים שהם ראשי ממשלה, שמתנהגים כאילו הם ביבי. ככה סער התנהל, הוא למד את זה כמזכיר הממשלה. גם בנט היה כזה, אבל היום הוא מתנהל אחרת, הוא יורד לעם"

דברים דומים אמר באופן מפתיע בכיר לשעבר בבית היהודי. כשנשאל האם בנט היה נוהג כנתניהו בעניין ההסכם עם האמירויות במחיר של ביטול הסיפוח, השיב בכן נחרץ: "אתה מעלה בדעתך שהוא היה הולך על הסיפוח בניגוד לעמדתה של הגדולה שבידידותינו, שבה תלוי הביטחון הלאומי שלנו? אין שום סיכוי".

אם תהליך בנייתו של בנט את עצמו כמועמד לראשות הממשלה אכן יתאפיין גם בזניחת הימין העמוק, עשוי להתברר שהוא אינו עסוק רק בבניית ליכוד ב', אלא גם – בהקשר המדיני – בנתניהו ב'.

עוד 1,879 מילים
סגירה