הקמפיין של נתניהו לנשיאות החל

צילום מסך מסרטון בעמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו, יולי 2019
צילום מסך מסרטון בעמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו, יולי 2019

ביולי לפני שנה הנאשם בנימין נתניהו צייץ ש"הבחירות האלה הן על שאלה אחת: מי יהיה ראש המדינה הבא של מדינת ישראל". כידוע לכל, ראש המדינה הוא הנשיא, לא ראש הממשלה. ואולי חלקנו עוד זוכרים שבישראל אין בחירות ישירות לראש הממשלה, שמכהן באמון הרוב מבין 120 חברי כנסת נבחרים.

בציוץ אחד, ספק פרוידיאני, ספק בלון ניסוי, החל קמפיין המרוץ לנשיאות. והוא ממשיך.

 

רק אתמול או שלשום שמעתי את ינון מגל תוקף את אור-לי ברלב ברדיו על כך שהיא מסקרת הפגנות, שהדרישה שלהם היא שנאשם בפלילים לא יכהן כראש ממשלה. מגל חזר על השקר ש"ראש ממשלה מחליפים רק בקלפי". זה שקר אבל חוזרים עליו כל כך הרבה שכמעט שכחנו שזה שקר גס.

גולדה, רבין, בגין ואולמרט התפטרו כחלק מההליך הדמוקרטי הישראלי, בלחץ ציבורי עממי ובלחץ חברי הכנסת. גולדה מאיר קיבלה בבחירות 51 מנדטים, הרכיבה ממשלה וכחודש אחרי זה נאלצה להתפטר בגלל מחאה ציבורית דומה מאוד לזו שאנחנו רואים עכשיו. אהוד אולמרט נאלץ להתפטר כי חברי כנסת, כולל הנאשם נתניהו לחצו עליו, וטענו בצדק שנאשם בפלילים לא יכול לכהן כראש ממשלה בגלל ניגוד עניינים.

מגל חזר על השקר ש"ראש ממשלה מחליפים רק בקלפי". חוזרים עליו כ"כ הרבה, שכמעט שכחנו שזה שקר גס. גולדה, רבין, בגין ואולמרט התפטרו כחלק מההליך הדמוקרטי הישראלי, בלחץ ציבורי עממי ובלחץ חברי הכנסת

עובדתית, היסטורית, חוקית, אפשר להחליף ראש ממשלה בישראל במגוון כלים דמוקרטים. השקר "שראש ממשלה מחליפים רק בקלפי" הוא חלק מקמפיין הפיכה משטרית שבא לשנות קודם בתודעת הציבור את מהות התפקיד של ראש הממשלה. ובמקביל למצב את הנאשם נתניהו כנשיא שעומד בראש המדינה.

אבל לא מדובר רק בקמפיין שינוי תודעה. נתניהו אכן שינה את תפקיד ראש הממשלה דרך ריכוז כח חסר תקדים בידיו. הוא הקפיד לרכז בידיו בכל רגע נתון כ-5 תיקי שר. הוא מידר באופן עקבי שרים וחברי קבינט מקבלת החלטות.

בממשלה הנוכחית הוא יצר כל כך הרבה שרים, ופיצל סמכויות בצורה כל כך אבסורדית, שהוא שחק את משמעות תפקיד השר, ובכך הגדיל עוד יותר את כוחו שלו. הוא הפך את הכנסת לחותמת גומי להחלטותיו עם חוק הסמכויות (או בשמו העממי: חוק ההסמכה, או בשמו המלא: חוק שקר כלשהו הקורונה).

גם אי מינוי בכירים כמו מפכ"ל משטרה זו דרך לא להאציל סמכות אלא לרכז אותה בידיים של אדם אחד. שנים לא היה לו מחליף ממונה למקרה של אסון. ואין הגבלת זמן על כהונתו. ושוב, צריך לזכור שכל הכח הזה מרוכז בידיים של אדם אחד שמעולם לא נבחר בבחירות ישירות.

אבל מסתמן ששינוי תפקיד ראש הממשלה לסוג של נשיא, לפחות תודעתית, אינו מספק אותו, והנאשם בפלילים מבקש את תפקיד הנשיא פרופר. זה שגר בבית ליד מכון וון ליר. אתמול יונתן בן ארצי צייץ ש:

"לבני גנץ יש אמונה מלאה בדרך הפיוס בעם. הוא דוחף בנחישות לסיום מכובד לשלטון נתניהו".

מה יכול להיות סיום יותר מכובד ממשרת הנשיא? נו, זה שמעניק את המנדט להרכבת ממשלה, זה שיש לו את הסמכות להעניק חנינה…

עובדתית, היסטורית, חוקית, אפשר להחליף רה"מ בישראל במגוון כלים דמוקרטים. "רה"מ מחליפים רק בקלפי" הוא חלק מקמפיין לשינוי תודעתי של מהות תפקיד רה"מ. ובמקביל למצב את נתניהו כנשיא שעומד בראש המדינה

האינדיקציה הטובה ביותר שיש לנו לגבי העתיד היא העבר. הנאשם נתניהו עשה מתפקיד ראש הממשלה פלסטלינה כדי לרכז בידיו כח חסר תקדים. אם "יכבד" את הסכם הרוטציה עם בני גנץ, בתמורה ל"סיום מכובד" – אין שום סיבה להאמין שלא יעשה פלסטלינה גם מתפקיד הנשיא.

היטלר, להבדיל אלפי הבדלות, מיזג את תפקיד הקנצלר עם תפקיד הנשיא והפך כך לשליט העליון של גרמניה. הרודן פינושה קיבל "סיום מכובד" ל-17 שנות עריצות כנשיא צ'ילה – בתפקיד "סנטור-לכל-החיים", על פי החוקה שהוא עצמו חוקק, תפקיד, שבין השאר, נועד להעניק לו חסינות. מי שעיצב תפקידים למידותיו הרעות בעבר, סביר שיעשה זאת בעתיד. הכתובת כבר צוייצה לפני שנה על הקיר. השאלה אם נלמד הפעם משהו מועיל מההיסטוריה.

ניצן ויסברג, מרצה ויועצת למתודולוגיית חדשנות design thinking ופעילה חברתית בתחום החינוך. עבדה כפרופסור יועצת באוניברסיטת סטנפורד לפני שחזרה לארץ וגילתה שארצה שינתה את פניה. כיום היא חיה בהוד השרון עם אישה היקר וארבעת ילדיהם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
עובדות:: גולדה אחראית לקטסטרופה של מלחמת יום כיפור. ועדת אגרנט היתה מריחה. הציבור הבין זאת. רבין הודה שעבר על החוק התפטר וחזר מהר. לא פרש. אולמרט קבל מעטפות כסף ביד ואחראי למלחמת הכשלון... המשך קריאה

עובדות:: גולדה אחראית לקטסטרופה של מלחמת יום כיפור. ועדת אגרנט היתה מריחה. הציבור הבין זאת. רבין הודה שעבר על החוק התפטר וחזר מהר. לא פרש. אולמרט קבל מעטפות כסף ביד ואחראי למלחמת הכשלון לבנון 2. הפופולריות שלו היתה 0. אריאל שרון נחשד בעבירות חמורות בהרבה מנתניהו. השמאל והתקשורת לא דרשו את התטרותו. נחשו למה.
נתניהו מתפקד היטב בתחום הבטחון. כמעט 0 הרוגים. הוא מוביל בגדול באהדת הציבור על פני כל אלו שרוצים להדיחו.
השמאל המפאיניקי עדין לא מקבל את אובדן השלטון. ("נשאר לנו חצי עם שפוי". ש. פרס) התקשורת האנטי יהודית תמיד לצידו.
מדובר בנסיון הפיכה מפאיניקי טיפוסי. אם יהיה צורך הם גם ישפכו דם כמו שעשו באלטלינה.

עוד 583 מילים ו-4 תגובות
סגירה