בנימין נתניהו מבקר בבית ספר בירושלים, לקראת פתיחת שנת הלימודים. 25 באוגוסט 2020 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
Marc Israel Sellem/POOL

במערכת הפוליטית עסוקים בסיכומים ונערכים לקרב הבא

בליכוד טוענים שנתניהו מלכתחילה רצה בחירות במרץ 2021 והצליח לשטות בכולם - ואף מספרים כי טראמפ בעצמו ביקש לדחות את הבחירות בישראל לאחרי הבחירות בארה"ב ● בכחול-לבן מנגד טוענים לניצחון ומסתערים על שר האוצר בדרישות לתוספות מימון ● בכל המפלגות, המרוויחים הגדולים הם אלה שנותרו מחוץ לממשלה ● ובתל אביב, חולדאי נפגש עם ליברמן ● פרשנות

הדרמה הגדולה הסתיימה, הכוחות התפזרו, שני המחנות הלכו לבתיהם כואבים, נערכים לסיבוב הבא שיחל בקרוב מאד, למרות השקט ומגמת הפיוס שהשתלטו אתמול (שלישי) על ראשי הליכוד וכחול-לבן. יום אחרי שהכנסת ניצלה מפיזור אוטומטי, אבל לא אישרה תקציב ורק דחתה את הקץ לנובמבר הקרוב – הנה כמה הערות על מנצחים ומפסידים בעיני עצמם וכוכבים ישנים וחדשים בזירה.

1

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא רצה בחירות בנובמבר הקרוב. אחרי שקלול כללי הוא הגיע למסקנה כי המצב לא נוח ברגע זה כדי ללכת לקלפי.

מקורבים לנתניהו טענו אתמול כי הנשיא טראמפ ביקש מנתניהו באופן מפורש לדחות את הבחירות כדי שיוכל להפיק אירוע שלום גרנדיוזי בבית הלבן לפני הבחירות שמחכות לו בנובמבר. הפגישה עם מזכיר המדינה מייק פומפאו, שביקר ביום שני והמשיך לסודן, היא חלק מהתוכנית הגדולה.

בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי מייק פומפאו בירושלים, ב-24 באוגוסט 2020 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי מייק פומפאו בירושלים, ב-24 באוגוסט 2020 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

אגב, מי שבלט בהיעדרו מהפגישה הזו הוא רון דרמר, שגריר ישראל בארצות הברית והאיש המדיני הקרוב ביותר לנתניהו. דרמר לא מחמיץ פגישות כאלה, אבל הפעם הוא נשאר בוושינגטון. האם יש קשר לטקס בבית הלבן? אולי להתפתחות עסקת מכירת ה- 35-F לאיחוד האמירויות?

מקורבי נתניהו טענו כי הוא הערים על יריביו בכחול-לבן, שלח אותם לסמטאות צדדיות כדי להתעסק בתקציב, בסיפור הפריטטי ובמינויים, אבל הוא עצמו צעד בשדרה המרכזית לעבר היעד שאותו השיג – בחירות במרץ 2020. "כולם נפלו בפח והוא קיבל את מה שרצה. זו השורה התחתונה. כל השאר לא מעניין אותו", התבטא מקורב.

2

בכחול-לבן רואים כמובן את הסיפור בצורה הפוכה. מבחינתם, נתניהו אכן לא רצה בחירות עכשיו – אבל הוא לא רצה גם את כחול-לבן בממשלה.

נתניהו ניסה בכל כוחו להקים ממשלת 61 עם שרים וחברי כנסת מדרך ארץ וכחול-לבן, אבל הם בלמו את העסק. משום כך נתניהו איים בבחירות, ועשה סיור מקדים והזוי למדי בשוק מחנה יהודה. אבל בני גנץ לא מצמץ, טוענים שם, ולא ויתר על הדרישות שלו.

בני גנץ במסיבת העיתונאים ב-24 באוגוסט 2020 (צילום: Oren Ben Hakoon/POOL)
בני גנץ במסיבת העיתונאים ביום שני בערב (צילום: Oren Ben Hakoon/POOL)

גנץ גמר אומר ללכת הביתה אם לא יצליח לעצור את המינויים של נתניהו ולשנות את דפוסי הפעולה בממשלה. נתניהו הוא זה שהתקפל.

"נתניהו עשה סקרי עומק, קיבל מספרים רעים, אבל שיחק את המשחק והלך למחנה יהודה. אבל אף אחד לא הולך לשוק ארבעה חודשים לפני בחירות", סיכם בכיר בכחול-לבן. "נתניהו אמר 'תחזיקו אותי', אבל אף אחד לא החזיק אותו – והוא חזר מהשוק בלי שום סחורה".

"נתניהו עשה סקרי עומק, קיבל מספרים רעים, אבל שיחק את המשחק והלך לשוק מחנה יהודה. אבל אף אחד לא הולך לשוק ארבעה חודשים לפני בחירות. הוא חזר מהשוק בלי שום סחורה"

בעניין הסחורה. ברגע זה אין תקציב חדש, לא חד-שנתי ולא דו-שנתי, אלא רק 11 מיליארד שקל שמתחלקים לפי צרכים מיוחדים.

אתמול התחילה ההסתערות על שר האוצר ישראל כ"ץ, וכל אחד תבע למשרדו עשרות מיליונים, בעיקר שרי כחול לבן. "מה יצא לכם מכל זה? אם לא הייתם עושים משבר, הייתי מכניס לכם את הכול לתוך תקציב מסודר", נזף בהם כ"ץ.

3

לח"כ ניר ברקת מהליכוד יש יועצי בחירות אמריקאים שעובדים אתו תקופה ארוכה. אחרי שפרץ נגיף הקורונה והמדינה נכנסה למשבר עמוק הם ייעצו לו להישאר בחוץ, ולא לעשות מאמצים ולהיכנס לממשלה.

הצדק איתם. הממשלה כושלת, המשק על סף קריסה, וכל מי נשאר מחוץ למשחק הזה רק מרוויח בגדול. ברקת עצמו עולה בסקרים שמעריכים את סיכוייו לנצח בליכוד. גם גדעון סער, שנתניהו השאיר מחוץ לממשלה, במצב טוב.

הממשלה כושלת, המשק על סף קריסה, וכל מי נשאר מחוץ למשחק הזה רק מרוויח בגדול. ברקת עצמו עולה בסקרים שמעריכים את סיכוייו לנצח בליכוד. גם גדעון סער, שנתניהו השאיר מחוץ לממשלה, במצב טוב

נפתלי בנט ויאיר לפיד מזנקים קדימה, ורושמים מספרי מנדטים שלא חלמו עליהם בשנים האחרונות. גם ח"כ יפעת שאשא-ביטון גרפה פופולריות גדולה בראשות ועדת הקורונה בכנסת, כאשר עמדה באומץ מול הממשלה.

אפילו ראש העיר רון חולדאי מושך עכשיו תשומת לב. חולדאי התראיין שלשום ברשת ב', לפני ההצבעה בכנסת, והודיע שאם יתקיימו בחירות בנובמבר הוא יתמודד כדי להציל את מדינה מנתניהו.

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

לחולדאי יש מוניטין מצויינים בתל אביב, הוא היה תת-אלוף בחיל האוויר ומנהל הגימנסיה הרצליה, אבל בפריפריה הימנית של נתניהו לא מתרשמים כבר מראשי ערים וגנרלים שבאים מהמתחם שבין גדרה לחדרה. גיים צ'יינג'ר הוא לא.

חולדאי בן 76. אני שומע שהסביבה הקרובה שלו מתנגדת שירוץ לפוליטיקה הארצית, ואולי כך יהיה בסוף. אתמול נפגש חולדאי במסעדת אלוויס בנווה אילן עם אביגדור ליברמן. טעות ראשונה. אם הייתה לחולדאי תקווה להשיג אי פעם קולות חרדים, הפגישה המתוקשרת הזו חיסלה גם את שמץ הסיכוי הזה.

עוד 657 מילים
סגירה