חסידי ברסלב מפגינים מול מלון רימונים בצפת, בו שוהה בנימין נתניהו ומשפחתו. 27 באוגוסט 2020 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
דוד כהן/פלאש90

חסידי ברסלב הם לא כוח פוליטי משמעותי, אבל נתניהו נלחץ כדרכו

קרוב ל-30 אלף איש טסים מדי שנה לאומן, ונתניהו יודע שאין לחסידים הללו אופציה פוליטית בקלפי ● אבל הוא חושש מסחף חרדי, ומזגזג בין תמיכה בצעדי גמזו להבטחות לפוליטיקאים החרדים ● אך ההתמרמרות היא לא רק על נתניהו, אלא גם על ההנהגה החרדית שלא הצליחה למנוע את המצב הקשה בתחילת הקורונה - ולא מצליחה למנוע את הסגר על אומן עכשיו ● ורק דרעי ממשיך לשתוק ● פרשנות

לפני עשר שנים, בראש השנה 2010, הייתי באומן. מעבר לכל מה שנאמר על המקום המיוחד הזה, אפשר רק להוסיף כי אין שום הבדל בין מתחם הקבר של רבי נחמן מברסלב והרחובות המובילים אליו, ובין כל שכונה חרדית צפופה אחרת בארץ.

אלפי אנשים, המולה רבה, חנויות ומזנונים מכל הסוגים, בתי כנסת, תפילות חוץ, מוניות שיוצאות לקברי צדיקים נוספים, מאומן זה בעיקר לקברו של הבעל שם טוב במזיבוז'.

מתחם הקבר של רבי נחמן הוא אירוע המוני של תפילה והתעלות חסידית, שלא ראיתי הרבה כמוהו. מי שרוצה לדבר על מקום מוגן מקרונה, לא יודע מה הוא סח.

חסידים מתפללים ברחובות אומן בראש השנה ב-2013 (צילום: יעקב נעומי/פלאש90)
חסידים מתפללים ברחובות אומן בראש השנה ב-2013 (צילום: יעקב נעומי/פלאש90)

הצפיפות באומן עלתה אתמול שוב ושוב בשיחות שקיימתי עם חרדים רבים, שכולם רותחים על הדרך שבה מתנהלים הדברים, גם אם הם נשארים בארץ. שאלתי אותם אם הם לא חוששים מהדבקה המונית במגזר, הם הרי יודעים מה קורה באומן. הם ביטלו את הדברים.

בתחילת החודש חגגו אלפים בירושלים, בחתונת הנכד של האדמו"ר מבעלז. "אמרו לנו שיהיו שם הרבה מתים. לא היו מתים ואפילו לא חולים", אומר מוטי בבצ'יק, דמות ידועה בחברה החרדית, העוזר של השר יעקב ליצמן.

בתחילת החודש חגגו אלפים בירושלים, בחתונת הנכד של האדמו"ר מבעלז. "אמרו לנו שיהיו שם הרבה מתים. לא היו מתים ואפילו לא חולים", אומר מוטי בבצ'יק, דמות ידועה בחברה החרדית, העוזר של השר ליצמן

"מי שיכול להידבק, נדבק כבר בארץ", הוסיף עסקן חרדי מבית"ר עלית. "כאן אפילו יותר מסוכן. דירות קטנות וצפופות, משפחות ענקיות עם עשר ו-12 נפשות, מי שנשלח לבידוד בבית רק מדביק את מי שלא נידבק. אז מה זה כבר משנה?".

ראש הממשלה בנימין נתניהו והממונה על המאבק בנגיף הקורונה, פרופ' רוני גמזו, לא מוכנים לקבל את ההבחנות האלה. שניהם ניסו למנוע את אירועי ההדבקה ההמונית הצפויה באומן. ההבדל בין השניים ברור. נתניהו מזגזג, קופץ מכן ללא, משדר מסרים הפוכים דרך אנשיו, עובד נגד ובעד אישורי כניסה מול האוקראינים – הכול לפי האינטרס הפוליטי המשתנה ומידת הלחץ החרדי שמופעל עליו מבחוץ.

גמזו לא פוליטיקאי, הוא לא צריך להיבחר, ולכן עומד במתקפות החרדיות הקשות עליו ולא ממצמץ.  לא זה לא. אתמול הוא רמז שאם אלפי החסידים יגיעו לאומן בניגוד לדעתו, הוא יתפטר.

החסידים שוחרי אומן אומרים שנתניהו עומד מאחורי ההתנגדות של גמזו. נוח לו להסתתר מאחורי הפרויקטור שמינה. הראיונות התכופים של יו"ר הקואליציה מיקי זוהר, מקורבו של נתניהו, נגד גמזו ובעד הנסיעה לאומן לא משכנעים. זוהר יוצא ובא אצל הרב שלום ארוש, מראשי חסידי ברסלב, אז העמדה שלו מובנת.

פרויקטור הקורונה רוני גמזו (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
פרויקטור הקורונה רוני גמזו (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

כך או כך, נתניהו לא צריך לחשוש מדי מחסידי ברסלב. הם לא כוח פוליטי משמעותי. קרוב ל-30 אלף איש טסים מדי שנה לאומן. שליש חסידים וליטאים, שליש אנשי ש"ס, ושליש מאמינים ומבקשי ישועות מכל שכבות העם. קשה להניח שהנוסעים יצביעו מעתה עבור יאיר לפיד ואביגדור ליברמן. אולי בצלאל סמוטריץ' (ימינה) יגרוף אליו חלק מהמאוכזבים, אבל הכול נשאר במחנה הימין.

אבל נתניהו נלחץ, כדרכו. חסידי ברסלב יודעים לעשות רעש ומהומה בכל מקום. אתמול הם הפגינו תחת המלון בצפת, שם הוא שוהה בחופשה עם משפחתו. בערב הם איימו להצטרף להפגנות נגד נתניהו במוצאי שבת בבלפור. במשך כל היום הם עלו לשידורים ברדיו ובטלוויזיה ואיימו שלא יצביעו עבור נתניהו והמפלגות שסביבו מעתה ועד עולם.

נתניהו יודע שאין לחסידים הללו אופציה פוליטית בקלפי, אבל הוא חושש מסחף חרדי, שאירועי אומן רק מצטרפים אליו. הרחובות בירושלים ובני ברק סוערים מאז ימי הסגר הראשון במרץ-אפריל. התחושה ברחוב היא של אכיפה בררנית ומהירה, קיפוח מתמשך מול ציבורים אחרים ושיימינג שאינו נגמר. החרדים מספרים על חשש קשה להסתובב ברחבי העיר, על קריאות קנטרניות, על גירוש מחנויות.

"תגיד לי למה בשוק מחנה יהודה יכולים ללכת אלפי אנשים וברחובות של אומן לא?" שואל בבצ'יק. "תראה מה קורה בהפגנות, במסעדות בהתקהלויות בכל המדינה. הבעיה היחידה היא אומן ובתי הכנסת?"

ההתמרמרות ברחוב היא לא רק על נתניהו, אלא גם על ההנהגה החרדית שלא הצליחה למנוע את המצב הקשה. ביומיים האחרונים מנצלים הפוליטיקאים החרדים את הסיטואציה, מתחרים במתקפות על גמזו, אבל עדיין נזהרים בכבודו של נתניהו.

חרדים מפגינים מול מלון רימונים בצפת, בו שוהה בנימין נתניהו ומשפחתו, 27 באוגוסט 2020חרדים מפגינים מול מלון רימונים בצפת, בו שוהה בנימין נתניהו ומשפחתו, 27 באוגוסט 2020 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
חרדים מפגינים מול מלון רימונים בצפת, בו שוהה בנימין נתניהו ומשפחתו, 27 באוגוסט 2020חרדים מפגינים מול מלון רימונים בצפת, בו שוהה בנימין נתניהו ומשפחתו, 27 באוגוסט 2020 (צילום: דוד כהן/פלאש90)

"מספרי התחלואה לא יורדים. מה עושה מר רפואה, גמזו? מכניס מכה לחרדים כדי להוכיח שהוא פועל", אומר לזמן ישראל סגן שר החינוך מאיר פרוש. "בסיבוב הראשון עשו סגר על בני ברק, לא עזר להם. עכשיו מצאו את אומן. העיקר להראות שעושים משהו".

אתה לא מודאג? בכל זאת אלפי אנשים ביחד, במקום כל כך צפוף.
"יש מתווה מסודר, הם אפילו לא הסתכלו עליו. אנחנו נבוא חשבון עם כל מי שמפריע לנו".

מאיר פרוש (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
מאיר פרוש (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

נתניהו מפריע לכם?
"לא יודע. נשיא אוקראינה אומר שהוא פנה אליו. נתניהו אומר שלא. זה לא ברור. פתאום הוא עוצר את האנשים, שלא יסעו, פתאום הוא משחרר את האנשים שנעצרו בשדה התעופה באוקראינה כדי שייכנסו פנימה. משהו לא ברור כאן".

נתניהו ייפגע בבחירות בגלל זה?
"לא. כל מי שנוסע מצביע לש"ס או ליהדות התורה. זה לא יפגע בו".

מי שכן נוהג לנסוע לאומן הוא שר הפנים אריה דרעי. ביום ראשון נפגשה משלחת של רבני ברסלב, ביניהם הרב ארוש, עם נתניהו. דרעי היה שם ופתח את הפגישה. הוא סיפר לנתניהו איך הגיע במשך שנים לאומן בראש השנה, וגם צירף את ילדיו. "זו עבודת השם, מסירות נפש", אמר דרעי, שמסרב בתוקף להתראיין בשבועות האחרונים, ולא אמר מילה פומבית גם בסוף ימי משבר התקציב.

נתניהו, לדברי הנוכחים בפגישה, הבטיח כי "תהיה נסיעה לאומן. רק תביאו לי מתווה". אז המתווה קיים, הנסיעה מקרטעת, והברסלבים זועמים על נתניהו שמתנכל להם. והנה לנו עוד משבר נוסף שכל פתרון שלו רק יצור בעיה חדשה.

עוד 816 מילים
סגירה