שתי דמוקרטיות מתקדמות

צילום מסך מסרטון שהפיץ נתניהו ברשתות על ההסכם עם איחוד האמירויות. ישראל ואיחוד האמירויות הן דמוקרטיות מתקדמות. הפריים נמחק מהסרטון
צילום מסך מסרטון שהפיץ נתניהו ברשתות על ההסכם עם איחוד האמירויות. ישראל ואיחוד האמירויות הן דמוקרטיות מתקדמות. הפריים נמחק מהסרטון.

המטרה של נתניהו פשוטה: חסינות ממשפט וכן חיסול עצמאות מערכת המשפט. אלו השיקולים היחידים שמנחים אותו. השיקולים הללו בלבד.

חסינות ממשפט אפשרית לפי מה שמכונה החוק הצרפתי. אך בפועל, לא מדובר בחוק אלא בסעיף חוקתי במסגרת חוקת צרפת שאוסר העמדה לדין פלילי של נשיא מכהן. הפרשנות המקובלת בצרפת לסעיף זה, היא שהוא אוסר על העמדה לדין פלילי בגין עבירת שוחד, אף שהדבר לא נכתב מפורשות במסגרת הסעיף.

ובכן, לגבי סעיף 58 לחוקת צרפת:

1

איסור העמדה לדין של נשיא מכהן בצרפת הוא חלק ממכלול חוקתי של בלמים ואיזונים, לרבות הגבלת כהונת הנשיא ל-2 קדנציות לכל היותר ולרבות סעיפים חוקתיים שמבטיחים עיגון זכויות יסוד חוקתיות שלא הוכרו מפורשות במסגרת חוקי מדינת ישראל אלא אך ורק באמצעות פרשנות שיפוטית של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

איסור העמדה לדין של נשיא מכהן בצרפת הוא חלק ממכלול חוקתי של בלמים ואיזונים, לרבות הגבלת כהונת הנשיא ל-2 קדנציות וסעיפים חוקתיים שמבטיחים עיגון זכויות יסוד חוקתיות שלא הוכרו מפורשות במסגרת חוקי מדינת ישראל

2

אני מתכוון לחופש הביטוי, חירות ההפגנה, חופש הדת והמצפון, עיקרון השוויון ועוד.

3

כמו כן מבטיחה חוקת צרפת הפרדה מוחלטת בין הדת לבין המדינה. אגב, הפרדה מבורכת זו (הן מנקודת מבט ליברל-דמוקרטית והן מנקודת מבט של כבוד הדת) הולידה בצרפת לעתים גם חקיקה בעייתית מנקודת מבט ליברל-דמוקרטית (כך למשל נאסר על נשים מוסלמיות לעטות כיסוי ראש במקומות פומביים. לכאורה, מדובר בהגנה חילונית מפני הכתבה דתית-שוביניסטית של הסתרת חלקים מפניה של האישה. אך בפועל, מדובר בפגיעה בזכותה של האישה המוסלמית להחליט כיצד ברצונה להתלבש. זוהי הערת משנה. היא חשובה אך כרגע נמקם אותה בפינה).

4

מדובר ברפובליקה דמוקרטית חילונית מובהקת שטומנת בחובה עיגון זכויות יסוד חוקתיות, מגוון בלמים ואיזונים ועצמאות שיפוטית מוחלטת.

5

סעיף 58 הוא אך ורק אחד הסעיפים בחוקה דמוקרטית זו. אך ורק רכיב אחד במסגרת מכלול מרכיבים.

6

לטעמי, אגב, זהו סעיף בעייתי מאד. אני מתנגד לו. אך מי שמבקש לחוקק סעיף זהה במדינת ישראל, חייב להבין שבלא חקיקתו במסגרת חוקה אזרחית-דמוקרטית שמגבילה את כהונת ראש הממשלה ל-2 קדנציות ומאפשרת את העמדתו לדין מיד לאחר 2 הקדנציות הללו וכן טומנת בחובה הבטחת עצמאות שיפוטית מוחלטת, עיגון זכויות יסוד כגון שוויון, חופש דת ומצפון וכן חופש ביטוי וחירות הפגנה – אנחנו נעניק לראש ממשלה מסית, מחריב ומשסה, כוח אנטי-דמוקרטי נוסף להשחית, וכן ננפץ לרסיסים את מה שנותר מעיקרון השוויון לפני החוק.

מדובר ברפובליקה דמוקרטית חילונית מובהקת שטומנת בחובה עיגון זכויות יסוד חוקתיות, מגוון בלמים ואיזונים ועצמאות שיפוטית מוחלטת. סעיף 58 הוא אך ורק אחד הסעיפים בחוקה דמוקרטית זו

7

בשילוב חקיקת פסקה חוקתית שמגבילה את הביקורת השיפוטית על חקיקת הכנסת כפי ששב ודורש חבר הכנסת מיקי זוהר (בשמו של נתניהו שמתחבא מאחוריו כמובן), אנו נבטיח לנתניהו את מה שהוא חולם עליו בהשראת פוטין הרוסי, לוקשנקו הבלארוסי, אורבן ההונגרי שהוא ידידו האנטישמי, ארדואן הטורקי ואחרים:

דיקטטורה במדינת ישראל.

8

אין פלא אפוא שראש הממשלה צייץ שמדינת ישראל ואיחוד האמירויות הן 2 דמוקרטיות מתקדמות. איחוד האמירויות היא כמובן דיקטטורה מובהקת. לפחות הייתה בו ההכרה שיש למחוק מיד את הציוץ המביך. אגב, מחיקה זו הייתה דבר די חריג, בהתחשב בכך שהוא לא מפסיק לשטוף את מוחנו בשקרי תעמולה בלתי פוסקים.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
את התומכים של ביבי לא מעניין חוקים, או צדק, או מנהל תקין. מה שמעניין אותם זה שהאגו השברירי שלהם לא יפגע כ שיתגלה מעבר לכל חשד סביר שמדובר באדם מושחת, פגע רע, שאזרחי ישראל מעניינים אותו ... המשך קריאה

את התומכים של ביבי לא מעניין חוקים, או צדק, או מנהל תקין. מה שמעניין אותם זה שהאגו השברירי שלהם לא יפגע כ שיתגלה מעבר לכל חשד סביר שמדובר באדם מושחת, פגע רע, שאזרחי ישראל מעניינים אותו כקליפת השום. הביביסטים הם אנשים שאין להם מסוגלות נפשית להתמודד עם גילוי כזה. וההכחשה והביטול שהם מנגנוני ההגנה שמופעלים אצלהם נועדו לשרת את ההגנה הזאת על האגו .חשוב לדעת שאלה מנגנוני הגנה נפוצים אך מאד לא תקינים בשימוש מופרז כפי שנעשה במקרה זה או בכל מקרה של אמונה עיוורת במנהיג .

עוד 475 מילים ו-1 תגובות
סגירה