חקירה פלילית ב-4 סעיפי חשד שלא היו ולא נבראו

אביחי גרין מתראיין ל"כאן 11" אחרי שהמשטרה ביטלה את האישומים נגדו. ברקע פרקליטו דניאל חקלאי. צילום מסך
אביחי גרין מתראיין ל"כאן 11" אחרי שהמשטרה ביטלה את האישומים נגדו. ברקע פרקליטו דניאל חקלאי. צילום מסך

אביחי גרין הוא בחור חמוד. בן 31. גר בת"א. שירת מספר שנים כקצין בצה"ל. אפילו הצטיין בתפקידו. השתחרר כי רצה להיות אזרח. לא סתם אזרח. אזרח מעורב שמפגין למען הדמוקרטיה, שלטון החוק, טוהר המידות, עיקרון השוויון לפני החוק וזכויות האדם והאזרח.

אה, ועוד משהו: הוא גם רצה להפגין כדי שמצוקתו הכלכלית המחרידה של הדור האבוד שאליו הוא שייך, תתחיל להיות מטופלת. מצוקה שכל-כולה פועל יוצא של מדיניות כלכלית צינית שנמשכת יותר מעשור והגיעה לשיאה בעקבות קריסת המשק בעטיו של משבר הקורונה.

אביחי גרין הוא בחור חמוד. בן 31. גר בת"א. הוא מפגין למען הדמוקרטיה, וגם כדי שמצוקתו הכלכלית המחרידה של הדור האבוד שאליו הוא שייך, תטופל. מצוקה שכל-כולה פועל יוצא של מדיניות כלכלית צינית

אביחי הוא לקוח שלי. בלית ברירה. הוא בטח לא חלם מעולם לשכור סנגור פלילי. בחור צעיר ומקסים. אבל גם בחור שהוכה במהלך הפגנת מוצאי השבת הקודמת במתחם בלפור בידי סגן ניצב גואטה, כפי שתועד בסרטון מפורסם שהוצג בכלי התקשורת.

מהלך הדברים טמן בחובו התפתחות מדהימה ומטרידה. סברתי – ואני עדיין סובר – שמהלך דברים זה טמן בחובו הן התנהלות פלילית לכאורה מטעם גורמים מסוימים במשטרת מחוז ירושלים והן ביטוי רקוב לתפיסה טוטליטרית שממוקדת בהפחדת האזרח ובשלילת זכויותיו ולא בתפיסה דמוקרטית שממוקדת בהגנה על המשטר הדמוקרטי וזכויות האדם והאזרח.

הנה השתלשלות הדברים:

1

כבר אמרנו: גרין הוא צעיר נבון בן 31. אזרח מעורב וכואב. לכן נסע מת"א לירושלים. אזרח נורמטיבי הפגין אפוא במוצאי השבת נגד ראש הממשלה.

מהלך הדברים טמן בחובו התפתחות מדהימה ומטרידה. לסברתי – הן התנהלות פלילית לכאורה מטעם גורמים מסוימים במשטרת מחוז ירושלים והן ביטוי רקוב לתפיסה שממוקדת בהפחדת האזרח ובשלילת זכויותיו

2

בתקווה שתבליעו את הפיהוק, אשוב על המובן מאליו: זכות ההפגנה היא מימוש של חופש הביטוי. זכות יסוד חוקתית. אביחי הפגין בצורה חוקית. ולפתע זה קרה. בלי שום התראה.

3

אביחי הוכה במכת אגרוף איומה בידי קצין משטרה. הסרטון שתיעד את התקיפה, מראה בבירור שגרין לא תקף, איים או ביצע עבירה אחרת בטרם הותקף בפראות בידי הקצין הבכיר. איש מטעם המשטרה גם לא עיכב את גרין או עצר אותו בשלב זה בחשד שתקף או איים חלילה.

4

יום לאחר מכן התראיין גרין. הוא סיפר על תקיפתו בידי הקצין הבכיר בכלי התקשורת. האמת שהוא חשש להתראיין. חשש זה הוא דבר נורא. הוא צריך להטריד כל אחד מאיתנו. זהו חשש מפני נקמת המערכת. מדהים: במדינה דמוקרטית אמורה המשטרה להגן על זכויות האדם והאזרח ולהעניק לאזרח הנורמטיבי תחושת הגנה וביטחון. רק בדיקטטורות משקשק האזרח בטרם ראיון בשל החשש מנקמת האח הגדול והשרירי. ובכן, גרין רעד. אבל הוא בחור אמיץ ולכן סיפר בפשטות על מה שהתחולל בהפגנה.

5

מה שמדהים, מטריד וחמור, הוא שחששו התגלה כמוצדק. בבוקר שלאחר הראיון, הוא קיבל שיחת טלפון ממספר חסום. שימו לב: צעיר נורמטיבי בן 31 נדרש בידי פקודיו של קצין שהיכה אותו בהפגנה, להתייצב מיד לחקירה במשטרת מחוז ירושלים כחשוד. מיד. עכשיו. לא נמסר לו תוכן החשד. הקורבן הפך לחשוד מבלי לדעת מהו תוכן החשד. קפקאי? האמת שחמור מכך. גיבור המשפט של קפקא לפחות לא הוכה בטרם הוחלט לרמוס אותו בידי מערכת אטומה.

גרין חשש להתראיין. חשש זה מפני נקמת המערכת צריך להטריד את כולנו. מדהים: במדינה דמוקרטית אמורה המשטרה להעניק לאזרח הנורמטיבי תחושת הגנה וביטחון. רק בדיקטטורות משקשק האזרח בטרם ראיון

6

גרין פנה אליי. אני נשמע עכשיו כמו בנימין נתניהו, אבל אין מכך מנוס: בהנחייתי, הבהיר גרין למשטרה שיתייצב לחקירה יום לאחר מכן בצורה מתואמת וראויה. אזרח נורמטיבי צריך לציית לחוק ולהגיע למשטרה. אך אין מקום שייכנע לניסיון הפחדה. עוד בהנחייתי, הוא גם בחר להתלונן בו ביום במח"ש. כפי שציינתי במכלול ראיונות וכתבות זה מכבר, בתמימות ובהגינות של בחור ישר באמת, התלונן גרין אך ורק בגין תקיפתו ולא בגין הזימון המופרך לחקירה. הוא אפילו לא העלה בדעתו שאפשר להתלונן גם על זה.

7

מכאן ואילך הדברים פורסמו שוב ושוב. לכן אתמצת: למחרת התייצב אביחי ב-11:00 לחקירה כפי שתיאם עם משטרת מחוז ירושלים. הוא הוכנס לחדר החקירות אך ורק ב-15:00. נו, הרי אין צורך למהר. בסך הכל מדובר בזמנו הלא יקר של אזרח.

8

לתדהמתו, נחקר בחשד להפרעה לשוטר בשעת מילוי תפקידו. לא היה לו מושג על מה החוקרת מדברת. לכן שאל אותה: איני מבין למי הפרעתי וכיצד הפרעתי. הוא ביקש להציג לפניו ראיה כלשהי לחשד המופרך. זהו המינימום של המינימום המתבקש. החוקרת הבהירה לו שעצם עמידתו במקום הייתה הפרעה לשוטר. היא הציגה לפניו סרטון ערוך שלא צולם בידי אנשי משטרה אלא הועתק מאתר ימין קיקיוני. גרין נדהם. הוא אמר לחוקרת: זהו סרטון ערוך שאינו מטעמכם. אבל גם בסרטון זה רואים שאיני עובר שום עבירה. רואים אותי רק מדבר עם שוטר. כיצד הפרעתי לו?

9

אין לכך מענה מפי החוקרת. ברור שאין בפיה מענה. כי ברור שגרין לא הפריע לאיש. הוא עמד, הפגין ושוחח עם שוטר. לא הפריע לשום שוטר בשעת מילוי תפקידו. מופרך? לגמרי. אבל זו רק ההתחלה. החוקרת הבהירה לו שהוא חשוד גם בתקיפת שוטר. גרין ההמום שאל: אבל איך תקפתי ואת מי תקפתי? החוקרת: סגן ניצב גואטה אמר שתקפת אותו.

גרין לא הפריע לשום שוטר בשעת מילוי תפקידו. מופרך? זו רק ההתחלה. החוקרת הבהירה שהוא חשוד גם בתקיפת שוטר. גרין ההמום שאל: אבל איך תקפתי ואת מי? החוקרת: סגן ניצב גואטה אמר שתקפת אותו

הנקודה היא שלא קיים שום תיעוד לגבי תקיפה דמיונית זו, בעוד שקיים תיעוד בדבר תקיפת אביחי בידי סגן ניצב גואטה. האם ייתכן שסגן ניצב גואטה ראה בסרטון שהוא תועד בעודו מכה את אביחי וכן ראה שאביחי התראיין על כך ולכן החליט לטעון שאביחי תקף אותו? כפי שכתבתי במקום אחר, לאל הטוב הפתרונים.

10

אני עורך דין. אני מכבד את מלאכתה של משטרת ישראל בתחום מדינת ישראל הריבונית. אני מודע לקושי העצום שטמון במלאכת השיטור. יש לי חברים וחברות במשטרת ישראל. חלקם תובעים פליליים. אחרים ואחרות הם קצינים בכירים בתפקידים שונים. את חלקם אני מעריך מאד ואף מחבב.

11

לכן אני מחויב להתנסח בנימוס ובזהירות: המקרה הזה נראה כמו תפירת תיק מופרך נגד קורבן אלימות מטעם התוקף לכאורה. תפירה גסה. שום ראיה בדבר תקיפת סגן ניצב גואטה אינה מצויה בידי המשטרה. שום ראיה לכך לא קיימת בשום מקום. הנימוק לכך פשוט: אביחי לא תקף איש.

12

ועכשיו נמשיך. עוד נטען באוזני גרין הנורמטיבי מפי החוקרת, שהוא חשוד גם בהעלבת עובד ציבור. הניסיון להציג מספר סעיפי חשד יחדיו מוכר לי היטב כסנגור פלילי. מדובר בניסיון הפחדה. אבל אביחי לא נבהל. הוא לא העליב איש. הוא רק שאל: כיצד טוען גואטה שהעלבתי אותו? עכשיו החוקרת מסבירה: גואטה טוען שקראת לו אפס. אביחי הבהיר שאינו נוהג לדבר כך. אבל גם לו היה אומר מילה נפסדת זו (מילה שאין מקום לומר אותה), ברור שבמדינה דמוקרטית יש להימנע ככל הניתן מהגשת כתבי אישום בגין עבירת העלבת עובד ציבור. וזו אכן הנחיית היועץ המשפטי לממשלה.

13

כפי שאוהבים לכתוב המשפטנים – לא זו אף זו: בית המשפט העליון קבע בעבר שגם אמירות לא נעימות נגד שוטרים, אינן אמורות להניח תשתית להגשת כתבי אישום בשל החשש מיצירת אפקט מצנן על חופש הביטוי, בשל חשיבותו העצומה של חופש הביטוי ובשל הצורך שהשוטרים יגלו כושר ספיגה. עד גבול כמובן. ראוי לכבדם ולהימנע ככל הניתן מהעלבת איש. אבל חשד בגין העלבת עובד ציבור בגין מילה שלא נפלטה בכלל מפיו של אביחי? לא היה ולא נברא.

החוקרת מסבירה: גואטה טוען שקראת לו אפס. אביחי הבהיר שאינו נוהג לדבר כך. אבל גם לו היה אומר, ברור שבמדינה דמוקרטית רצוי להימנע מהגשת כתבי אישום בגין העלבת עובד ציבור. וזו אכן הנחיית היועמ"ש

14

בואו נתקדם: אביחי נחקר גם כחשוד בהפרת הסדר הציבורי. מדובר אפוא בחקירה פלילית שמוקדה ב-4 סעיפי חשד שלא היו ולא נבראו. איך הפרתי את הסדר הציבורי, שאל אביחי. לא חסמתי כביש חלילה. החוקרת טענה שעצם עמידתו במקום טמנה בחובה הפרת סדר ציבורי. על כך אפילו לא ראוי לענות. זה מביש.

15

אפשר להתחיל לסכם. כמעט סיכום: מדובר בחקירה מופרכת בגין חשד בדיוני שבוצעה בידי פקודיו של קצין שתקף את הנחקר. לטעמי, זהו ריקבון מוחלט. אבל שיא רודף שיא. ואולי שפל רודף שפל. נמסר לאביחי שישוחרר בתנאי שיורחק ל-14 יום ממתחם בלפור. אביחי סירב לחתום על תנאי כה מופרך שטומן בחובו פגיעה בחירות ההפגנה ובחופש הביטוי הפוליטי בלא כל צידוק לכך.

16

בלית ברירה נמסר לו שיחתום על הסכמה להרחקה עד ליום שלאחר מכן, תוך שלמחרת יהיה עליו להתייצב בבית המשפט שם תבקש המשטרה להרחיקו ל-13 יום נוספים. בהסכמתי ובהסכמת עורכת הדין גבי לסקי, חתם על כך אביחי. הרחקה עד ליום שלמחרת. ממילא הוא גר בת"א.

17

למחרת נסעתי לעיר הקודש הנצחית כדי לייצג אותו בבית משפט השלום בירושלים מול נציגי המשטרה שאמורים היו לבקש להרחיקו ממתחם ההפגנות למשך שבועיים על לא עוול בכפו. תכננתי להציג לעיני בית המשפט את סרטון תקיפתו של אביחי, את תלונתו במח"ש, את מכלול הדברים ואת ההשתלשלות המופרכת דלעיל. היה ברור שבית המשפט ינזוף במשטרה וידחה את בקשתה המופרכת ב-2 ידיו.

18

אלא שלא היה בכך צורך. התייצבנו למחרת בבוקר בבית משפט השלום בירושלים. ואז התקבלה שיחת טלפון מקצינת החקירות. עורך הדין חקלאי, כך בישרה לי ברשמיות, החלטנו לחזור בנו מבקשת הרחקת מרשך ממתחם ההפגנות.

19

לא אתעייף מלהזכיר שוב ושוב: תפקיד משטרת ישראל הוא לשמור על המשטר הדמוקרטי וזכויות האדם והאזרח. תקיפת אזרח ותפירת תיק כדי להפחידו הם ההפך מכך. מדובר בשילוב חמור ומופרך. שילוב זה לא יצלח. אנחנו נדאג שבמסגרת המאבק בין הדמוקרטיה לדיקטטורה, הדמוקרטיה היא שתנצח. כעת נדרוש את גניזת תיק החקירה המופרך שנפתח נגד אביחי וכן נדרוש את מיצוי חקירת מח"ש. הסרטונים בידיה. גם עדותו של אביחי. אי אפשר לטייח זאת.

אביחי נחקר גם כחשוד בהפרת הסדר הציבורי. מדובר בחקירה פלילית שמוקדה ב-4 סעיפי חשד שלא היו ולא נבראו. איך הפרתי את הסדר הציבורי, שאל אביחי. לא חסמתי כביש חלילה. החוקרת טענה שבעצם עמידתו שם

20

משטרת ישראל תצטרך להכריע: משטרה ששומרת על זכויות האדם והאזרח ולוחמת בפשע או שמא משטרה טוטליטרית שמפחידה אזרחים ורומסת את זכויות היסוד שלהם. קיימים במשטרה חלקים רקובים מאד. קיימים בה גם חלקים מעולים, אנושיים ומעמיקים. הגיע הזמן שהם ישתלטו על החלקים הרקובים. זה לא יקרה ללא מינוי מפכ"ל רציני ועצמאי שיפעל ללא מורא. למען משטרת ישראל. למען הדמוקרטיה הישראלית. למען האזרחים. למען כולנו.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אנחנו ערבים אחד לשני בהפגנות על הדמוקרטיה שלנו .כן סכום שגרין צריך למשפט שיודיע איך ניתן לתרום . לעצם העניין עובדה שהמשטרה הפסיקה את האלימות השבוע והכילה את ההפגנות .זה בזכות אביחי חז... המשך קריאה

אנחנו ערבים אחד לשני בהפגנות על הדמוקרטיה שלנו .כן סכום שגרין צריך למשפט
שיודיע איך ניתן לתרום . לעצם העניין עובדה שהמשטרה הפסיקה את האלימות
השבוע והכילה את ההפגנות .זה בזכות אביחי חזק ואמץ.

עוד 1,533 מילים ו-2 תגובות
סגירה