ביטויי שנאה וגזענות ברשת החברתית (צילום: צילום מסך מתוך רדיט)
צילום מסך מתוך רדיט

חשיפה שנאה דוט קום

הדמויות אולי נראות כמו ליצנים וצפרדעים תמימים, אבל מדובר בקודים סודיים של ניאו-נאצים, גזענים והומופובים ● הליצן צבוע בצבעי גאווה וממוקם במשרפות מתקופת השואה, הצפרדע מכוונת רובה צלפים לעבר ליצן להט"בי ● כך פועלת תעשיית השנאה ברשת מתחת לרדאר, וכך היא נתנה השראה למבצעי פיגועים אמיתיים מסביב לעולם

לאחר שהניחה לה לשגשג במשך תשעה חודשים, הרשת החברתית רדיט (Reddit) חסמה קהילה אינטרנטית בת עשרות אלפי חברים, שלדברי משתמשים אחרים ברשת, הייתה קשורה לתנועה הניאו-נאצית המקוונת.

קהילת /r/frenworld צמחה ל-60,346 מנויים לפני שנחסמה על ידי מנהלי רדיט ביום חמישי שעבר. בפוסט שפרסמה רדיט בעמוד הקודם של הקבוצה, היא הצהירה כי "פעילות הקהילה נחסמה בעקבות הפרת מדיניות התוכן של רדיט, ופרסומו של תוכן שמהלל או מעודד אלימות".

צילום מסך
העמוד הראשי של /r/frenworld, אשר נחסם החודש על ידי רדיט

ואולם קהילה גזענית דומה, עם קבוצת מנויים קטנה יותר, של כ-15 אלף איש, עדיין פועלת בזמן כתיבת שורות אלה, וכמוה עוד כמה קהילות אחרות, קטנות בהרבה.

בפוסטים רבים שפורסמו ב-/r/frenworld היו התייחסויות מפורשות לטענות של הכחשת שואה ולתיאוריות קונספירציה אנטישמיות אחרות של ניאו-נאצים.

אחת הדוגמאות לכך הייתה הצגת קריקטורה של ליצן על רקע תמונה של המשרפות ששימשו את הנאצים בשואה, תחת הכיתוב: "ליצן טיפש! אין סיכוי שתוכל לאפות 6 מיליון עוגות פאי בתנורים האלה!".

ביטויי אנטישמיות ושנאה ברדיט

הקהילה נחסמה ללא הודעה רשמית מצד רדיט, שטרם סיפקה פרטים בנוגע להשתלשלות שהובילה אותה לנקוט בצעד זה. כמה מהחברים בקהילה הכחישו שהיו לה קשרים לקבוצות קיצוניות או מניעים קיצוניים, וטענו שהתוכן לא היה פוגעני. פנינו לרדיט בבקשת תגובה, אבל הרשת החברתית טרם מסרה תגובה לפרסום.

האתר השישי בפופולריות שלו בארה"ב

רדיט הוא האתר השישי בפופולריות שלו בארצות הברית – וה-21 בעולם. הוא מורכב מאלפי קהילות, שכל אחת מהן מכונה "סאב-רדיט", ומאפשרות למנויים לשתף ולשוחח בתחומי עניין משותפים, מכדורסל ועד טיפוח העור.

בעבר, פלטפורמת הרשת החברתית נקטה פעולות לאיתור תוכן קיצוני. בעקבות המתקפה בשרלוטסוויל בארצות הברית ב-2017, רדיט הסירה כמה קהילות נאציות גלויות, בטענה להסתה לאלימות.

בשנה שעברה, בצעד נוסף נגד הפצת תוכן פוגעני, רדיט "שמה בהסגר" כמה קהילות, בהן כאלה שהפיצו חומרים מטרידים, וכן מסרים של השמאל או הימין הקיצוני.

"הסגר" הוא סימון שמונע מסאב-רדיט להופיע בתוצאות החיפוש ברדיט, ומונע מרדיט לאפשר לשלב של מודעות פרסומת בקהילות; הוא גם מזהיר משתמשים מפני האופי הרעיל של קהילה לפני שהם נכנסים אליה. "הסגר" משמש לציון קהילות שאינן בהכרח מפרות את תנאי השימוש של רדיט, אבל עם זאת נחשבות פוגעניות.

מארק פיטקווג', חוקר בכיר בליגה נגד השמצה, מסביר שרדיט צריכה להתמודד עם כמה בעיות מערכתיות בניהול התוכן שלה. "רדיט מתוכננת כך שתמיד אפשר לפתוח בקלות חשבון חדש ואנונימי. אם קהילה מסוימת הופכת לארסית, אז רדיט יכולה לסגור את הקהילה, אבל אין לכך השפעה על חשבונות אישיים".

פירוש הדבר שכ-60 אלף המשתמשים שהשתייכו לקהילת /r/frenworld, שנחסמה בשל הסתה לאלימות, עדיין מחזיקים חשבונות אישיים ברדיט, ויכולים ליצור קבוצות חדשות מתי שירצו.

במסגרת המאמצים להפחתת קיצוניות אלימה, רדיט צנזרה קבוצות רבות מאז 2017, בהן /r/debatethealtright, קהילת ימין אלטרנטיבי שהושמה בהסגר, וכן /r/altright, /r/nationalsocialism, /r/farright, /r/Nazi, /r/MDE ו-/r/cringeanarchy, שנחסמו.

קהילה דומה ממשיכה להתקיים

לעומת זאת, /r/frenworld פעלה 9 חודשים, והפכה למרחב הימני הקיצוני הגדול ביותר באתר עד שנחסמה. קהילה קטנה יותר, /r/honkler, שעושה שימוש בדימויים ובמסרים דומים, ממשיכה להתקיים עם כ-15 אלף מנויים.

סיבה אפשרית אחת לכך ש-/r/frenworld הצליחה לחמוק עד כה מחסימה או מהסגר, היא שעבור משתמש האינטרנט הממוצע, או אפילו עבור עיתונאי בעל ידע טכנולוגי, כוונותיה של הקהילה עשויות שלא להיות ברורות במבט ראשון.

קרוב לוודאי שמבט בעמוד הראשי של הסאב-רדיט יותיר את רוב המשתמשים מבולבלים באשר למה שהם רואים.

התוכן של הקהילה הכיל בעיקרו קריקטורות של צפרדעים המקושרות להערות ילדותיות, שכללו מונחי אינטרנט כמו "frens" ו-"clowns".

דוגמה לפוסט פופולרי בסאב-רדיט עם תגובות בעלות רפרנסים נאציים
דוגמה לפוסט פופולרי בסאב-רדיט עם תגובות בעלות רפרנסים נאציים

"שימוש בקודים כאלה מקובל בקרב חסידי העליונות הלבנה", אומר ג'סי דניאלס, פרופסור לסוציולוגיה במכללת האנטר בניו יורק ומומחה לגזענות ברשת. "מי שלא משתייך לתת-התרבות הזאת לא יקלוט את משמעות הדברים ממבט שטחי".

ואולם, במבט קרוב יותר עולים מיד מסרים גזעניים ואנטישמיים קיצוניים מתוך הפוסטים שנראים תחילה ילדותיים וחסרי היגיון. רמת העידון של המסרים משתנה, אבל הם מאזכרים טיעונים ניאו-נאציים רווחים כגון הכחשת השואה.

היהודים, שעמדו לעתים קרובות במוקד השקפת העולם הקונספירטיבית של ניאו-נאצים חסידי העליונות הלבנה, שימשו פעמים רבות מטרה בסאב-רדיט, ופוסטים בעלי תהודה אנטי-יהודית משכו תנועת גולשים ערה.

פוסט שפורסם לאחרונה, ואזכר תיאוריות קונספירציה סביב תקרית ליברטי ב-1967, זכה לכ-2,600 הצבעות חיוביות ולמאות תגובות (הצבעה חיובית היא הדרך שבה משתמשי רדיט מציינים הערכה לפוסט).

"המטרה היא להפיץ מערכת רעיונות שלפיה אנשים לבנים הם עליונים", אומר דניאלס, "שהלבנים מאוימים בסכנת השמדה, שהאיום הזה מונע בידי יהודים, בידי קנוניה יהודית, ושלא-לבנים אחרים משמשים פיונים בתכנית הזאת".

קודים ניאו-נאציים סודיים

לבד מהתוכן האנטישמי המוסווה קלות, היו סימנים נוספים שהסגירו את מטרתו של הסאב-רדיט לשמש מקום מפגש לימין הקיצוני. אלה כללו שימוש בקודים מספריים שכיחים במסרים ניאו-נאציים: 13/50, 13/52 ו-13/90. פיטקווג' מתאר את המספרים האלה כמייצגים "קודים מספריים מפורשים של עליונות לבנה".

הקודים מבטאים ייצוג ניאו-נאצי מסולף של סטטיסטיקות פשע, שלדברי פיטקווג' משמש ל"קידום התפיסה הישנה של העליונות הלבנה, שלפיה שחורים הם פראים, אלימים, ובעיקרו של דבר, כקבוצה – פושעים".

"הרשתות האלה נותנות זו לזו השראה דרך האינטרנט, כך שכל עובר אורח הוא מטרה לעליונות הלבנה. נשים, להט"בים, אנשים שחורים, אנשים לבנים שלא מסכימים איתם. קבוצות גדולות פגיעות. מדובר באיום אמיתי"

הרעיון שמאחורי הקודים הוא לציין שאמריקאים שחורים אחראים ל-50% מהפשעים בארה"ב, למרות שהם מהווים רק 13% מהאוכלוסייה. גרסאות אחרות של המספרים האלה, כגון 13/52 או 13/90, משמשות, לצורך הגזמה או דיוק בסטטיסטיקה. עם זאת, רוב הפוסטים שפורסמו בקהילה לא היו גלויים כל כך, שכן נעשה מאמץ לספק תוכן שיהיה ניתן להכחשה סבירה.

פוסט פופולרי המתייחס לקונספירציה הנאצית לפיה יהודים גורשו מ-109 מדינות

אבל התגובות לפוסטים, גם לאלה הבלתי מזיקים, נשאו לעתים קרובות ביטויים קיצוניים וניאו-נאציים מוסווים.

כאשר פנינו אליהם זמן קצר לפני חסימת הקבוצה, מייסדי ומנהלי /r/frenworld הכחישו שהסאב-רדיט קשור לימין בכלל, כל שכן לימין הקיצוני, וטענו שהתוכן שלו הוא בלתי מזיק.

לדברי סרגיי_סובורוב (כינוי אינטרנטי אנונימי), שמנהל סאב-רדיט של 500 חברים בשם /r/ThisIsFascism, "פרנוורלד היא לא 'ימנית', כל אחד יכול להשתתף. בדרך כלל, כל עוד הפוסטים והתגובות לא מפרים את מדיניות התוכן של רדיט, אנחנו לא מתערבים".

מנהל קהילה אחר טען שהסאב-רדיט פשוט שימש "כדי לשתף ציורי קריקטורה של צפרדעים", ושזה אמור להיות ברור.

"הקצנה במדיה החברתית"

קהילת /r/frenworld המשיכה לצמוח במשך תשעה חודשים, למרות דאגות שהועלו לגביה באזורים אחרים של רדיט, בכלל זאת מצד קהילה בשם /r/AgainstHateSubreddits, שמטרתה המוצהרת היא "להסב תשומת לב לתרומתה של רדיט לבעיה הגוברת של הקצנה במדיה החברתית".

פוסט בקהילת /r/frenworld, שנסגרה על ידי רדיט החודש (צילום: צילום מסך)
פוסט בקהילת /r/frenworld, שנסגרה על ידי רדיט החודש (צילום: צילום מסך)

פוסטים שפירטו את אופייה הבעייתי של /r/frenworld קיבלו אלפי הצבעות חיוביות וזכו לפרסום נרחב בחודשים שקדמו לחסימת הקהילה. פוסטים אחרים, שחגגו את חסימתה של /r/frenworld, קיבלו עשרות אלפי הצבעות חיוביות ברדיט.

השראה לכמה פיגועים באמריקה

גזענים וניאו-נאצים קיימים ברשת כמעט מראשיתה, אבל אירועים שהתרחשו לאחרונה מראים שהתעלמות מהקבוצות האלה היא מסוכנת, מזהיר פיטקווג'.

"יש את עניין היכולת של אנשים במדיה החברתית, גם אם אינם בהכרח מעורבים בעצמם בתכנון מעשי אלימות, לעודד אנשים לאלימות באופן מפורש או מרומז, או אפילו לומר דברים שעשויים לסייע למישהו באופן תאורטי לבצע מעשה אלים", אומר פיטקווג', שעוסק מזה 25 שנים בחקר טרור ימני קיצוני.

טרור ימני עכשווי לרוב נקשר במפורש עם מרחבים וירטואליים. היורה שביצע את פיגועי הטרור במסגדים בניו זילנד במרץ 2019, והרג 50 איש, שידר את הטבח בשידור חי בפייסבוק ופרסם את המניפסט שלו בפורום האינטרנטי 8chan.

8chan, כמו רדיט, הוא רשת אנונימית, והוא מקושר לימין האלטרנטיבי. גם היורה שביצע פיגוע בבית הכנסת בסן דייגו ב-27 באפריל פרסם שם את המניפסט שלו.

אנדרטה מאולתרת לזכר קרבנות הפיגוע בפיטסבורג, נובמבר 2018 (צילום: AP Photo/Gene J. Puskar)
אנדרטה מאולתרת לזכר קרבנות הפיגוע בפיטסבורג, נובמבר 2018 (צילום: AP Photo/Gene J. Puskar)

היורה שביצע פיגוע בבית הכנסת בפיטסבורג ב-27 באוקטובר 2018, שבו נרצחו 11 מחברי הקהילה, היה פעיל בקהילות עליונות לבנה ברשת החברתית Gab – אתר שלכאורה תומך בחופש הביטוי לפני הכול, וגם הוא מבוסס על אנונימיות.

"האינטרנט מאפשר, בין היתר, לפתח רשת עולמית של עליונות לבנה, ומעבר לכך, לפתח רשת עולמית של זהות לבנה", אומר דניאלס.

"הרשתות האלה נותנות זו לזו השראה, והן נותנות זו לזו השראה דרך האינטרנט, כך שכל עובר אורח הוא מטרה לעליונות הלבנה. זה נשים, זה להט"בים, אנשים שחורים ואנשים לבנים שלא מסכימים איתם. קבוצות גדולות מקרבנו פגיעות; מדובר באיום אמיתי".

עוד 1,155 מילים
סגירה