האלימות בארה"ב רק תחריף בחודשים הקרובים

עיר אמריקאית בוערת עקב עוד ירי של שוטרים בגבר שחור ● נער חמוש בן 17 יוצא לשם "כדי לשמור על הסדר", ורוצח שני אנשים ● שלושה ימים מאוחר יותר מתרחש אירוע דומה בעיר אחרת ● האם מדובר בצירוף מקרים טרגי, בטרנד קטלני חדש, או בהשפעה מסוכנת של תנועות קיצוניות על מוחותיהם של צעירים בודדים? ● חוקר לענייני קיצוניות מהליגה נגד השמצה מזהיר: "ככל שמועד הבחירות לנשיאות ארה"ב יתקרב, יותר חמומי מוח יימשכו לאירועים מעין אלה"

  • מפגינה חובשת מסכת גז במהלך ההפגנות הליליות בפורטלנד, 30 באוגוסט 2020 (צילום: צילום AP / פאולה ברונשטיין)
    צילום AP / פאולה ברונשטיין
  • דגל ארצות הברית מוקף בלהבות בקנושה, 24 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo / Morry Gash)
    AP Photo / Morry Gash
  • תומכי דונלד טראמפ יוצאים לרחובות, 29 באוגוסט 2020, פורטלנד (צילום: צילום AP / פאולה ברונשטיין)
    צילום AP / פאולה ברונשטיין
  • מפגינים מתעמתים עם שוטרים מחוץ לבית המשפט של מחוז קנושה 24 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo / Morry Gash)
    AP Photo / Morry Gash
  • שלט הזדהות עם ג'ייקוב בלייק, 1 בספטמבר 2020, קנושה (צילום: AP Photo / Morry Gash)
    AP Photo / Morry Gash

בשבוע שעבר, חוקר שמתמקד בקיצונים אמר שהוא מודאג כי הירי הקטלני בקנושה, ויסקונסין, עשוי להתחיל טרנד של תקריות רצחניות דומות בהפגנות. ואז, שלושה ימים מאוחר יותר, אירע דבר דומה בפורטלנד, אורגון. גבר אחד נהרג בעקבות לילה של עימותים בין תומכי הנשיא דונלד טראמפ לבין מפגיני-נגד.

נראה שהיורה החשוד בקנושה, קייל ריטנהאוס, 17, לא מקושר לשום קבוצת ימין קיצוני. הוא נסע לשם עם רובה AR-16 ורצח שני אנשים ב-25 באוגוסט, במסגרת הפגנות שהוצתו בעקבות ירי משטרתי בגבר שחור ולא חמוש, ג'ייקוב בלייק.

סרטונים רבים תיעדו את התקרית שבמהלכה ריטנהאוס, תושב אילינוי, נראה מועד כשהוא רץ במורד רחוב, ואז יורה בשני אנשים שמתקרבים אליו. ריטנהאוס נעצר והואשם ברצח מדרגה ראשונה של אנתוני הובר וג'וזף רוזנבאום.

המחשבה על נער שחוצה גבולות מדינות בארה"ב עם רובה חצי אוטומטי ,"כדי לשמור על הסדר הציבורי", זעזעה רבים בארצות הברית ובעולם.

אבל עבור אלכס פרידפלד, חוקר במרכז הקיצוניות של הליגה נגד השמצה, זה סימן נוסף במגמה מטרידה – גברים חמושים שמגיעים לאזורי מתיחות אזרחית, בלי הכשרה או מנדט, ופועלים כשומרים מטעם עצמם של הסדר הציבורי.

אלכס פרידפלד (צילום: linkedin)
אלכס פרידפלד (צילום: linkedin)

לדברי פרידפלד, המקרה הזה לא שונה מהירי בפורטלנד. המשטרה עדיין לא זיהתה את היורה החשוד או את הקרבן שם, על אף שידוע שהקרבן לבש כובע עם הסמל של Patriot Prayer, שאותה מכנה הליגה נגד השמצה קבוצת ימין קיצוני.

הליגה נגד השמצה ידועה בעיקר בזכות מאמציה לתעד ולהילחם באנטישמיות, אבל האנליסטים שלה עוקבים גם אחרי סוגים נוספים של קיצוניות, עם קשרים פנימיים בתוכן. לכן פרידפלד ועמיתיו במכון, כמו גם קבוצות נוספות שפועלות נגד הקצנה, עוקבות מקרוב ובמשך חודשים אחרי הפגנות בלאק לייבס מאטר ששטפו את אמריקה. עם התקרבות הבחירות לנשיאות ארצות הברית בנובמבר, פרידפלד חושש שנוספים עלולים ללכת בדרכו של ריטנהאוס.

דיברנו עם פרידפלד בנוגע לירי בקנושה, המשמעות שלו ביחס להקצנה באמריקה ואיך תנועות המיליציה המתגברות משתלבות עם האיומים כלפי יהודים. בעקבות הירי בפורטלנד המשכנו את השיחה, בניסיון להבין את הקשר בין שני מקרי הירי.

מפגינים מתעמתים עם שוטרים מחוץ לבית המשפט של מחוז קנושה 24 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo / Morry Gash)
מפגינים מתעמתים עם שוטרים מחוץ לבית המשפט של קנושה, 24 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo / Morry Gash)

מה הן התגובות שלך לרציחות בקנושה ולנסיבות סביבן?
"מה שאירע בליל שלישי היה משהו שהדאיג אותנו בחודשים האחרונים, בעיקר מאז ההתפשטות של תנועת בלאק לייבס מאטר. מאז הנקודה הזאת, אתה יודע, ראינו אזרחים חמושים שלוקחים את החוק לידיים בפועל.

"לפעמים הם מתגבשים לקבוצות מאורגנות ומסודרות, אבל לרוב אלה פשוט אינדיבידואלים חמושים, או כמה חבר'ה שיוצאים ומתחברים עם אחרים, בלי שום מנדט או רישוי או הכשרה שמאפשרת להם להתמודד עם המצב כמו שצריך.

"לפעמים הם מתגבשים לקבוצות מאורגנות ומסודרות, אבל לרוב אלה פשוט אינדיבידואלים חמושים, או כמה חבר'ה שיוצאים ומתחברים עם אחרים, בלי שום מנדט או רישוי או הכשרה שמאפשרת להם להתמודד עם המצב"

"וכך אתה מגיע למצב שבו האנשים החמושים האלה מכניסים את עצמם למצבים מתוחים ממילא. וזה יוצר אפשרות שכשהמצב מידרדר, אם יש הסלמה, הם ימצאו את עצמם מוקפים או לא ערוכים לרגע. זה השלב שבו קורים דברים רעים, בעיקר אם הם נושאים נשק. אסור היה להרשות לילד בן 17 לסייר ברחובות בזמן הפגנה. הוא היה במצב שבו הוא יכול היה להרוג אנשים. וזה לא היה צריך לקרות".

מה הקשר בין ריטנהאוס למיליציות ימניות ולקבוצות קיצוניות שאתה חוקר?
"אנחנו עוקבים אחרי קבוצות שרוצות לקחת את החוק לידיים ומיליציות שמופיעות בהפגנות האלה ברחבי המדינה כדי לספק אבטחה לתושבים המקומיים ולבתי העסק שלהם. משמר קנושה (מיליציה עצמאית שפיטרלה בהפגנות בליל הירי) היא אחת מהן. הם לא מחוברים לקבוצות האחרות, אבל זה אותו סוג של משמר אבטחה מקומי שאנחנו רואים לאור תנועת בלק לייבס מאטר.

"הם יוצרים קריאה שאומרת כי 'אנחנו צריכים להגן על העיר שלנו מבריונים, מבוזזים, ממפגינים אלימים'. מה שהקריאות האלה עושות, זה לנרמל את הרעיון שזה בסדר וסביר שאזרחים חמושים ייצאו לרחובות כדי להגן על אנשים ורכוש.

"בדפים שלהם ברשתות החברתיות אפשר למצוא התבטאויות נגד בלאק לייבס מאטר. וזה די נפוץ בקבוצות כאלה. הם יפנו לציבור ויגידו שהם שם להגן על כל התושבים ולהגן על כל העסקים, ושהם רק רוצים להגן על זכותו של העם להפגין.

"אבל כשאתה מסתכל על המילים שהם כותבים בעמודים שלהם, אתה מוצא רטוריקה שמסריחה מהתנגדות לתנועת בלאק לייבס מאטר".

שלט הזדהות עם ג'ייקוב בלייק, 1 בספטמבר 2020, קנושה (צילום: AP Photo / Morry Gash)
שלט הזדהות עם ג'ייקוב בלייק, 1 בספטמבר 2020, קנושה (צילום: AP Photo / Morry Gash)

כשאתה מסתכל על קבוצות כמו משמר קנושה, הן נוטות לחבור לאידאולוגיות האנטי-ממשלתיות הקיצוניות שלפיהן פועלות גם מיליציות ימניות אחרות?
"לרוב, אנחנו מוצאים שהקבוצות האלו פועלות ביחד עם תנועת מיליציה, ומתחברות לנטייה של תנועת המיליציה לקונספירציה.

"אבל האמת היא שרבות מהקבוצות האלה מאוד חדשות, ובגלל שהן הוקמו בתגובה לבלאק לייבס מאטר, הן נוטות להתמקד בתנועה הזאת, ולא ראינו הרבה עדויות לכך שהן מדברות על הקונספירציות שמניעות את תנועת המיליציה.

"הקבוצות האלה פגיעות יותר לקונספירציות של תנועת המיליציה הקלסית, בגלל שהן מתאימות לרשת הזאת. דפוס המחשבה של חבריהן הוא שיש מישהו שם בחוץ שרוצה להרוס את אמריקה, והם אלו שצריכים להתנגד לניסיונות שלו".

זה מוביל גם לתיאוריות קונספירציה אנטישמיות?
"אני לא רואה טונים אנטישמיים במובן שמישהו אומר שהיהודים עומדים מאחורי זה, אבל יש התייחסויות לג'ורג' סורוס. אני אפילו לא יודע אם זה דגל אדום בשלב הזה. אבל זאת שפה מוצפנת, וסורוס הכי פופולרי. כמה פעמים בחודשים האחרונים ראינו תיאוריות קונספירציה לפיהן סורוס מממן את בלאק לייבס?

"המסר המרומז פה הוא שהוא משלם כדי ליצור תרעומת שתהרוס את הערים האמריקאיות. אתה בדרך כלל לא רואה אנטישמיות גלויה, כמו שהיית רואה בקרב אנשי העליונות הלבנה. אבל בהחלט יש פה איזו שפה מוצפנת, במיוחד כשזה נוגע לקונספירציות בנוגע לג'ורג' סורוס ואנשים כמוהו, מנסים להאשים אותם בהכל.

"אני לא רואה טונים אנטישמיים במובן שמישהו אומר שהיהודים עומדים מאחורי זה, אבל יש התייחסויות לג'ורג' סורוס. אני אפילו לא יודע אם זה דגל אדום בשלב הזה. אבל זאת שפה מוצפנת, וסורוס הכי פופולרי"

"יש משהו קיצוני בכך שאנשים מרגישים שזה בסדר להיכנס עם רובים לרחובות, עם המסר המרומז שזה שולח ביחס לאלימות, שאתה נושא עליך כלי נשק טעון, שיכול לפגוע בהרבה אנשים ברחוב. זה דבר מאוד קיצוני לעשות, אבל הנה הם ברחובות, והם בסופו של דבר מגלמים מסר פוליטי בהתנהגות שלהם.

"הרעיון שאנשים מרגישים בנוח לשאת רובה במרחב הציבורי, עם כל המסרים והאיומים הסמויים שמתלווים זה, זה מעשה קיצוני".

מה אתה חושב על התגובה של משטרת קנושה לירי?
"אני לא יכול להתייחס למשטרת קנושה, הם עוד חוקרים את האירוע. מה שאני יכול להגיד זה שהעובדה שהמשטרה לא ניסתה מיד להיפטר מהבחורים האלה – להדוף אותם מהרחובות ולהגיד להם 'אתם יכולים להישאר, אבל סלקו את הרובים שלכם' – מדאיגה אותי. הם לא הפרו שום חוק בעצם נשיאת הרובים. אבל אם יש לך סביבה כאוטית, אני רוצה לחשוב שתרצה לצמצם את כמות כלי הנשק בתוכה".

דגל ארצות הברית מוקף בלהבות בקנושה, 24 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo / Morry Gash)
דגל ארצות הברית מוקף בלהבות בקנושה, 24 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo / Morry Gash)

אתה חושש מכך שאירועי ירי כאלה הופכים לטרנד?
"הסביבה והתנאים שאפשרו את הירי הזה עדיין קיימים. שום דבר לא השתנה שימנע את זה מלקרות במקום אחר. זה לא אומר שירי כזה יקרה שוב. אבל התנאים המקדימים קיימים שם. זה בהחלט אפשרי, כשהקיץ יתחלף בסתיו, שנראה תקרית דומה לזאת. אין משהו מיוחד בקנושה להוביל לירי.

"כשהבחירות יתקרבו, ואנשים יהיו עוד יותר מחוממים, והמחירים יהיו עוד יותר כבדים, אירועים כאלה יכולים למשוך עוד יותר חמומי מוח ואלמנטים קיצוניים.

"זה לא שלאור המתרחש ראינו את המאבטחים האלה אומרים, 'אה, וואו, אנחנו צריכים להירגע' או משהו כזה. או 'אנו צריכים לשנות את האופן בו אנו פועלים כדי לוודא שהאנשים שעומדים איתנו, אנו יודעים מי הם, אנו יודעים במה הם מאומנים…', או משהו כזה. או שהמשטרה תבוא ותגיד, 'אנחנו לא הולכים לאפשר לגברים חמושים להמשיך לעמוד ברחובות'. אבל אף אחד לא הגיב ככה.

"הפוטנציאל שזה יקרה שוב קיים עד שאנחנו, כחברה, נפעל. נסרב לגברים חמושים ברחובות, אם הם לא ממערכת אכיפת החוק".

איך מגיבות לזה המיליציות?
"משמר קנושה ניסה להרחיק את עצמו מהתקרית. אני חושב שהרבה מיליציות יצאו להגנתו ואמרו שהוא פעל כשורה, שהוא הותקף ופעל בהגנה עצמית".

תומכי דונלד טראמפ יוצאים לרחובות, 29 באוגוסט 2020, פורטלנד (צילום: צילום AP / פאולה ברונשטיין)
תומכי דונלד טראמפ יוצאים לרחובות, 29 באוגוסט 2020, פורטלנד (צילום: צילום AP / פאולה ברונשטיין)

האם חברי הקבוצות האלה מתחזקים מאז תחילת הפגנות בלאק לייבס מאטר?
"זאת הנקודה שבה התחלנו לראות את ההיווצרות של רבות מהקבוצות האלה. הן נוצרו בתגובה לבלאק לייבס מאטר. הסיבה לקיומן היא לרוב להגן על העיר ממפגינים של בלאק לייבס מאטר ושל אנטיפה.

"אבל התקרית הזאת חשפה כמה קטלנית יכולה להיות ההשתתפות באירועים האלה. אני חושב שהתקרית הזאת חשפה את הסכנה שקיימת כשיש לך חבורה של גברים חמושים שעומדת לה, עם מעט מאוד הכשרה, בסיטואציה שהם לא ערוכים אליה. כלי נשק הופכים את התערובת הרעילה הזאת לרצחנית".

"התקרית הזאת חשפה את הסכנה שקיימת כשיש לך חבורה של גברים חמושים שעומדת לה, עם מעט מאוד הכשרה, בסיטואציה שהם לא ערוכים אליה. כלי נשק הופכים את התערובת הרעילה הזאת לרצחנית"

איך קשור הירי בפורטלנד לירי בקנושה? בשבוע שעבר אמרת שאתה מודאג שמשהו כמו הירי בקנושה יקרה שוב, ואז זה באמת קרה.
"אני חושב שזאת דוגמה נוספת לדברים שראינו במהלך הקיץ, שהם במהותם עלייה באלימות ברחובות. המיליציות הם בעיה סביבתית, שמובילה לעלייה באלימות ברחובות, וזה יכול להשפיע על כולם.

"אנחנו עדים גם לפוליטיזציה גוברת של האלימות הזו. במקום לעמוד יחד כמפגינים ולהגיד שלא נתמוך בשימוש באלימות, אנשים מאשימים את הצד השני. במקום לקטוע את המעגל, הם מנציחים אותו. כשאתה בוחן הכל דרך עדשה של מאבקי כמעט חיים ומוות, ביצוע מעשה אלימות כבר לא נתפס כמשהו לא סביר".

עוד 1,355 מילים
סגירה