דוח חדש: לדליפת הגז בלוויתן היה פוטנציאל לגרום לאובדן רב של חיים

דליפת הגז שארעה באסדת לוויתן בחודש מאי מככבת בדוח ביקורת חמור של חברה בריטית ששכר משרד האנרגיה ● החוקרים מצאו כי העובדים היו "כמעט לחלוטין לא מודעים" לצורך לבדוק את הציוד באסדה ואת המערכות שעליהן הם עובדים, ולוודא שהן עובדות כראוי ובבטיחות הנדרשת ● "מדובר באי-התאמה משמעותית ביחס לסטנדרטים בינלאומיים ולהתנהלות טובה בשדה קידוח" ● הדוח פורסם באנגלית ובשפה טכנית, עובדה שמקטינה את האפקט הציבורי שלו

  • חדר הבקרה של נובל אנרג'י באסדת לוויתן, 31 בדצמבר, 2019 (צילום: נובל אנרג'י)
    נובל אנרג'י
  • אסדת הגז לוויתן, הממוקמת ליד קיסריה (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
    Marc Israel Sellem/POOL
  • בנימין נתניהו מבקר במאגר לווייתן (צילום: מרק ישראל סלם / POOL)
    מרק ישראל סלם / POOL

חברת הנדסה ששכר משרד האנרגיה כדי לחקור ליקויים שאירעו באסדת לוויתן, מצאה כי צוות האסדה לא הצליח להבין את חומרת דליפת הגז שהתרחשה שם ב-2 במאי, שאם הייתה ניצתת הייתה עלולה לגרום ל"אובדן רב של חיים".

החברה הבריטית, RPS, נשכרה בעקבות יותר מ-30 ליקויים בחמשת החודשים הראשונים של הפעילות המסחרית של האסדה, שהחלה לפעול ב-1 בינואר השנה.

החברה מצאה כי המפעילה, נובל אנרג'י מדיטרניאן, שמקום מושבה בטקסס, כשלה בהערכה ראויה של תהליכי הבטיחות והאישור, כמו גם בחקירת התקריות ובדיווח עליהן. החברה אמרה שנובל תידרש "לבצע עבודה נרחבת" לשיפור המצב.

תושבים שגרים ליד האסדה, הממוקמת 9.7 ק"מ בים, מול קיסריה, זכו להתרעות חוזרות ונשנות בנוגע לבעיות, כשלפיד שנועד לשרוף גז עודף יצר לעתים כדור אש בשמיים (באסדות מותקן לפיד מיוחד להבערת גז, המאפשר לשרוף בצורה בטיחותית גז עודף שנוצר בעקבות תקלות, כדי למנוע יצירה של לחץ במערכת).

הדוח, שנכתב בשפה טכנית ובאנגלית, פורסם השבוע (ב') על ידי משרד האנרגיה. הוא מכיל רשימות של המלצות לצד לוחות זמנים. RPS אומרת שחקרה לעומק את דליפת הגז ב-2 במאי, כדי לבחון את תהליך בדיקת התקריות באסדה.

ב-5 במאי ביקרו באסדה גם מומחים של משרד האנרגיה, וצוות האסדה אמר להם כי התקרית הייתה לא חשובה. מאידך, דוח ההערכה של נובל מצא כי "לתקרית היה פוטנציאל לגרום לאובדן רב של חיים, במקרה של הצתת הגז הדולף".

אסדת הגז לוויתן, הממוקמת ליד קיסריה (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
אסדת הגז לוויתן, הממוקמת ליד קיסריה (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

RPS כתבו: "אנחנו מסכימים לגמרי עם הממצאים, דבר שהיה ברור ל-RPS כבר בדוח הראשוני. מדאיג מאוד שהעניין לא ברור גם לצוות של נובל אנרג'י. נכון למועד כתיבת הדוח, לא קיים עדיין דוח חקירה מפורט שמכסה את האירוע. יש חשש בנוגע לדיווח על האירוע, כמו גם לגבי התוכן והאיכות של דיווח התקרית".

אחרי תקריות, צוותים נדרשים למלא דוח מפורט, אומרים ב-RPS. אבל במקום לרדת לשורש הבעיה, הדוחות באסדה לרוב נעצרים ב"סיבות המובנות מאליהן".

"מדאיג מאוד שהעניין לא ברור גם לצוות של נובל אנרג'י. נכון למועד כתיבת הדוח, לא קיים עדיין דוח חקירה מפורט שמכסה את האירוע. יש חשש בנוגע לדיווח על האירוע, כמו גם לגבי התוכן והאיכות של דיווח התקרית"

לדברי אנשי החברה, הלקח שנלמד מחקירות של תקריות אמנם משותף עם הצוות האסדה, אבל לא בהכרח משתלב בתכנון העתידי של החברה כדי לזהות אם אותו הדבר יכול לקרות במקום אחר באסדה במטרה למצוא דרך להימנע ממנו בעתיד. לפי RPS, מסתמן שצוות הניהול של האסדה לא ידע הרבה בנוגע לסטנדרטים של בטיחות, ואישר כי חלק מהערכות הבטיחות לא התבצעו.

תכנים הקשורים להערכת סיכונים במאגר המידע של נובל אנרגיה לא עוברים תהליך אינדוקס, כך שצוות האסדה לא יכול לאתר אותם. כשאנשי הצוות התבקשו לאתר את ניתוח הסיכונים של אסדת הגז תמר, הם נכשלו פעם נוספת.

"אנחנו מאמינים שהבנה טובה של תהליך הבטיחות חיונית לכל הצוות", אומרים ב-RPS. "עבור אלו בעמדות פיקוח, היכולת למצוא ולהבין את הערכות הסיכונים שבוצעו עבור אסדת לוויתן, ושבעקבותיהן נבנתה הפלטפורמה בעיצוב הזה, היא חיונית. נראה שההבנה הזאת לא קיימת בקרב שיעור גדול מצוות הפיקוח באסדה, ואנחנו מוצאים שזה רחוק מלהיות התנהלות טובה בשדה קידוח".

הצוות הבריטי מצא גם כי העובדים בלווייתן היו "כמעט לחלוטין לא מודעים" לצורך לבדוק את הציוד באסדה ואת המערכות שעליהן הם עובדים, ולוודא שהן עובדות כראוי ובבטיחות הנדרשת. גם כאן, מבחינתם, מדובר ב"אי-התאמה משמעותית ביחס לסטנדרטים בינלאומיים ולהתנהלות טובה בשדה קידוח".

כפי שכתבו RPS, "באופן כללי, צוות האסדה כמעט לחלוטין אינו מודע לדרישות באישורים. רבים מהם ביצעו 'ניחושים מושכלים' בניסיון להשיב לשאלות המראיינים, אבל באופן כללי, ברור שלא נעשה שום מאמץ ליידע את העובדים".

מכיוון שנובל אנרג'י לא נערכה בצורה ראויה לתהליך האישורים מרגע הפעלת האסדה, "האסדה נכנסה לייצור בלי הדגמה מלאה לכך שהדרישות הסטנדרטיות של עיצוב וביצוע נענו. הצוות התפעולי מוצא עצמו במצב שבו הוא נדרש לבצע עבודה מקיפה ומעמיקה כדי להשיג אימות לפעילות".

RPS גם מצאה "אפס ראיות" לכך שבוצעה הערכת סיכוני סייבר באסדה.

בנימין נתניהו מבקר באסדת הגז לוויתן, ינואר 2019 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
בנימין נתניהו מבקר באסדת הגז לוויתן, ינואר 2019 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

יוני ספיר, יו"ר עמותת שומרי הבית, הפועלת נגד אסדות הגז המוצבות מול חופי ישראל, אמר כי "הדוח מזעזע ומפחיד ממש. אנו נותנים את מבטחנו, חופינו, האוויר שאנו נושמים ומי השתייה שלנו בידי נובל אנרג'י, ששוב נחזית להיות חברה רשלנית. לא זו בלבד שהספיקה לחרוג מהיתרי הפליטה לאוויר וההזרמה שלה לים בתוך חודשים מהשקת לוויתן וגרמה לכ-40 תקלות בזמן שיא, אלא כעת מסתבר שאינה משתמשת בפרקטיקות המיטביות בתעשייה, מדווחת חלקית, ואינה עומדת בתקנים הנדרשים, עד כדי חשש ממשי לבטיחות העבודה באסדה.

"אנו חוזרים על דרישתנו ממשרד האנרגיה – יש לעצור כליל את פעילות אסדת לוויתן עד לתיקון כל הליקויים הנזכרים בדוח. המחיר של תקלה אחת יותר מדי, עלול להיות קטלני והרסני. אל תיקחו סיכונים על גבם של האזרחים ובריאותם".

עמותת שומרי הבית: "יש לעצור כליל את פעילות אסדת לוויתן עד לתיקון כל הליקויים הנזכרים בדוח. המחיר של תקלה אחת יותר מדי, עלול להיות קטלני והרסני. אל תיקחו סיכונים על גבם של האזרחים ובריאותם"

מנובל אנרג'י נמסר בתגובה: "השותפים בלווייתן מקבלים בברכה את הביקורת החיצונית שביצע משרד האנרגיה במהלך שלב הסטארט-אפ של מערך הייצור בלווייתן. הביקורת בוצעה בשיתוף פעולה ובשקיפות מלאות, כפי שמצוין בדוח. בכוונתנו ליישם את המלצות הדוח לשיפורים, בהתאם ללוח הזמנים שייקבע".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
צפוי מאד,היה מפליא אם זה לא היה קורה, וכל זאת בגין הליך מושחת לאורך כל הדרך, החל בשינוי מאסדה צפה על פי הבאר לאסדת רגליים מקובעת סמוך לחוף , המשך בהסתרת הרכבו הכימי של הקונדנסט ,דרך ני... המשך קריאה

צפוי מאד,היה מפליא אם זה לא היה קורה, וכל זאת בגין הליך מושחת לאורך כל הדרך, החל בשינוי מאסדה צפה על פי הבאר לאסדת רגליים מקובעת סמוך לחוף , המשך בהסתרת הרכבו הכימי של הקונדנסט ,דרך ניטור הפליטות על האסדה ,תחנות ניטור בחוף שיוצאות לכיול בדיוק כשיש חריגות דרסטיות בפליטות רעילות, כל זאת בתמיכת משרד האנרגיה ואיכות הסביבה בימי השר הקודם( הנוכחית משמיעה מוזיקה פחות קלולקלת) שהם הרגולטורים שאמורים להגן על חייהם ובריאותם של בני הערובה שגרים בסביבה הקרובה של האסדה .שפר עלינו מזלנו שהאסדה הגרועה הזו שכנראה נבנתה בסטנדרטים הנמוכים ביותר בגין מצבה הפיננסי הרעוע של נובל אנרג'י לא התפוצצה לנו בפנים נכון לעכשיו .צריך לעצור את פעילות האסדה לאלתר עד לבדיקה בטיחותית מקיפה בה ע"י גורם ניטראלי בינלאומי .נשארה רק בעייה "קטנה" איך אוכפים זאת במצב הנוכחי ששורר גם כאן וגם בארה"ב שממשלה תומך בנובל .

עוד 764 מילים ו-1 תגובות
סגירה