מישטור במקום שיטור

איריס בוקר, מתוך טוויטר
איריס בוקר, מתוך טוויטר

לפני כמה ימים זומנה הסופרת והמשוררת איריס בוקר ללהב 433 ונחקרה במשך 4 שעות באזהרה, בחשד להטרדה מינית של שרה נתניהו. נלקחו ממנה טביעות אצבעות, נפתח לה תיק על עבירת מין, והיא שוחררה רק בערבות של 5000 ש"ח, כשהחקירה לא הסתיימה, אלא עברה לדרג יותר גבוה.

איריס בוקר זומנה ללה"ב 433 ונחקרה 4 שעות באזהרה, בחשד להטרדה מינית של שרה נתניהו. נלקחו ממנה טביעות אצבעות, נפתח לה תיק על עבירת מין, והיא שוחררה בערבות של 5000 ש"ח, כשהחקירה עלתה לדרג בכיר

סיבת החקירה היא ציוץ שלה מה-11 לאוגוסט, שבא כתגובה למהומה רבה שעשו ראש המשטר ואשתו מדבר, שהוא חלק מהשגרה היומיומית של כל מתנגדת משטר שמעזה להביע את דעותיה בציבור. איריס כתבה "על איומים לאונס אחד לעשות עניין" והמשיכה עם גיבוב של סוג הקללות, גידופים ואיומים פורנוגרפיים שכל אשה שמביעה עמדה פוליטית מכירה היטב.

גם לי יש אוסף. אצלי זה תמיד נגמר גם במשאלה שאתאבד בעזרת השם. הנה למשל במילותיו של יונתן אלבז:

"תגידי יא שרמוטה נאצית מזדיינת בתחת מאיפה יש לך את האומץ והעזות מצח לכתוב את מה שאת כותבת על יהודים מתיישבים מהמדינה ומהעם שלי יא בוגדת סנובית עם זין של כושי בתחת. מאיפה? לא טוב לך את יכולה לקפוץ מהגג ולסיים את חייך בעזרת השם".

 

צרור איחולים שקיבלה ניצן ויסברג בטוויטר
צרור איחולים שקיבלה ניצן ויסברג בטוויטר

באופן אירוני, איריס בוקר היתה די עקבית בביקורת על המשטר, אבל גם בגינוי של התיחסויות טעונות למראה החיצוני של שרה.

האמת שיש מספיק טיעונים לגופו של עניין כנגד שרה נתניהו, והיה טוב אילו כל הדיונים ברשת ובפוליטיקה הישראלית בכלל היו לגופו של עניין ולא לגופו של אדם. אבל בנתיים, השיח הוא ביוב של תקיפות אד הומינם, כאשר הזוהמה המאורגנת מימין לשמאל נתפסת כמובן מאליו מצד אחד, ומצד שני – כל מתנגד משטר שכשל בלשונו וכל פרופיל פיקטיבי שמתחזה למתנגד משטר שכתב דברי שטנה בכוונה להשחיר את המחאה, הוא סיבה למסיבת עיתונאים, לזמן את בכירי המשטרה למעון ראש הממשלה בטקסיות להגשת תלונה, ולבשר לאומה ממעמד ראש הממשלה שהוגשה תלונה במשטרה.

היה טוב אילו כל הדיונים ברשת ובפוליטיקה הישראלית בכלל היו לגופו של עניין ולא לגופו של אדם. אבל בנתיים, השיח הוא ביוב של תקיפות אד הומינם, כאשר הזוהמה המאורגנת מימין לשמאל נתפסת כמובן מאליו

רדיפת צייצינים מתנגדי משטר בלי פרופורציה היא רק חלק מהקמפיין לדיכוי המחאה. משלימים אותו גם סרטוני הסתה נגד מפגינים, וגם ז'אנר חדש של סרטונים בהם ראש המשטר ורעייתו מזדהים עם נערות קרבנות שיימינג. כך בסרטון שיצא רק לפני שבוע שרה נתניהו מזגה לעצמה קולה זירו כאילו מדובר בפרסומת שתולה ואמרה

"גם אני עברתי ועוברת מעל 20 שנה חוויות של שיימינג לכן החלטתי לאמץ אותך, את הסיפור שלך. אני חווה את זה גם בשבועות האחרונים שאומרים עליי כאן בהפגנות וגם באינטרנט דברים נוראיים".

חבל שלא הזמינה את דנה ויס או דנה קסידי לשתות יחד קולה ולדבר על הטרדה מינית ושיימינג.

אנחנו מוצאים את עצמנו בעידן שבו במדינת ישראל מידי שבוע מתבצעים מעצרים פוליטיים של מתנגדי משטר לא אלימים. איריס בוקר, משוררת, אמא לילד עם צרכים מיוחדים, שיושבת רב הזמן בביתה ועוקבת בתשומת לב יתרה אחר נתוני הקורונה ומצייצת אותם תחת המותג "חדשות האפוקליפסה" מוצאת את עצמה נחקרת באזהרה על ציוץ שהדבר הכי קשה שאפשר לאמר עליו זה שהיא חזרה על השפה שהטיחו בה ביביסטים ברשת!

ואולי בכלל לא מדובר ברדיפה פוליטית קלאסית אלא במחווה לאמירויות, איפה שיש צנזורה כבדה על הרשת וענישה פלילית חמורה על השמעת קללה?

כך או כך אין עוררין על כך שיש כאן פגיעה אנושה בחופש הביטוי. גם אם התיק ימחק (וסביר שזה מה שיקרה, היא קיבלה יעוץ משפטי מעו"ד גונן בן יצחק ונכתב על כך פוסט על ידי עו"ד דניאל חקלאי), אי אפשר למחוק את העובדה שעל ציוץ שאין בו שום איום, אשה שלא מהווה סכנה לאף אחד – עברה השפלה, הפחדה ורדיפה בגלל הדעות הפוליטיות, ואולי גם בגלל סגנון הכתיבה שלה.

אי אפשר למחוק את העובדה שמשטרת ישראל שוב ושוב נתפסת מתנהלת כמיליציה חמושה של נאשם בפלילים, שעוסקת במשטור פוליטי ולא בשיטור מקצועי. ואי אפשר למחוק את משבר האמון של הציבור במשטרה בעקבות שימוש בכח לא סביר, כולל זימון לחקירות ומעצרים נגד אזרחים שומרי חוק וסדר. כל זה בזמן שנאשם בפלילים עומד ברשות הממשלה, ולצידו עבריינית מורשעת ופסיכולוגית ילדים.

אי אפשר למחוק את העובדה שמשטרת ישראל שוב ושוב נתפסת מתנהלת כמיליציה חמושה של נאשם בפלילים, שעוסקת במשטור פוליטי ולא בשיטור מקצועי. ואי אפשר למחוק את משבר האמון של הציבור במשטרה

היום בראיון בגל"צ אצל אילנה דיין אמרה בוקר ש:

"מהיום והלאה אהיה מהאנשים במגיעים לבלפור. הבנתי על בשרי מה אומרים התהליכים שמדברים עליהם, זו הסיבה היחידה שנעצרתי".

ניצן ויסברג, מרצה ויועצת למתודולוגיית חדשנות design thinking ופעילה חברתית בתחום החינוך. עבדה כפרופסור יועצת באוניברסיטת סטנפורד לפני שחזרה לארץ וגילתה שארצה שינתה את פניה. כיום היא חיה בהוד השרון עם אישה היקר וארבעת ילדיהם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 695 מילים ו-1 תגובות
סגירה