אתונה מהאוויר, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis)
AP Photo/Thanassis Stavrakis

תיירות אתונה לא מחכה לנו

לילה לבן בנתב"ג, צעקות מנציגי חברת התעופה היוונית, תסכול ואכזבה ● זה מה שעבר על עשרות ישראלים שניסו לעלות לטיסת איגיאן איירליינס לאתונה, אך נאלצו להישאר בארץ עקב כשלי הסכם התיירות עם יוון לתקופת הקורונה ● גורם יווני לזמן ישראל: "עשינו טובה לישראל. כל עוד זו אחת המדינות עם התחלואה החמורה בעולם, אין לנו כוונה לאפשר תיירות ישראלית מסיבית" ● משרד החוץ: "תקלה נקודתית"

לילה ללא שינה בנתב"ג, צעקות מנציגי חברת התעופה היוונית, תסכול ואכזבה – זה מה שעבר על עשרות ישראלים, שניסו לעלות ב-1 בספטמבר לטיסה המיוחלת של איגיאן איירליינס לאתונה, אך נאלצו להישאר בישראל, עקב כשלי הסכם התיירות היווני-ישראלי לתקופת הקורונה, שהפקיר את התייר הישראלי.

בעוד ממשלת יוון מקפידה על נהלים קשוחים בכניסה אליה, מבלי שאלה מתואמים עם חברות התעופה הפעילות בה, ממשלת ישראל מתנערת מאחריות להסכם שגיבשה. בין שתי הממשלות האלה ניצבות חברות התיירות, שמנסות לגזור קופון מהתיירים הישראלים מבלי לקחת אחריות.

בסך הכל מסתכם מספר הישראלים שמורשים להיכנס ליוון בספטמבר ב-1,200 תיירים, לאחר הכפלת המכסה מ-600 תיירים באוגוסט. ממשלת יוון מחייבת ישראלים למלא טפסי PLF ולציין בהם את מספר הטיסה ואת המלון שבו יתארחו.

ואולם מערכת הרישום שמפקחת על מכסת הישראלים שיכולים להיכנס למדינה מדי שבוע, לא התעדכנה בסוף אוגוסט, ועקב תקלה, מזמיני הטיסות מישראל ליוון לא קיבלו הודעה על כך שמכסת התיירים מהמדינה מלאה.

מבדיקת זמן ישראל עולה כי לא מדובר בתקלה טכנית, שאותה אפשר לתקן, אלא במדיניות: ממשלת יוון נמנעת מלעודד את הישראלים להגיע למדינה, וחברות התעופה מוכרות כרטיסים ללא תיאום עם ממשלת יוון ומבלי שיש להן גישה למידע על מצב המכסה במערכת המקוונת.

בנוסף, גם אין אף גוף שמפקח על כך שמספר כרטיסי הטיסה שנמכרים לישראלים באמת תואם את המכסה השבועית, כך שהם נותרים חסרי אונים וללא מענה.

מימין: ראש הטקס במשרד החוץ מירון ראובן, שגריר ישראל ביוון יוסי עמרני, ראש ממשלת יוון, שר החוץ גבי אשכנזי, אשת ראש ממשלת יוון ושגריר יוון בישראל בנמל התעופה בן-גוריון, 16 ביוני 2020 (צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ)
מימין: ראש הטקס במשרד החוץ מירון ראובן, שגריר ישראל ביוון יוסי עמרני, ראש ממשלת יוון, שר החוץ גבי אשכנזי, אשת ראש ממשלת יוון ושגריר יוון בישראל בנמל התעופה בן-גוריון, 16 ביוני 2020 (צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ)

בידוד של 24 שעות במלון

ב-16 באוגוסט פתחה יוון את שעריה בפני 600 תיירים ישראלים בשבוע, ואפשרה נחיתה מישראל בארבעה יעדים במדינה: אתונה, סלוניקי, כרתים וקורפו. בשבוע שעבר נפתח יעד נוסף – כוס, והיום (ב') נוספה לרשימת היעדים גם רודוס. כתנאי לכניסתם ליוון מחויבים הישראלים לעבור בדיקת קורונה עם תוצאה שלילית במהלך 72 שעות לפני ההמראה. בנוסף, יתבקשו נוסעים שייבחרו רנדומלית, לבצע עם הנחיתה ביוון בדיקת קורונה נוספת, שלאחריה יישארו 24 שעות בבידוד במלון, עד קבלת תוצאות הבדיקה. לאחר בדיקת קורנה שלילית שנייה, יהיו התיירים חופשיים לטייל ברחבי המדינה.

ואולם ביום שלישי שעבר הקשיחה ממשלת יוון את הנהלים ומאז חייבים כל הישראלים, ללא יוצא מן הכלל, לעבור בדיקת קורונה נוספת עם הנחיתה במדינה.

"ממשלת יוון הסכימה להכניס לגבולותיה מכסה של 600 ישראלים באוגוסט כטובה לממשלת ישראל, וכאות הערכה לתמיכה שהיא מפגינה בסכסוך של יוון מול טורקיה", אמר לזמן ישראל גורם מאחד ממשרדי הממשלה היוונית, המעורה בפרטי ההסכם היווני-ישראלי לתיירות בתקופת הקורונה.

"יוון הסכימה להכניס לגבולותיה מכסה של 600 ישראלים באוגוסט כטובה לממשלת ישראל, וכאות הערכה לתמיכה שהיא מפגינה בסכסוך של יוון מול טורקיה", אמר לזמן ישראל גורם מאחד ממשרדי הממשלה היוונית

"קראנו לזה פיילוט, כאילו זה נועד לבדוק את השיטה, אבל בפועל זה לא פיילוט זו רק טובה, כי אין ליוון שום כוונה לאפשר אליה תיירות ישראלית מסיבית.

"כל עוד ישראל היא אחת המדינות עם התחלואה החמורה בעולם ביחס לגודל האוכלוסייה, כניסת ישראלים למדינה עלולה להבריח תיירים אירופאים. אז לא הייתי אומר שאנו מערימים קשיים, אך בהחלט לא ששים להפוך את זה לקל יותר".

תיירים במיקונוס, יוון, אוגוסט, 2020 (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis)
תיירים במיקונוס, יוון, אוגוסט, 2020 (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis)

חברת התעופה סירבה להחזר תשלום

התקלה שמנעה מישראלים לטוס ליוון אירעה במערכת טפסי ה-PLF המקוונת, שכל התיירים מתבקשים למלא לפני העלייה לטיסה. המערכת סופרת את מספר הישראלים שממלאים את הטפסים ונועלת אותה אחרי שהמכסה התמלאה.

עם זאת, לזמן ישראל נודע על קיומם של כשלים בתפעול המערכת, דווקא עבור התייר הישראלי: בעוד שמילוי הטופס אמור להתבצע עד 24 שעות לפני ההמראה, איגיאן איירליינס לא הודיעה לנוסעים למלא את הטופס, ונוסעים עמם שוחחנו סיפרו כי סוכנויות הנסיעות כלל לא הודיעו להם על קיומו של הטופס.

ההודעה שמופיעה במערכת המקוונת לאחר שמכסת התיירים השבועית מישראל ההושלמה (צילום: צילום מסך)
ההודעה שמופיעה במערכת המקוונת לאחר שמכסת התיירים השבועית מישראל הושלמה (צילום מסך)

נוסעים אחרים, שניסו למלא את הטופס במועד, קיבלו הודעה על כך שמכסת התיירות השבועית מישראל הושלמה, והתבקשו לנסות ולמצוא מועד טיסה אחר. ואולם כאן חיכתה להם הפתעה נוספת, וכאשר ניסו לשנות את התאריך, חברת התעופה סירבה לבקשתם.

"רכשתי כרטיסים לפני שלושה  שבועות, עשיתי בדיקת קורונה, נערכתי על פי כל מה שידעתי שאני צריך לעשות והגעתי בלילה לטיסה של 5 בבוקר לאתונה", סיפר לזמן ישראל איתי צחובוי, צעיר ישראלי בן 26 מתל אביב, שתכנן לצאת לטיול של חודש ביוון. "רק כשהגעתי לנתב"ג גיליתי שאני ועוד קרוב ל-20 נוסעים לא יכולים לעלות לטיסה, מאחר שלא הצלחנו למלא את הטופס".

ההודעה המטעה מחברת התעופה אידיאן איירליינס לנוסעים הישראלים (צילום: צילום מסך)
ההודעה המטעה מחברת התעופה איגיאן איירליינס לנוסעים הישראלים (צילום מסך)

צחובוי אומר כי היחס שקיבל מצד מנהל הקרקע של חברת התעופה היה מזלזל ומשפיל. "הוא לא ניסה לעזור לנו, לא הסביר שום דבר ואפילו לא הסתכל עלינו. הדבר היחיד שאמר לנו בכל 4 השעות שבהן התחננו אליו שיעזור לנו לעלות לטיסה היה: 'זה קורה כל הזמן, אתם לא הראשונים'. אני מופתע מרמת הזלזול שחברת התעופה היוונית הפגינה כלפי ישראלים".

תחנוני הישראלים שעלייתם למטוס נאסרה, לא הועילו לאף אחד מהם, כך שגם גורם יווני המעורה במצב התיירות עמו שוחחנו לא סייע לתיירים, וחברת התעופה איגיאן סירבה להחזיר את הכסף לתיירים.

"אני בהחלט צופה שגם בעתיד ישראלים ירכשו כרטיסי טיסה וייתקלו בבעיה של מילוי טופס PLF, מכיוון שחברות התעופה לא נדרשות להתעדכן במצב המכסה השבועית של התיירים מישראל, מאחר שהמטרה שלהם היא למכור כרטיסים", אמר לזמן ישראל גורם יווני המעורה במצב התיירות הנוכחי של ישראלים ליוון.

"רכשתי כרטיס לפני 3 שבועות, עשיתי בדיקת קורונה, נערכתי על פי כל מה שידעתי שאני צריך לעשות והגעתי בלילה לטיסה. רק בנתב"ג גיליתי שאני לא יכול לעלות לטיסה, מאחר שלא הצלחתי למלא את הטופס"

"מה שאני יכול להמליץ לישראלים שרוצים לטוס, זה לבחור את הטיסה שהם רוצים לקחת, לברר את מספרה, לבחור את המלון ואת שמו, למלא את הטופס, ורק אז, אחרי שכל החלק הזה הושלם, לשלם עבור החופשה". לדבריו, אפשר לבצע את התהליך באופן הזה, לפני שרוכשים כרטיס לחופשה, משום שבשלב מילוי הטופס יש צורך למלא רק את מספר הטיסה ושם המלון, אבל את ההוכחות להזמנת החופשה, כגון כרטיסי טיסה וואוצ'ר למלון, צריך להציג רק בנחיתה.

מטוסים של חברת איגיאן איירליינס היוונית (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis)
מטוסים של חברת איגיאן איירליינס היוונית (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis)

זינוק במחירי הטיסה

בינתיים מנסות חברות התעופה למקסם את הרווחים, ומחיריהם של כרטיסי הטיסה מישראל ליוון ובחזרה עלו בספטמבר במאות אחוזים. אם בימי השגרה מחירו של כרטיס טיסה בתקופה זו של השנה נע סביב 150 דולר, הרי שמי שרכש באוגוסט כרטיס טיסה לספטמבר שילם כבר יותר מ-300 דולר, ואילו עתה מחיריהם של הכרטיסים האמירו לכ-700 דולר.

האתר היווני  מיועד לתיירים המגיעים למדינה ובו מוסברים נהלי ההגעה ליוון בצורה ספציפית לכל מדינה. מקומה של ישראל נפקד מהרשימה הזו, עובדה התומכת לכאורה בטענה שתיירים מישראל אינם רצויים כעת ביוון.

בנוסף, בעוד שבחודשי יוני ויולי, יוון אפשרה כניסה לישראלים בעלי דרכון אירופי, הרי שהחל ממועד כניסת מכסות התיירות מישראל ליוון ב-16 באוגוסט, ההגדרה צומצמה, ויוון מחייבת תושבות באירופה ולא רק אזרחות כתנאי לכניסה מישראל אליה. כלומר, תייר שהוא תושב ישראל, יכול להיכנס ליוון רק במסגרת המכסה המוגדרת לישראלים, וזאת גם אם יש ברשותו אזרחות נוספת.

יוון גם מקפידה על כניסתם של ישראלים למדינה רק בחמישה יעדים, וזאת בשל הזמינות של בדיקות הקורונה בשדות התעופה שמיועדים לנחיתות מישראל.

כל הניסיונות של ישראלים להגיע לחופי המדינה דרך הים התיכון – ביכטה פרטית, למשל – נבלמו ביוון, והתיירים נאלצו לחזור על עקבותיהם.

יוון מקפידה על כניסת ישראלים למדינה רק בחמישה יעדים, בשל הזמינות של בדיקות הקורונה בשדות התעופה שמיועדים לנחיתות מישראל. כל הניסיונות של ישראלים להגיע לחופי המדינה דרך הים התיכון נבלמו

עד לפני משבר הקורונה התייר הישראלי היה אחד האהודים על היוונים. ב-2019 פקדו את יוון כ-800 אלף ישראלים, וההערכות הן כי לולא הקורונה מספר התיירים הישראלים ליוון היה גבוה ממיליון ב-2020. בשטח, מספר התיירים הישראלים שיגיעו ליוון בספטמבר השנה יהיה בהתאם למכסה וצפוי להסתכם ב-5,000 בלבד, בהשוואה לספטמבר 2019, אז הגיע לכ-100 אלף.

נוסעים במסיכות פנים מגיעים לנמל פיראוס, סמוך לאתונה. 2 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Yorgos Karahalis)
נוסעים במסיכות פנים מגיעים לנמל פיראוס, סמוך לאתונה. 2 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Yorgos Karahalis)

ייתכן כי ניתן להסביר את "נדיבות" היוונית להגדלת המכסה בספטמבר מ-600 ל-1,200 איש בשבוע, בכך שעונת התיירות נסגרת החודש עבור אירופאים ביוון.

הקהל שנוהג לפקוד את המדינה בחודשי הסתיו הם בני הגיל השלישי, ואלה נמנעים השנה מיציאה לנופש בגלל המגיפה.

"כואב הלב על האופן שבו הנושא הזה מטופל בכל הצדדים, ועל מה שאנשים צריכים לעבור בדרך לנופש", אמר הגורם עמו שוחחנו. "התייר הישראלי אהוב על היוונים, כי הוא משאיר הרבה כסף ואפילו חוזר כמה פעמים בשנה. אבל היוונים רוצים את הישראלים רק אחרי שמצב התחלואה במדינה ישתפר ולא עכשיו".

"התייר הישראלי אהוב על היוונים, כי הוא משאיר הרבה כסף ואפילו חוזר כמה פעמים בשנה. אבל היוונים רוצים את הישראלים רק אחרי שמצב התחלואה בקורונה במדינה ישתפר, ולא עכשיו"

מעמדם של התיירים הישראלים בעולם מקומם בעיקר לאור העובדה שבחודש מאי 2020, כשמצב התחלואה כאן היה תחת שליטה, הייתה אמורה ישראל להיות שותפה ב"מועדון ה-VIP " ששקלו להקים כמה מן המדינות הירוקות, בהן יוון, קפריסין, אוסטריה ודנמרק. על פי היוזמה שנידונה אז, אזרחי המדינות הירוקות יכלו להתנייד ביניהן בצורה חופשית, ובתנאי שלא יצאו למדינות מחוץ ל"מועדון".

ישראל לא הצטרפה למועדון כאות סולידריות עם ארצות הברית, שהוחרגה ממנו בשל מצב התחלואה במדינה, ובסיכומו של דבר היוזמה הזו לא יצאה לפועל, ותחת זאת המדינות קיבלו על עצמן את הנחיות התיירות של האיחוד האירופי.

מצב התחלואה ביוון, שבה גרים קרוב ל-11 מיליון תושבים, נמצא בשליטה מלאה של הרשויות. 11,200 חולים מאומתים בלבד התגלו עד כה ביוון, לעומת 126,419 בישראל. מספר המתים שם עומד על 279 בלבד, לעומת 993 בארץ, כלומר 2.6 לכל 100 אלף יוונים, בהשוואה ל-11,78 לכל 100 אלף ישראלים.

תור לבדיקות קורונה במחנה הפליטים מוריה באי לסבוס, יוון. 4 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Panagiotis Balaskas)
תור לבדיקות קורונה במחנה הפליטים מוריה באי לסבוס, ספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Panagiotis Balaskas)

ממשרד החוץ הישראלי נמסר: "מדובר במתווה ההולך ומתרחב הדורש היערכות מהירה בכפוף לשינויים. אנו עומדים בקשר רצוף עם הרשויות היווניות כדי לגשר על הבעיות הטכניות הנקודתיות". טרם התקבלה תגובה מחברות איגאין איירלייס.

מחברת איגאין איירליינס נמסר: "בהתאם להחלטת ממשלת יוון כל הנוסעים שמגיעים למדינה חייבים למלא את הטופס המקוון 24  שעות לפני ההגעה למדינה לכל המאוחר. לכן נוסעים שלא מילאו את הטופס אינם יכולים לעלות לטיסה. כמו כן, התיירים הישראלים נדרשים להראות בדיקה שלילית לנגיף הקורונה, שביצעו במהלך 72 שעות לפני העלייה למטוס.

"במקרה שאין בידי הנוסע את הטופס במהלך הצ'ק אין אנו מאפשרים לנוסעים לשנות את מועד הטיסה ללא עלות, לטיסה שיוצאת במהלך היומיים הקרובים למועד של הטיסה המקורית.

"ואולם אם הנוסע בוחר לבטל את הטיסה, כללי ההחזר שחלים על הנוסעים הם הכללים שמחייבים אותם לשאת באחריות על המסמכים שהם נדרשים לאסוף עבור הטיסה".

עוד 1,495 מילים
סגירה