דבקות בתורה בימי קורונה

אברכים לומדים בקפסולות בישיבת קמניץ, 2 בספטמבר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
אברכים לומדים בקפסולות בישיבת קמניץ, 2 בספטמבר 2020

כתבה בחדשות "כאן" בטלוויזיה, על ההוראה של הרב חיים קנייבסקי לפיה אין לקיים בדיקות קורונה בישיבות, לוותה בעדויות של תלמידי ישיבה שסיפרו כי הם שותים מים ששתו מהם חברים שנדבקו בקורונה כדי להידבק מהם.

הוראת הרב שזכתה לביקורת קשה מצד פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, "ההודעה של הרב קנייבסקי מסכנת את הציבור החרדי בהמשך ההידבקות", קוממה גם אותי, האם זכותו של אדם ללמוד תורה גוברת על זכותו של הציבור הרחב לביטחון מסכנת הידבקות?

כתבה בחדשות "כאן" בטלוויזיה, על ההוראה של הרב חיים קנייבסקי לפיה אין לקיים בדיקות קורונה בישיבות, לוותה בעדויות תלמידי ישיבה שסיפרו כי הם שותים מים ששתו מהם חברים שנדבקו בקורונה כדי להידבק מהם

ומה באשר להתנהגות התלמידים, האם מדובר על הפקרות מוחלטת של צעירים המבקשים לסכן את עצמם ואת סביבתם גם יחד, תוך העלאת הצורך בסגר כללי שיפגע בכלכלה כולה?

תוך חיפוש מקורות מידע על התנהגות קיצונית זו, גיליתי שתלמידי הישיבות נבדקו בתחילת לימודיהם לפני כשבועיים, אך למרות מתווה הקפסולות הקפדני המיושם ברוב הישיבות, התגלו בבדיקות חוזרות מאות חולים, ובשל כך אלפי תלמידים נכנסו לבידוד במתחמים שהוקצו לשם כך בישיבות, וכתוצאה מכך הם מתבטלים מתלמודם למרות שהם אינם בסיכון.

בינתיים פרופ' גמזו הספיק לחזור בו מדבריו על דברי הרב קנייבסקי, אך עיון בפרטים, במקום להבין את הדברים כפשוטם, העלה כי הרב קנייבסקי הוציא הוראה לפיה אין לקיים בדיקות קורונה בישיבות גבוהות ('גדולות'), ובמקום לסגור אותן, הוחלט להשאיר את תלמידי הישיבות בתוך המסגרות, מבודדים בתוך הישיבות.

הוראה זו אינה נוגעת לתלמידי ישיבות קטנות אשר אינם בקפסולות, שבים לביתם מדי יום, באים במגע תמידי עם אנשים מחוץ לישיבה ועלולים לסכן אחרים בהידבקות בנגיף, ולכן מי מהם שחש בתסמינים, חייב להיבדק.

ניראה שהתלמידים לא חיכו להוראה מגבוה, ובהחלטתם להידבק זה מזה הם מנסים לפתור את הבעיה שבדיקות הקורונה יוצרות, שהרי במצב הנוכחי תוצאת בדיקה "חיובית" של תלמיד מחייבת להכניס לבידוד את כל מי ששהה בקרבתו, וגורמת מבחינתם לביטול תורה שוב ושוב.

התלמידים בישיבות הגבוהות, שסגורים ואינם במגע עם העולם החיצוני, הלכה למעשה מחסנים כך זה את זה, וכשכולם יהיו נשאי נוגדנים לנגיף הקורונה כבר לא יצטרכו להיכנס לבידוד. לאחר מכן יוכלו גם לחזור לביתם ללא חשש. הם כבר לא יהיו לא בסכנת הדבקה ולא בסכנת הידבקות. המושג דבקות בתורה מקבל באופן זה משמעות כפולה ומכופלת.

הוראה זו אינה נוגעת לתלמידי ישיבות קטנות אשר אינם בקפסולות, שבים לביתם מדי יום, באים במגע תמידי עם אנשים מחוץ לישיבה ועלולים לסכן אחרים בהידבקות בנגיף, ולכן מי מהם שחש בתסמינים, חייב להיבדק

מופרך?

המרכז האמריקאי לבקרת מחלות CDC קובע בהנחיותיו החדשות כי:

"אנשים שנמצאו חיוביים ל-Covid-19 אינם זקוקים לסגר ואינם צריכים להיבדק שוב עד שלושה חודשים – כל עוד הם לא מפתחים תסמינים שוב".

רק בארה"ב?

ממש לא. אפילו הארכיפלג Fernando de Noronha, המדורג על ידי TripAdvisor  כאחד האיים היפים בעולם, פותח את חופיו דווקא לאילו שיגיעו עם בדיקת נוגדנים חיובית!

Guilherme Rocha הממונה על האי שנמצא ליד ברזיל, הודיע ש"תאושר הגעה רק לתיירים שכבר נדבקו בנגיף, החלימו – וכעת הם חסינים מפני הדבקה חוזרת".

סיכון אישי?

לדברי פרופסור אפי בילבסקי, מומחה ברפואת ילדים:

"בארץ, כמו גם בעולם, ניתן לראות שהמסה העיקרית של החולים הקשים (והמתים) הינם אנשים מבוגרים עם מחלות רקע קשות." והוסיף כי: "ניתן לראות שאחוז התמותה במדינת ישראל עומד היום על 0.8%. בשבועות האחרונים אחוז זה אפילו ירד, עדות לעובדה שמי שנדבק הוא בעיקר צעירים שהתחלואה בהן פחות שכיחה. מספר זה הינו בין הנמוכים במדינות העולם שנכון להשוות אלינו."

ובאשר לתסמינים ארוכי טווח הוא מציין כי:

"חלק מהתופעות תוארו גם אחרי הדבקה בעבר בווירוסים אחרים ממשפחת הקורונה"

בדומה לדברים שאמרה קרדיולוגית ורופאת ספורט, ד"ר ענת מילמן, בתכנית הרדיו של גאולה אבן סער, שבת 5.09.20:

"כשיש דלקת בשריר הלב, הנובעת מכל וירוס שהוא לאו דווקא מהקורונה, … לאחר שהחלק האקוטי של המחלה חולף באנשים צעירים אנחנו רואים יותר התאוששות ובאנשים מבוגרים פחות."

תחזית להמשך

לאור דברי ד"ר מרגרט האריס, דוברת ארגון הבריאות העולמי, לאולפן ynet כי החיסון "לא לפני אמצע שנת 2021", נגיף הקורונה כאן כדי להישאר וכי יש להתרגל למציאות החדשה:

"במקום להתמקד בסגרים, אנשים צריכים לשאול את עצמם מה הם יכולים לעשות", וכפי שטוען יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, "מהניסיון בעולם ובארץ כולל ספציפית עם הקורונה, שסגר הוא לא פיתרון. מדובר רק בפלסטר שעוזר להפחית את התחלואה באותו רגע אך שוחק את היכולות לטווח הארוך",

יש לבחון ברצינות את טענת עצומת הרופאים והמומחים כי:

"הגישה שתאפשר יציאה מהירה מהמשבר תוך מזעור תמותה (וגם נזקים בריאותיים וכלכליים) חייבת להתמקד ברכישה של עומק חיסוני תוך מניעת הדבקה של אוכלוסיות בסיכון".

באשר לזינוק הדרמטי למעל 3,000 מאובחנים בקורונה, שהתבשרנו עליו בשבוע שעבר, מסתבר שכבר לפני כשלושה שבועות חזה אותו פרופ' מרק לסט מהמחלקה להנדסת מערכות תוכנה ומידע באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

טבלת ההדבקות היומית הצפויה בקורונה
טבלת ההדבקות היומית הצפויה בקורונה

אלא שלדבריו:

"אין צורך לעשות סגר כולל, כיוון שנגיע למגמת דעיכה בזמן הקרוב"

כלומר לתופעה המכונה "חסינות עדר", מצב בו אחוז הנדבקים באוכלוסייה יהיה גבוה מספיק על מנת שתחל דעיכה במספר הנדבקים.

פרופ' לסט השווה במחקרו את מדינת ישראל למדינות אירופאיות הדומות במאפייניהן לישראל והגיע למסקנה:

"אם לחלות בקורונה – אז עדיף בישראל. הטיפול אצלנו יעיל יותר מהמדינות שנבדקו וכנראה ממדינות נוספות אחרות".

מה יקרה אחרי החגים?

בתיכון בעיר מגורי ה"ירוקה", כבר ביום הראשון ללימודים, הגיע תלמיד כיתה י' שנדבק בקורונה, כמובן לא בידיעתו, וחצי מחזור ובני משפחותיהם קיבלו הוראה להיכנס לבידוד.

בתיכון בעיר מגורי ה"ירוקה", כבר ביום הראשון ללימודים, הגיע תלמיד כיתה י' שנדבק בקורונה, כמובן לא בידיעתו, וחצי מחזור ובני משפחותיהם קיבלו הוראה להיכנס לבידוד

אני רק יכול לדמיין את הכאוס הצפוי לנו בהמשך שנת הלימודים כשיחזרו הנופשים מיוון וממקומות אחרים.

חשבו על כך; נניח שזכיתם להיכלל בין בני המזל שנכללו במכסת התיירים שרשאים להיכנס ליוון. בארץ ערכתם בדיקת קורונה על חשבונכם. במטוס התפללתם שלא תידבקו משאר הנוסעים הצפופים לידכם או בשירותים, וכעת אתם בנמל התעופה באתונה, עטויי מסיכות וכיסויי פנים, עומדים בתור לבדיקות קורונה העומדות להכריע את גורל החופשה אליה ייחלתם זמן רב. משם תיסעו לבידוד קצר במלון על חשבונכם עד שיגיעו התוצאות.

במידה וקבלתם תוצאה חיובית, אתם בידיים של רשויות יוון: the authorities .will contact them and proceed with the health protocol in place

בסקוטלנד ובוויילס כבר שמו לב לעליה בשיעור המקרים המגיעים אליהם עם נוסעים מיוון. יש לקוות שבכל זאת תצאו שליליים בבדיקות, שלא תידבקו בטיול וגם לא בדרך חזרה, ותחזרו בשלום למסיכות בארץ; אתם למקומות העבודה, והילדים לבתי הספר, או רוב הסיכויים, לזום.

דומני שמתכונת ההידבקות המכוונת של תלמידי הישיבות הגבוהות הרבה יותר יעילה ללימודים, והרבה פחות מסכנת את הציבור הרחב מאשר משפחות הטסות עם ילדים ליוון.

שתהיה לנו שנה טובה ובריאה, ויהיו ילדינו לומדי תורה לשמה, תוך שמירה על עצמם ועל החברה, בבית הספר, באוניברסיטה ובישיבה.

חוקר ומרצה למשפט פלילי. חבר סגל בכיר בחוג לקרימינולוגיה במכללה האקדמית גליל מערבי, ומנהל המכון לבטיחות במשפט הפלילי. מחבר הספר הקבצן השביעי – רשימות מבית המעצר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,001 מילים ו-1 תגובות
סגירה