אחרי שנגמלנו מהפייק סיפוח, הגיע זמן הגמילה מהפייק "שלום תמורת שלום"

שוטרים מלווים קבוצה של יהודים דתיים בביקורם בהר הבית. מאי 2020 (צילום: Sliman Khader/Flash90)
Sliman Khader/Flash90
שוטרים מלווים קבוצה של יהודים דתיים בביקורם בהר הבית. מאי 2020

יש בעיה גדולה עם האמריקנים. הם מתכוונים למה שהם אומרים. על מנת להבין את תוכנית טראמפ, צריך להקשיב למה שטראמפ אמר ולמה שכתב הפרוייקטור של התוכנית, ג'ארד קושנר. הם מתכוונים שתקום מדינה פלסטינית בחלק משטחי הגדה, ועל מה שיפסידו בגדה – הפלסטינים יפוצו בשטחים מתוך ישראל (למי שיש סבלנות להקשיב לי במשך שעתים על תוכנית טראמפ – זה כאן).

תוכנית טראמפ מדלגת על אשף, אבל לא על המדינה הפלסטינית. את המדינה הפלסטינית ישיגו מדינות ערב בהסכם עם ישראל – התוכנית הסעודית המקורית אבל בהיפוך הסדר, לא קודם מדינה פלסטינית ואח"כ נורמליזציה, אלא קודם נורמליזציה ואח"כ מדינה פלסטינית. בגלל זה טראמפ רצה את כחול לבן בממשלה, ובגלל זה נתניהו דוחה את הבחירות לאחרי הבחירות בארצות הברית.

יש בעיה עם האמריקנים. הם מתכוונים למה שהם אומרים. על מנת להבין את תוכנית טראמפ, צריך להקשיב לו ולפרוייקטור התוכנית, ג'ארד קושנר. הם מתכוונים שתקום מדינה פלסטינית בחלק משטחי הגדה

אבל יש עוד סיבוך גדול בהקשר הזה – ירושלים, וליתר דיוק הר הבית. אחת הכוונות בהמשך הדרך היא להקים "ויסאיה – אפוטרופסות" מוסלמית חדשה לרחבה, אשר תשנה את הסטטוס-קוו עם ירדן, ותרחיב אותו למעצמות מוסלמיות נוספות בהנהגת סעודיה. הקביעה הבסיסית כי רחבת המסגדים היא שטח דתי מוסלמי בעוד רחבת הכותל המערבי היא שטח דתי יהודי – תישאר על כנה, אבל לנוכח הלחצים היהודיים להרשות תפילה יהודית על ההר, תחוזק ההגנה הבין-מוסלמית בהנהגה סעודית, וזה יהיה קשור בכינון יחסי השלום עם סעודיה. יש פה בעיה לירדן, אבל לדעתי אפשר למצוא לזה פתרון.

הנסיך מוחמד בן סלמאן כבר שינה את תוכנית הלימודים של סעודיה, ושם מתואר מסגד אל-אקסא כחלק מן המורשת הסעודית. הניסוחים של תוכנית טראמפ על חופש הגישה להר הבית מדברים על גישה חופשית לשוחרי שלום. כלומר: הויסאיה החדשה על הר הבית תחסום את הגישה לשוחרי המקדש בצד שלנו, ולמחרחרי המהומות בצד הפלסטיני.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 282 מילים
סגירה