במקום לגופו של משבר - לגופתו הפוליטית של נאשם

איור: מיקי רוזנטל
איור: מיקי רוזנטל

כיצד הגיעה ממשלת ישראל לכך שאזרחים לא מאמינים בה ולה? מדוע מחצית מהישראלים עונים בסקרים שלא יצייתו להוראות הממשלה אם זו תטיל סגר? 

כבר שנים אני חוזר וטוען שהשחיתות הציבורית פוגעת בשוויון ויש לה מחיר כלכלי כבד – אבל הפגיעה המהותית ביותר של שלטון רקוב הוא בדמוקרטיה – ערעור האמון בשלטון. כאשר השחיתות השלטונית היא מעשה יום-יומי, אנחנו נוטים שלא לסמוך על המנהיגות מפני שאנו חוששים שההחלטות שלה נגועות באינטרסים אישיים. הטיפול המזגזג של ראש הממשלה במשבר הקורונה – מוכיח שוב ושוב ושוב שהחלטותיו הן לא לגופו של המשבר כי אם להצלת גופתו הפוליטית של הנאשם בשוחד.

כשהשחיתות השלטונית היא מעשה יום-יומי, אנו נוטים לא לסמוך על המנהיגות. הטיפול המזגזג של רה"מ במשבר הקורונה – מוכיח שוב ושוב שהחלטותיו אינן לגופו של המשבר כי אם להצלת גופתו הפוליטית של הנאשם בשוחד

והציבור רואה את הציניות ואומר. לא מאמין לאיש הזה. לא מאמינים להחלטות שלו. הכל אינטרסים אישיים, אז למה שנאמין? ואמינות של מנהיגות היא תנאי הכרחי לאמון הציבור. אנשים צעירים לא יתגייסו, בוודאי לא ייצאו למלחמה, אם לא יאמינו שהשיקולים שם למעלה הם באמת שיקולים נקיים, לגופו של עניין, הנגזרים מטובת הכלל ומהאינטרס הלאומי העליון.

והציבור חושד ובצדק חושד. מהלכים משמעותיים במדינת ישראל יוחסו בעשורים האחרונים למצבם הפלילי של מנהיגיה: ההתנתקות של אריאל שרון, כמו גם מאמצי השלום של אולמרט בערוב ימיו הפוליטיים יוחסו למצב החקירות.

השחיתות השלטונית היא אחד האיומים הקשים ביותר על מדינת ישראל, ואני לא מגזים. על דרך המשל אפשר להשוות את השחיתות הזו למחלה ממארת שמתפשטת בגוף תקופה ארוכה בלי שמודעים אליה, וכאשר היא מתפרצת בשלב מתקדם, כבר קשה מאוד לחסלה.

מטבע הדברים, שחיתות מתקיימת במחשכים ולכן אין לנו דרך לדעת בוודאות את היקפיה. ברם, אחרי שהתברר שאצלנו הנגע הגיע גם לראשי ממשלות, שרים, גופים שלטוניים ומפלגות – ניתן להעריך שאנחנו נמצאים במצב של התפשטות המחלה. כמו מחלת הסרטן, אם השחיתות תמשיך להתפתח, היא תסכן את עצם קיומנו.

הציבור חושד ובצדק חושד. מהלכים משמעותיים במדינה יוחסו בעשורים האחרונים למצבם הפלילי של מנהיגיה: ההתנתקות של שרון, כמו גם מאמצי השלום של אולמרט בערוב ימיו הפוליטיים יוחסו למצב החקירות

איני יודע כיצד יסתיים משפטו של נתניהו – אבל מסקנה אחת מתבקשת. השחיתות המיוחסת לו בזבזה את שארית האמון שעוד היה לציבור הישראלי בדמוקרטיה. הגיע הזמן שתהיה לנו מנהיגות שמהווה דוגמא אישית באורחותיה וניאבק בשחיתות ובמושחתים בלי קשר לזהותם הפוליטית. מגיפת הקורונה מזהירה ומזכירה: בלי מנהיגות ישרה נשלם בחיינו. אנחנו כבר משלמים. 

מיקי רוזנטל הוא ישראלי. איש משפחה. אבא. עיתונאי. חבר כנסת לשעבר. ציוני. שונא אי-צדק. מתעב גזענים. אוהב את הישראליות. נלחם על דמותה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 370 מילים ו-1 תגובות
סגירה