לתוך הסדק שנפער בין נתניהו לחרדים, נכנס בנט

הקורונה הפכה שוב לפוליטיקה עבור ראש הממשלה - ממש כמו התקציב וההחלטות על עיתוי הבחירות ● נתניהו יודע שאין נאמן לו כמו הציבור החרדי, אך הטיפול בקורונה שחק עד דק את מערכת היחסים הזו ● ובינתיים, נפתלי בנט זוכה בקרב החרדים לפופולריות שכמוה לא הכיר מעולם ● בכיר בליכוד: "המנהיגים החרדים זורקים לנתניהו כל הזמן 'אנחנו נלך עם בנט'. הוא שומע הכול" ● פרשנות

נפתלי בנט וראש עיריית אלעד ישראל פרוש בעת ביקור של יו"ר ימינה בעיר, 6 בספטמבר 2020 (צילום: פלאש90)
פלאש90
נפתלי בנט וראש עיריית אלעד ישראל פרוש בעת ביקור של יו"ר ימינה בעיר, 6 בספטמבר 2020

אין כמעט איש מבני שיחי במגזר החרדי שלא הזכיר את נפתלי בנט.

הבכירים במפלגות החרדיות, שהיו בקרבתו של ראש הממשלה וגם דרגי הביניים ופעילי השטח חוזרים וטוענים כי בנימין נתניהו מקבל את ההחלטות שלו על פי המיצוב החדש של בנט.

זו הסיבה שנתניהו לא הלך עכשיו לבחירות, אחרי שראה את בנט מגרד 18 מנדטים בסקרים, וזו גם הסיבה המרכזית להתקפלות המביכה שלו אתמול בערב, אחרי שהפך סגר גורף לעוצר לילי, ושמונה יישובים הפכו לארבעים.

זו הסיבה שנתניהו לא הלך עכשיו לבחירות, אחרי שראה את בנט מגרד 18 מנדטים בסקרים, וזו גם הסיבה המרכזית להתקפלות המביכה שלו אתמול בערב, אחרי שהפך סגר גורף לעוצר לילי, ו-8 יישובים הפכו ל-40

בנט זוכה בקרב החרדים לפופולריות שכמוה לא הכיר מעולם. הוא מבקר בערים וביישובים החרדים, מקשיב, מסביר, מנהל דו-שיח ומשתכנע כשצריך. אתמול (שני) הוא ביקר בעיר אלעד. השלטים שקידמו אותו שם אמרו הכול. "תודה ביבי, הגיע זמן בנט", נכתב בהם.

ראש עיריית אלעד ישראל פרוש הצליח לשכנע את יו"ר ימינה שסגר הדוק הוא מיותר. הסגר מדביק בניינים שלמים, עמוסי דיירים שמתרוצצים בין הדירות ובחדרי המדרגות. אם אנשים מסתובבים בחוץ, הסכנה פחותה.

"ואם כבר יש בניין שהתגלו בו חולי קורונה, צריך לסגור אותו כמו שנהגו בסין בתחילת המהפכה, אבל לא את כל העיר", אמרו לבנט באלעד, והוא הסכים.

במהלך אתמול התראיין בצלאל סמוטריץ', גם הוא מימינה, חביבם הוותיק של החרדים, וגם הוא תקף את רעיון הסגר. נתניהו ראה שוב את המטוטלת החרדית נעה לכיוון מפתיע. המכתב הבוטה של ראשי הערים נגדו ("השפלת אותנו, לא נשכח ולא נסלח"), הסקרים שבהם נתניהו מאבד אמון בקרב החרדים באופן משמעותי והמינוף של בנט.

כל אלה גרמו לנתניהו לבטל את ועדת השרים שנועדה להחליט על סגר, לזמן אליו את השרים אריה דרעי ויעקב ליצמן ולצאת עם החלטות מתונות בהרבה, שמקובלות על המנהיגים החרדים.

הקורונה הפכה שוב לפוליטיקה. ממש כמו תקציב המדינה וההחלטות על עיתוי הבחירות. נתניהו יודע שאין נאמן לו כמו הציבור החרדי ברחוב. הטיפול בקורונה שחק עד דק את מערכת היחסים הזו. במכתב חסר התקדים של ראשי הערים הם טענו שהפרויקטור פרופ' רוני גמזו, שרצה להטיל סגר על ערים אדומות, הוא איש קש של נתניהו. "המנהיגים החרדים זורקים לנתניהו כל הזמן 'אנחנו נלך עם בנט. הוא לא ליברמן ולא לפיד'. הוא שומע הכול", אומר בכיר בליכוד.

התחושה החרדית מטפסת לכל הכיוונים. אתמול זימן ראש העיר בני ברק אברהם רובינשטיין לסיור בעירו את בני גנץ ואת עפר שלח, עד היום אופוזיציונר חילוני, צלם בהיכל. מי שמכיר את העולם החרדי יודע שרובינשטיין, איש דגל התורה, לא היה מעז לקבל את פניהם של אורחיו בלי אישור של ח"כ משה גפני, המנהיג הפוליטי, שמכיר היטב את תחושת ההתמרמרות הכללית.

בני גנץ וראש עיריית בני ברק אברהם רובנישטיין בעת ביקורו של יו"ר כחול-לבן בעיר, 6 בספטמבר 2020 (צילום: אבשלום ששון/פלאש90)
בני גנץ וראש עיריית בני ברק אברהם רובנישטיין בעת ביקורו של יו"ר כחול-לבן בעיר, 6 בספטמבר 2020 (צילום: אבשלום ששון/פלאש90)

גם המנהיגים הפוליטיים החרדים בשפל. הבדיחה השגורה במגזר החרדי מספרת שאם פורצת אצלך שריפה בבית, אתה מתקשר לפוליטיקאי לפני שאתה מחייג לכיבוי אש. זה הרבה יותר מהיר ויעיל. גם המציאות הזו השתנתה. סקר דיירקט פולס מאתמול קבע כי 76 אחוזים בציבור החרדי חושבים כי הביקורת כלפי הנציגים החרדים, לפיה אינם עוזרים מספיק, מוצדקת.

לתוך כל הסדקים הללו נכנס בנט יחד עם סמוטריץ'. הם עונים על כל הציפיות שהיו לחרדים מנתניהו וגם מחברי הכנסת שלהם, למרות – ואולי בגלל – שהם מחוץ לממשלה. נתניהו נלחץ.

שאלתי אתמול בכיר ביהדות התורה איך קרה המהפך הזה? מה פתאום הם תומכים עכשיו בציונים הדתיים שנואי נפשם. "החיים משתנים", הוא ענה, "גם נתניהו פגע בנו פעם כשר אוצר ולקח לנו את הקצבאות. בכל זאת הלכנו אתו באש ובמים, עד היום".

"אתם עוד תחזרו אליו לפני הבחירות" אמרתי.

"אולי", אמר הבכיר, "בינתיים הוא מנסה לחזור אלינו".

עוד 542 מילים
סגירה