סקר: 65% מהציבור לא מרוצה מהתמודדותו של נתניהו עם משבר הקורונה

נדחה ביממה העוצר הלילי, שאמור היה להיות מוטל על כ-40 יישובים ● תלונה הוגשה למבקר המדינה בטענה שטויחה התנהלות לא תקינה של חוקר שעסק בפרשות נתניהו; בפרקליטות מסרו שהטענות מופרכות ● ליברמן קרא שלא להישמע להנחיות הממשלה, אלא לפעול לפי השכל הישר; נתניהו: פוליטיקאים קוראים לאי ציות להנחיות - וזה אנרכיה ● דיווחים: משלחת של האמירויות תגיע החודש לישראל ● לפיד דחה את קריאתו של עפר שלח לקיים פריימריז פתוחים

ראש הממשלה בנימין נתניהו נושא דברים במשרד ראש הממשלה בירושלים, 13 באוגוסט 2020 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90
ראש הממשלה בנימין נתניהו נושא דברים במשרד ראש הממשלה בירושלים, 13 באוגוסט 2020
22:41 עריכה

פעיל ליכוד מוכר נעצר בחשד לאיומים על התובעת במשפט נתניהו, ליאת בן ארי. "אנחנו נוציא לך את הנשמה עד שתתאבדי. זה הסוף שלך", כך נכתב במכתב שנשלח לבן ארי ושבעקבותיו נחקר הפעיל.

22:34 עריכה

שופט בית המשפט העליון נעם סולברג מתח ביקורת על בקשת המדינה לדחות את מועד הדיון בעניין פינוי חאן אל אחמר: "הבקשה לדחיית מועד הדיון – מביכה". בג"ץ דחה את הדיון בחודשיים ולא בחצי שנה, כפי שביקשה המדינה.

22:06 עריכה

הממשלה שוקלת להפחית את המע"מ מ-17% ל-12% כדי לעודד את הצריכה הפרטית – כך דיווחה הערב ליאל קייזר בתאגיד השידור כאן.

21:53 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לפרסום הערב בחדשות 12: "מזעזע! עמית סגל מטיל הערב פצצת אטום ומוכיח בהתכתבויות בין בכירי משטרה ופרקליטות: כך תפרו תיקים לראש הממשלה נתניהו, במעשים פליליים ותוך שיבוש הליכי חקירה". בחשבון הטוויטר שלו קרא נתניהו לעוקביו: "שתפו את האמת".

21:46 עריכה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית העברה של 1.75 מיליארד שקלים להיערכות של מערכת החינוך לשנת הלימודים הקרובה. בקריאה השלישית תמכו בהצעה 68 חברי כנסת מול מתנגד אחד.

בדברי ההסבר לחוק, צוין כי העלות הכוללת של היערכות מערכת החינוך לפעילות בשנת הלימודים תשפ"א בהתאם למגבלות בעקבות משבר הקורונה עומדת על כ-4.2 מיליארד ש"ח, ההפרש בין התוספת התקציבית המבוקשת (1.75 מיליארד ש"ח) לבין התקציב הכולל (כ-4.2 מיליארד ש"ח) הוא כ-2.45 מיליארד ש"ח, הסכום, צפוי להיות מתוקצב בתקציב לשנת 2021.

21:31 עריכה

פרקליט המדינה שי ניצן בחר שלא לפעול נגד התנהלות בעייתית של המפכ"ל רוני אלשיך כדי להימנע מלסייע לראש הממשלה נתניהו – כך דיווח הערב עמית סגל בחדשות 12. הדברים נגעו להתנהלות אלשיך בעניין הירי באבו אלקיעאן: המפכ"ל פרסם מידע שקרי בעניינו, שהצדיק את הירי בו, ופרקליט המדינה – לפי הפרסום – לא פעל בנושא.

21:15 עריכה

מקורביו של ראש הממשלה בנימין נתניהו תוקפים את מערכת אכיפת החוק בעקבות הפרסום הערב בחדשות 12 על התנהלות לא תקינה של מערכת אכיפת החוק.

21:02 עריכה

במחלקה לחקירות שוטרים התעורר חשד שבמשטרה הסתירו ניגוד עניינים שעשוי היה לסייע לראש הממשלה בנימין נתניהו בתיקיו, אך בפרקליטות בחרו שלא לפתוח בחקירה בעניין זה – כך דיווח הערב עמית סגל בחדשות 12.

לפי הפרסום, רב פקד אבי רוטנברג הסתיר את הקשר הזוגי שניהל עם ג'ודי ניר מוזס, בעלת מניות ב"ידיעות אחרונות" – זוגיות שהעמידה אותו במצב של ניגוד עניינים, כי עסק בחקירות נתניהו בשעה שלזוגתו קשר ממשי לעסק שנתון בסכסוך עם נתניהו.

תלונה לגבי טיוח ניגוד העניינים הוגשה לאחרונה למבקר המדינה מתניהו אנגלמן.

רוטנברג מסר בתגובה שלא חוקר אחד ניהל את החקירה, שהייתה מפוקחת ומבוקרת. לדבריו, לא היה קשר בין היכרותו עם ג'ודי מוזס לחקירה.

הפרקליטות מסרה שהוחלט לא לפתוח בחקירת רוטנברג בשל הספק בקיומה של עבירה פלילית, פרישת השוטר מהמשטרה וצעדים פיקודיים שננקטו בעניינו. "הטענות ביחס לרוטנברג מופרכות וחסרות כל שחר", נמסר.

20:25 עריכה

יושב ראש ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הגיב למכתבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הממשלה לא התכנסה שישה שבועות. זה דבר חסר תקדים שלא קרה מאז קום המדינה".

20:15 עריכה

לפי סקר שפורסם הערב בחדשות 13, מפלגות הבלוק – הליכוד, ימינה, ש"ס ויהדות התורה – מקבלות יחדיו 66 מנדטים.

העבודה, גשר, דרך ארץ והבית היהודי לא עברו בסקר את אחוז החסימה.

הנשאלים התבקשו להשיב מי המתאים ביותר לכהן כראש הממשלה. 32% השיבו בנימין נתניהו, 18% – נפתלי בנט, 10% – בני גנץ ו-3% – יאיר לפיד. 27% מהנסקרים אמרו שאינם יודעים.

65% מהמרואיינים אמרו שאינם מרוצים מנתניהו בניהול משבר הקורונה, 21% השיבו שהם די מרוצים, ו-9% ענו שהם מרוצים (מרוצים ודי מרוצים יחדיו – 30%).

על השאלה האם נתניהו נכנע ללחץ של החרדים בניהול המשבר ענו 68% בחיוב. 20% אמרו שראש הממשלה קיבל החלטות שקולות.

הסקר נערך על ידי פרופסור קמיל פוקס וכלל 707 מרואיינים. טעות הדגימה – 3.9%.

19:52 עריכה

בתנועת קריים מיניסטר דחו את הטענה שהציג ראש הממשלה בנימין נתניהו הערב, שלפיה, המפגינים מכבים את הטלפונים הניידים שלהם כדי שלא יאותרו נדבקי קורונה במחאה.

מדכא ומפחיד לראות ראש ממשלה משקר בשידור חי. כל ילד יודע שגם טלפון סגור ניתן לאיכון. ההסתה והשקרים של הנאשם נגד המפגינים הם ספין שקוף נוסף שנועד לטשטש את כשלונו הקולוסאלי במשבר הקורונה והשואה הכלכלית שהמיט על מיליוני ישראלים. ההמונים ימשיכו לנהור כל מוצש, עם טלפונים, ולא ירפו עד לסילוקו מבלפור של ראש ממשלה הכושל והמושחת ביותר שידעה מדינת ישראל.

19:26 עריכה

יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב למכתב ששיגר ראש הממשלה נתניהו – ושיגר מכתב משלו בו קרא לראש הממשלה להתפטר מתפקידו.

19:08 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו שיגר הערב מכתב לראשי סיעות האופוזיציה, יאיר לפיד, נפתלי בנט, איימן עודה ואביגדור ליברמן, ובו מחה נגד אמירות "חסרות אחריות", לטענתו, מצידם.

בחודשים האחרונים, מתמודדת מדינת ישראל במאבק העולמי נגד התפשטות נגיף הקורונה.

במסגרת מאבק זה, יזמנו צעדים כלכליים ובריאותיים המתבקשים במצב החירום ומצריכים שיתוף פעולה מכלל הציבור.

ראיתי בצער ודאגה התבטאויות חסרות אחריות מצידכם אשר מחלישות, מפלגות ופוגעות באחדות הציבור במאבק בקורונה.

התבטאויות מסוכנות וחסרות אחריות מצד נציגי ציבור עלולות להביא לאי-ציות להנחיות משרד הבריאות והמשטרה – וכתוצאה מכך לאובדן חיי אדם.

בשעה זו, בה אנו פועלים יומם וליל לנצח את המגפה, אני מצפה מכם לחדול מהתבטאויות אלה, לגלות אחריות, ולהבהיר לציבור שיש לקיים את ההנחיות במלואן. רק כך נוכל לשמור על הבריאות, על החיים ועל הכלכלה.

19:01 עריכה

פרויקטור הקורונה רוני גמזו: "לאחר הרמזור אמרנו – אנחנו צריכים צעדים דיפרנציאליים לפעמים על ערים אדומות". עוד אמר במפקדת פיקוד העורף: "עד סוף השבוע הזה, 10 בספטמבר, אני אצטרך להגיע עם תוכנית לקראת החגים – האם צריכים לעשות הגבלות בבתי החולים".

18:46 עריכה

במסיבת העיתונאים שהתקיימה במפקדת פיקוד העורף דחה ראש הממשלה נתניהו את הטענה שהוא נכנע ללחצים ושזה מה שהביא אותו לשנות את ההנחיות. "אני לא עוסק בציוצים, אני לא עוסק בקריאות מהיציע", אמר.

באשר לטענה על הדבקת קורונה בהפגנות אמר נתניהו: "סוגרים טלפונים". באשר לטענה שנמנע מלהעביר אחריות למשרד הביטחון בשל זהות שר הביטחון אמר: "זה לא נכון".

נתניהו הגיב לטענה ששיקולים פוליטיים מנחים אותו: "זה לא יעזור, כמה שלא נגיד את זה, תגידו – 'שיקולים פוליטיים'. אני אומר לכם – 'שיקולים ענייניים".

"אנחנו חוששים מאוד מעלייה גאומטרית של חולים קשים", אמר נתניהו. "לפחות 25% לא חובשים מסכות", טען ראש הממשלה.

18:31 עריכה

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ נשא דברים אחרי ראש הממשלה נתניהו בביקורם במפקדת פיקוד העורף: "כל יום שחולף הביצוע טוב על קודמו, וכל שבוע שיחלוף – אנחנו נמשיך לשפר את העניין הזה".

"אנחנו צריכים לצאת מייד לדרך ולתכנן את תקציב 2021, כי המחלה תהיה פה את כל התקופה הזו, ואנחנו לא יכולים להסתכל רק בראייה קצרת טווח", אמר.

18:23 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אנחנו עובדים כל הזמן על שני צירים – הבריאות והכלכלה". נתניהו אמר שמחר תובא לאישור תוספת תקציב של 11 מיליון שקל כדי לסייע למשק. "כלכלת ישראל התכווצה חצי מהכיווץ של כלכלות אירופה", טען ראש הממשלה.

"אנחנו נמצאים ברמת תחלואה גבוהה", קבע נתניהו. בשל שיעורי התחלואה – אמר ראש הממשלה – הוחלט להטיל עוצר לילי על 40 יישובים.

נתניהו תקף את דבריו של יושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שהציע שלא להישמע להנחיות הממשלה. "לצערי, פוליטיקאים מנצלים את המגפה לצרכים פוליטיים וקוראים לאי ציות להנחיות משרד הבריאות וגם לאי ציות למשטרה – וזה אנרכיה".

18:14 עריכה

יושב ראש ש"ס, השר אריה דרעי, פנה לציבור דוברי הרוסית בחשבון הטוויטר שלו:

אני פונה אליכם מעומק הלב: אל תקשיבו לליברמן ואל תסכנו את החיים שלכם ושל היקרים לכם. הקורונה אינה מבחינה בין חילונים, דתיים וחרדים. כולנו חייבים להישמע להנחיות. ליברמן, מנדטים זה לא הכל בחיים, חיי אדם הם מעל הפולטיקה. חזור בך!

18:00 עריכה

במערכת הפוליטית מוסיפים לגנות את דבריו של יושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שהציע שלא להישמע להנחיות הממשלה.

17:45 עריכה

חבר הכנסת עפר שלח הגיב לדבריו של יושב ראש יש עתיד, יאיר לפיד, שאמר שאיש לא מציב לו אולטימטום: "לא הצבתי אולטימטום. שמתי על השולחן, ללא איום, את הדבר היחיד שיכול בעיני להצעיד את יש עתיד אל מחוז חפצה ואל מה שהציבור הישראלי צריך".

מאז יום רביעי שעבר לא הגיב יאיר לפיד על דרישתי לקיים בקרוב בחירות לראשות יש עתיד – פתוחות לכל מועמד ומצביע, כיאה לתהליך…

פורסם על ידי ‏עפר שלח – Ofer Shelah‏ ב- יום שני, 7 בספטמבר 2020

17:12 עריכה

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הגיב לדבריו של יושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שהציע שלא להישמע להנחיות הממשלה: "קריאות לאי ציות אזרחי פוגעות בעקרונות המבטיחים את שלומנו, ואת שלום הציבור כולו, במיוחד ברגעי משבר".

17:04 עריכה

קבינט הקורונה אישר במשאל טלפוני את הארכת התיקון להגבלת הפעילות במקומות העבודה עד 5 באוקטובר 2020. התקנות – שהוארכו ב-28 ימים נוספים – קובעות כי כל מקומות העבודה שבהם מעל 10 עובדים נדרשים למנות ממונה קורונה, לחתום על הצהרה בדבר השמירה על כללים אלה ויידוע העובדים לגביהם:

1. שמירת מרחק בין עובדים של 2 מטרים, ככל האפשר.

2. שמירה על ההיגיינה ועטיית מסיכה.

3. הקצאת ציוד אישי או חיטוי הציוד במעבר בין עובד לעובד.

4. שיבוץ עובדים במשמרות ככל הניתן.

5. מדידת חום בכניסה.

6. עובדים בעבודה משרדית יישבו, ככל הניתן, בעמדה קבועה ובמרחק של 2 מטרים בין עובד לעובד או בהפרדה באמצעות מחיצה ביניהם.

7. אכילה או שתייה תתבצע, ככל הניתן, בחדרו של העובד.

8. מעסיק יאפשר עבודה מהבית, ככל שניתן.

9. במעלית ישהו מחצית ממספר האנשים המותר.

10. בעבודה משרדית ניתן לקיים ישיבות מעל מגבלת ההתקהלות המותרת ועד 50 איש, רק אם הממונה על הקורונה אישר שלא ניתן לקיימה באמצעים דיגיטליים ובלבד שלא יוגש אוכל בישיבה.

16:51 עריכה

יושב ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט, יעקב אשר, דורש לצמצם את פער המגבלות בין גני אירועים למסעדות ובתים פרטיים באזורים ירוקים.

בדיון בוועדה במתווה הרמזור מחו חברי הוועדה על הפער שישנו בין הפעלת גן אירועים באזור ירוק, המותרת בהשתתפות של עד 100 איש, בשטח פתוח ובהושבה ללא ריקודים, לעומת האפשרות לקיים אירועים במסעדות או בבתים פרטיים שם המגבלה עומדת על 250 איש ללא התייחסות להושבה או ריקודים.

אשר דרש להציג פתרון לפער בתקנות הבאות. בנודף תבע יושב ראש הוועדה לשנות את דרך חישוב צבעי היישובים ולבטל את הקביעה כי תתווסף חצי נקודה לכל יישוב בו יש מעל 100 חולים חדשים בשבוע ללא קשר לגודלו. כמו כן, לאור טענות שהעלו בעלי חנויות ששטחן אלפי מטרים רבועים דרש אשר להשאיר את הקריטריון של אדם לכל 4 מ"ר ללא קביעת התקרה של עד 100 איש לחנות באזור ירוק.

• סיכום ישיבתה של ועדת החוקה בנושא מתווה הרמזור

16:35 עריכה

נדחה למחר העוצר הלילי, שאמור היה להיות מוטל הערב על כ-40 יישובים שבהם שיעורי תחלואה גבוהים במיוחד.

16:32 עריכה

יושבת ראש ועדת הקורונה, יפעת שאשא-ביטון: "ההתנהלות בגל הראשון לא הייתה טעות, כי לא ידענו ולא הכרנו את הנגיף והתנהגותו וחששנו – ובצדק. היום אנחנו יודעים יותר, מנוסים יותר – ומותר לנו לתקן ולשנות את התנהלות. במקום לסגור את המדינה – תחזקו את מערכת הבריאות". היא דרשה ממשרד הבריאות להעביר לוועדה בתוך שבועיים, נתונים מלאים על חתך הנפטרים מהקורונה בלבד, ללא מחלות-רקע.

לדברי ד"ר אמיר שחר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה בלניאדו – שהשתתף בדיון שקיימה היום הוועדה – נתוני החולים המאומתים, החולים קשה והמונשמים יציבים כבר שבועות רבים, ואינם גורמים לקריסת מערכת הבריאות ובתי החולים.

פרופסור אודי קמרון, מרצה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, וחוקר מערכות הגנה של חיידקים מפני נגיפים, חזר על הערכות-היתר של נפטרים וחולים במגפה עם תחילתה – שלא התממשו. "כל המפחידים ודורשי המגבלות טעו בהערכותיהם הקודמות", אמר. גם פרופסור אריאל מוניץ, מהמחלקה למיקרוביולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, תמך בנתונים והערכות אלו. "אפילו צרפת בה היה גל ראשון עם תמותה רבה, חווה כעת גל שני משמעותי – עם אפס תמותה".

פרופ' שוש אלטוביה, ראש המחלקה למיקרוביולוגיה וגנטיקה מולקולרית מבית הספר לרפואה באוניברסיטה העברית, קראה לשנות את היעד: "אי אפשר לקבוע שלא יהיו נדבקים. בשבדיה המודל עבד, ויש לאמץ אותו תוך ההתאמות הנדרשות – ולנהל אותו עם סיכונים. יש לפתוח את המשק פתיחה מלאה – ולהכין את בתי החולים אם תהיה הסתערות. יש להפסיק להפחיד את הציבור – כי אז מאבדים את אמונו".

פרופסור גליה רהב, ראש מחלקת מחלות זיהומיות במרכז הרפואי תל השומר, דחתה טענות אלו והדגישה כי מדובר במודל מסוכן, ויש להשאיר את הטיפול וההערכות בנושא למומחי בריאות הציבור, אפידמיולוגיה ומחלות זיהומיות. "המודל השבדי הגיע ל-6.8% תמותה מול 0.7% תמותה בארץ. בשבדיה הייתה משמעת עצמית, לא היו התקהלויות ואין שם צפיפות". לדבריה, "גם היום אנחנו לא יודעים יותר על הנגיף, יש ידיעות בדוקות על הידבקות נוספת, לאחר החלמה, על צעירים הנדבקים וממילא ההערכות על חסינות העדר – אינן מבוססות". היא הדגישה כי 85% מהנשאים ללא-תסמינים – הם טרום-תסמינים, ורובם המוחלט יש פגיעות ארוכות-טווח בתפקוד הלב. לדבריה, בעבר התנגדה לסגר והציעה פעילויות אחרו, אך כיום היא תומכת בסגר על מוקדי תחלואה.

ד"ר רעיה ליבוביץ, מנהלת המכון האונקולוגי במרכז הרפואי שמיר, העריכה כי הפגיעות מהנגיף תלויה בגיל, בהשמנה וברמת מערכת הבריאות. "כמות הנדבקים איננה מדד טוב. ככל שעולה כמות הנדבקים – יורדת ההידבקות מהם". לדבריה, לפי ממצאי המרכז למניעת מגפות בארה"ב, מתוך כאלף נפטרים מהקורונה – רק פחות מ-60 נפטרו אך ורק מהמחלה, ולא מסיבוכי מחלות-הרקע.

לדברי ד"ר שרון אלרעי-פרייס, מומחית במחלות זיהומיות וראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, הנפטרים הנרשמים כי סיבת המוות היא קורונה – היא ע"פ רישומי הרופא החותם על תעודת הפטירה. "בתי החולים עובדים כיום בעומס אדיר, ואנו עוד טרם החורף". פרופ' אשר אלחיאני, מהחלקה לניהול מערכות בריאות באוניברסיטת אריאל ולשעבר מנהל בית החולים מאיר, הזהיר כי החיסון מהקורונה אינו עומד בפתח. "סגר הורג יותר מקורונה", אמר.

אודי גולדשטיין, נציג משרד הבריאות, הדגיש כי "אנחנו בעיצומה של מגיפה ואוספים את הנתונים בזמן אמת מבית החולים. יש השלכות גם אחרי שמחלימים מהמחלה. ההגדרה בישראל לחולים-קשה, מחמירה יותר מאשר זו של 5רגון הבריאות העולמי. בעוד ששם דורשים רמת חמצן בדם (=סיטורציה) 90, הרי שבישראל נדרשת רמה של 94".

יואל רזבוזוב טען כי "אנשי המטה ביטחון לאומי ממשיכים להפחיד את הציבור וזה אבסורד. סגר נוסף יהרוס את המדינה".

16:24 עריכה

פרויקטור הקורונה, פרופסור רוני גמזו, מתנצל בפניי הרב חיים קנייבסקי –

מבדיקה שערכתי עולה כי אין ולא ניתנה הוראה של הרב קנייבסקי שלא להיבדק, אלא מדובר בהחלטה שניתנה על דעת מספר רבנים ביחס למקרים נקודתיים בקרב בני ישיבות השוהים בקפסולות סגורות לאחר שעשו בדיקת קורונה, ובהתאם לנהלים שנקבעו מראש. לפיכך, אני מצר על אי ההבנה בעקבות הפרסום המוטעה בשם הרב קנייבסקי, אותו אני מכבד ומוקיר, וחוזר בי מדבריי. ברצוני להדגיש כי אני מייחס חשיבות רבה לבדיקות ולכן אני חוזר ומבקש אל תזלזלו. לכו להיבדק כדי שיחד נוכל לעצור את התחלואה. ונשמרתם מאוד לנפשותיכם.

16:19 עריכה

יושב ראש האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', תקף את אביגדור ליברמן, שקרא שלא להישמע להנחיות הממשלה: "פוליטיקאי מסוכן וחסר אחריות".

16:18 עריכה

אחרי שיושב ראש מפלגתו, יאיר לפיד, דחה את קריאתו לקיים פריימריז פתוחים לראשות יש עתיד – כתב עפר שלח ש"אנשים חזקים לא מפחדים".

16:12 עריכה

לפי מספר דיווחים בתקשורת, מסתמן שהעוצר הלילי, שאמור היה להיכנס לתוקף הערב, יידחה למחר.

16:04 עריכה

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה הבוקר דיון בנושא תנאי העסקת הסייעות בגנים ובצהרונים. יושב ראש הוועדה עודד פורר אמר: "לצערי זה הפך להיות אחד המקצועות הנדרסים ביותר על ידי הרשויות כאשר מדובר באחד המקצועות החשובים כאשר הן מטפלות ביקר לנו מכל – אחראיות לדור העתיד. אני לא יודע מה עלה בגורל המועצה הלאומית לגיל הרך. השר בנט מינה אותה בשלהי כהונתו וזה בהחלט אחד הנושאים החשובים שצריך לעבוד עליהם".

עאידה תומא סלימאן: "תנאי השכר שלהם מחפירים ויש זלזול במקצוע שאין לו הגדרה אמתית וזה משאיר את הסייעות במצב בלתי מתקבל על הדעת. לא כל הסייעות נמצאות על תקן בייביסיטר – חלקן הכשירו את עצמן כי הן הבינו את האחריות בלהיות קרובים לילדים אבל אין תנאי סף ברורים או הכשרה ברורה וצריך עשר שנות לימוד. המדינה רוצה ארבע קירות ושישימו לב שלא תהיה קטסטרופה. בלי שהעובדים יתאגדו ויצאו למאבק על הזכויות שלהם כלום לא קורה. אני מכירה מורות מוכשרות עם תעודת הוראה שלא מצאו תעסוקה הן מסכימות לעבוד כסייעות רק כדי להתפרנס".

חברות הכנסת אורלי פרומן ועאידה תומא סלימאן בוועדה לקידום מעמד האישה, 7 בספטמבר 2020 (צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת)
חברות הכנסת פרומן ותומא סלימאן בדיון הוועדה, היום (צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת)

אורלי פרומן: "צריך להחליט מה תפקיד סייעת בגילאים שונים. צריך להציע שכר הולם. הילדים צריכים דמויות יציבות ומקצועיות. זה חלק מאותה רפורמה שצריך לעשות בגיל הרך מלידה עד גיל שש. היא עובדת בגן ילדים ולא משנה מי משלם לה משכורת. זה תפקיד קשה".

פורר פנה לשר האוצר, מנכ"ל משרד החינוך והממונה על השכר להצגת מתווה לסייעות כבר בחודש הבא וכזה שכולל הכשרה, הדרכה, הליך קידום ואופק לשכר. "סייעת ב-20 שנות עבודה צריכה אופק קידום ועליית שכר. היא צריכה הכשרות מעת לעת אחרת נראה תחלופה גבוהה, קושי בגיוס כוח אדם או שנתקלים עם כוח אדם לא מוכשר וזה המצב כרגע. הנושא פרוץ לחלוטין והנושא חונה לפתחו של משרד החינוך".

15:49 עריכה

משלחת רשמית ראשונה מאיחוד האמירויות תנחת בישראל ב-22 בספטמבר – כך דיווחו דן ויליאמס ברויטרס וברק רביד ב"וואלה! ניוז".

15:43 עריכה

על רקע קריאתו של יושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שלא להישמע להנחיות הממשלה אמר ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ: "אני שומע אמירות בלתי אחראיות ואני מבקש להזכיר – הקורונה לא פה כדי להעביר מנדטים מפה לשם".

עוד אמר גנץ בישיבת סיעת כחול לבן: "אני שומע פוליטיקאים שקוראים לא להישמע להנחיות מסוימות, ואני מציע להם לסייע בשמירה על הציבור ולא על עצמם".

15:12 עריכה

יושב ראש יש עתיד יאיר לפיד דחה היום, בישיבת הסיעה השבועית, את קריאתו של עפר שלח לקיים פריימריז פתוחים לראשות המפלגה. לדבריו, שיטה זו כבר פגעה בעבר במפלגות, לכן לא יישם אותה ביש עתיד. לפיד גם אמר שהבחירות לתפקיד לא ייערכו בשנת 2020.

העיתונאי יובל קרני מ"ידיעות אחרונות" דיווח כי דוברו של שלח, חיים רובינשטיין, לא הורשה להיכנס לישיבת הסיעה.

15:09 עריכה

יושב ראש הכנסת יריב לוין נפגש היום בלשכתו עם שר החוץ הקרואטי, גורדן גרליץ'-רדמן. לוין קרא לאורחו לפעול להעברת השגרירות הקרואטית לירושלים. עוד אמר יושב ראש הכנסת כי יש לחדש במלוא העוצמה את הסנקציות נגד איראן על מנת להביא להפסקת קידום פרויקט הגרעין ולעצירת פעילות הטרור שלה ברחבי העולם.

זהו ביקורו הראשון של שר החוץ הקרואטי בישראל. בפגישה השתתף גם חבר הכנסת מתן כהנא, ראש קבוצת הידידות ישראל-קרואטיה.

14:57 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין ביקר את דבריו של יושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שקרא שלא לציית להנחיות הממשלה –

ליברמן משחק באש. אנחנו צריכים אנשים מתחת לאלונקה, לא כאלה שיפריעו לנושאים אותה. ליברמן מתנהל בהפקרות ובחוסר אחריות תוך ניצול מצב שברירי מבחינה בריאותית וכלכלית. בושה.

14:49 עריכה

לפני מספר דקות שוחח שר החוץ היווני, ניקוס דנדיאס, עם שר החוץ, גבי אשכנזי ועדכן אותו על החלטת ממשלת יוון לאפשר כניסת תיירות ואנשי עסקים מישראל ללא הגבלה של כמות תיירים ויעדים, בכפוף לבדיקת קורונה 72 שעות. החלטה זו תכנס לתוקף החל מה-15/9.

שר החוץ אשכנזי הודה לעמיתו ואמר: "בין ישראל ויוון קיימת שותפות אסטרטגית חשובה והעובדה שיוון היא המדינה הראשונה שפותחת שעריה בעידן הקורונה הינה הוכחה לברית החזקה בין המדינות. מערכת היחסים בין יוון לישראל מהווה דוגמה לכך ששיתוף פעולה ושיח ישיר בין מדינות הוא הדרך הבטוחה לשגשוג כלכלי".

שרת התחבורה מירי רגב: "המשך פתיחת יוון לתיירות ישראלית ללא הגבלה היא בשורה חשובה לתושבי ישראל שביקשו מאיתנו להרחיב את היעדים לנסיעה ומוכיחה כי המדיניות המדורגת והאחראית שבה נקטנו לפתיחת השמיים הייתה נכונה. תודתי לשר החוץ גבי אשכנזי וצוות משרד החוץ שעמלים כבר כעת על פתיחת יעדים נוספים".

אלא שהבטחות לחוד ומציאות לחוד. כתבה שפורסמה היום בזמן ישראל, מתארת את התלאות שעברו עשרות ישראלים שניסו לפני שבוע לעלות על טיסה מנתב"ג לאתונה, אך נאלצו להישאר בישראל בגלל כשלי הסכם התיירות היווני-ישראלי לתקופת הקורונה.

14:32 עריכה

יו"ר הכנסת יריב לוין מצטער לשמוע את דבריו של ליברמן, שקרא לשבור את הכלים ללא לציית להנחיות הממשלה.

"הצטערתי מאוד לשמוע את הדברים שאמר יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ ליברמן.
כמנהיגי ציבור חלה עלינו חובה לנהל את הוויכוח הדמוקרטי בינינו באופן ראוי תוך שימוש בכל הכלים הפרלמנטרים, אך קריאה לאזרחים לעשות איש הישר בעיניו, באופן שייצור אנרכיה ויסכן את הבריאות של כלל אזרחי המדינה, היא חסרת אחריות. זהו ההיפך מהדוגמא האישית ומהמנהיגות הנדרשים מכולנו כדי להתגבר ביחד על המשבר."

14:25 עריכה

ח"כ אביגדור ליברמן קורא למרד בהנחיות ואומר כי "ההנחיות לא חוקיות, לא להתנהל לפיהן אלא לפי השכל הישר". בישיבת סיעה של ישראל ביתנו בכנסת אמר ליברמן כי "בימים האחרונים מדינת ישראל נמצאת באנדרלמוסיה. אנו שומעים אינספור דיבורים על סגר אבל מה שדרוש זה סדר!

"לא יכול להיות שהחלטות קריטיות, כמו דחיית תקציב, פתיחת שנת הלימודים, או מגבלות בערים אדומות מתקבלות ברגע האחרון. שום דבר לא מתקבל באופן מסודר הכל בשלופים וכתוצאה מלחצים ומקומבינות.

"לא יכול להיות שאזרחי מדינת ישראל יהפכו לבני ערובה של דרעי, ליצמן וגפני. החלטות קבינט הקורונה לא מתקבלות על סמך נתונים מדעיים, לא בשקיפות ולא באופן הגיוני. למעשה, נתניהו הקריב את בריאות הציבור על מזבח שמירת הקואליציה ולכן כל ההחלטות שמתקבלות הן החלטות בלתי חוקיות בעליל.

"אני מציע לציבור להתנהל בהתאם לשכל הישר ולא בהתאם להנחיות הממשלה.

"יתרה מזאת, אני קורא לשלטון המקומי לקחת אחריות, למנות פרויקטור משלו ולנהל את המשבר לבד. הממשלה נכשלה כישלון חרוץ. בסופו של דבר מי שנמצא בחזית, מי שניצב מול הציבור יום יום אלו ראשי הערים.

"הממשלה איבדה את אמון הציבור והיא לא ראויה לו, ולכן הדרך לטפל בבעיה כרגע זה באמצעות השלטון המקומי. יש לבטל את קבינט הקורונה, וברמה הממשלתית לרכז את כל הנושא בידי צה"ל ופיקוד העורף.

"בנוסף, ערב ראש השנה חייבים להודיע על הורדת המע"מ ב- 10%, מ-17% ל-7% עד ראש השנה הבא על מנת להגביר את הצריכה הפרטית. אלו הצעדים שהייתי נוקט היום.

14:21 עריכה

משרד הבריאות יקלוט בשלושת החודשים הקרובים 23 רופאים-מתמחים עולים-חדשים, לפי דרישה של יו"ר וועדת העלייה והקליטה דוד ביטן (הליכוד).

עד יום שני הבא, על המשרד להודיע לוועדה שכל 23 העולים הממתינים כרגע להתמחות, אכן יקלטו בעבודה עד סוף שנת 2020. ביטן הביע תרעומת על כי משרד הבריאות מתמהמה בקליטת הרופאים-העולים, ודרש להוסיף תקנים המיועדים לרופאים-עולים, מתוך 600 התקנים שהתווספו למערכת – למאבק בקורונה.

ד"ר ורד עזרא, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, הביעה הסכמה להעלאת מספר תקני הרופאים-המתמחים המיועדים לעולים, אך הדגישה כי חלק מהתקנים מיועדים למקצועות הנוגעים לטיפול בקורונה.

שירה ארנון, סגנית ראש חטיבת הרפואה במשרד, ציינה כי מאז הדיון הקודם נקלטו כבר שבעה רופאים-עולים. קלאודיה כ"ץ, מנהלת אגף תעסוקה במשרד הקליטה, הוסיפה כי בעקבות הדיון הקודם פנה משרד הקליטה להנהלת שירותי בריאות כללית – בבקשה לקלוט מתמחים-עולים.

14:15 עריכה

הוועדה לביקורת המדינה דחתה הצעה לבדיקת מבקר המדינה את תהליך הכנת התקציב לשנה הבאה, (שעדיין לא החל ממילא).

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, אמר בפתח הישיבה: "מתגלגל לנגד עיננו אחד המחזות החמורים בתהליך הכנת תקציב מדינה בעיצומו של משבר כלכלי אדיר. בזמן שצריכים להוציא את המדינה ממשבר הקורונה כשיש מאות אלפי מובטלים בעם, נופלים הארזים במשרד האוצר – החשכ"ל סיים את תפקידו, והממונה על התקציבים פורש בטריקת דלת עם מכתב חסר תקדים בחומרתו שאילו כל הדברים שם נכונים, הם גובלים במעילה בכספי הציבור".

מ"מ ראש אגף התקציבים החדש, יוגב גרדוס: "עבדנו על תקציב 2020 והגשנו את טיוטת חוק ההסדרים כבר לפני חודשיים. התקציב לא עלה לאישור. כעת אנו עובדים על המסגרת שאושרה בחוק לתקציב 2020. בנוגע לתקציב 2021, שר האוצר אמר שמיד לאחר אישור התכנית המפורטת בממשלה תחל העבודה על התקציב.

בהתייחס לשאלת יו"ר הוועדה, "כיצד מתפקד אגף כה חשוב באוצר שמי שעמד בראשו מתפטר ומותיר מכתב חסר תקדים בהאשמות חמורות וקשות כנגד תהליך ההחלטות במשרד ודרישה לכתיבת נתונים שגויים", הגיב גורדוס: "אגף תקציבים בנוי מ-60 כלכלנים שקמים כל בוקר כדי לעשות עבודתו. זה לא נעים מה שקרה. נעמוד בו וממשיכים הלאה. ידענו עליות ומורדות במהלך השנים וככל שירצו את שירותינו נדע לעשות זאת".

בסיום הישיבה, הצביעו חברי הוועדה על בקשת הוועדה בדרישה ממבקר המדינה לבצע בדיקה על תהליך הכנת התקציב לשנת 2021. בעד הבקשה הצביעו, יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח, חברי הכנסת, אלי אבידר, סעיד אלחרומי וקארין אלהרר. נגד הבקשה הצביעו חברי הכנסת, אוריאל בוסו, עוזי דיין, אליהו חסיד, שלמה קרעי ומיכל שיר.

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, אמר בתום ההצבעה: "מכבד את חברי הקואליציה על חובתם הקואליציונית שהגיעו להצבעה. אבל מי שהיה בדיון ראה תמונה שאין תקציב מדינה, לא מכינים אותה אפילו וכל צמרת האוצר מתפטרת – בשבילך זה קיים מוסד מבקר המדינה ובשביל זה יש ועדה לביקורת המדינה".

14:03 עריכה

רשויות מקומיות רבות מנסות להתחמק מהכללתן ברשימת הערים האדומות שעליהן יוטל סגר לילי החל מהערב. הרשימה תפורסם בשעות הקרובות והיא מתגבשת כעת על ידי רוני גמזו ורוני נומה בהתאם לנתוני התחלואה של משרד הבריאות.

13:07 עריכה

בוטל ביקור של רוני גמזו בבני ברק. לפי דיווח ב-ynet, הפרוייקטור תיכנן לבקר בחמ"ל של בני ברק אך בעירייה אמרו לו שהוא לא רצוי עד שיתנצל על דבריו על הרב קנייבסקי. "ברגע שגמזו פגע בגאון הדור, אף ראש עיר בבני ברק לא היה מסכים לקבל אותו לביקור רשמי".

12:46 עריכה

השב"כ התיר לפרסום שאזרח ישראלי נעצר בחשד שגויס על ידי חמאס כדי להניח מטען חבלה בצומת ביל"ו. החשוד, מחמוד מקדאד משגב שלום, הונחה לניח את המטען על ידי חמאס עזה ויחד איתו נעצרו עוד 9 בני אדם, בהם אחיו אחמד. השניים הם בנים של גבר מהרצועה ואם בדואית, ויכולים לנוע בקלות בין ישראל לרצועה. היום יוגשו כתבי אישום בעבירות בטחוניות חמורות על ידי פרקליטות מחוז דרום.

12:36 עריכה

ד"ר רעיה לייבוביץ' מבית חולים אסף הרופא מדברת כרגע בוועדת הקורונה בכנסת ושמה את הנגיף בפרופורציה הנכונה לדעתה.

"אנחנו רואים שלפחות עד סוף יולי לא חלה תמותה עודפת, זאת אומרת אנחנו באותו מספר … צריך להפסיק להתעסק בכמות הנדבקים ולהתעסק במתים ובכמות החולים הקשים, בארץ יש 400 חולים קשים, המערכת לא קורסת, לא קרסה במרץ, באפריל ולא בספטמבר … שחיקה יש ואם נכפיל משכורות הנה מנענו את בעיית השחיקה, מעבר ללמחוא כפיים במרפסות … עצמת המחלה הזו תלויה בקשר הדוק עם הגיל, אם כך בואו נשמור על האנשים שעבורם תחלואה היא סיכון גבוה".

12:15 עריכה

האוצר לא התחיל לעבוד על תקציב 2021 וכרגע המיקוד הוא כיצד לחלק מה שיישאר מה-11 מיליארד שקל הנוספים של תקציב השנה הנוכחית.

12:11 עריכה

שר החוץ גבי אשכנזי אירח היום בלשכתו בירושלים את שר החוץ הקרואטי גורדן גרליץ' שמבקר בארץ. במהלך הפגישה בין שרי החוץ הוחלט על חתימת מזכר הבנות לקידום הסכם שיתופי פעולה אסטרטגיים בין המדינות שיכלול, התייעצויות מדיניות, יוזמות כלכליות דיפלומטיה דיגיטלית, תאום בעיתות חירום, שיתופי פעולה בינ"ל במדינות שלישיות ושת"פ במסגרת הא"א.

שר החוץ אשכנזי: "אנו נמצאים בחלון הזדמנויות היסטורי של שינויים במזרח התיכון. תהליך הנורמליזציה בהובלת ארה"ב וקידום הסכם השלום עם איחוד האמירויות יביא לשגשוג, פריחה ויציבות במזרח התיכון. אני רואה חשיבות רבה בהצהרות הנלוות של סרביה וקוסובו ביחס לארגון החיזבאללה. זו העת שגם קרואטיה תעביר את מבנה השגרירות שלה לירושלים וכן תפעל להוציא את ארגון החיזבאללה מחוץ לחוק".

עוד סוכם בפגישה בין הצוותים המקצועיים על המשך שיתופי הפעולה הביטחוניים והכלכליים וכן הוחלט על הקמת פורום מקצועי כלכלי לזיהוי הזדמנויות כלכליות בתחומי המים, החקלאות, הרפואה הציבורית והקיימות.

11:28 עריכה

משרד הבריאות מעדכן על 2,257 נדבקים בקורונה אתמול מתוך כ-19 אלף בדיקות, והיום יש 476 חולים במצב קשה מהם 137 מונשמים.

11:19 עריכה

לח"כ עופר שלח אין עתיד ב"יש עתיד", לפי הפרשן רביב דרוקר שמעיד על עצמו שהוא גם חבר של שלח. האחרון הודיע בשבוע שעבר על רצונו לקיים פריימריז במפלגה שנשלטת כיום על ידי מייסדה.

דרוקר כותב היום על שלח, ש"בסוף לא תהיה לו ברירה אלא לצאת החוצה, לתהפטר מחברותו בכנסת, לוותר על התפקיד החשוב של יו"ר ועדה לביקורת המדינה ולנסות לעשות את מה שהוא היה צריך לעשות מזמן. להנהיג את מפלגת השמאל הישראלי".

11:03 עריכה

שר הבטחון בני גנץ ביקר הבוקר בכפר קאסם יחד עם סגן הרמטכ"ל אייל זמיר ונציגי פיקוד העורף והעירייה, במסגרת היערכות לפעילות בערים אדומות. לפגישה הצטרף בזום גם ראש העיר עאדל באדיר שנמצא בבידוד. "צה"ל יציב אלפי חיילים בערי המיקוד", אמר גנץ

בסיום הביקור אמר גנץ: "ביקרתי הבוקר בכפר קאסם, אחת מ-40 הרשויות שהטלנו עליהן מגבלות יותר רחבות בדגש על מגבלות תנועה וסגר לילי, תוך הגברת המאמצים גם בניהול הארגוני, בכושר הבידוק, החקירה, הבידוד, הסיוע לאלה שצריכים סיוע והסברה, וכל זה על מנת להוריד את היקף התחלואה. אנחנו לא באנו להעניש, אנחנו באנו לעבוד ביחד. אני רואה שהרשות פה רתומה, אני מקווה שרשויות אחרות רתומות באותה מידה ביחד עם האוכולסייה, לגלות משמעת, אחריות וביחד תוך הקפדה על ההנחיות בכלל ועל אי-קיום אירועים בפרט, שזה המקום הגדול ביותר להדביק. אני אומר לכלל האנשים שאי אפשר לקיים חתונות רגילות".

10:51 עריכה

יו"ר ועדת חוקה ח"כ יעקב אשר אמר הבוקר שהסגר הלילי לא היה תחליף לסגר מלא.

"הכותרות בתקשורת מעוותות, כביכול במקום סגר מלא לשמונה רשויות עשו חלופה של סגר לילי על 40 רשויות. זה לא נכון. מה שקרה הוא בדיוק ההיפך. היו אמורות להיות 38 רשויות אדומות, ומישהו החליט ששמונה מתוכן יהיו בסגר מלא והשאר בסגרים ליליים."

"כל מה שראיתם בכותרות הוא שקר וכזב. מנענו עוול גדול ממאות אלפי תושבים, במקרה חרדים וערבים, אבל זה יכול להיות כל אחד אחר … העמדתי את ראש הממשלה על הטעות בהטלת סגר מלא על ערים בודדות, לא איימתי ולא דיברנו פוליטיקה. ההיגיון ניצח ומה שיהיה מהערב הוא סגר מתון, לילי, ברשויות מסוימות. אני פונה מכאן לתושבי הערים: לא ניתן שתהיה שרירותיות אבל את ההחלטות והנחיות הבריאות צריך לקיים. עם זאת, לא יכול להיות שנתעסק בקביעת תקנות ואף אחד לא יישם בשטח. מישהו צריך לתת מענה למצוקת הרשויות. חייב להיות מטה מסודר ומשולב עם משרד הבריאות ופקע"ר. ראשת העיר בית שמש צריכה לשמוע שיש אצלה סגר היום בלי שמדברים איתה?!".

10:08 עריכה

לבקשתו האישית של נתניהו ונוכח התחלואה הגבוהה בקורונה, יאיר לפיד הסכים לדחות דיון שהיה אמור להתקיים במליאה ביום רביעי. במקביל, ח"כ דוד ביטן הודיע שיחרים את ישיבות סיעת הליכוד מאחר ש"הדיון בהן אינו ענייני".

10:05 עריכה

יוגב גורדוס יהיה ממלא מקומו של שאול מרידור בראשות אגף תקציבים באוצר.

09:38 עריכה

"הוא לא מבטל את זה", אומר פרופ' שוקי שמר לאחר ששוחח אתמול עם פרופ' רוני גמזו, ביחס לאפשרות שהוא יתפטר.

"הוא לא יוכל לשאת באחריות לטיפול במגיפה הביאו אותו כפרוייקטור והתכניות שלו לא ממומשות, מזה למעלה מחודש שום דבר לא קרה. יש מפקדת פיקוד העורף לקטיעת שרשרת הדבקה אבל זה לא הפתרון … הוא עבר טלטלה קשה שבסופה הוא צריך להחליט האם הוא יכול לממש משהו, אנחנו מדינה במשבר, בהכחשה, הציבור איבד אמון בקבלת החלטות".

09:34 עריכה

יאיר גולן אומר ש"נתניהו סחיט וחלש אבל מה שאנחנו רואים זה אפילו לא נתניהו אלא צל חיוור של אדם הבורח ממשפט".

09:32 עריכה

קבינט קורונה אישר את הצעת שר הבריאות לקיים בחינות בגרות בערים אדומות החל מהבוקר, אף שמערכת החינוך בהן סגורה.

09:15 עריכה

השר לשעבר, פרופ' שמעון שטרית, לשעבר איש מפלגת העבודה, יתמודד על תפקיד נשיא המדינה. ההצבעה תתקיים ביוני שנה הבאה.

"רבות מהשיחות היו חיוביות ואני מרגיש שיש לי סיכוי מצויין להיבחר ושיעדיפו אותי מאחורי הפרגוד בגלל הניסיון והיכולות", אמר הפרופ' לגלי צה"ל ביחס למגעים שלו עם חברי הכנסת ולסיכוייו לזכות בקולותיהם. "זו חוזקה שלי שאני לא מעורב במחלוקות הפוליטיות ויכול לעשות את איחוי הקרעים".

09:00 עריכה

פרופ' רוני גמזו אמר אתמול שהוא "חוטף ארטילריה … תאמינו לי לא ראיתם דבר כזה ששום בן אנוש לא יכול לעמוד בו". בן כספית מסביר שלא מדובר בסתם לחץ פוליטי, אלא בשיטה של הצפת הטלפון בכמויות גדולות של מסרונים. במקרה של גמזו, החרדים שתלו את המספר שלו בעשרות קבוצות וואטסאפ עם הציווי "תפציצו אותו".

08:53 עריכה

במקביל לכוונת גנץ לאשר אלפי יחידות דיור, דווקא הבטחת נתניהו לבנות בגבעת המטוס שליד ירושלים לא מתממשת. המכרז לבניה במקום נדחה שוב לפי דיווח בגל צה"ל, ושר האנרגיה יובל שטייניץ טען שהבניה בגבעה תקרה מאחר שמדובר בנקודה אסטרטגית.

08:40 עריכה

"זאת החלטה הזויה. לא מבין את ההיגיון העומד מאחוריה, מהיכן היא צמחה ואיזו תועלת היא תביא", אמר הבוקר מאיר יצחק הלוי על ההחלטה להטיל עוצר לילי גם באילת. "ההחלטה תפגע פגיעה קשה בכלכלת העיר וביכולתה להתאושש ממה שחוותה בעבר. אין לה מקום, אין בה היגיון".

סגן שר הבריאות יואב קיש אמר ש"אילת נכנסה לרשימה האדומה "בגלל ההתפרצות שם עכשיו, זה לא קרה סתם".

08:17 עריכה

בככר רבין הוצב מיצג של 1,019 כסאות לזכרם של המתים מנגיף קורונה, תוך דרישה להקמת ועדת חקירה לבדיקת ההתמודדות עם הנגיף.

08:06 עריכה

בני גנץ מתכוון לאשר בניה של אלפי יחידות דיור בהתנחלויות, לפי דיווח מאתמול בערב. ח"כ הורביץ' אומר ש"במקום לקדם שלום, גנץ נכנע למניפולציה של החרדים".

07:27 עריכה

שר הכלכלה עמיר פרץ ניסה להתחמק הבוקר מלתקוף חזיתית את שר האוצר ישראל כ"ץ, שאיתו התעמת אתמול בישיבת הממשלה.

"יש פה איזון בין התמודדות עם תחלואה לבין התמודדות עם כלכלה, אני יכול לומר שמי שהציג את ההצעה שהתקבלה היה פרופ' גמזו ואני, יחד עם חברי בכחול-לבן החלטנו שאנחנו תומכים בהצעה של גמזו כי הבעיה היא לייצר מחדש את אמון הציבור, כי התחושה שמגיעות החלטות ובסוף מתקבלות החלטות אחרות רק פוגע באמון הציבור.

"לא צריך לתאר כל דבר במושגים של כניעה, היה פה לחץ של ראשי יישובים ערבים … בערים ערביות מצמצמים את המפגשים הקהילתיים … צריך להעביר מסר שכל אזרח שייפגע יפוצה.

"לא באתי לממשלה הזו כדי לנהל עימותים עם שר האוצר ואין לי כוונה להסתיר את עמדותי ומחלוקת מול העמדות של האוצר. מול הרמזור הרפואי היינו צריכים להקים גם רמזור כלכלי, התחום של העסקים הקטנים בתחום משרדי ומתפקידי להציג את התשובות הנכונות … יש 10% שנופלים בין הכסאות, וכל אחד שנופל זה מבחינתו הפסד של 100%.

"רה"מ הציע שאת התכנית שהכנתי אני אציג גם לו, אבל אין לי כוונה להקדיש את זמני לניהול עימותים מול שר האוצר. אני לא מתכוון להילחם עם שר האוצר על קרדיטים, יש לו מלחמות פנימיות במפלגה שלו, אני לא בא לשפוט את שר האוצר. מחלקים את ה-11 מיליארד שקל לקראת דיוני התקציב מחר … לא באתי לשרת אג'נדה של הימין ושל שר האוצר ולומר אמן על החלטות של מישהו אחר.

07:06 עריכה

בוקר טוב! היום תתפרסם רשימה מלאה של 40 ערים אדומות שבהם יתחיל הערב עוצר לילי מ-19:00 עד 5:00 בבוקר ושמערכת החינוך בהן לא תפעל. גם בתי העסק ייסגרו בערב למעט עסקים חיוניים. זאת, לאחר שהצעד הזה אושר אתמול על ידי ועדת שרים. ח"כ עופר שלח ושר הבטחון בני גנץ ביקרו אתמול בבני ברק.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "ההגבלות שיוטלו על 40 הערים האדומות אינן קלות אבל במצב הקיין אין מנוס מהן … התמותה בישראל עדיין מהנמוכות בעולם אבל המגמה עלולה להתהפך בכל רגע". ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "הציבור אינו מוכן לשלם את מחיר העסקנות העלובה שמנהלת את הממשלה".

שלום ירושלמי כותב הבוקר בזמן ישראל, כי נפתלי בנט מתקרב לחרדים והם מצדדים בו יותר ויותר על פני נתניהו. בין היתר, זו אחת הסיבות לכך שנתניהו ריכך את הכוונה לסגר כולל והחליט לבסוף על עוצר לילי חלקי.

בכאן ב' שאל אריה גולן האם החרדים מסוגלים לנטוש את קואליציית נתניהו ולממש איום שהניחו בפני רה"מ אתמול אם ילך על סגר מלא?

לפי הפרשן חנן קריסטל, הברית בין החרדים (שס ויהדות התורה) לבין הליכוד בראשות נתניהו, היא בטון יצוק, אלא שלאחר דחיית אישור התקציב והאופציה להליכה לבחירות, נתניהו מבין שגם בטון צריך לחזק. זאת, למרות שש"ס וליצמן תומכות בו יותר, לכאורה, מאשר בנט ושקד, ואפילו יותר מרוב שרי הליכוד.

סגירה