יאיר והארורים

בנימין נתניהו ובנו יאיר (צילום: Aleksey Nikolskyi/Sputnik Kremlin Pool Photo via AP)
Aleksey Nikolskyi/Sputnik Kremlin Pool Photo via AP
בנימין נתניהו ובנו יאיר

"אָרוּר לֹקֵחַ שֹׁחַד, לְהַכּוֹת נֶפֶשׁ דָּם נָקִי; וְאָמַר כָּל-הָעָם, אָמֵן." (דברים כ"ז, כ"ה)

"שמאלנים בולשביקים ארורים", "קומוניסטים ארורים ימח שמכם!", "בולשביקים ארורים. מנסים לסתום פיות לכל רסיס של כלי תקשורת או עיתונאי שמעז לייצג את העם ולא את החונטה החולנית שלכם", "קומוניסטים ארורים שגזלו חצי מאדמות המדינה על חשבון עיירות הפיתוח, שחררו את האסי…"

ציוצי הקללות של יאיר נתניהו מפציצים את תודעתנו יומיום.

ציוצים של יאיר נתניהו
ציוצים של יאיר נתניהו

ארורים.
נתניהו ו"הארורים". קללה החוזרת על עצמה כמעט בכל ציוץ טוויטר היוצא מבנו של ראש הממשלה, מיוצא חלציו, מפי האתון, מפי הגבורה: ארורים! קללה שקשה להפריז בחומרתה. היא לא קללה של מגרשי כדורגל או סכסוכי רחוב. בישראל לא צועקים "השופט ארור" אלא השופט בן זונה, ולא צועקים ברחוב "יא ארור" אלא "יא מאנייק".

קללה החוזרת על עצמה בציוצי יוצא חלציו של רה"מ: ארורים! קללה שקשה להפריז בחומרתה. לא קללה של מגרשי כדורגל או סכסוכי רחוב. בישראל לא צועקים "השופט ארור" אלא השופט בן זונה, ולא "יא ארור" אלא "יא מאנייק"

אבל יאיר נתניהו משתמש בקללה התנ"כית. זו הקללה שגילה כמעט כגילו של העולם מאז שאלוהים קילל את הנחש:

"כי עשית זאת ארור אתה מכל בהמה ומכל חיית השדה, על גחונך תלך ועפר תאכל כל ימי חייך" (בראשית ג' י"ד)

לאחר שזה פיתה את האישה לאכול את פרי העץ האסור בפרשת התפוח ועץ הדעת. והתפוח בבלפור לא נפל רחוק מהעץ – עץ ההסתה הרעיל שכבר הוביל לאלימות ברחוב, לרצח רה"מ רבין, לפגיעה בערבים ויהודים  וגם כיום מעודד את תומכי נתניהו לאלימות בניר דוד, את אלימות המשטרה מול מפגינים בבלפור ובגשרים ואלימות גסה וקשה ברשתות החברתיות.

מעל כל אלה מרחפת הקללה המרכזית של נתניהו: "ארורים".

קללה שנדבקת אל נפגעיה לדורות, לשנים ארוכות. לא ניתנת להסרה.

לא סתם משתמש יאיר נ. בקללה התנ"כית. יאיר, אחיו של אבנר נתניהו – האח המנומס שהביא הרבה גאווה למשפחה כשזכה במקום השלישי בתחרות חידון התנ"ך העולמי לנוער (אפריל 2010). זו אחת הקללות הקשות ביותר במורשת המקראית, בספר הספרים, בהיסטוריה העולמית. שפה מקראית גבוהה, לרפש שמפזר לכל רוח, יאיר נתניהו – הכבשה השחורה של המשפחה הנדבקת לבלפור למרות כתבי האישום, למרות כל הכישלונות הגלויים והספינים והשקרים. מחבר ספר הספרים השתמש בקללה הנוראה רבות. כמעט כמו הציוצים של יאיר נתניהו.

הנה משה רבנו מצווה את זקני ישראל עם היכנסם לארץ, והפיכתם לעם, לכתוב את התורה על אבנים גדולות:

"הסכת ושמע, ישראל, היום הזה נהיית לעם, ליהוה אלוהיך"

ומכאן מצווה משה מי יעמוד על הר גריזים לברך ומי "יעמדו על הקללה" בהר עיבל, ומפרט מיהו "ארור":

"ארור האיש אשר יעשה פסל ומסכה תועבת יהוה", "ארור מקלה אביו ואימו", "ארור מסיג גבול רעהו", "ארור משגה עיוור", "ארור מטה משפט גר-יתום-אלמנה", "ארור שוכב עם אשת אביו", "ארור שוכב עם כל בהמה", "ארור שוכב עם אחותו בת אביו או בת אימו", "ארור לוקח שוחד להכות נפש דם נקי", "ארור אשר לא יקים את דברי התורה הזאת לעשות אותם ואמר כל העם אמן".

ארור טקסט מלא
ארור טקסט מלא

קללות הטוויטר של יאיר נתניהו, הן בומרנג משפחתי. כמו אדם שמקלל את המראה, או חותך לעצמו את האף כדי ליפות את פרצופו.

מי כאן ארור? ניקח למשל את המשפט "ארור לוקח שוחד, להכות נפש דם נקי" – ביטוי שיאיר הון בוודאי מכיר מכתבי האישום הפליליים החמורים של עץ התפוח שבצילו הוא גדל. ספר דברים אומר לנו שגם נותן השוחד וגם המקבל אותו – מקוללים. שופט שלקח שוחד בדיני ממונות קטנים, עלול לקחת שוחד גם בעניינים גדולים ובסופו של דבר להיסחף בעקבות השוחד ואף להביא למותו של אדם (פירוש שטינזלץ).

הקללה הזאת – ארור – המכילה את עבירות המוסר החמורות ביותר ואת הדברים הנוראים ביותר שהתורה אוסרת על בני ישראל לעשות עם כניסתם לארץ, מוטחת מפיו של נתניהו הצעיר כמו רסס רוק ספוג נגיפים היישר ממקלדת הטוויטר של בנו של ראש ממשלת ישראל אל כל מי שלא בא לו טוב במציאות: קיבוצניקים בניר דוד, שמאלנים, מפגינים בבלפור, אנשי הפרקליטות, פוליטיקאים משמאל ומימין ובקיצור כל מי שרק יזכיר את המילים "שוחד מרמה והפרת אמונים", או ידרוש חלילה מאביו להתפטר.

הקללה הזאת – ארור – המכילה את הדברים הנוראים ביותר שהתורה אוסרת על בני ישראל לעשות, מוטחת מפי נתניהו הצעיר כרסס רוק ספוג נגיפים היישר ממקלדת הטוויטר של בנו של רה"מ אל כל מי שלא בא לו טוב

כולם "ארורים".

ציוץ על שמאלנים
ציוץ על שמאלנים

פרשת הצוללות, שמעורבותו של נתניהו בה טרם נחקרה, גרמה לאבדן של מיליארדים בתקציב הביטחון. מיליארדים שחסרו למיגון נגמ"שים ישנים בהם נהרגו לוחמי גולני בעת הכניסה לשג'אעיה במבצע 'צוק איתן'. מיליארדים שחסרים כיום בתקציב המדינה למאות אלפי אזרחים המתמודדים עם משבר המגפה.

פרשת המניות אשר נבעה מרווחי מכירת הצוללות שיוצרו באמצעות ספקית הפלדה שבה אביו קנה מניות ומכר ברווח משוגע של מאות אחוזים, גם היא טרם נחקרה.

אשמת שוחד נגד נתניהו האב בתיק 4000 כבר הוגשה לביהמ"ש. שוחד לכאורה בפרשת הצוללות והמניות טרם נחקר וחקירתו מעוכבת כבר שנים למרות שכל מקורביו של האב מואשמים בפרשה. בפרשות הללו השוחד יגרום (לכאורה, לכאורה) לאבדן "נפש דם נקי".

ארורים? מי כאן הארורים בסיפור הזה שמחזיק את מדינת ישראל כולה, על כל נפשותיה ודמם הנקי, מול מי שלקח שוחד ומגן על עצמו כעת באמצעים מושחתים במקום לעמוד לדין? מי כאן הארור שבעקבות מעשיו מחדליו, גורם למאות אלפים לקריסה כלכלית, נפשית, בריאותית? מי כאן ארור? ארור הוא מי שקול דמי אחיו זועק מן האדמה, והוא משקר, מתחבא ולא לוקח אחריות.

ח וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל-הֶבֶל אָחִיו וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה וַיָּקָם קַיִן אֶל-הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ.  ט וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-קַיִן אֵי הֶבֶל אָחִיךָ וַיֹּאמֶר לֹא יָדַעְתִּי הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי.  י וַיֹּאמֶר מֶה עָשִׂיתָ קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן-הָאֲדָמָה.  יא וְעַתָּה אָרוּר אָתָּה מִן-הָאֲדָמָה אֲשֶׁר פָּצְתָה אֶת-פִּיהָ לָקַחַת אֶת-דְּמֵי אָחִיךָ מִיָּדֶךָ. (בראשית ד' י"א)

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
אלמד זכות על יאיר שמעדיף קללה בעברית יפה על ניבלוי פה. 'נאצי', פאשיסט' - כינויים הגנאי השמאלניים כלפי כל מביע דעה מעט ימינה מהמשותפת מוצאת חן בעיני השמאל. המילה ארור פירושה מקולל. האם מ... המשך קריאה

אלמד זכות על יאיר שמעדיף קללה בעברית יפה על ניבלוי פה. 'נאצי', פאשיסט' – כינויים הגנאי השמאלניים כלפי כל מביע דעה מעט ימינה מהמשותפת מוצאת חן בעיני השמאל. המילה ארור פירושה מקולל. האם מי שגירש יהודים מביתם אך ורק בעוון היותם יהודים ראוי לתואר מקולל? האם מי שמסר נשק לרוצחי יהודים ראוי לכינוי זה? האם מי שבחר כת של 'מועצת חכמים' שרק הם זכאים להחליט במי מותר לבחור ולמי אסור להצביע ולציבור בארץ אין זכות הבעת דעה בעניין זה ראוי לכינוי גנאי? כל אחד ךפי דעתו ישפוט. אבל בעצם, לימין אסור שתהיה דעה.

עוד 842 מילים ו-4 תגובות
סגירה